Brood bakken!
+25
Eris
xxjojootjexx
Queen
PeperMunt
Feline
Marin
Minx
Sugarfall
Hoochie
Dennenappel
Cow
Coccinelle
PapillonRose
Paper Crown
Saga
Snirp
girli
SarahKey
Aziraphale
Reeza
Bazinga
Lonely Goatherd
minoessepoes
Roza
Blond
29 plaatsers
Pagina 4 van 5
Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Brood bakken!
Leuke site Blond!
Ik heb vanmiddag die garlic knots gemaakt en vanavond bij een salade gegeten, ze waren echt heerlijk!
Ik heb vanmiddag die garlic knots gemaakt en vanavond bij een salade gegeten, ze waren echt heerlijk!
Sugarfall- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Registratiedatum : 18-11-10
M'n weckpot met zuurdesemstarter is gemaakt!
Dag 1
Heb 1 1/2e kop bloem gemengd met 1 1/4e kop lauw water en dat in een weckpot gedaan en het staat nu op een warm plekje (verwarming beetje aan). Het begint al wat te condenseren zoals je ziet. Nog geen bubbeltjes (het is ook pas paar uur geleden), maar ik begin wel piepkleine luchtbelletjes te zien. En een blauw vlekje er in! Hoort dit, of is het iets vies er in? Ik heb er een elastiekje om gedaan zodat je goed kunt zien of het rijst. Ik ben benieuwd, ik geef wel updates
Dag 1
Heb 1 1/2e kop bloem gemengd met 1 1/4e kop lauw water en dat in een weckpot gedaan en het staat nu op een warm plekje (verwarming beetje aan). Het begint al wat te condenseren zoals je ziet. Nog geen bubbeltjes (het is ook pas paar uur geleden), maar ik begin wel piepkleine luchtbelletjes te zien. En een blauw vlekje er in! Hoort dit, of is het iets vies er in? Ik heb er een elastiekje om gedaan zodat je goed kunt zien of het rijst. Ik ben benieuwd, ik geef wel updates
Laatst aangepast door Marin op ma 13 mei 2013 - 22:24; in totaal 1 keer bewerkt
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Ben benieuwd durf het zelf nog niet aan.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Ik heb het een paar jaar geleden wel gedaan, althans de starter gemaakt, maar die had ik te lang laten staan waardoor ie van zuur echt omsloeg naar bedorven.
Dat vind ik nu dus heel lastig en probeer ik goed uit te vinden (kan niet specifiek iets op internet vinden omdat de variabelen zo groot zijn): Wanneer is je starter klaar?! Ik ga het maar gewoon weer proberen!
Dat vind ik nu dus heel lastig en probeer ik goed uit te vinden (kan niet specifiek iets op internet vinden omdat de variabelen zo groot zijn): Wanneer is je starter klaar?! Ik ga het maar gewoon weer proberen!
Marin- Lady Post-a-lot
Leuk! Marian zelf heb ik onderstaande aangehouden en dit is heel lang goed gegaan (tot dat ik geen zin meer had).
Ik ben benieuwd hoe het gaat! Zelf ga ik het denk ik ook weer doen als de nieuwe keuken er eenmaal is!
Benodigdheden zuurdesem:
kom of pot (geglazuurd aardewerk, glas)
theedoek
volkoren tarwemeel
water
vork of lepel (aardewerk, plastic)
Fabricage zuurdesem:
Dag 1: Meng 8 eetlepels volkoren tarwemeel met (lauw) water in de kom tot een papje. Dek de kom af met een vochtige theedoek en zet het geheel 24 uur weg. Kies hiervoor een rustige plaats zonder tocht en met een temperatuur welke niet te koud is, maar ook niet te warm (kamertemperatuur).
Dag 2: Roer het papje drie keer per dag.
Dag 3: Roer het papje drie keer en voeg bij de laatste keer 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water toe.
Dag 4: Drie keer omroeren en bij de laatste keer wederom 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water toevoegen.
Dag 5: Drie keer omroeren en bij de laatste keer wederom 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water toevoegen.
Dag 6: Wanneer het zuurdesem licht zurig ruikt en luchtbelletjes vertoont is het klaar. Is dit niet het geval geef het dan nog een extra dag de tijd.
Het zuurdesem zal zurig gaan ruiken naar biergist en/of yoghurt. Wanneer het desem zeer sterk en onaangenaam ruikt, beschimmelt of wanneer het erg actief is en overdreven schuimt is het beter het desem weg te gooien en opnieuw te beginnen. Het is van belang je desem geregeld te voeden met nieuw meel, maar het desem kan ook voor beperkte tijd worden bewaard in een afgesloten bakje in de koeling.
Het restant aanlengen met 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water. Goed roeren en wegzetten. Dit minimaal drie dagen herhalen. Je hebt dan genoeg zuurdesem voor een brood en genoeg desem om apart te houden.
Ik ben benieuwd hoe het gaat! Zelf ga ik het denk ik ook weer doen als de nieuwe keuken er eenmaal is!
Benodigdheden zuurdesem:
kom of pot (geglazuurd aardewerk, glas)
theedoek
volkoren tarwemeel
water
vork of lepel (aardewerk, plastic)
Fabricage zuurdesem:
Dag 1: Meng 8 eetlepels volkoren tarwemeel met (lauw) water in de kom tot een papje. Dek de kom af met een vochtige theedoek en zet het geheel 24 uur weg. Kies hiervoor een rustige plaats zonder tocht en met een temperatuur welke niet te koud is, maar ook niet te warm (kamertemperatuur).
Dag 2: Roer het papje drie keer per dag.
Dag 3: Roer het papje drie keer en voeg bij de laatste keer 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water toe.
Dag 4: Drie keer omroeren en bij de laatste keer wederom 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water toevoegen.
Dag 5: Drie keer omroeren en bij de laatste keer wederom 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water toevoegen.
Dag 6: Wanneer het zuurdesem licht zurig ruikt en luchtbelletjes vertoont is het klaar. Is dit niet het geval geef het dan nog een extra dag de tijd.
Het zuurdesem zal zurig gaan ruiken naar biergist en/of yoghurt. Wanneer het desem zeer sterk en onaangenaam ruikt, beschimmelt of wanneer het erg actief is en overdreven schuimt is het beter het desem weg te gooien en opnieuw te beginnen. Het is van belang je desem geregeld te voeden met nieuw meel, maar het desem kan ook voor beperkte tijd worden bewaard in een afgesloten bakje in de koeling.
Het restant aanlengen met 3 eetlepels volkoren tarwemeel en 3 eetlepels water. Goed roeren en wegzetten. Dit minimaal drie dagen herhalen. Je hebt dan genoeg zuurdesem voor een brood en genoeg desem om apart te houden.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
Aah dank je, daar heb ik wat aan!
Maar wat als het mengsel nou eerder dan dag 6 al goed lijkt te zijn? Het ruikt nu al licht zurig en vertoont belletjes! Maar het is nog niet goed genoeg, dat weet ik wel, maar zes dagen lijkt wel erg lang.
In het recept wat ik volg, stond het allemaal niet zo duidelijk beschreven, gewoon op dag 1 het mengsel maken, en dan elke dag controleren (niet roeren, niets toevoegen), en als het dan klaar lijkt te zijn, de helft gebruiken voor een deeg (met dan dus wel nieuwe bloem en water), en de andere helft bewaren als nieuwe starter.
Maar dat klinkt dan dus wel anders dan wat jouw recept zegt.
Maar wat als het mengsel nou eerder dan dag 6 al goed lijkt te zijn? Het ruikt nu al licht zurig en vertoont belletjes! Maar het is nog niet goed genoeg, dat weet ik wel, maar zes dagen lijkt wel erg lang.
In het recept wat ik volg, stond het allemaal niet zo duidelijk beschreven, gewoon op dag 1 het mengsel maken, en dan elke dag controleren (niet roeren, niets toevoegen), en als het dan klaar lijkt te zijn, de helft gebruiken voor een deeg (met dan dus wel nieuwe bloem en water), en de andere helft bewaren als nieuwe starter.
Maar dat klinkt dan dus wel anders dan wat jouw recept zegt.
Marin- Lady Post-a-lot
Klopt, er zijn veel verschillende soorten recepten. Echt even zoeken welke goed is en welke niet.
Na zes dagen heeft het dacht ik de juiste zuurgraad en hoeveelheid voor een brood en om te bewaren. Wanneer je te weinig overhoudt is het moeilijker goed te houden.
Na zes dagen heeft het dacht ik de juiste zuurgraad en hoeveelheid voor een brood en om te bewaren. Wanneer je te weinig overhoudt is het moeilijker goed te houden.
Dennenappel- Kletskop
Ik heb gister zelf roggebrood gemaakt! Goed gelukt!
Feline- Kletskop
- Aantal berichten : 2234
Punten : 2527
Registratiedatum : 21-12-10
Dennenappel schreef:Klopt, er zijn veel verschillende soorten recepten. Echt even zoeken welke goed is en welke niet.
Ik ga het goed in de gaten houden. Misschien kan je meekijken als ik foto's van de belletjes kan maken? De zurigheid kan je natuurlijk niet ruiken
Bedankt voor de tips iig
Feline, lekker zeg!
Marin- Lady Post-a-lot
Dit is de versie van Jamie Oliver, daar moet je t deeg dus ook 'voeden' (sorry, ik weet niet hoe ik de foto's weer gedraaid krijg).
En in dit recept moet je het deeg ook steeds voeden:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/2012/04/hoe-maak-je-zuurdesem.html?m=1
Misschien ga ik dit toch maar eens proberen. Moet ik nog wel zo'n pot zien te scoren..
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Blond schreef:(sorry, ik weet niet hoe ik de foto's weer gedraaid krijg).
Dank je, m'n vriend keek net heel raar op toen ik met de laptop gedraaid zat
Ik ben ook op maandag begonnen, dus dit is een duidelijk schema!
Alleen heb ik gewoon bloem gebruikt, niet volkorenmeel en niet roggemeel. En hier zie je alweer dat je het juist sommige dagen met rust moet laten, dus dat contrasteert weer met Dennenappel's recept.
Volgens mij is het ook gewoon echt een kwestie van proberen!
Weckpot heb bij de Xenos gekocht!
Marin- Lady Post-a-lot
En bubbelt het al?
Minx- Lady Post-a-lot
Minx schreef:En bubbelt het al?
See for yourself!
Dag 2
Daar onderin begint het dus ook al echt beetje bruinig te worden. Gaat goed dus!
Marin- Lady Post-a-lot
Ziet er goed uit . Haha ben ik nou heel raar als ik het op gepureerde banaan vind lijken?
Minx- Lady Post-a-lot
Hahahaha het heeft wel dezelfde kleur als m'n bananensmoothie van vanochtend!
Marin- Lady Post-a-lot
Maar met m'n prutje gaat het wel goed!
Het is echt mega gerezen! Het elastiekje laat zien waar het mengsel begon. Heb intussen met whiteboard marker er nog een streep opgezet waar het nu is, dan kan ik zien hoeveel het rijst na vandaag.
Heb er vandaag volgens Blond's schema wat extra meel en water bij gedaan en goed geroert. Het meurt echt als een malle jongen, echt naar zure kots. Te smerig. Maar dat hoort er bij volgens mij.
Het is echt mega gerezen! Het elastiekje laat zien waar het mengsel begon. Heb intussen met whiteboard marker er nog een streep opgezet waar het nu is, dan kan ik zien hoeveel het rijst na vandaag.
Heb er vandaag volgens Blond's schema wat extra meel en water bij gedaan en goed geroert. Het meurt echt als een malle jongen, echt naar zure kots. Te smerig. Maar dat hoort er bij volgens mij.
Marin- Lady Post-a-lot
Yeah, het begint er goed uit te zien!
Leuk he hoe actief dat spul zelf aan het werk is?
Leuk he hoe actief dat spul zelf aan het werk is?
Dennenappel- Kletskop
Ja echt zo grappig! Het leeft echt.
Marin- Lady Post-a-lot
Ik ben net bij die molen in Santpoort geweest om te kijken voor meel e.d.
Viel mij eigenlijk een beetje tegen. Ze hebben veel kant en klaar meel waar alleen nog maar eieren enzo doorheen moeten.
Maar in deze kant en klaar mixen zitten dus allemaal E-nummers. Dat had ik eigenlijk niet verwacht als je het bij een molen koopt.
Ik was er samen met mijn schoonmoeder die erg vaak brood bakt met de hand (dus geen broodbak machine). Wel leuk om zo'n adresje te hebben alleen jammer van alle E-nummers die er doorheen gegooid zijn. (Dat hadden ze 100 jaar geleden toch ook niet, en ook toen konden ze brood bakken)
Heb wel bloem en meel gekocht en heb nu een kleffe vanille cake in de oven staan
Viel mij eigenlijk een beetje tegen. Ze hebben veel kant en klaar meel waar alleen nog maar eieren enzo doorheen moeten.
Maar in deze kant en klaar mixen zitten dus allemaal E-nummers. Dat had ik eigenlijk niet verwacht als je het bij een molen koopt.
Ik was er samen met mijn schoonmoeder die erg vaak brood bakt met de hand (dus geen broodbak machine). Wel leuk om zo'n adresje te hebben alleen jammer van alle E-nummers die er doorheen gegooid zijn. (Dat hadden ze 100 jaar geleden toch ook niet, en ook toen konden ze brood bakken)
Heb wel bloem en meel gekocht en heb nu een kleffe vanille cake in de oven staan
PeperMunt- Fluisteraar
- Aantal berichten : 255
Punten : 287
Registratiedatum : 26-10-12
Oh wat jammer dat de molen tegen viel PeperMunt. Het waren wel veel kant en klare mixen inderdaad, dat viel mij ook wel op. Hoe is je vanille cake geworden?
Marin- Lady Post-a-lot
In het zuurdesem brood wat jullie maken hoeft dus alleen maar water en volkorenmeel?
Queen- Fluisteraar
- Aantal berichten : 245
Punten : 354
Registratiedatum : 10-12-10
Queen schreef:In het zuurdesem brood wat jullie maken hoeft dus alleen maar water en volkorenmeel?
Ik ben de starter begonnen met water en gewoon bloem. Het ene recept zegt roggemeel, het andere bloem, het andere volkoren. Ik heb bloem aangehouden want dat had ik in huis.
Vandaag moest ik het prutje gaan mengen met meel om het te verdubbelen, dus daar heb ik wel volkorenmeel voor gekozen. In de Kenwood gemengt met de deeghaak en dat ging echt heel goed! Het werd echt een mooie bal. Ik hoefde niet eens heel veel extra bloem toe te voegen om het tot de juiste substantie te krijgen en ook geen water. Nu ligt het als een bal te rijzen in een kom, tot morgenochtend, dan ga ik het bakken! Volgens mij gaat het dus wel goed, alleen nu nog hopen dat het lekker smaakt!
Helaas ben ik van vanochtend vergeten een foto te maken van hoe hoog het prutje uiteindelijk was gerezen.
Marin- Lady Post-a-lot
Marin schreef:Queen schreef:In het zuurdesem brood wat jullie maken hoeft dus alleen maar water en volkorenmeel?
Ik ben de starter begonnen met water en gewoon bloem. Het ene recept zegt roggemeel, het andere bloem, het andere volkoren. Ik heb bloem aangehouden want dat had ik in huis.
Vandaag moest ik het prutje gaan mengen met meel om het te verdubbelen, dus daar heb ik wel volkorenmeel voor gekozen. In de Kenwood gemengt met de deeghaak en dat ging echt heel goed! Het werd echt een mooie bal. Ik hoefde niet eens heel veel extra bloem toe te voegen om het tot de juiste substantie te krijgen en ook geen water. Nu ligt het als een bal te rijzen in een kom, tot morgenochtend, dan ga ik het bakken! Volgens mij gaat het dus wel goed, alleen nu nog hopen dat het lekker smaakt!
Helaas ben ik van vanochtend vergeten een foto te maken van hoe hoog het prutje uiteindelijk was gerezen.
Dus het komt er op neer dat je een brood maakt van alleen water en meel? En dus geen gist / zout etc?
Dan ga ik het ook proberen!
Queen- Fluisteraar
- Aantal berichten : 245
Punten : 354
Registratiedatum : 10-12-10
Ja wel wat zout.
Het gist ontstaat doordat je het dus een paar dagen laat staan, het gist uit zichzelf (is natuurlijk gist). Dat is de starter, en dat groeit uit tot een gistend, zurig goedje.
Het gist ontstaat doordat je het dus een paar dagen laat staan, het gist uit zichzelf (is natuurlijk gist). Dat is de starter, en dat groeit uit tot een gistend, zurig goedje.
Marin- Lady Post-a-lot
Lijkt me ook leuk om eens te proberen.
Heb alleen net konijnensnoepjes in m'n weckpot gestopt, dus zal James eerst ff vetmesten
Heb alleen net konijnensnoepjes in m'n weckpot gestopt, dus zal James eerst ff vetmesten
Saga- Prater
- Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13
Pagina 4 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Zelf brood bakken (broodbakmachine)
» Wat is gezonder: zuurdesem brood of spelt brood?
» Brood van de bakker/ brood van de supermarkt
» Blind bakken
» Bakken met kinderen.
» Wat is gezonder: zuurdesem brood of spelt brood?
» Brood van de bakker/ brood van de supermarkt
» Blind bakken
» Bakken met kinderen.
Pagina 4 van 5
Permissies van dit forum: