Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hoe belangrijk is de factor intelligentie voor jou?

+34
Kowalski
*Lookie*
silly-one
bolus26
Sterre
Sneeuwvlok
Elliot
Marsy28
June
Twellie
Nyx
Luce
SuperGrover
Bliss
Lonely Goatherd
jena
Zora
Carmen_
Charles
Mermaid
Shopaholic
Mizz_S
Arwyn
Susan
Exogenesis
LDJ
Punk'd
Caroow
mzcharlotte
Rush
Capt'n Zero
Marin
GreenGrass
Ilovethe90s
38 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de factor intelligentie voor jou? - Pagina 2 Empty Re: Hoe belangrijk is de factor intelligentie voor jou?

Bericht  Exogenesis ma 13 mei 2013 - 6:49

Marin schreef:
Exogenesis schreef:
En je basisschoolvriendinnen, die zullen vast ook niet allemaal hetzelfde niveau gehad hebben.

Nee als kind boeit dat natuurlijk helemaal nog niet. Maar ik heb nu geen basisschoolvriendinnetjes meer.

Ik dus wel. En we zijn allemaal een andere kant opgegaan qua middelbare school en studie. Ik vind het dus niet logisch dat je alleen maar mensen van hetzelfde kaliber om je heen hebt. De één hecht veel waarde aan oude, langdurige vriendschappen en de ander doet continue nieuwe vriendschappen op uit studies en interesse-activiteiten.
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Hoe belangrijk is de factor intelligentie voor jou? - Pagina 2 Empty Re: Hoe belangrijk is de factor intelligentie voor jou?

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 6:49

Intelligentie vind ik wel belangrijk, maar opleidingsniveau niet. Overigens vind ik het vooral belangrijk dat mijn vriend/vriend ongeveer dezelfde intelligentie hebben. Want ik ben wel intelligent, maar er zijn intelligentere mensen, die ik dan óók weer niet uitzoek.

Conclusie: ik zoek mensen van ongeveer eenzelfde intelligentie als ik zelf ben.

Gast
Gast

Bericht  Charles ma 13 mei 2013 - 6:51

Het maakt mij veel uit. Niet bewust hoor, maar als ik merk dat ik met iemand qua intelligentie niet op één lijn lig, is een hechte vriendschap voor mij minder waarschijnlijk. Dat staat trouwens los van opleidingsniveau, intelligentie gaat zoveel verder.

Maar aan domme mensen erger ik me alleen, daar word ik geen vrienden mee. Dat zeg ik heel eerlijk.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Bericht  Susan ma 13 mei 2013 - 6:52

Rood schreef:Want ik ben wel intelligent, maar er zijn intelligentere mensen, die ik dan óók weer niet uitzoek.

Nee, dat lijkt me inderdaad ook niet prettig. Het valt me ook op dat het in dit soort discussies vaak gaat over mensen die minder intelligent zijn met wie je daardoor geen klik hebt, maar omgekeerd komt natuurlijk ook voor.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Carmen_ ma 13 mei 2013 - 6:54

Maakt mij niets uit. Qua relatie ben ik zelfs van een advocaat naar een boer gegaan. Ach, de gesprekken zijn anders, de relatie is heel anders maar boer maakt mij in kortere tijd gelukkiger dan de advocaat waar ik notabene ooit mee getrouwd was.

Carmen_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 312
Punten : 323
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 6:55

Precies. Ik wil best erkennen dat ik geen WO-niveau heb en daardoor een groep mensen van vriendschap/relatie uitsluit en dat zij dat met mij doen. Ik maak me daar niet zo druk om, eerlijk gezegd. Zoiets afdwingen lijkt me helemaal niks - het klikt of het klikt niet.

Gast
Gast

Bericht  Charles ma 13 mei 2013 - 6:57

Carmen_ schreef:Maakt mij niets uit. Qua relatie ben ik zelfs van een advocaat naar een boer gegaan. Ach, de gesprekken zijn anders, de relatie is heel anders maar boer maakt mij in kortere tijd gelukkiger dan de advocaat waar ik notabene ooit mee getrouwd was.

Een boer is toch niet per definitie dommer dan een advocaat? Kijk, daarom zette ik erbij dat opleidingsniveau hier los van staat.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Bericht  Carmen_ ma 13 mei 2013 - 7:00

Charles schreef:
Carmen_ schreef:Maakt mij niets uit. Qua relatie ben ik zelfs van een advocaat naar een boer gegaan. Ach, de gesprekken zijn anders, de relatie is heel anders maar boer maakt mij in kortere tijd gelukkiger dan de advocaat waar ik notabene ooit mee getrouwd was.

Een boer is toch niet per definitie dommer dan een advocaat? Kijk, daarom zette ik erbij dat opleidingsniveau hier los van staat.
Nee, maar ik merk toch wel verschillen in bepaalde zaken. Misschien de etiquette (gebrek daaraan, haha). Ik kan het moeilijk omschrijven maar dat de intelligentie minder 'vorm' heeft merk ik wel.

Carmen_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 312
Punten : 323
Registratiedatum : 27-10-12

Bericht  Charles ma 13 mei 2013 - 7:01

Ohja, dat kan ik me wel voorstellen ja.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 7:02

Eens met Charlesy. Of en welke opleiding je doet, hangt af van zó veel factoren. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik vroeger wel erg afging (w.b. partner) op opleidingsniveau, maar het zegt gewoon niet zo veel als je zou denken.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 7:04

Susan schreef:Maar ik vraag me serieus af of er nou mensen zijn die daar echt een vriendschap op afschrijven. Dat je minder in aanraking komt met mensen met een ander opleidingsniveau, prima (al denk ik dat je wel in een heel geïsoleerd wereldje zit als je helemaal niet in aanraking komt met mensen met een ander opleidingsniveau, maar goed, het zou kunnen), dat je niet op dezelfde golflengte zit, dat kan ook gebeuren. Maar er zullen toch geen mensen bestaan die per definitie niet om willen gaan met mensen met een lager niveau.

Ik zou er geen diepe vriendschap mee kunnen hebben en dat baseer ik dan puur op het eerder genoemde meisje. Leuk om mee te lachen en uit te gaan maar heel veel meer verwacht ik er niet van. Ik zal het er niet op afschrijven nee maar dat is iets dat vanzelf loopt eigenlijk. Ik kom in aanraking met van alles. Ik heb die domme vriendin, haha dat klinkt wel gemeen maar het is een schat, maar ook iemand die lezingen geeft over de hele wereld over mensenrechten. Pfoe... Ook een schat van een meid en echt ook een vrouw die over mannen, schoenen en uitgaan veel te zeggen heeft maar ik heb al snel dat ik me dan geïntimideerd voel. Bij haar heb ik dat dan niet maar op de een of andere manier zullen dat geen diepe vriendschappen worden. Overigens is het ook zo dat deze meiden niet in Nederland wonen maar dan nog merk ik daarin gewoon verschil. Met iemand waar ik echt op 1 lijn zit heb ik een veel hechtere band. Dat geld ook voor de vriendinnen die ik in het buitenland heb.

Gast
Gast

Bericht  Zora ma 13 mei 2013 - 7:10

Charles schreef:Het maakt mij veel uit. Niet bewust hoor, maar als ik merk dat ik met iemand qua intelligentie niet op één lijn lig, is een hechte vriendschap voor mij minder waarschijnlijk. Dat staat trouwens los van opleidingsniveau, intelligentie gaat zoveel verder.

Maar aan domme mensen erger ik me alleen, daar word ik geen vrienden mee. Dat zeg ik heel eerlijk.

Ik zit even te denken he.... is dom dan het equivalent van een lage(re) intelligentie? Ik heb bijvoorbeeld een collega van middelbare leeftijd, met geloof ik of MBO niveau, of gewoon geen diploma. Typisch slim/intelligent is ze niet, erg wereldwijs ook niet, maar ben je dan ook dom? Ik denk het eigenlijk niet, maar misschien ligt dat er aan dat 'dom' een behoorlijk negatieve connotatie heeft?
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Charles ma 13 mei 2013 - 7:43

Zora schreef:
Charles schreef:Het maakt mij veel uit. Niet bewust hoor, maar als ik merk dat ik met iemand qua intelligentie niet op één lijn lig, is een hechte vriendschap voor mij minder waarschijnlijk. Dat staat trouwens los van opleidingsniveau, intelligentie gaat zoveel verder.

Ik zit even te denken he.... is dom dan het equivalent van een lage(re) intelligentie? Ik heb bijvoorbeeld een collega van middelbare leeftijd, met geloof ik of MBO niveau, of gewoon geen diploma. Typisch slim/intelligent is ze niet, erg wereldwijs ook niet, maar ben je dan ook dom? Ik denk het eigenlijk niet, maar misschien ligt dat er aan dat 'dom' een behoorlijk negatieve connotatie heeft?

Volgens mij is dom niet de equivalent van lagere intelligentie idd.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Bericht  jena ma 13 mei 2013 - 7:51

woordenboek: dom

niet intelligent; getuigend van gebrek aan inzicht: een domme vraag ;
zich van de(n) domme houden
zich als onnozel, oningewijd voordoen;

Edit: wat niet wil zeggen dat ik alle 'minder intelligenten' dom noem...
jena
jena
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Lonely Goatherd ma 13 mei 2013 - 8:26

Best wel belangrijk. Uiteraard zoek ik ze er niet op uit, maar in de praktijk blijkt dat de mensen met wie het goed klikt wel op ongeveer hetzelfde niveau zitten als ik (qua intelligentie dan, opleidingsniveau zegt lang niet alles).
Lonely Goatherd
Lonely Goatherd
Prater
Prater

Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12

Bericht  Bliss ma 13 mei 2013 - 8:47

Rood schreef:Intelligentie vind ik wel belangrijk, maar opleidingsniveau niet. Overigens vind ik het vooral belangrijk dat mijn vriend/vriend ongeveer dezelfde intelligentie hebben. Want ik ben wel intelligent, maar er zijn intelligentere mensen, die ik dan óók weer niet uitzoek.

Conclusie: ik zoek mensen van ongeveer eenzelfde intelligentie als ik zelf ben.

Hier sluit ik me bij aan! Ik ben in gedachten mijn vrienden even af gegaan en die hebben allemaal een HBO- of WO-achtergrond. Ik zoek ze er niet op uit, maar ik denk dat ik wel het beste klik met mensen met een zelfde denkniveau als ik.
Nu moet ik wel zeggen dat ik net als Punk'd niet echt de behoefte heb om vaak een diepgaande discussie te voeren met vrienden, ik praat graag over koetjes en kalfjes smile

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  SuperGrover ma 13 mei 2013 - 10:33

Ja dat vind ik belangrijk. Ik zoek ze er zeker niet actief op uit en verstoot geen mensen vanwege hun opleidingsniveau, maar ja, ik denk niet dat ik echt goede vriendschappen zou kunnen opbouwen met mensen die echt beduidend minder intelligent zijn. Interesses, leefwereld, manier van communiceren, daar zit gewoon verschil in. Oppervlakkig contact is prima, maar voor hechte vriendschappen niet. Ik erger me daarvoor helaas te snel. Intelligenter vind ik trouwens niet erg, daar leer ik van!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Luce ma 13 mei 2013 - 10:45

GreenGrass schreef:Intelligentie gaat voor mijn gevoel verder dan opleidingsniveau. Ik heb regelmatig interessante gesprekken met mensen die alleen de middelbare school bijvoorbeeld hebben afgerond, maar wel genoeg in het leven mee maken / hebben gemaakt waardoor er een leuk (intelligent) contact tussen ons is.

+1
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Nyx ma 13 mei 2013 - 10:52

Opleidingsniveau maakt niets uit voor vriendschap.

Een van mijn betere vrienden is universitair opgeleid en directeur van een museum, terwijl ik ook hele goede vriendschappen heb met mensen uit de fabriek en op tussenniveau. Wat ze mij beiden, qua vriendschap, is niet terug te vinden in een diploma.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 11:04

Ik zat er vandaag dus over na te denken en toen bedacht ik me dat mijn allerbeste vrienden allemaal universitair geschoold zijn, een enkeling heeft HBO gedaan, maar niemand is lager opgeleid. Toch best opvallend, want mijn beste vrienden heb ik niet leren kennen tijdens mijn opleiding!

Het is niet zo dat het voor mij een belangrijk selectie criterium is, ofzo, maar kennelijk zoek ik toch mensen met een bepaald denkniveau. Dat is denk ik wel een belangrijk verschil tussen de opleidingsniveaus: je denkt op een andere manier na over de wereld om je heen. Verder niks mis met mensen die dat niet doen, alleen daarmee kan ik geen echt hechte vriendschap opbouwen. Wel gewoon gezellig ouwehoeren, maar niet die échte diepgang die ik in een vriendschap zoek.

Gast
Gast

Bericht  Nyx ma 13 mei 2013 - 11:07

Maar kimmie, wil je ons nu laten weten hoe goed jouw kring is of ben je oprecht benieuwd naar andermans kringen?
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 11:08

Nyx schreef:Maar kimmie, wil je ons nu laten weten hoe goed jouw kring is of ben je oprecht benieuwd naar andermans kringen?

Wat is er precies 'goed' aan mijn kring?

Gast
Gast

Bericht  Twellie ma 13 mei 2013 - 11:15

Het zal vast wel iets meetellen, ik zou niet snel vrienden kunnen worden met iemand met een IQ van 70 bijvoorbeeld. Maar als intelligentie binnen de grenzen van het normale ligt, zijn er wel honderd dingen die ik belangrijker vind in een vriendschap.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Nyx ma 13 mei 2013 - 11:16

KimRosenberg85 schreef:
Nyx schreef:Maar kimmie, wil je ons nu laten weten hoe goed jouw kring is of ben je oprecht benieuwd naar andermans kringen?

Wat is er precies 'goed' aan mijn kring?

Je vertelt in jouw openingspost al dat jouw kring uit mensen bestaat die minstens HBO hebben afgerond. Dus dan is jouw kring veel beter dan die van mij, omdat je het twee keer vermeldt. We weten het nu wel dat je beter bent dan de gemiddelde Nederlander.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  June ma 13 mei 2013 - 11:20

Nyx, jij hangt er het waardeoordeel 'beter' aan hoor, dat zie ik Kim hier nergens doen.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: