Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

+15
Luce
Susan
Filoria
M-G
Twellie
Tania
Slakje
PapillonRose
SarahKey
MADDIE
Sterrin_
Middleme
studiebol
Liadan
Printje
19 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige? - Pagina 2 Empty Re: Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 9:07

Liadan schreef:

Observaties doe ik ook voor een aantal kinderen op het kdv waar ik werk. Maar die zijn niet bedoeld om te toetsen, zijn vooral bedoeld om ouders te laten zien hoe hun kinderen zijn bij ons op het kdv. En wat ze bij ons wel en niet doen.
Ik vond het ook altijd leuk om te lezen wat mijn dochter wel en niet deed op het kdv, kwam meestal erg overeen met thuis.

Dan hebben jullie meer welbevinden-observaties, of niet? Die hadden wij tot een paar jaar terug ook. Nu kijken we echt ontwikkelingsgericht.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige? - Pagina 2 Empty Re: Zou jij dit ook weigeren... cito bij een 3 jarige?

Bericht  SarahKey do 6 jun 2013 - 9:08

Printje schreef:Ik doe er als juf overigens ook vrijwel nooit iets mee. De lijsten die ik krijg zeggen ook eigenlijk totaal niets over het kind, er staan wat bolletjes gekleurd maar het zegt niet veel.
Maar dan vind ik het raar dat je sowieso toetsen aflegt bij zo'n klein guppie als je er zelf als juf niets ermee doet (even in het algemeen dan he)
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 9:08

Printje schreef:Minneke, ik zie natuurlijk zelf ook wel of mijn kind zich goed ontwikkelt en zal daar ook niet blind voor zijn maar ik vind het voor de gemiddelde kinderen gewoon echt niet nodig. Ik heb ook kinderen in de klas gehad die met een jaar of 2 al in een traject zaten en dat is alleen maar positief natuurlijk maar een doorsnee kind ( die natuurlijk niet eens bestaat maar je snapt wat ik bedoel) heeft in mijn ogen niets aan dat getoets op zo'n jonge leeftijd.

Maar ik denk niet dat elke ouder zoiets objectief kan beoordelen en daar zit wat mij betreft de crux. Jij hebt ervaring met kinderen dus zul je het merken al iets niet pluis is, dat geldt niet per definitie voor iedereen.

Gast
Gast

Bericht  Liadan do 6 jun 2013 - 9:08

Sterrin_ schreef:
Printje schreef:

Liadan; hier is het ook zo dat okt-dec kinderen 'officieel' door moeten naar groep 2. Maar in de praktijk komt dit zeer zelden voor en blijven de kinderen gewoon nog in groep 1 na de zomervakantie.

.

Hier moeten ze dan echt nog een vol jaar groep 1 doen. Kind van mijn vriendin is van oktober, de 4e, en moest alsnog groep 1 doen, en iemand van november ook. Nu is het kindje van oktober afgelopen kerstvakantie alsnog naar groep 2 gegaan omdar hij zich bleek te vervelen, maar dat was een uitzondering. Kind van november is echt heel slim maar mocht absoluut niet. Zijn wel 2 verschillende scholen maar wel van dezelfde vereniging zeg maar.
Dan lijkt me eind december helemaal vroeg, zou hier dus echt niet gebeuren.
Wil ook niet zeggen dat ze met 5,5 jaar al naar groep 3 gaat hoor. Veel kinderen bij Y. op school doen groep 2 dan nog een jaar.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Tania do 6 jun 2013 - 9:10

Als mijn kind denkt dat het gewoon een leuk spelletje is zou het me niet zoveel uitmaken. Als er echt een heel ding van gemaakt wordt waardoor het spannend wordt zou ik het niet willen.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:10

Sterrin_ schreef:
Printje schreef:

Liadan; hier is het ook zo dat okt-dec kinderen 'officieel' door moeten naar groep 2. Maar in de praktijk komt dit zeer zelden voor en blijven de kinderen gewoon nog in groep 1 na de zomervakantie.

.

Hier moeten ze dan echt nog een vol jaar groep 1 doen. Kind van mijn vriendin is van oktober, de 4e, en moest alsnog groep 1 doen, en iemand van november ook. Nu is het kindje van oktober afgelopen kerstvakantie alsnog naar groep 2 gegaan omdar hij zich bleek te vervelen, maar dat was een uitzondering. Kind van november is echt heel slim maar mocht absoluut niet. Zijn wel 2 verschillende scholen maar wel van dezelfde vereniging zeg maar.
Dan lijkt me eind december helemaal vroeg, zou hier dus echt niet gebeuren.

De officiële regels zijn dat dus kinderen van okt-dec door moeten. Maar veel scholen houden zich niet zo aan die regel omdat in praktijk blijkt dat dus echt 99% van die groep kinderen nog helemaal niet toe is aan groep 2. Bij mij worden ze dus allemaal gewoon groep 1, ik heb in die 8 jaar voor de klas 2x een kindje gehad dat al zo ver was dat eht eerder doorgestroomd is.

De school die jij dus omschrijft zou al die kinderen, volgens de inspectie, dus een kleuterverlenging geboden hebben waar ze officieel gezien een heel plan voor zouden moeten schrijven. Ik moet alle kinderen die ik 'laat zitten' in groep 1 ( die okt-dec) kinderen dus duidelijk aangeven waarom ze niet door gaan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  MADDIE do 6 jun 2013 - 9:10

@ studiebol de vragen worden dmv het aanwijzen van plaatjes gedaan en een deel actief met aanvullen van zinnen. Bijvoorbeeld: de koning woont in een.... Kasteel. Pietje laat zijn haren knippen, hij is bij de..... Kapper.
Bij ons vinden bijna alle kinderen het super leuk. Alleen al om de speciale aandacht van de juf.

@ ik weet niet wie het zei, maar over dat inschatten ook mogelijk is. Natuurlijk kun je heel globaal dingen gaan inschatten. Maar wij hebben regelmatig dat er dingen uit de toets komen die je verassen. Zowel positief als dat een kind iets minder goed blijkt te kunnen. En ik kan niet van dertig kinderen zo specifiek inschatten. En wij nemen altijd het feit mee dat het een momentopname is.
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:10

SarahKey schreef:
Printje schreef:Ik doe er als juf overigens ook vrijwel nooit iets mee. De lijsten die ik krijg zeggen ook eigenlijk totaal niets over het kind, er staan wat bolletjes gekleurd maar het zegt niet veel.
Maar dan vind ik het raar dat je sowieso toetsen aflegt bij zo'n klein guppie als je er zelf als juf niets ermee doet (even in het algemeen dan he)

Ik wil niet maar ik moet (vanuit onze geweldige inspectie dus)
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Sterrin_ do 6 jun 2013 - 9:11

Ok, dank voor je antwoord Printje!

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:12

Graag gedaan;)

Maddie; ik zei dat over dat inschatten maar kinderen scoren echt werkelijk vrijwel nooit heel veel anders dan zoals ik ze in de klas zie.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Liadan do 6 jun 2013 - 9:13

Lennox schreef:
Liadan schreef:

Observaties doe ik ook voor een aantal kinderen op het kdv waar ik werk. Maar die zijn niet bedoeld om te toetsen, zijn vooral bedoeld om ouders te laten zien hoe hun kinderen zijn bij ons op het kdv. En wat ze bij ons wel en niet doen.
Ik vond het ook altijd leuk om te lezen wat mijn dochter wel en niet deed op het kdv, kwam meestal erg overeen met thuis.

Dan hebben jullie meer welbevinden-observaties, of niet? Die hadden wij tot een paar jaar terug ook. Nu kijken we echt ontwikkelingsgericht.
Meer welbevinden inderdaad en deels ook ontwikkelingsgericht.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  studiebol do 6 jun 2013 - 9:17

Maddie bedankt!

Even over dat kinderen van oktober-december door moeten. Als je in oktober start en we er ff vanuit gaan dat school in september start heb je misschien 6/8 weken "gemist" dan ben je toch niet heel jong als je een jaar later naar groep 2 gaat?
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:18

studiebol schreef:Maddie bedankt!

Even over dat kinderen van oktober-december door moeten. Als je in oktober start en we er ff vanuit gaan dat school in september start heb je misschien 6/8 weken "gemist" dan ben je toch niet heel jong als je een jaar later naar groep 2 gaat?

Klopt die kinderen hebben wat dat betreft dan een voordeel, maar die kinderen plaats ik dan idd meteen al in groep 1. Maar vanaf ongeveer half/ eind okt vind ik het een ander verhaal worden en laat ik ze dus altijd blijven.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 9:20

Printje schreef:

Klopt die kinderen hebben wat dat betreft dan een voordeel, maar die kinderen plaats ik dan idd meteen al in groep 1. Maar vanaf ongeveer half/ eind okt vind ik het een ander verhaal worden en laat ik ze dus altijd blijven.

Even benieuwd: zijn er nooit ouders die dat vervelend vinden?

Gast
Gast

Bericht  Liadan do 6 jun 2013 - 9:22

Ik vind het wel fijn dat Y. naar groep 2 gaat na de vakantie. Vooral omdat het voor haar nogal vrijblijvend is, ze krijgt alle groep 2 werkjes wel aangeboden maar hoeft het niet te doen als het niet gaat. Ik zie daar vooral voordelen in.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:22

Minneke schreef:
Printje schreef:

Even benieuwd: zijn er nooit ouders die dat vervelend vinden?

Dat ze moeten blijven bedoel je?

Nee eigenlijk nooit omdat ik het goed kan onderbouwen waarom ik het beter vind. Daarnaast vertel ik erbij dat ik meer dan genoeg mogelijkheden heb om het kind toch te stimuleren mocht het wel toe zijn aan andere werkjes.

Het is natuurlijk altijd in overleg, maar uiteindelijk bepalen wij als school wat het gaat worden zeg maar. Maar dat is eigenlijk nooit nodig omdat je bij de intake al aangeeft hoe wij erin staan over het wel niet overgaan.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Liadan do 6 jun 2013 - 9:25

Het lijkt mij vooral vervelend dat je kind nog een jaar groep 1 moet doen als later blijkt dat het toch wel door zou kunnen naar groep 3 na 1,5 jaar. Dan heeft het dus een heleboel groep 2 werkjes gemist. Terwijl als je het kind toch door laat gaan naar groep 2 het al die werkjes wel aangeboden gekregen heeft en het ook gewoon nog een jaar kan doen als het niet toe blijkt te zijn aan groep 3.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  MADDIE do 6 jun 2013 - 9:27

Wij hebben nt2 kinderen en soms kunnen ze wat meer als je denkt. Maar bijvoorbeeld een Turks jongetje kan weinig nog zeggen en is ook verlegen. Hij kon toch al meer te begrijpen. Die zetten wij dan meteen een niveau groepje hoger. Maar wij kijken wel gericht naar onderdelen waar ze op uitvallen. Bijvoorbeeld getalbegrip en dan maken we een groepje die daar extra aandacht bij nodig heeft en verzinnen activiteiten. Dus wij zitten heus ook niet ver van de scores af, maar soms is het bij onze doelgroep lastiger te schatten. Ik vind het trouwens ook wel eens lastig als een kind gewoon nog weinig weet doordat hij/ zij nog geen Nederlands beheerst.

Laatst aangepast door MADDIE op do 6 jun 2013 - 9:28; in totaal 1 keer bewerkt
MADDIE
MADDIE
Prater
Prater

Aantal berichten : 1392
Punten : 1447
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:27

Liadan; ik kijk natuurlijk wel naar het kind, ook al blijft het dus in groep 1 wanneer ik zie dat het meer aan kan doen ze gewoon mee naar groep 2. Ik doe ze juist, voor hun gevoel, niet direct naar groep 2 omdat ze dan toch het idee hebben dat ze daarna naar groep 3 mogen en dat is dus lang niet in alle gevallen zo en dan zijn de kinderen echt diep teleurgesteld.

Ik laat ze dus in groep 1, op papier en op de foto's etc, maar wanener kinderen meer kunnen mogen ze uiteraard meedoen met groep 2. Soms maken ze dan ook de toetsen van groep 2, wanneer het dan echt allemaal, op alle vlakken goed gaat mogen ze door naar groep 3 maar dat is dus zeer uitzonderlijk.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 9:28

Liadan schreef:Ik vind het wel fijn dat Y. naar groep 2 gaat na de vakantie. Vooral omdat het voor haar nogal vrijblijvend is, ze krijgt alle groep 2 werkjes wel aangeboden maar hoeft het niet te doen als het niet gaat. Ik zie daar vooral voordelen in.

Ja, dat kan ik me voorstellen. F. zou het echt niet lukken hebben gevonden om langer in groep 1 te blijven, die vindt die werkjes van groep 2 juist zo leuk. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar de enige in is. Hoeveel kleuters heb jij in een klas dan Printje? Dat kijkt me best lastig namelijk, als je op iedereen moet letten om te zien waar ze extra uitdaging nodig hebben. (Dat klinkt misschien sarcastisch, maar zo bedoel ik het absoluut niet.)

Gast
Gast

Bericht  Gast do 6 jun 2013 - 9:30

Printje schreef:Liadan; ik kijk natuurlijk wel naar het kind, ook al blijft het dus in groep 1 wanneer ik zie dat het meer aan kan doen ze gewoon mee naar groep 2. Ik doe ze juist, voor hun gevoel, niet direct naar groep 2 omdat ze dan toch het idee hebben dat ze daarna naar groep 3 mogen en dat is dus lang niet in alle gevallen zo en dan zijn de kinderen echt diep teleurgesteld.

Ik laat ze dus in groep 1, op papier en op de foto's etc, maar wanener kinderen meer kunnen mogen ze uiteraard meedoen met groep 2. Soms maken ze dan ook de toetsen van groep 2, wanneer het dan echt allemaal, op alle vlakken goed gaat mogen ze door naar groep 3 maar dat is dus zeer uitzonderlijk.

Zo kan ik me er wel wat bij voorstellen ja. Maar bij Liadan (en bij ons) zijn kinderen juist weer meer gewend dat kinderen langer dan 1 jaar in groep 2 zitten. Tis maar net watrje gewend bent natuurlijk Wink

Laatst aangepast door Minneke op do 6 jun 2013 - 9:31; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Printje do 6 jun 2013 - 9:31

Minneke schreef:
Liadan schreef:Ik vind het wel fijn dat Y. naar groep 2 gaat na de vakantie. Vooral omdat het voor haar nogal vrijblijvend is, ze krijgt alle groep 2 werkjes wel aangeboden maar hoeft het niet te doen als het niet gaat. Ik zie daar vooral voordelen in.

Ja, dat kan ik me voorstellen. F. zou het echt niet lukken hebben gevonden om langer in groep 1 te blijven, die vindt die werkjes van groep 2 juist zo leuk. Ik kan me haast niet voorstellen dat ze daar de enige in is. Hoeveel kleuters heb jij in een klas dan Printje? Dat kijkt me best lastig namelijk, als je op iedereen moet letten om te zien waar ze extra uitdaging nodig hebben. (Dat klinkt misschien sarcastisch, maar zo bedoel ik het absoluut niet.)

Ik heb 27 kleuters. Ik snap wat je bedoeld hoor maar ik werk bijv veel in kleine kringen. Je pakt dan de kindjes die ongeveer even ver zijn samen. Ik heb nu 3 kleuters in die klas die duidelijk verder zijn, die geef ik andere materialen uit de 'bijna groep 3 kast'. Dit zijn bijv van die denkspelletjes, begin groep 3 werkjes etc.

Het is ook lastig hoor, en lukt ook niet altijd om dat perfect te regelen. Waarom denk je dat mijn lontje bijna op is Wink Soms wil ik teveel hahaha.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Twellie do 6 jun 2013 - 9:35

Ik zou dat sowieso weigeren op wat voor een manier dan ook het afgenomen wordt. Mijn dochter voelt haarfijn aan met wat voor een bedoeling zoiets wordt gedaan en daar wordt ze zenuwachtig van. Dat heb ik op het consultatiebureau ook al gemerkt.

Verder ben ik niet geïnteresseerd in het opsporen van een eventuele voorsprong en als er een echte achterstand zou zijn, zouden de docent en ikzelf die ook wel opmerken zonder test.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  M-G do 6 jun 2013 - 11:37

Ik zou dit denk ik weigeren. Hier op de kinderdagverblijven en opvang werken ze ook met VVE indicaties en programma's. Ik heb mij er nog niet volledig in verdiept maar voor zover ik heb gelezen is het om vroegtijdig eventuele taalachterstand te ontdekken. Ik vind al dat soort dingen niet echt nodig. Tegenwoordig mag een kind geen kind meer zijn en moeten ze aan allerlei eisen voldoen om volgens het schema "goed" te lopen. Erg jammer vind ik dat. Het is tegenwoordig zoals je al zegt een prestatiemaatschappij de alleen maar gericht is op wat kan een kind en voldoet hij/zij wel aan de "normen en eisen". Er wordt niet meer gekeken naar hetgeen waar een kind zich prettig bij voelt. Het ene kind is gewoon wat langzamer dan het andere kind en zo heb je ook weer snelle leerlingen. Ik vind het jammer dat overal en vooral op die jonge leeftijd een meetlat met maatstaven aan wordt gehangen. Natuurlijk is het goed om op een gegeven moment te weten dat je kind iets achterloopt met bijvoorbeeld spraak of schrijven of wat dan ook maar om kinderen van 3 jaar te toetsen? Nee dat gaat mij te ver.
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Filoria do 6 jun 2013 - 18:14

Tania schreef:Als mijn kind denkt dat het gewoon een leuk spelletje is zou het me niet zoveel uitmaken. Als er echt een heel ding van gemaakt wordt waardoor het spannend wordt zou ik het niet willen.
Helemaal mee eens. Op Tomas' school doen ze dat heel goed gelukkig. Hij heeft tot nu toe al vier taaltoetsen gemaakt (twee citotoetsen en twee cpbtoetsen of zo?), en moet de rekentoetsen nog. Klinkt heftig, maar hij heeft nu door hoe het werkt en hij vindt het steeds leuker. De juf kondigt het niet van tevoren aan. Pas op de dag zelf zegt ze dat ze 'uit een mooi boekje gaan werken'. De score neem ik verder niet serieus. Ik hoor het wel van de juf als ze zich zorgen maakt om zijn niveau. Heb het idee dat hij vrij gemiddeld scoort en dat de uitslag toch niet echt betrouwbaar is.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: