Hulpouder
+53
Rush
Bolleke
Zora
Liadan
Lejow
Aoi
Sea of Trees
Luce
chipa
SarahKey
Parisienne
Printje
CCC
Aimee
meisjesmama
Linda
Annie24
Manderijn
Shopaholic
bolus26
Dolphinne
Zenna
kwebbeltje
rianne287
PrimaBella
Novalee
studiebol
Aagje!
Sarah1985
Snoopy
Floor
Caroow
Charles
joyce0606
Sophiee
VeryCherry
P.s.
Darius
Parel
Paper Crown
Filoria
Roodkapje
Thunder
Sun88
Steep
xxjojootjexx
Mamsie
Twellie
LMCurious
PapillonRose
kwak
Sanne
Tania
57 plaatsers
Pagina 6 van 13
Pagina 6 van 13 • 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13
Re: Hulpouder
Hier trouwens straks ook een continurooster. Maar geen overblijfhulp nodig. De leerkrachten eten met de kinderen in de klas, en daarna met buitenspelen en dergelijke wisselen de leerkrachten elkaar af. Ik vind dat een prima oplossing. Lijkt me als ouder namelijk best lastig om elke zoveel weken midden op de dag vrij te nemen wanneer je werkt.
Verder vind ik het niet gek dat er vanuit de school op de ouders gerekend wordt. Al kan ik goed begrijpen dat niet iedereen evenveel beschikbaar is en dat het handig is wanneer activiteiten ruim van tevoren worden aangegeven. Maar ik begrijp goed waarom ouderhulp zo hard nodig is, en waar nodig ben ik dan ook van plan te helpen. En waar het ook echt hulpvol is, op dit moment zie ik het nog niet gebeuren dat ik ga helpen met handwerken ofzo, aangezien ik niet zo heel handig ben. Maar bijvoorbeeld mee op excursie, schoonmaken, koffie of thee verzorgen, etc. dat zou ik graag doen.
Verder vind ik het niet gek dat er vanuit de school op de ouders gerekend wordt. Al kan ik goed begrijpen dat niet iedereen evenveel beschikbaar is en dat het handig is wanneer activiteiten ruim van tevoren worden aangegeven. Maar ik begrijp goed waarom ouderhulp zo hard nodig is, en waar nodig ben ik dan ook van plan te helpen. En waar het ook echt hulpvol is, op dit moment zie ik het nog niet gebeuren dat ik ga helpen met handwerken ofzo, aangezien ik niet zo heel handig ben. Maar bijvoorbeeld mee op excursie, schoonmaken, koffie of thee verzorgen, etc. dat zou ik graag doen.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Sybella schreef:Printje schreef:
Een echte Jenaplanschool wil idd zoveel mogelijk ouderbetrokkenheid, samen gevoel etc. Helaas zijn er teveel scholen die claimen jenaplan te zijn maar waar het in de uitwerking dus niet klopt.
Ik denk dat dat bij de school van H. wel klopt. Wat ik in elk geval tijdens de open dag zag en hoorde en ook in het gesprek met de directrice. Tijdens de open dag waren er ook veel ouders die meehielpen en waar neiuwe ouders mee konden praten over de gang van zaken van de school. Dat vond ik ook erg prettig.
Dat klinkt idd oa als echt jenaplan. Ouders horen erbij ook op school.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Sybella schreef:Printje schreef:
Een echte Jenaplanschool wil idd zoveel mogelijk ouderbetrokkenheid, samen gevoel etc. Helaas zijn er teveel scholen die claimen jenaplan te zijn maar waar het in de uitwerking dus niet klopt.
Ik denk dat dat bij de school van H. wel klopt. Wat ik in elk geval tijdens de open dag zag en hoorde en ook in het gesprek met de directrice. Tijdens de open dag waren er ook veel ouders die meehielpen en waar neiuwe ouders mee konden praten over de gang van zaken van de school. Dat vond ik ook erg prettig.
Ouderbetrokkenheid gaat stukken verder dan moeders laten opdraven om lego te wassen, de school te versieren, chauffeur te spelen en te surveilleren.
Ouderbetrokkenheid is in het belang van de band ouder-kind-school en niet ouder-school. De enige voorbeelden die ik lees zijn die waar de ouder de school dient.
Als ik aan ouderbetrokkenheid denk, denk ik aan participatie van de ouder in de klas bij het onderwijs, deze lijn thuis voortzetten, meer reflectiemomenten etc.
Charles- Kletskop
- Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12
Printje schreef:Charles schreef:Wat ik even niet snap, en ik heb er nog geen antwoord op gelezen, is waarom de collega's elkaar niet afwisselen met surveilleren? Dan heeft iedereen toch pauze op 1 of 2x per week na?
Omdat dit bij ons al jaren en jaren prima werkt. Dit is ons beleid, ouders weten het vanaf start inschrijving.
Nou blijkbaar werkt het niet prima, anders was dit topic toch niet nodig en zouden ouders je niet zielig vinden omdat je geen pauze hebt .
Charles- Kletskop
Eens met Charlie, ook wat betreft de verwijzing naar het andere topic, ouders leren hoe het WEL moet. Ik ben echt blij met de keus van mijn school voor C. als ik dit zo allemaal lees. Ik zie iedere dag een enthousiaste juf in de klas, die tijd maakt voor al haar kinderen, samen met ze pauzeert en ouders niet op de vingers tikt.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Charles ook die dingen gebeuren hier op school zo.
Printje- Lady Post-a-lot
Mijn moeder was op mijn basisschool overblijf moeder, ze hielp meerdere dagdelen per week met vaste dingen, mee naar zwemles, mee naar de bibliotheek en helpen met knutselen. Ook ging ze mee op schoolreisjes. Ze had twee vaste klassen waarbij ze dit deed, bij mij en bij een hogere groep waar te weinig ouders waren.
Ze vind het volgens mij nog steeds jammer dat ik niet meer op die basisschool zit Dus, zodra kleine Henk naar school gaat, mag oma fijn mee. Ik wil zelf echt wel af en toe helpen, maar ik heb echt geen zin in vaste dingen. Mijn basisschool was trouwens wel Jena plan.
O, en ik heb op mijn werk ook maar een half uur pauze. Maar nog nooit heb ik van een gast gehoord dat dat zielig is.
Ze vind het volgens mij nog steeds jammer dat ik niet meer op die basisschool zit Dus, zodra kleine Henk naar school gaat, mag oma fijn mee. Ik wil zelf echt wel af en toe helpen, maar ik heb echt geen zin in vaste dingen. Mijn basisschool was trouwens wel Jena plan.
O, en ik heb op mijn werk ook maar een half uur pauze. Maar nog nooit heb ik van een gast gehoord dat dat zielig is.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Charles schreef:Printje schreef:Charles schreef:Wat ik even niet snap, en ik heb er nog geen antwoord op gelezen, is waarom de collega's elkaar niet afwisselen met surveilleren? Dan heeft iedereen toch pauze op 1 of 2x per week na?
Omdat dit bij ons al jaren en jaren prima werkt. Dit is ons beleid, ouders weten het vanaf start inschrijving.
Nou blijkbaar werkt het niet prima, anders was dit topic toch niet nodig en zouden ouders je niet zielig vinden omdat je geen pauze hebt .
Het ging in eerste instantie helemaal niet over overblijven, maar over ouders en helpen in het algemeen.
Printje- Lady Post-a-lot
Printje schreef:Charles schreef:Printje schreef:Charles schreef:Wat ik even niet snap, en ik heb er nog geen antwoord op gelezen, is waarom de collega's elkaar niet afwisselen met surveilleren? Dan heeft iedereen toch pauze op 1 of 2x per week na?
Het ging in eerste instantie helemaal niet over overblijven, maar over ouders en helpen in het algemeen.
Als jullie ouders hebben die structureel surveilleren waardoor jullie allemaal WEL pauze hebben en dus een systeem op ouders draait, vind ik al helemaal dat je zeikt.
Charles- Kletskop
Bolleke schreef:Eens met Charlie, ook wat betreft de verwijzing naar het andere topic, ouders leren hoe het WEL moet. Ik ben echt blij met de keus van mijn school voor C. als ik dit zo allemaal lees. Ik zie iedere dag een enthousiaste juf in de klas, die tijd maakt voor al haar kinderen, samen met ze pauzeert en ouders niet op de vingers tikt.
Ook Lejow en ik zijn enthousiaste juffen. Ik weet zeker dat ook jouw juf moppert over bepaalde dingen. En ik tik nooit ouders op de vingers maar nogmaals onze ouders zijn andere ouders dan hier deze reacties. Onze ouders kiezen bewust voor onze school en wat erbij komt kijken.
Printje- Lady Post-a-lot
Maar over hoe vaak gaat het dan dat ouders moeten helpen? Wordt er verwacht dat ouders dagelijks/wekelijks/maandelijks helpen?
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Tania schreef:Maar over hoe vaak gaat het dan dat ouders moeten helpen? Wordt er verwacht dat ouders dagelijks/wekelijks/maandelijks helpen?
In ieder geval het overblijven dus en voor de rest wanneer je kan en zin hebt. Maar we verwachten als school wel dat je af en toe helpt maar daar zit geen hoeveelheid aan vast. Maar iedere ouder weet dit dus bij ons.
Ik heb bijv spelletjes,knutsel en douche ouders. Onze keuters gaan namelijk allemaal onder de douche na de gym. En zonder ouders 28 kleuters douchen en aankleden.... Vul hem zelf maar in
Printje- Lady Post-a-lot
De kleuters onder de douche na het gymen . Jee wat een werk, waarom doen jullie dat?
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Charles schreef:Darius schreef:Betreffende de denkfout:
Ik weet niet of je dat juffen en meesters moet kwalijk nemen. Zij zijn zo'n klein onderdeel in een enorm groot geheel van het onderwijs. Ik denk niet dat 1 meester of juf verschil kan maken op een hele school. Er zullen altijd een paar luie en gemakzuchtige docenten tussenzitten.
Eens, maar dan vind ik dat de juffen en meesters als ze klagen niet naar ouders toe moeten klagen maar in het algemeen. Want de helderheid van geest in te zien dat de ouders niet het probleem zijn, vind ik toch wel iets dat ik mag verwachten van HBO-ers die beseffen dat er een groot orgaan achter elke kleine beslissing en de desbetreffende uitwerking steekt.
Eens. Maar in de praktijk blijkt dat het niet zo werkt. Ik denk dat zelfs mensen met een WO-achtergrond klagen over ouders.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Liadan schreef:De kleuters onder de douche na het gymen . Jee wat een werk, waarom doen jullie dat?
Dat vraag ik me ook soms af. We hebben een offi iele vakdocente en ik meen dat zij dat ooit heeft ingevoerd. Sowieso dat de veranderingen in de andere groepen kleiner worden, ze zijn immers al gewend om te douchen en met hygiëne etc. Maar vooral het eerste jaar had ik vaak een aaaargh moment hoor hahaha. Nu jaren, en meer organisatie later, gaat het eigenlijk heel goed.
Printje- Lady Post-a-lot
Liadan schreef:De kleuters onder de douche na het gymen . Jee wat een werk, waarom doen jullie dat?
wat een werk zeg.
Wij douchten nooit op de basisschool en ook niet op de middelbare. (mbo had geen gymles meer)
Ik vind die peuter van mij douchen al veel werk, ben met hem al een half uur bezig. Hoeveel ouders heb je daar wel niet voor nodig dan?
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Floor, 1-2 ouders en ik. Maar daar heb ik wel hele duidelijke regels bij met de kinderen. De groep 2 kinderen moeten zoveel mogelijk zelf doen, en dt kunnen ze ook. De hulp is voornamelijk voor de jongsten.
Printje- Lady Post-a-lot
Zolang dit soort dingen nog mogelijk zijn, Link schoolvereniging iris
Denk ik dat er best wel een bus af kan bij een reisje ergens naar toe.
Toevallig valt de school van k onder deze stichting, en zo slecht hebben ze het echt niet.
Ik weet eigenlijk zeker dat het grootste geld te kort op de meeste scholen komt door verkeerd bestuur, geld uitgeven aan verkeerde dingen, dure directeuren en overbodige potjes. De bovenstaande stichting is echt geen uitzondering in Nederland qua eigen vermogen.
Denk ik dat er best wel een bus af kan bij een reisje ergens naar toe.
Toevallig valt de school van k onder deze stichting, en zo slecht hebben ze het echt niet.
Ik weet eigenlijk zeker dat het grootste geld te kort op de meeste scholen komt door verkeerd bestuur, geld uitgeven aan verkeerde dingen, dure directeuren en overbodige potjes. De bovenstaande stichting is echt geen uitzondering in Nederland qua eigen vermogen.
xxjojootjexx- Kletskop
- Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Jojootje, helaas zijn al die zogenaamde potjes allemaal wegbezuinigd. Het is niet voor niets dat er weet ik hoeveel scholen tegenwoordig het niet meer kunnen betalen. Maar daar horen de ouders niets over, dat is een stichting iets.
Printje- Lady Post-a-lot
Maar Charles, hoe zou dat dan geregeld moeten worden?
Geld voor een bus is er gewoon simpelweg niet. Soms zit de bus erbij (bijv bij een uitje naar het gemeentemuseum), maar in de meeste gevallen zijn we echt afhankelijk van rijdende ouders.
Bij het schoolreisje moet de bus apart betaald worden, en ouders klagen al heel erg over hoe duur dat is (waar ik het overigens mee eens ben, maar het is niet dat we zelf die prijzen verzinnen of iets). Die gaan het niet op prijs stellen als daar nog tig keer per jaar geld voor een bus bij komt.
Helaas hebben wij op school geen ouderraad. Er was te weinig animo voor. Daar kunnen we dus geen beroep op doen.
En Bolleke, even serieus, alsof iedereen iedere dag vrolijk en fluitend met veel plezier naar zijn werk gaat. Iedereen heeft wel eens een offday. En gelukkig ik heb het forum om dat te spuien en laat ik het niet aan de kinderen en ouders merken (duh).
Verder eens met Sanne en Darius..
En voor de drieduizendste en laatste keer. Ja ik heb begrip voor ouders die werken en nee ik verplicht niemand iets. Je kunt jezelf immers niet in tienen splitsen en soms is iets gewoon echt niet mogelijk.
Ik wijs je dan echt niet na met je vingertje of geef je kind rotklusjes want 'zijn papa/mama kunnen niet helpen'.
Maar helaas kan onze school gewoon echt niet zonder die hulp, dus een ieder die kan helpen met wat dan ook, daar ben ik dan heel blij mee.
Geld voor een bus is er gewoon simpelweg niet. Soms zit de bus erbij (bijv bij een uitje naar het gemeentemuseum), maar in de meeste gevallen zijn we echt afhankelijk van rijdende ouders.
Bij het schoolreisje moet de bus apart betaald worden, en ouders klagen al heel erg over hoe duur dat is (waar ik het overigens mee eens ben, maar het is niet dat we zelf die prijzen verzinnen of iets). Die gaan het niet op prijs stellen als daar nog tig keer per jaar geld voor een bus bij komt.
Helaas hebben wij op school geen ouderraad. Er was te weinig animo voor. Daar kunnen we dus geen beroep op doen.
En Bolleke, even serieus, alsof iedereen iedere dag vrolijk en fluitend met veel plezier naar zijn werk gaat. Iedereen heeft wel eens een offday. En gelukkig ik heb het forum om dat te spuien en laat ik het niet aan de kinderen en ouders merken (duh).
En voor de drieduizendste en laatste keer. Ja ik heb begrip voor ouders die werken en nee ik verplicht niemand iets. Je kunt jezelf immers niet in tienen splitsen en soms is iets gewoon echt niet mogelijk.
Ik wijs je dan echt niet na met je vingertje of geef je kind rotklusjes want 'zijn papa/mama kunnen niet helpen'.
Maar helaas kan onze school gewoon echt niet zonder die hulp, dus een ieder die kan helpen met wat dan ook, daar ben ik dan heel blij mee.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Begrijp ik, ik zei ook dat het logisch is dat je niet iedere dag blij naar je werk gaat. Maar ik vond dat toen niet leuk om te lezen, ik snap echt wel dat jij je werk leuk vind. Maar mijn zoon gaat iedere dag met plezier naar school, en ik zou het dan niet leuk vinden om ergens te lezen dat zijn juf eigenlijk helemaal geen zin heeft. Maar goed daar heeft dit helemaal niets mee te maken.Lejow schreef:
Bij C. kunnen ze nu wel een bus betalen, omdat er gewoon te veel ouders zijn die werken, andere verplichtingen hebben en hun ene vrije dag inderdaad niet willen opofferen. Dat het eerst niet kon, en nu wel is voor mij al een teken dat er dus verkeerd omgegaan word met het beschikbare geld.
Bolleke- Kletskop
Bolleke, dan is dat echt zeer uitzonderlijk want of ze hebben een deal met zo'n bedrijf of ze regelen het anders want het is kei duur een bus. En er is echt geen geld meer in het onderwijs voor dit soort dingen, dan gaat het vaak ten koste van bijv. Materialen voor kinderen oid.
Printje- Lady Post-a-lot
Lejow schreef:Maar Charles, hoe zou dat dan geregeld moeten worden?
Dat zou mijn eigenlijk een zorg moeten zijn, Lejow. Ik betaal schoolgeld en ben in de veronderstelling dat een school dut dan zelf regelt. In de praktijk IS het me geen zorg, omdat ik weet dat de leerkrachten de dupe zijn van keuzes en verkwisting op hoger niveau. En ik begrijp ook hun ergernis.
Als echter een juf vervolgens MIJ een rotgevoel gaat lopen geven, of mijn kind, word ik wel pissig. Ik verwacht net zo goed van leerkrachten het begrip dat de reden van tekort aan hulp net zomin bij mij als ouder ligt als bij henzelf.
Charles- Kletskop
Geen idee Printje, hoe dat kan. Wij betalen 25 per jaar aan schoolgeld, maar of ze een regeling hebben, of het anders regelen weet ik niet.
Bolleke- Kletskop
Maar je kan er ook niet vanuit gaan dat school alles kan regelen van dat beetje schoolgeld dat je per jaar betaald.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Pagina 6 van 13 • 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13
Pagina 6 van 13
Permissies van dit forum: