Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Discussie: dader dood of berechten?

+10
Slakje
Starla
Nala
Susan
Guus
girli
Lady Starstruck
SuperGrover
Lejow
Exogenesis
14 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Discussie: dader dood of berechten? - Pagina 2 Empty Re: Discussie: dader dood of berechten?

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:22

Lennox schreef:
SuperGrover schreef:
Lennox schreef:Ik vond het we prima dat Tristan dood was. Al zou hij nog leven en berecht worden, is hij binnen relatief korte tijd weer vrij. En ik ben ervan overtuigd dat mensen die zulke gewetenloze daden begaan, hun leven niet zullen beteren. Wie weet wat er in de toekomst dan alsnog had kunnen gebeuren, door zijn toedoen.
Waar komt toch dat idee vandaan dat moordenaars in Nederland in no time weer op vrije voeten lopen? De maximumstraf voor moord is levenslang. En levenslang is in Nederland ook echt levenslang, ons land is wat dat betreft qua strafmaat vrij streng.

Lees niet over het woordje 'relatief' heen, he Wink

Volgens mij wordt levenslang hier trouwens maar weinig gegeven. Levenslang vind ik een terechte straf, maar of Tristan dat gekregen zou hebben... Gezien zijn psychische toestand zou het dan vast wel op ontoerekeningsvatbaarheid gegooid worden.
'Op ontoerekeningsvatbaarheid gegooid worden'? Serieus? Denk je dat dat zo werkt? En denk je dat iemand bij zijn volle verstand zoiets zou doen? Dat een volkomen gezond en normaal functionerend mens op een ochtend opstaat en denkt 'hé, laat ik vandaag eens gewoon wat mensen neerschieten?'

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Discussie: dader dood of berechten? - Pagina 2 Empty Re: Discussie: dader dood of berechten?

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:23

Elixer schreef:Nee maar dan had hij wel geleden. Zichzelf doodschieten is ook zo laf.

Denk je niet dat iemand vooraf al heel wat geleden heeft voordat je zo doordraait? En denk je echt dat dat lijden achteraf iets bijdraagt voor wie dan ook?

Mijn ervaring is dat de mensen die kunnen nadenken en flink spijt hebben van zoiets gruwelijks het meestal ook niet doen smile

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:24

Nee, dat denk ik niet, maar de ontoerekeningsvatbaarheid maakt wel dat de straf mogelijk ook lager uit zou vallen.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:26

Elixer schreef:Hij had nog moeten leven en dan hadden ze 'm een week lang aan z'n ballen aan een hoge boom moeten knopen.
Want dat helpt? Voor wat? Worden die kinderen daar meer levend van? Wordt het lijden van de slachtoffers ermee verzacht? In mijn optiek is er dan alleen nóg meer lijden. Extreme daden los je niet op met meer extreme daden.

Ik ben blij dat zo iemand er niet meer is om te berechten. Ik denk namelijk dat dat niets uithaalt, hiermee is het klaar, afgesloten, geen jarenlange processen en opengehaalde wonden. Het lijden is zo al groot genoeg, dat hoeft niet vergroot te worden door extreme straffen.

En daarbij: denk je niet dat als je de dader onmenselijk behandeld, dat je niet alleen de dader daarmee hebt, maar ook zijn familie en nabestaanden? En hebben die dat lijden verdiend alleen omdat ze houden van hun zoon/partner/broer?

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:26

Lennox schreef:Nee, dat denk ik niet, maar de ontoerekeningsvatbaarheid maakt wel dat de straf mogelijk ook lager uit zou vallen.

Eh nee.

Bij ontoerekeningsvatbaarheid krijg je vaak én een straf én een behandeling. Dus én gevangenisstraf én een maatregel zoals TBS. Dus niets korter of 'je kunt er niets aan doen'. Het is handig dat je weet waar je over praat voordat je zulke uitspraken doet.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:33

Eucalypta schreef:
Lennox schreef:Nee, dat denk ik niet, maar de ontoerekeningsvatbaarheid maakt wel dat de straf mogelijk ook lager uit zou vallen.

Eh nee.

Bij ontoerekeningsvatbaarheid krijg je vaak én een straf én een behandeling. Dus én gevangenisstraf én een maatregel zoals TBS. Dus niets korter of 'je kunt er niets aan doen'. Het is handig dat je weet waar je over praat voordat je zulke uitspraken doet.
Dat is wel degelijk mogelijk. Ik vind het jammer dat je mij nu als onwetend neerzet, terwijl jouw feiten niet kloppen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontoerekeningsvatbaarheid

Gast
Gast

Bericht  Starla zo 16 dec 2012 - 9:40

Ik ben het helemaal met je eens eucalypta.
Lennox, leuk linkje, maar zoals daar staat dat zo iemand vrijuit gaat/ ontoerekeningsvatbaar is, gaat niet over een situatie als deze. Dat is volgens mij meer voor als iemand in een psychose een raam inkinkelt ofzo.
Het is echt niet zo dat ze zeggen, ahjoh, al die kindjes, deed ie niet expes, dus ga maar lekker naar huis.
Starla
Starla
Prater
Prater

Aantal berichten : 676
Punten : 673
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:42

Het is mijn werk, maar sorry, ik zal het vast mis hebben. Maar het is écht niet zo dat je er makkelijker vanaf komt met ontoerekeningsvatbaarheid. Hoe het in Amerika werkt weet ik niet, maar hier iig niet.

In de link staat precies wat ik zeg: je krijgt misschien minder gevangenisstraf, maar wél een behandeling, en die duurt vaak langer, soms levenslang. Met gevangenisstraf voorkom je niets, niet bij mensen die gestoord zijn. Bij behandeling zijn de resultaten vaak stukken beter áls iemand al ooit weer buiten komt.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:47

Ik heb ook nergens gezegd dat iemand ie ontoerekeningsvatbaar is, géén behandeling krijgt. Ik heb alleen gezegd dat men in zo'n geval over kan gaan strafvermindering. Misschien moet je eerst even goed lezen voordat je hoog van de toren gaat blazen dat 'het je werk is', want ik zeg exact hetzelfde als jij.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:50

Lennox schreef:Ik heb ook nergens gezegd dat iemand ie ontoerekeningsvatbaar is, géén behandeling krijgt. Ik heb alleen gezegd dat men in zo'n geval over kan gaan strafvermindering. Misschien moet je eerst even goed lezen voordat je hoog van de toren gaat blazen dat 'het je werk is', want ik zeg exact hetzelfde als jij.

He, jij begint met 'klopt niet, hier is een wikipedialink' Terwijl ik gewoon steeds hetzelfde zeg. En dingen als TBS wordt in de regel ook gewoon gezien als 'straf' terwijl het eigenlijk een maatregel is. Maar in een beetje gesloten TBS afdeling heb je écht minder vrijheid dan in de gevangenis. Op mijn werk komen mensen vanaf de gevangenis, die moeten vaak een enorme stap terug doen qua vrijheden en dingen die ze mogen. Mochten ze daar gewoon buiten werken of vrij rondlopen, dan mag dat hier echt niet zomaar.

Over het algemeen stelt de gevangenis niet zo heel veel voor qua 'verbetering', ze doen er vooral veel kennis op over niet zulke beste dingen, drugsgebruik is bijvoorbeeld vrij algemeen, terwijl daar in de gemiddelde behandelinstelling toch echt strenger mee omgegaan wordt.

Laatst aangepast door Eucalypta op zo 16 dec 2012 - 9:53; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Starla zo 16 dec 2012 - 9:51

Wat is er hoog van de toren blazen aan zeggen dat iets je werk is dan? Wat een overdreven reactie zeg Rolling Eyes
Starla
Starla
Prater
Prater

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:53

Eucalypta schreef:
Lennox schreef:Ik heb ook nergens gezegd dat iemand ie ontoerekeningsvatbaar is, géén behandeling krijgt. Ik heb alleen gezegd dat men in zo'n geval over kan gaan strafvermindering. Misschien moet je eerst even goed lezen voordat je hoog van de toren gaat blazen dat 'het je werk is', want ik zeg exact hetzelfde als jij.

He, jij begint met 'klopt niet, hier is een wikipedialink' Terwijl ik gewoon steeds hetzelfde zeg.

Ik begin helemaal nergens mee. Beter nog, jij zegt hier letterlijk dat strafvermindering niet aan de orde is bij ontoerekeningsvatbaarheid, en pas na mijn link zeg je dat dat wél kan. Ga nou geen woorden verdraaien.
Eucalypta schreef:

Eh nee.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 9:54

Wat jij wil.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 10:00

Wilt.

bounce

Gast
Gast

Bericht  Slakje zo 16 dec 2012 - 10:04

Dood. Anders moeten wij, de onschuldige burgers nog gaan betalen voor zijn onderdak/eten/vertier/...

Dieven etc. gewoon berechten, maar mensen als Dutroux, De Gelder, ... mogen ze voor mijn part in de vergeetput steken. Ik wil niet betalen voor zo iemand.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Printje zo 16 dec 2012 - 10:07

Ik had zo iemand liever zwaar berecht gezien, nu kiest hij voor een makkelijke oplossing. Vind het aan de ene kant ook zwak, eerst 20 kindjes vermoorden en dan jezelf.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Elliot zo 16 dec 2012 - 10:17

Eucalypta schreef:

Ik ben blij dat zo iemand er niet meer is om te berechten. Ik denk namelijk dat dat niets uithaalt, hiermee is het klaar, afgesloten, geen jarenlange processen en opengehaalde wonden. Het lijden is zo al groot genoeg, dat hoeft niet vergroot te worden door extreme straffen.

En daarbij: denk je niet dat als je de dader onmenselijk behandeld, dat je niet alleen de dader daarmee hebt, maar ook zijn familie en nabestaanden? En hebben die dat lijden verdiend alleen omdat ze houden van hun zoon/partner/broer?

Hier ben ik het helemaal mee eens. Kijk naar Anders Breivik van die schietpartij in Noorwegen, hij leeft nog. Hij toont totaal geen berouw omdat hij er zelf heilig van overtuigd is dat hij iets goeds heeft gedaan. Zo iemand gaat daar echt niet anders over denken als hij onmenselijk behandeld wordt. Er is namelijk iets mis in zijn hoofd. En dat los je niet op door hem te laten lijden.

Al kan ik me wel heel goed voorstellen dat mensen roepen dat ze hem graag willen zien lijden. Dat is gewoon een vorm van woede, en ik denk dat mensen dan instinctief willen dat de dader ook pijn heeft.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 10:28

Rood schreef:Wilt.

bounce

Muts Evil or Very Madlol!

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 16 dec 2012 - 10:31

Ik vind het toch bijzonder dat mensen bij iemand die kennelijk zo ziek is dat hij zoiets gruwelijks doet spreken van 'de makkelijke oplossing' als hij zichzelf van kant maakt.

Ik zie alleen maar één groot drama, voor de kinderen, hun ouders, de school én voor de dader. Heel eerlijk gezegd ben ik daar niet eens 'boos' over, ik zie alleen een hoop ellende en dat vind ik pijnlijk voor iedereen die erbij betrokken is. Het zegt ook wat over je maatschappij als mensen tot zulke daden komen, het zegt niet alleen iets over de dader.

Gast
Gast

Bericht  Printje zo 16 dec 2012 - 10:46

Uiteraard was hij ziek, moest er nog eens bijkomen dat dat niet zo was. Wil niet zeggen dat ik zo'n vent niet het ergste van het ergste zou wensen. Maar iemand die eerst thuis zijn moeder kan vermoorden en vervolgens ook nog naar het werk van zijn moeder kan rijden, die heeft toch nog wel iets van besef gehad. Maar goed de vraag was dood of berechten en ik kan echt 0,0 wat dan ook opbrengen voor zo'n vent.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Starla zo 16 dec 2012 - 11:05

Daar ben ik het ook mee eens eucalypta. Dat komt denk ik ook door je werk, dat je er ook een andere kant van het verhaal kent. Ik werk zelf in de psychiatrie en zie ook wel eens wat voorbij komen, en merk ook echt dat mijn ideeen over zulke mensen vaak heel anders zijn als die van mensen die er geen ervaringen mee hebben, omdat ik ze ook ken als mens, zeg maar, in plaats van als 'de gek die dit of dat gedaan heeft' .

Je weet niet wat er in zo'n jongen omgaat als hij het doet, wie weet denkt hij dat hij iets heel goeds doet, bijvoorbeeld de kinderen bevrijden van dit leven ofzo. Dat is natuurlijk erg ziek, maar ik wens niemand het ergste van het ergste, het is al vreselijk genoeg voor iedereen incl dader dat dit gebeuren moest.
Starla
Starla
Prater
Prater

Bericht  Printje zo 16 dec 2012 - 11:11

Misschien dat ik dan reageer vanuit het werken met die leeftijdsgroep. Maar iemand die zoiets doet kan echt op geen greintje begrip van mij rekenen. Dat je dan jezelf iets aandoet prima maar geen zesjarige kinderen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Starla zo 16 dec 2012 - 11:19

Ik begrijp heel goed dat mensen daar geen begrip voor hebben hoor.
Ik kan het zelf alleen wel snappen hoe het komt dat mensen dit doen, omdat ik veel mensen ken die nare dingen gedaan hebben uit ziekte (niet zo naar als het hier over gaat hoor, maar wel mensen erg mishandeld en gedood), en die ik verder ken als gewoon aardige mensen. Dat klinkt misschien heel raar, maar ik kan me omdat ik ze zo ken ook wel weer inleven in hoe ze er toe komen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik dat goedkeur ofzo hoor.
Starla
Starla
Prater
Prater

Bericht  Elliot zo 16 dec 2012 - 20:14

Printje schreef:Misschien dat ik dan reageer vanuit het werken met die leeftijdsgroep. Maar iemand die zoiets doet kan echt op geen greintje begrip van mij rekenen. Dat je dan jezelf iets aandoet prima maar geen zesjarige kinderen.

Het is ergens alleen maar goed dat jij er geen begrip voor kunt opbrengen, omdat dat bewijst dat jij, bij gebrek aan betere woorden, geestelijk helemaal in orde bent en niet tot zoiets in staat kan zijn. Misschien een beetje vaag omschreven, maar juist jouw onbegrip duidt erop dat de geestelijke gemoedstoestand van daders van een dergelijke schietpartij zo ver van jou afstaat, dat jij niet tot dergelijke daden kunt overgaan. Ik vind het ook onbegrijpelijk als mensen tot zo'n daad overgaan, en iemand die zoiets volledig bewust zou doen zou natuurlijk van mij nooit een greintje begrip krijgen. Maar het punt is dat mensen die zoiets doen nooit geestelijk helemaal in orde (kunnen) zijn. Dat betekent niet dat je begrip voor ze op moet brengen, maar ik vind wel dat mensen bewust moeten zijn van het feit dat deze mensen een probleem hebben in hun hoofd, en niet koelbloedig bij hun volle verstand mensen afschieten.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Bericht  minoessepoes zo 16 dec 2012 - 21:57

Ik denk dat het prima is dat hij dood is.

Niet dat ik voor de doodstraf ben, maar nu hij die keus zelf heeft gemaakt lijkt het me prima. De nabestaande hoeven niet door de stress van het proces, ik weet niet hoe het recht systeem werkt in Amerika maar als ik dan hoor wat voor een verdriet Dutroux in Belgie nu weer oprakeld bij de nabestaande bijvoorbeeld nu hij een bepaald deel van zijn straf heeft uitgezeten, dat soort situaties zijn zo automatisch voorkomen en daarnaast zou in Nederland deze jongen waarschijnlijk levenslang in TBS blijven zitten, iets wat handenvol met geld kost, hij komt niet meer vrij dus niemand heeft er verder ook wat aan dat hij daar zijn dagen uitzit.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: