Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?
+15
Luce
Susan
Filoria
M-G
Twellie
Tania
Slakje
PapillonRose
SarahKey
MADDIE
Sterrin_
Middleme
studiebol
Liadan
Printje
19 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?
Ik zou het wel weigeren. Een dergelijke toetsafname is op deze leeftijd helemaal niet betrouwbaar, pas vanaf een jaar of zes zijn kinderen in staat om een toets te maken waar redelijk betrouwbare uitslagen uit komen. En verder: stél dat het kind minder goed schoort dan het laat zien in de praktijk. Dan staat dat wel in het dossier, vanuit de inspectie wordt dan verwacht dat er iets mee gedaan wordt, moet mijn kind (met een prima (taal)ontwikkeling, maar met de concentratie van een normale driejarige) extra 'uitgedaagd' worden, omdat de testuitslagen van een niet-betrouwbare test dat laat zien?
Gast- Gast
Ik zou het waarschijnlijk niet weigeren, maar ik zou er ook niet bepaald blij mee zijn. Ik zou heel erg bang zijn voor een slechte score, en die slechte score kan er natuurlijk ook zijn omdat ze haar dag niet heeft of gewoon geen zin heeft om mee te werken, maar ik weet dat ik me dan toch weer zorgen zou maken. Maar als ik zou weigeren zou ik weer bang zijn dat er op zekere dag toch iets blijkt te zijn wat ze met die toets hadden kunnen oppikken en dat ik daar dan niet aan meegewerkt heb. Dus ik zou het echt een rotkeuze vinden.
Als je echt mijn mening vraagt, ik geloof ook niet dat zo'n toets erg betrouwbaar is. Ik denk dat als je als peuterjuf of pedagogisch medewerker goed je ogen en oren gebruikt, je een duidelijke achterstand of ontwikkelingsprobleem ook wel op kunt pikken, tenzij het een probleem is dat zo diep onder de oppervlakte ligt dat je het in eerste instantie niet merkt, maar dan kom je er met zo'n toets ook niet achter. Ik denk niet dat kinderen zelf last hebben van zo'n toets, ik denk wel dat veel ouders onnodig ongerust gemaakt worden.
Als je echt mijn mening vraagt, ik geloof ook niet dat zo'n toets erg betrouwbaar is. Ik denk dat als je als peuterjuf of pedagogisch medewerker goed je ogen en oren gebruikt, je een duidelijke achterstand of ontwikkelingsprobleem ook wel op kunt pikken, tenzij het een probleem is dat zo diep onder de oppervlakte ligt dat je het in eerste instantie niet merkt, maar dan kom je er met zo'n toets ook niet achter. Ik denk niet dat kinderen zelf last hebben van zo'n toets, ik denk wel dat veel ouders onnodig ongerust gemaakt worden.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb helemaal niks met het toetsingsysteem dat nu gaande is. Ik zie teveel kinderen met faalangst en scholen die teveel op de Cito baseren.
Letters leren begint al in groep 1/2 tegenwoordig. Waar zijn we mee bezig? Belangrijker is om kinderen de basis te leren. Laat kinderen lekker klauteren, kliederen, etc. Daarmee ontwikkel je het ruimtelijk inzicht en alle vaardigheden die juist zo belangrijk zijn om toegankelijk te worden voor leren. Ik heb het idee dat men in het onderwijs niet door heeft hoe belangrijk dat is. Dat is de basis. Als de basis al niet goed is, hoe wil je dan goed gaan kunnen leren?
Letters leren begint al in groep 1/2 tegenwoordig. Waar zijn we mee bezig? Belangrijker is om kinderen de basis te leren. Laat kinderen lekker klauteren, kliederen, etc. Daarmee ontwikkel je het ruimtelijk inzicht en alle vaardigheden die juist zo belangrijk zijn om toegankelijk te worden voor leren. Ik heb het idee dat men in het onderwijs niet door heeft hoe belangrijk dat is. Dat is de basis. Als de basis al niet goed is, hoe wil je dan goed gaan kunnen leren?
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Luce schreef:Ik heb helemaal niks met het toetsingsysteem dat nu gaande is. Ik zie teveel kinderen met faalangst en scholen die teveel op de Cito baseren.
Daar ben ik het mee eens, en als kinderen er eerder klaar voor zijn om letters te leren dan laten ze dat wel zien. Ik was daar ook heel vroeg mee, maar als kinderen er pas in groep 3 aan toe zijn moeten zij (of de ouders) niet het gevoel krijgen dat ze achter zijn. Tegenwoordig lijkt het bijna de norm dat je al die schoolse vaardigheden zoals lezen en rekenen op kleuterleeftijd al onder de knie hebt. Leuk als je kind daar zo vroeg mee is, maar ik vind het ook heel normaal als een kind van vier of vijf jaar er nog niet mee bezig is. Dat kind kan dan later op de basisschool nog prima presteren, lijkt mij.
Susan- Lady Post-a-lot
Tomas scoort vrij slecht, maar ik denk niet dat de juf daar iets mee doet zolang ze zelf het beeld heeft dat hij goed meekomt. En als de halve klas slecht scoort kan ze toch moeilijk de halve klas extra begeleiding geven? Of moet dat echt? Ik ga ernaar vragen bij het volgende 10-minutengesprek, maar echt druk kan ik me er niet (meer) om maken. Ik kan me niet voorstellen dat Tomas hier - op welke manier dan ook - last van gaat krijgen.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Nou, kan je nagaan dan, Tomas lijkt me toch allesbehalve het voorbeeld van een kind met een achterstand. Raar gedoe met die toetsen.
Susan- Lady Post-a-lot
Bij N zitten groep 1 en 2 samen. Hij is van december en het is nog even de vraag of hij door gaat naar groep 2. Maar omdat ze samen zitten merkt hij daar zelf weinig van, we kunnen dus ook beginnen in groep 2 en mocht dit niet gaan kan hij terug naar groep 1 zonder dat hij dit echt merkt.
N heeft ook de toets gehad, ze zaten echt aan tafeltjes in rijtjes met een potlood en papier. Zijn meester gaf de score tijdens het 10-min gesprek wel door, maar gaf ook heel duidelijk aan dat het zo weinig zegt op deze leeftijd. Hij liet een beetje doorschemeren dat hij de meerwaarde er ook niet echt van inziet, maar het nu eenmaal moet.
N heeft ook de toets gehad, ze zaten echt aan tafeltjes in rijtjes met een potlood en papier. Zijn meester gaf de score tijdens het 10-min gesprek wel door, maar gaf ook heel duidelijk aan dat het zo weinig zegt op deze leeftijd. Hij liet een beetje doorschemeren dat hij de meerwaarde er ook niet echt van inziet, maar het nu eenmaal moet.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Het scheelt wel als je een leerkracht hebt die een beetje genuanceerd is en zelf ook kan aangeven dat het heel weinig zegt, maar ik denk dat er ook wel van die overijverige types zijn die de uitslag ontzettend serieus nemen en ouders vervolgens voor een gesprek uitnodigen om ze met een ernstig gezicht mede te delen dat er een achterstand is gesignaleerd bij hun kind. Dat gevaar heb je gewoon bij die toetsen. En bij een aantal ouders zal dat dan toch hard aankomen. Terwijl dat dus eigenlijk niet nodig is.
Susan- Lady Post-a-lot
Ja precies Susan. Hij zegt dingen als 'ik kan me voorstellen dat je bezorgd was' of 'mijn neusvleugel jeukt' en scoort dan met zo'n toets laag op Woordenschat. Tja. Wat jij ook zegt, hij zal wel niet helemaal geconcentreerd geweest zijn of de opdracht niet goed hebben begrepen. Maia, wat leuk dat N. een meester heeft! En goed hoe die ermee omgaat. Hoe gaat het eigenlijk met N's taalontwikkeling?
Filoria- Ratel
Filoria, en nog echt een super goede meester ook. Hij heeft 2 dagen een meester en 3 dagen een juf. Echt zo'n creatieve, muzikale, rustige man. Hij gaat echt heel leuk met de kinderen om, signaleert dingen goed en haakt erop in.
N zijn praten gaat op zich goed, hij praat veel en zijn woordenschat is goed. Alleen heeft hij moeite met de L en de R dus zijn meester adviseert wel logopedie. Als ik hem vraag het woord 'lief' goed te zeggen, dan kan hij het wel als hij zijn best doet, dus het is ook een kwestie van gewoonte. In de klas verteld N nog weinig en is wat terughoudend, maar dat is ook gewoon zijn karakter.
N zijn praten gaat op zich goed, hij praat veel en zijn woordenschat is goed. Alleen heeft hij moeite met de L en de R dus zijn meester adviseert wel logopedie. Als ik hem vraag het woord 'lief' goed te zeggen, dan kan hij het wel als hij zijn best doet, dus het is ook een kwestie van gewoonte. In de klas verteld N nog weinig en is wat terughoudend, maar dat is ook gewoon zijn karakter.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Hij heeft op 4 jarige moeite met links en rechts en de meester adviseert logopedie? Ongelofelijk zeg..
Luce- Kletskop
Luce schreef:Hij heeft op 4 jarige moeite met links en rechts en de meester adviseert logopedie? Ongelofelijk zeg..
Ik denk dat Maia het over de klanken /l/ en /r/ heeft, haha
Gast- Gast
Hahaha o jemig. Hoe noemen ze dat ook alweer? Als je teveel denkt in vaktermen?
Luce- Kletskop
Beroepsdeformatie! Maar Maia, wat fijn dat N zo lekker gaat nu! Je hebt je best zorgen gemaakt toch? En sommige dingen zijn karakter inderdaad. Tomas moet nog steeds wel eens huilen als ik hem wegbreng, maar dat is niet omdat er echt iets aan de hand is maar gewoon zijn aanhankelijke kant. Als ik de hoek om ben is het weer goed. Ik merk dat ik steeds beter kan dealen met dat soort dingen nu ik leer te herkennen welke dingen bij Tomas 'standaardgedrag' horen en welke dingen echt zorgelijk zijn. Herkenbaar?
Filoria- Ratel
Ik kan me jullie meningen allemaal heel goed voorstellen. Wat betreft de inspectie en de scores denk ik dat het iets genuanceerder ligt. Ik ben als voorschool aangesloten bij een school die een onvoldoende had bij de inspectie. Wij werken nu samen met de kleuterbouw aan verbetering en moeten ook trainingen persoonlijke begeleiding met hun meedoen. Hierbij wordt juist gezegd naar het totale plaatje te kijken. Dus ook sociaal-emotioneel en je observaties en ook je dagelijkse observaties. Wij moeten elke zes weken een nieuw groepsplan maken en aan andere doelen werken. Als ik een kind heb die niet zijn dag had met de toets zeg ik dat ook tegen de ouder. En daar houden wij rekening mee. Voor mij ligt de situatie anders, omdat bijna alle kinderen een achterstand hebben. Ik denk dat als de score slechts een paar dingen aangeeft die nog beter kunnen ik nooit zou spreken van een achterstand. Als je mij zou toetsen zou ik misschien ook wel minder zijn in biologie en beter in aardrijkskunde. Is dan gewoon iets wat ik moeilijker vindt. De opzet van die toets is dat leerkrachten meer kunnen inspelen op die dingen. Ik zou het prima vinden als mijn kind getoetst werd. Maar als het zo kort door de bocht geïnterpreteerd werd zou ik dat niet accepteren. Ik vind het wel serieus rot dat er leerkrachten zijn die zulke gesprekken voeren. Er zijn dan wel ouders die zich meteen enorme zorgen maken.
MADDIE- Prater
- Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10
Filoria schreef:Tomas scoort vrij slecht, maar ik denk niet dat de juf daar iets mee doet zolang ze zelf het beeld heeft dat hij goed meekomt. En als de halve klas slecht scoort kan ze toch moeilijk de halve klas extra begeleiding geven? Of moet dat echt? Ik ga ernaar vragen bij het volgende 10-minutengesprek, maar echt druk kan ik me er niet (meer) om maken. Ik kan me niet voorstellen dat Tomas hier - op welke manier dan ook - last van gaat krijgen.
Daar had je laatst een topic over en ik wilde er nog op reageren, maar was het vergeten.
Drie weken geleden hebben we een gesprek gehad met Fenne's juf om te bespreken of ze wel of niet naar groep 3 gaat komend jaar. Wat haar betreft was er geen enkele twijfel, toen ik aangaf dat mensen vaak zo negatief reageren als ik vertel dat ons kind een klas overslaat vond ze dat ook onzin. Ze zei ook dat als ze twijfels had, het niet gebeurde. In de 25 jaar dat ze kleuterjuf is heeft ze pas een enkeling doorgelaten en niemand zo jong als Fenne. Toen ik haar naar de CITO uitslagen vroeg omdat wij nog wel twijfels hadden gaf ze direct aan dat ze die niet interessant vond. Het ging haar erom dat als ze iets één keer uitlegt, Fenne het direct oppakt en ermee experimenteert. Op taal scoorde ze C en op rekenen B. Vooral omdat het de eerste keer was dat ze test had gedaan (dit was in januari denk ik?) vond ze het niks toevoegen aan de beslissing.
Dit wilde ik nog zeggen omdat jij je volgens mij even zorgen maakte over Tomas nav de CITO's. Maar dat zegt de eerste keren dus echt niks. Volgens mij kun je zelf prima inschatten dat Tomas meer dan bovengemiddeld intelligent is, toch?
Gast- Gast
Wat een fijne juf heeft F. Minneke. En ze heeft ook groot gelijk, jullie moeten naar F. kijken en je niks aantrekken van wat de buitenwereld ervan vindt. De juf en jullie kennen F. het best en weten wat ze kan.
En als ik zie wat voor sommen ze maakt voor het naar bed gaan dan komt het helemaal goed in groep 3 .
En als ik zie wat voor sommen ze maakt voor het naar bed gaan dan komt het helemaal goed in groep 3 .
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Liadan schreef:Wat een fijne juf heeft F. Minneke. En ze heeft ook groot gelijk, jullie moeten naar F. kijken en je niks aantrekken van wat de buitenwereld ervan vindt. De juf en jullie kennen F. het best en weten wat ze kan.
Wat een lieve reactie van je!
Weet je, door alle reacties in deze pijler ging ik me bijna slecht voelen dat we haar door laten gaan. Dan is het wel erg fijn als de juf zo duidelijk is en haar vertrouwen in je kind uitspreekt. Ze is gewoon bijzonder leergierig en geeft aan dat ze wil lezen en rekenen, dat ze de boekjes (CITO-toetsen dus) zo leuk vindt en vraagt zelf om verdieping. Ik denk dat we haar pas echt te kort zouden doen als we het niet proberen.
Gast- Gast
Hier wordt op het kdv ook zo'n cito toets afgenomen. Vind het niet prettig, want je stopt kinderen al zo vroeg in hokjes en er valt nog zoveel te ontwikkelen. heb er nog niet over nagedacht om het te weigeren. Op het moment dat het daar is zal ik me goed laten informeren en dan bekijken hoe en wat. nu mag ze eerst nog heerlijk spelen in de peuter plus.
nillis- Kletskop
- Aantal berichten : 1816
Punten : 1992
Registratiedatum : 22-11-10
Voel je maar niet slecht, als je zelf niet voor zo'n keuze staat is het makkelijk praten.
Fijn dat jullie de kans krijgen om haar door te laten gaan naar groep 3 en Fenne staat haar mannetje wel denk ik (zoals ik haar 'ken' uit wat jij hier over haar vertelt). En voor jou misschien wel fijn dat jouw ouders vroeger bij jou ook voor deze keuze hebben gestaan (dat begreep ik geloof ik uit een ander topic?), heeft dat geholpen met het nemen van de beslissing om haar door te laten gaan?
Fijn dat jullie de kans krijgen om haar door te laten gaan naar groep 3 en Fenne staat haar mannetje wel denk ik (zoals ik haar 'ken' uit wat jij hier over haar vertelt). En voor jou misschien wel fijn dat jouw ouders vroeger bij jou ook voor deze keuze hebben gestaan (dat begreep ik geloof ik uit een ander topic?), heeft dat geholpen met het nemen van de beslissing om haar door te laten gaan?
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
@ Nillis als je vragen hebt mag je me ook pm en werken ze ook met Cito?
MADDIE- Prater
- Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10
Minneke, bedankt voor je reactie! Als zelfs jouw dochter een C scoort... dan weet ik ook wel genoeg inderdaad. Tomas is zeker slim, maar niet enorm bovengemiddeld volgens mij hoor. Ik ben vooral blij dat hij lekker meekomt in de klas. We hebben nog niet besproken naar welke groep hij gaat volgend jaar. Ik denk gewoon groep 2. Een jaartje extra kleuteren hoeft niet denk ik, maar groep 3 is nog veel te schools voor hem. Hij vindt letters leren wel leuk, maar na een kwartiertje letters oefenen wil hij toch weer even met de duplo spelen (wat verder prima is)
Zo goed dat F wel de mogelijkheid krijgt om meteen door te stromen! Ik zag die foto van de sommetjes die ze had gemaakt... zo'n meisje hoort gewoon niet in een kleuterklas, dan mist ze aansluiting. Dus ik snap jullie keuze helemaal!
Snapt ze zelf ook al dat ze nu een klas gaat overslaan? Gaat ze haar klasgenootjes missen denk je? En ben je bang hoe het zal gaan met vriendjes maken in de nieuwe klas? Ze speelde in de buurt ook vaak met oudere kindjes toch?
(Ik ben weer een beetje offtopic trouwens, sorry)
Zo goed dat F wel de mogelijkheid krijgt om meteen door te stromen! Ik zag die foto van de sommetjes die ze had gemaakt... zo'n meisje hoort gewoon niet in een kleuterklas, dan mist ze aansluiting. Dus ik snap jullie keuze helemaal!
Snapt ze zelf ook al dat ze nu een klas gaat overslaan? Gaat ze haar klasgenootjes missen denk je? En ben je bang hoe het zal gaan met vriendjes maken in de nieuwe klas? Ze speelde in de buurt ook vaak met oudere kindjes toch?
(Ik ben weer een beetje offtopic trouwens, sorry)
Filoria- Ratel
Op Tomas' school hebben ze groep 1 en 2 gescheiden trouwens, vandaar dat verhaal over een jaartje extra kleuteren.
Filoria- Ratel
Minneke; ik moest toevallig vandaag aan je denken omdat ik een gesprek had met ouders van een meisje bij mij in de klas dat ook uit december is. We hebben de eventuele opties voor volgend jaar besproken en wat het zou inhouden om haar te laten in de kleutergroep en wat het zou inhouden om haar over te doen. maar dat is nu nog koffiedik kijken maar ik wil ouders graag laten weten welke eventuele mogelijkheden er zijn. Omdat dit ook een erg slim meisje betreft.
Overigens noem je doorstromen van decemberkinderen geen jaar overslaan. De inspectie gaat er vanuit dat kinderen in 8 jaar tijd de basisschool doorlopen en wanneer ik dus die kinderen houdt is dat kleuterverlenging en meer dan 8 jaar onderwijs. Het is absurd tegenwoordig hoe de inspectie kijkt naar kinderen.
Je moet namelijk, zelfs bij kleuters, bij een bepaalde lijn uitkomen nav je cito en je omgeving zeg maar. Een 'witte' school moet bijvoorbeeld een 4.2 halen en een zwarte school een 3. Wanneer je daar onder komt moet je dat vanuit de inspectie helemaal gaan verklaren etc. Terwijl het ook gewoon een zwakkere groep 2/3/4 etc kan zijn.
Overigens noem je doorstromen van decemberkinderen geen jaar overslaan. De inspectie gaat er vanuit dat kinderen in 8 jaar tijd de basisschool doorlopen en wanneer ik dus die kinderen houdt is dat kleuterverlenging en meer dan 8 jaar onderwijs. Het is absurd tegenwoordig hoe de inspectie kijkt naar kinderen.
Je moet namelijk, zelfs bij kleuters, bij een bepaalde lijn uitkomen nav je cito en je omgeving zeg maar. Een 'witte' school moet bijvoorbeeld een 4.2 halen en een zwarte school een 3. Wanneer je daar onder komt moet je dat vanuit de inspectie helemaal gaan verklaren etc. Terwijl het ook gewoon een zwakkere groep 2/3/4 etc kan zijn.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: