Nav Zelfbeeld
+17
Lavendel
FruttiTutti
Luce
Kowalski
Cimic
Reva
Siem
ellibre
Mystique
Exogenesis
Twellie
Bliss
Melis_je
Lady Starstruck
Arwyn
Charles
Poubelle
21 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Nav Zelfbeeld
Jip, niet om je aan te vallen maar bij mij sta je ook bekend als iemand die overdreven onzeker is over haar eigen lichaam. En dat terwijl ik helemaal niet zo actief ben en ik verder ook bij vrijwel niemand een beeld heb. Het valt echt op. En dan kom ik nog niet eens in de beauty & mode-pijler, over het algemeen. Volgens mij ben jij hartstikke sportief, fit en gezond en mag je dik tevreden zijn met je lichaam. Probeer eens trots te zijn op wat je in de spiegel ziet, daarmee maak je je eigen leven een stuk leuker. Je geeft zelf al aan dat het de laatste tijd een stuk beter gaat, zet dat vooral door!Jip83 schreef:Poubelle schreef:Ik heb meer het idee dat mensen hier 'over jou vallen' omdat je vaker dan de gemiddelde forumster aangeeft niet tevreden over iets te zijn.
Hm..dat heb ik zelf dan niet door.
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Heel herkenbaar trouwensExogenesis schreef:Oh, en daar komt bij: voor een ander ben je waarschijnlijk milder dan voor jezelf. Wat kan mij een vetrolletje bij een ander bommen. Maar oei, als ik er zelf eentje ontdek... Terwijl ik het bij een ander dus serieus niet storend vind. Je eisen zijn gewoon anders. Maar vertekend, nee. Dat klinkt als een stoornis. En ik denk niet dat de meerderheid van de dames een stoornis heeft.
ellibre- Prater
- Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12
Ik erger me al jaren kapot aan al die vrouwen die voortdurend alleen maar praten over hun lichaam. Als ik één ding over mijzelf zeg, dan is het direct: ''hou je kop, jij bent hartstikke slank''. De focus ligt zo overdreven sterk op slank zijn, dat mensen denken dat je automatisch perfect bent wanneer je slank bent. Ik vind dat ziekelijk.
Ik word er sowieso een beetje moe van. Dat afgeven ook op mensen die wél slank zijn. En wanneer je zegt dat je over het algemeen wel tevreden bent over je lichaam, dan krijg je wat meewarige blikken, dan ben je arrogant ofzo. Nouja, dan maar arrogant, liever dat dan mezelf de hele tijd te moeten afkraken om maar sympathie te krijgen van mijn dikke medemens (die inmiddels bijna de helft van alle vrouwen omvat)...
Ik word er sowieso een beetje moe van. Dat afgeven ook op mensen die wél slank zijn. En wanneer je zegt dat je over het algemeen wel tevreden bent over je lichaam, dan krijg je wat meewarige blikken, dan ben je arrogant ofzo. Nouja, dan maar arrogant, liever dat dan mezelf de hele tijd te moeten afkraken om maar sympathie te krijgen van mijn dikke medemens (die inmiddels bijna de helft van alle vrouwen omvat)...
Gast- Gast
Jip83 schreef:Zijn hier meiden die psychologie hebben gestuurd?
Hoe kan het dat bij zoveel vrouwen (en waarschijnlijk ook wel mannen) hun zelfbeeld niet klopt?
Ik herken het ook bij mezelf hoor. De ene dag vind ik mezelf prima en de andere dag vind ik mezelf veel te dun en weer een dag later zie ik mezelf 10kilo zwaarder dan dat ik daadwerkelijk ben.
Ik vraag me af of dit wel echt zo is; vind het nogal generaliserend overkomen. Ik vind het nl een verschil als je een keertje onzeker ergens over bent omdat je niet lekker in je vel zit of dat je constant twijfelt aan jezelf en dingen ziet die er niet zijn. Persoonlijk merk ik het niet veel in mijn omgeving dat mensen constant wisselen tav hun zelfbeeld of dat ze zichzelf echt anders zien dan ze in werkelijkheid zijn.
M.i heeft iedereen wel eens een mindere dag en dan vallen dingen je sneller op, maar ik vind niet dat je zelfbeeld dan niet klopt en dat dit dan op een bepaalde manier problematisch zou zijn.
Siem- Prater
- Aantal berichten : 1035
Punten : 1200
Registratiedatum : 11-08-11
Melisje, dank voor je woorden. Het ligt natuurlijk ook aan je persoonlijkheid. Ik ben erg (extreem, kan ik wel zeggen) gevoelig en trek me dingen snel persoonlijk aan. Negatieve zaken onthoud ik veel langer dan positieve. Zonde, maar wat doe je eraan? Ik zit over t algemeen prima in mn vel de laatste tijd, maar ik merk wel dat bij dit soort onderwerpen die diepgewortelde gevoelens weer de kop op steken.
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Ik kan extreem slecht tegen mensen die willen weerleggen wat ik over mezelf zeg qua figuur (ook hier). Ik ben te dik, heb overgewicht en een te hoog bmi. Klaar. Om over mijn lijf zonder kleding nog maar niet te spreken. Qua persoonlijkheid en wie ik ben geeft dat me dat echter niet minder zelfvertrouwen, maar mooi vind ik mezelf niet nee.
Reva- Prater
- Aantal berichten : 618
Punten : 610
Registratiedatum : 19-03-13
Bij mij ligt het ook wel diepgeworteld. Vroeger gepest met 'dikzak' en alle aanverwante zaken om iemand heel onzeker te maken over haar eigen lijf. Daardoor heb ik op de middelbare school (ja daar ging het gewoon door..) mijzelf altijd verstopt in wijde kleding. Niet echt een tijd geweest waarin ik zelfvertrouwen kon oobouwen.
Als ik foto's terug zie van die tijd snap ik niet dat ik dikzak en lelijk, etc genoemd werd. Maar goed als het vaak genoeg tegen je gezegd wordt, ga je er wel in geloven en ook zien in de spiegel. En 15 jaar pesten gaat helaas in je hoofd niet weg na een paar jaar.
Iemand zei nog dat ik generaliseer? Nee ik schreef dat er 'zoveel vrouwen' zijn en niet 'alle'. Bij het topic 'wat voor lijf heb jij (of zo)' zag ik dat heel veel meiden gecorrigeerd werden omdat wat ze zelf zeiden niet klopten. Snap je?
Als ik foto's terug zie van die tijd snap ik niet dat ik dikzak en lelijk, etc genoemd werd. Maar goed als het vaak genoeg tegen je gezegd wordt, ga je er wel in geloven en ook zien in de spiegel. En 15 jaar pesten gaat helaas in je hoofd niet weg na een paar jaar.
Iemand zei nog dat ik generaliseer? Nee ik schreef dat er 'zoveel vrouwen' zijn en niet 'alle'. Bij het topic 'wat voor lijf heb jij (of zo)' zag ik dat heel veel meiden gecorrigeerd werden omdat wat ze zelf zeiden niet klopten. Snap je?
Gast- Gast
ellibre schreef:Jip, niet om je aan te vallen maar bij mij sta je ook bekend als iemand die overdreven onzeker is over haar eigen lichaam. En dat terwijl ik helemaal niet zo actief ben en ik verder ook bij vrijwel niemand een beeld heb. Het valt echt op. En dan kom ik nog niet eens in de beauty & mode-pijler, over het algemeen. Volgens mij ben jij hartstikke sportief, fit en gezond en mag je dik tevreden zijn met je lichaam. Probeer eens trots te zijn op wat je in de spiegel ziet, daarmee maak je je eigen leven een stuk leuker. Je geeft zelf al aan dat het de laatste tijd een stuk beter gaat, zet dat vooral door!Jip83 schreef:Poubelle schreef:Ik heb meer het idee dat mensen hier 'over jou vallen' omdat je vaker dan de gemiddelde forumster aangeeft niet tevreden over iets te zijn.
Heb het topic gelezen en ik ben het ermee eens, zo zonde Jip. Er zit zo veel meer in een persoon dan alleen het uiterlijk. Iemand kan dikke benen, dikke kont, kleine tieten of weet ik veel hebben. De combinatie met een leuke zelfverzekerder uitstraling maakt veel meer los bij mensen. Uitstraling kan veel doen bij andere mensen. Dan valt de mindere lichaamsdelen helemaal niet op.
Cimic- Fluisteraar
- Aantal berichten : 273
Punten : 282
Registratiedatum : 08-01-13
Bliss schreef:Melisje, dank voor je woorden. Het ligt natuurlijk ook aan je persoonlijkheid. Ik ben erg (extreem, kan ik wel zeggen) gevoelig en trek me dingen snel persoonlijk aan. Negatieve zaken onthoud ik veel langer dan positieve. Zonde, maar wat doe je eraan? Ik zit over t algemeen prima in mn vel de laatste tijd, maar ik merk wel dat bij dit soort onderwerpen die diepgewortelde gevoelens weer de kop op steken.
Ik herken het wel een beetje, alleen niet over mijn uiterlijk want ik mag niet klagen van mezelf. Ik kan me soms ook dingen persoonlijk aantrekken maar als ik dan rustig relativeer probeer ik het wel van 2 kanten bekijken i.p.v hangen in het negatieve en gaan overanalyseren, Iets waar ik trouwens goed in kan zijn. Probeer je goede kanten te benutten en accepteer je mindere kanten. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je de volgende keer merkt dat je blijft hangen in het negatieve doe iets waar je juist wel goed in bent, iets waardoor jij wel kan relativeren. Het zou zo zonde zijn want ik weet zeker dat jij veel meer kunt dan dat je zelf denkt.
Cimic- Fluisteraar
Cimic schreef:ellibre schreef:Jip, niet om je aan te vallen maar bij mij sta je ook bekend als iemand die overdreven onzeker is over haar eigen lichaam. En dat terwijl ik helemaal niet zo actief ben en ik verder ook bij vrijwel niemand een beeld heb. Het valt echt op. En dan kom ik nog niet eens in de beauty & mode-pijler, over het algemeen. Volgens mij ben jij hartstikke sportief, fit en gezond en mag je dik tevreden zijn met je lichaam. Probeer eens trots te zijn op wat je in de spiegel ziet, daarmee maak je je eigen leven een stuk leuker. Je geeft zelf al aan dat het de laatste tijd een stuk beter gaat, zet dat vooral door!Jip83 schreef:Poubelle schreef:Ik heb meer het idee dat mensen hier 'over jou vallen' omdat je vaker dan de gemiddelde forumster aangeeft niet tevreden over iets te zijn.
Heb het topic gelezen en ik ben het ermee eens, zo zonde Jip. Er zit zo veel meer in een persoon dan alleen het uiterlijk. Iemand kan dikke benen, dikke kont, kleine tieten of weet ik veel hebben. De combinatie met een leuke zelfverzekerder uitstraling maakt veel meer los bij mensen. Uitstraling kan veel doen bij andere mensen. Dan valt de mindere lichaamsdelen helemaal niet op.
Dit inderdaad. Veel mensen hebben het in zich om steeds maar beter te willen, maar je wordt niet gelukkig van telkens maar weer te streven naar meer/minder/platter/gespierder. Het is prima om er bij stil te staan en gezond te leven, maar bij gezond leven hoort ook het laten gaan van dit soort zorgen en je focussen op dingen die veel en veel belangrijker zijn.
Ik heb dit ook moeten leren, ik heb lang gedacht, als ik nu dunner/dikker/gespierder ben, dan ben ik gelukkig (om het maar even heel zwart-wit te zeggen). Maar als ik dat punt bereikt had, was ik niet gelukkig en bedacht ik weer iets nieuws om naar toe te werken. Pas toen ik het los heb kunnen laten, ben ik een heel stuk in de richting van 'gelukkig' gekomen. En nu weet ik dat ik toch wel geaccepteerd word, dat ik toch gewoon dezelfde 'ik' ben, ook al ben ik niet perfect en ook al zou ik 1000 dingen op kunnen noemen die beter kunnen. Dat doe ik niet, want daar schiet ik niks mee op!
Oké, misschien niet een helemaal passende reactie, maar ik moest het even kwijt
Kowalski- Ratel
- Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12
Ik denk dat vrouwen over het algemeen gewoon wat gevoeliger zijn voor kritiek. Volgens mij zijn vrouwen over het algemeen ook wat gevoeliger.
Ik weet nog dat iemand toen ik in mijn tienerjaren zat mij een PLORK noemde. Prachtig Lichaam maar een Ontzettende RotKop. Ik heb me daar echt járen rot om gevoeld. Als ik nu terug kijk naar die foto vraag ik me echt af: waar sloég dat op?
Daarnaast kreeg ik toen regelmatig complimenten over mijn uiterlijk (dus ook mijn hoofd ) , maar ik was zo gevoelig voor die ene opmerking..
Het is zo jammer om je zelfbeeld daardoor te laten verpesten. Gewoon niet laten gebeuren, het is echt zo'n onzin eigenlijk. Al zou je dikkere benen hebben dan je zou willen of een vetkwab hier en daar. Nou én? Daar gáát het toch helemaal niet om?
Ik weet nog dat iemand toen ik in mijn tienerjaren zat mij een PLORK noemde. Prachtig Lichaam maar een Ontzettende RotKop. Ik heb me daar echt járen rot om gevoeld. Als ik nu terug kijk naar die foto vraag ik me echt af: waar sloég dat op?
Daarnaast kreeg ik toen regelmatig complimenten over mijn uiterlijk (dus ook mijn hoofd ) , maar ik was zo gevoelig voor die ene opmerking..
Het is zo jammer om je zelfbeeld daardoor te laten verpesten. Gewoon niet laten gebeuren, het is echt zo'n onzin eigenlijk. Al zou je dikkere benen hebben dan je zou willen of een vetkwab hier en daar. Nou én? Daar gáát het toch helemaal niet om?
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Kowalski schreef:Cimic schreef:ellibre schreef:Jip, niet om je aan te vallen maar bij mij sta je ook bekend als iemand die overdreven onzeker is over haar eigen lichaam. En dat terwijl ik helemaal niet zo actief ben en ik verder ook bij vrijwel niemand een beeld heb. Het valt echt op. En dan kom ik nog niet eens in de beauty & mode-pijler, over het algemeen. Volgens mij ben jij hartstikke sportief, fit en gezond en mag je dik tevreden zijn met je lichaam. Probeer eens trots te zijn op wat je in de spiegel ziet, daarmee maak je je eigen leven een stuk leuker. Je geeft zelf al aan dat het de laatste tijd een stuk beter gaat, zet dat vooral door!Jip83 schreef:Poubelle schreef:Ik heb meer het idee dat mensen hier 'over jou vallen' omdat je vaker dan de gemiddelde forumster aangeeft niet tevreden over iets te zijn.
Dit inderdaad. Veel mensen hebben het in zich om steeds maar beter te willen, maar je wordt niet gelukkig van telkens maar weer te streven naar meer/minder/platter/gespierder. Het is prima om er bij stil te staan en gezond te leven, maar bij gezond leven hoort ook het laten gaan van dit soort zorgen en je focussen op dingen die veel en veel belangrijker zijn.
Ik heb dit ook moeten leren, ik heb lang gedacht, als ik nu dunner/dikker/gespierder ben, dan ben ik gelukkig (om het maar even heel zwart-wit te zeggen). Maar als ik dat punt bereikt had, was ik niet gelukkig en bedacht ik weer iets nieuws om naar toe te werken. Pas toen ik het los heb kunnen laten, ben ik een heel stuk in de richting van 'gelukkig' gekomen. En nu weet ik dat ik toch wel geaccepteerd word, dat ik toch gewoon dezelfde 'ik' ben, ook al ben ik niet perfect en ook al zou ik 1000 dingen op kunnen noemen die beter kunnen. Dat doe ik niet, want daar schiet ik niks mee op!
Oké, misschien niet een helemaal passende reactie, maar ik moest het even kwijt
Niemand maar dan ook niemand op deze aardkloot is perfect. Je mag jezelf best waarderen. Er zijn wel mensen die zichzelf perfect vinden. Dit zijn dan mensen die hun fouten, klein of groot accepteren en het ook uitstralen en daardoor gelukkig zijn. Er is niks mis met een beetje arrogantie, je moet er alleen geen misbruik van maken. Wat is er nu mis om je zelf een boost te geven door te roepen in de spiegel dat je een lekker wijf bent?
Cimic- Fluisteraar
Bij mij hangt mijn zelfbeeld ook af van hoe ik voor mijn lijf zorg. Als ik niet sport en ongezond eet, voel ik me echt enorm dik en ontevreden. Maar als ik heb gesport en gezonder heb gegeten voel ik me met hetzelfde gewicht lang niet zo dik en ontevreden.
Gast- Gast
Ik denk dat het ook heel afhankelijk is of je een negatief zelfbeeld hebt, of een negatief lichaamsbeeld. Ik denk dat er aardig wat vrouwen zijn die ontevreden zijn met (een deel van) hun lichaam, maar het is zo zonde als het lichaamsbeeld ook het zelfbeeld gaat aantasten.
FruttiTutti- Fluisteraar
- Aantal berichten : 264
Punten : 358
Registratiedatum : 28-12-10
Om misverstanden te voorkomen: Het is bij mij niet zo dat het alsmaar dunner of gespierder moet. Het dunner worden is een gevolg van het trainen wat ik doe, en ik train niet omdat ik dunner wil worden, maar omdat ik de sport zo gaaf vind!
Gast- Gast
Luce schreef:Ik denk dat vrouwen over het algemeen gewoon wat gevoeliger zijn voor kritiek. Volgens mij zijn vrouwen over het algemeen ook wat gevoeliger.
Nou ja zeg! Wat een rotopmerking. Het is ergens ook gemakkelijk (of dat heb ik mezelf aangewend) om honderd complimenten aan je voorbij te laten gaan en je te focussen op één rotopmerking. Dat heeft gewoon vaak veel meer impact, maar het slaat eigenlijk helemaal nergens op.
En inderdaad Cimic, niemand is perfect! En hoewel ik lang heb gedacht dat ik wel perfect moest zijn (maar dat dus niet lukte ), weet ik nu dat dat niet nodig is. En wat je zegt, het helpt je meer om jezelf af en toe een lekker wijf te vinden dan jezelf continu naar beneden te halen.
Kowalski- Ratel
Jip83 schreef:Om misverstanden te voorkomen: Het is bij mij niet zo dat het alsmaar dunner of gespierder moet. Het dunner worden is een gevolg van het trainen wat ik doe, en ik train niet omdat ik dunner wil worden, maar omdat ik de sport zo gaaf vind!
Als het een reactie op mij is: Ik bedoel er ook niet specifiek jou mee, ik bedoel dat dit soort dingen wel regelmatig meespelen (IN HET ALGEMEEN - NIET GENERALISEREND - NIET OORDELEND ).
Kowalski- Ratel
Jip, net als jij ben ik ook erg onzeker, maar ik weet ook heel goed dat het mijn 'gekte' is. Het zou niet in me opkomen mee te doen in een bikini-topic en wat dat betreft sluit ik me aan bij wat Artemis daar over zei op p.1 van dit topic. Echte onzekerheid zit diepgeworteld en is niet weg te nemen met complimentjes. Ja, hooguit voor een paar minuten. Ook denk ik niet dat het samenvalt met succeservaringen qua aandacht krijgen van mannen of zelfs liefde. Ik heb er een aantal colleges over gehad van een bekende psycholoog die zelf een boek heeft geschreven. Als ik tijd heb vandaag, zal ik de naam van de auteur en titel van het boek laten weten. Het heeft namelijk wel een naam als je echt iets wezenlijks anders ziet in de spiegel dan wat jouw omgeving ziet of de feitelijke realiteit. Dat zou je dan zelf kunnen opzoeken als je dit boek aanschaft.
Gast- Gast
Ik weet ook dat het bij mij ligt (en ga zaterdag naar een mental coach) en ik wil er wat aan doen. Het is niet alleen over mijn lijf, maar in nog veel meer dingen ben ik onzeker. Gelukkig niet in mijn werk, anders zou het helemaal drama worden Bijv met sporten: ik wil zondag graag mee ergens een tocht rijden, maar doordat de pester (zie ander topic van mij) mee gaat en ik me geen houding weet te geven, ga ik dus niet mee. Oerstom van mezelf.
Gast- Gast
"Body Dysmorphic Disorder" of "morfodysforie".Guattari schreef:Het heeft namelijk wel een naam als je echt iets wezenlijks anders ziet in de spiegel dan wat jouw omgeving ziet of de feitelijke realiteit. Dat zou je dan zelf kunnen opzoeken als je dit boek aanschaft.
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Jip83 schreef:Ik weet ook dat het bij mij ligt (en ga zaterdag naar een mental coach) en ik wil er wat aan doen. Het is niet alleen over mijn lijf, maar in nog veel meer dingen ben ik onzeker. Gelukkig niet in mijn werk, anders zou het helemaal drama worden Bijv met sporten: ik wil zondag graag mee ergens een tocht rijden, maar doordat de pester (zie ander topic van mij) mee gaat en ik me geen houding weet te geven, ga ik dus niet mee. Oerstom van mezelf.
En dan zou je dus kunnen proberen tegen jezelf te zeggen: Jip, dat is oerstom van je! Je gaat gewoon wél mee, schijt aan die 'pester'!
Kowalski- Ratel
Melis_je schreef:"Body Dysmorphic Disorder" of "morfodysforie".Guattari schreef:Het heeft namelijk wel een naam als je echt iets wezenlijks anders ziet in de spiegel dan wat jouw omgeving ziet of de feitelijke realiteit. Dat zou je dan zelf kunnen opzoeken als je dit boek aanschaft.
Ik was de naam vergeten, thnx! Het is dat als ik nu voor de spiegel zou gaan staan en een vrouw zie met bijvoorbeeld maat 44 en daar ook echt van overtuigd ben, terwijl ik in feite een geheel andere maat heb en iedereen dat ziet, behalve ik. Ik kan me herinneren dat ze de theorie hierover uitlegde in het boek, maar de benaming hiervan dus niet meer.
Gast- Gast
Jip, dat vind ik niet eens zozeer oerstom van jou, maar eerder erg zonde voor jezelf. Klaarblijkelijk voel jij je ongemakkelijk in die setting en heb je tot dusver nog niet de juiste manier voor jezelf gevonden om hiermee om te gaan op een wijze dat je er geen last van hebt en jezelf daardoor activiteiten ontzegt.
Gast- Gast
Oh my.. best zeer kan zo'n ene opmerking doen he. Ik ben nooit in mijn leven gepest oid, altijd genoeg complimenten maar ik heb ooit een keer een rotopmerking gehad en die ben ik nooit vergeten. Alsof dat al het andere teniet doet.Luce schreef:
Ik heb een tweelingzusje die vooral vroeger altijd iets mooier was. Toen ik een jaar of 11 was en een jongen hoorde dat ik haar tweelingzusje was zei hij dat ik dan zeker de nageboorte was. Meeh dat deed wel zeer (Oke en achteraf gezien zag ik er in die tijd ook echt niet uit qua kleding ed hahah).
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10
Ik vind het echt heel jammer om dat regelmatig te lezen Bliss, ik vind jou echt een mooie vrouw met, volgens mij, ook nog eens een hele fijne persoonlijkheid erbij!Bliss schreef: Ik ben behoorlijk onzeker over mezelf.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: