Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nav eigenschappen: intelligentie?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Merai za 18 dec 2010 - 4:45

In het topic over goede en slechte eigenschappen zie ik een aantal keer intelligentie voorbij komen als goede eigenschap. Zien jullie dit echt als een eigenschap? Een eigenschap zegt toch iets over je karakter en daar heeft intelligentie toch geen (directe) invloed op?

Wanneer je het zo stelt zou iemand die minder intelligent is het dus ook bij negatieve eigenschappen 'moeten' plaatsen. Dat vind ik vreemd, ik kan het niet veel beter uitleggen (terwijl ik toch best intelligent ben :P ) maar ik hoop dat het duidelijk is. Wat denken jullie hiervan?
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 4:49

Merai schreef:In het topic over goede en slechte eigenschappen zie ik een aantal keer intelligentie voorbij komen als goede eigenschap. Zien jullie dit echt als een eigenschap? Een eigenschap zegt toch iets over je karakter en daar heeft intelligentie toch geen (directe) invloed op?

Wanneer je het zo stelt zou iemand die minder intelligent is het dus ook bij negatieve eigenschappen 'moeten' plaatsen. Dat vind ik vreemd, ik kan het niet veel beter uitleggen (terwijl ik toch best intelligent ben :P ) maar ik hoop dat het duidelijk is. Wat denken jullie hiervan?

De meeste mensen vinden zichzelf intelligent en denken ook intelligenter te zijn dan gemiddeld. Dat zelfbeeld klopt in de meeste gevallen niet. Ik vind mezelf overigens ook intelligenter dan gemiddeld Very Happy Maar goed, het behoort dus wel tot hun zelfbeeld. Ik zou het zelf ook niet snel noemen als een eigenschap.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Blond za 18 dec 2010 - 5:12

Ik zie intelligentie niet als goede/slechte eigenschap, maar bijvoorbeeld ambitie of leergierigheid wel, wat wel kan leiden tot meer intelligentie.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 5:16

Ik heb wel gezegd dat ik mijn intelligentie een goede eigenschap vind. Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik dacht meer van: ik ben blij dat ik intelligent ben, dingen snel oppak, goed kan leren (is iets anders, weet ik Wink) etc.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Alias za 18 dec 2010 - 6:53

Ik zou het ook als goede eigenschap kunnen noemen, maar zou het dan ook zo bedoelen als Darcy zegt. Misschien is de woordkeuze een beetje onhandig, maar ik denk dat de meeste mensen toch op dit woord uit komen doordat je dan maar één woord nodig hebt i.p.v. een kleine zin.
Alias
Alias
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 02-12-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 7:19

Als je het op zoekt staat de definitie van intelligentie als volgt beschreven; de eigenschap dat je moeilijke dingen snel begrijpt. Dus staat wel degelijk als eigenschap beschreven. Toch vind ik het niet echt bij eigenschappen horen. Ik denk dan meer aan dingen als; spontaan, empatisch zijn, leergierig, ruimdenkend, gesloten etc.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  TGR za 18 dec 2010 - 7:24

Ik vind intelligentie en alles wat met veel kennis te maken heeft, eigenlijk alleen maar een belemmering. Ik denk daardoor te vaak en te diep na over alles waardoor ik soms vergeet gewoon te genieten of te gaan voor iets omdat ik de risico's te goed ken.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 7:27

TGR schreef:Ik vind intelligentie en alles wat met veel kennis te maken heeft, eigenlijk alleen maar een belemmering. Ik denk daardoor te vaak en te diep na over alles waardoor ik soms vergeet gewoon te genieten of te gaan voor iets omdat ik de risico's te goed ken.

Dat kan ik me voorstellen dat je het daarom als belemmering ziet. Het kan ook fijn zijn om iets te kunnen doen zonder dat je door je kennis,intelligentie o.i.d. uitdagingen niet aangaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Susan za 18 dec 2010 - 7:30

Een hoge intelligentie is denk ik wel positief, een te hoge intelligentie niet, maar dat geldt voor alles waar je 'te' voor zet, dan wordt het belemmerend.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 7:39

Susan schreef:Een hoge intelligentie is denk ik wel positief, een te hoge intelligentie niet, maar dat geldt voor alles waar je 'te' voor zet, dan wordt het belemmerend.

Wanneer heb je een te hoge intelligentie dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  TGR za 18 dec 2010 - 7:40

Susan schreef:Een hoge intelligentie is denk ik wel positief, een te hoge intelligentie niet, maar dat geldt voor alles waar je 'te' voor zet, dan wordt het belemmerend.

"Teveel" hebben van een eigenschap is pas lastig als je je er niet bewust van bent. Als je van jezelf weet dat je ergens teveel van hebt (te bezorgd, te bemoeierig, te lui, te ...) dan kun je dat leren doseren.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Susan za 18 dec 2010 - 7:43

Het gaat nu vooral om eigenschappen die, als je ze in normale mate bezit, positief zijn, toch? Ik denk dat er voor iedere eigenschap een punt is waarop je er teveel van hebt en het tegen je gaat werken.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Merai za 18 dec 2010 - 7:58

Dat ben ik met je eens Susan maar in hoeverre is intelligentie dan een eigenschap? Zoals anderen hier al zeggen, ambitie of doorzettingsvermogen ed zie ik wel als eigenschappen, maar intelligentie bepaalt toch niet je karakter?
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  TGR za 18 dec 2010 - 8:02

Merai schreef:Dat ben ik met je eens Susan maar in hoeverre is intelligentie dan een eigenschap? Zoals anderen hier al zeggen, ambitie of doorzettingsvermogen ed zie ik wel als eigenschappen, maar intelligentie bepaalt toch niet je karakter?

Denk je dat? Ik denk dat mensen met een hoger iq 9 van de 10 keer andere eigenschappen hebben of bepaalde eigenschappen beter ontwikkelen dan mensen met een lager iq. Want karakter is deels aangeboren en deels aangeleerd. Slimme mensen krijgen vaak ook slimme kinderen en dan begeef je je toch al snel in een ander milieu waardoor je bepaalde eigenschappen beter ontwikkelt. Dus ik denk dat er wel een verband ligt tussen karakter en intelligentie.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Gast za 18 dec 2010 - 8:15

Ik heb hem ook opgeschreven. Ik bedoelde het zoals de definitie die gegeven werd en zoals Darcy het beschrijft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Merai za 18 dec 2010 - 9:16

TGR schreef:
Merai schreef:Dat ben ik met je eens Susan maar in hoeverre is intelligentie dan een eigenschap? Zoals anderen hier al zeggen, ambitie of doorzettingsvermogen ed zie ik wel als eigenschappen, maar intelligentie bepaalt toch niet je karakter?

Denk je dat? Ik denk dat mensen met een hoger iq 9 van de 10 keer andere eigenschappen hebben of bepaalde eigenschappen beter ontwikkelen dan mensen met een lager iq. Want karakter is deels aangeboren en deels aangeleerd. Slimme mensen krijgen vaak ook slimme kinderen en dan begeef je je toch al snel in een ander milieu waardoor je bepaalde eigenschappen beter ontwikkelt. Dus ik denk dat er wel een verband ligt tussen karakter en intelligentie.

Ja ik denk ook wel dat er een verband is maar ik zie niet precies hoe het verband ligt. Intelligentie heb je, veel meer dan andere eigenschappen, gewoon aan je genen te danken. Als je slim bent heb je niet direct die eigenschappen die bij dat milieu horen. Ik probeer het anders: Ik ben bijvoorbeeld ook zorgzaam, dat zit deels in mijn genen maar in de praktijk levert me het wat op, namelijk dat ik het fijn vind om voor anderen te zorgen en daar dankbaarheid voor terug te krijgen, en daarom blijf ik zorgzaam. Ik ben toch niet intelligent omdat ik het fijn vind om slim te zijn, dat vindt toch iedereen. Huh, mijn intelligentie laat me hier toch in de steek geloof ik, ik kan het niet echt helder uitleggen.
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Nav eigenschappen: intelligentie? Empty Re: Nav eigenschappen: intelligentie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum