Samenlevingscontract
+15
Lejow
Minx
Mizz_S
Susan
Travelgurly
studiebol
Jerry
Tyrael
TGR
Arwyn
Lynn_
Mamsie
Mari
CCC
minoessepoes
19 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: Samenlevingscontract
Je bent je in ieder geval bewust van de risico's. Er zijn zat mensen die op het moment dat de relatie verbroken wordt, pas gaan nadenken haha;)
Ja in mijn situatie is het dan misschien wat anders, aangezien ik evenveel ( soms wat meer) als mijn vriend verdien. We kunnen het ook allebei alleen opbrengen om hier te wonen. Wel moet de 1 dan de ander uitkopen. Geen idee hoe dat in zijn werk zou gaan.
Ja in mijn situatie is het dan misschien wat anders, aangezien ik evenveel ( soms wat meer) als mijn vriend verdien. We kunnen het ook allebei alleen opbrengen om hier te wonen. Wel moet de 1 dan de ander uitkopen. Geen idee hoe dat in zijn werk zou gaan.
Gast- Gast
ja, dat hebben we, omdat we samen een huis gekocht hebben.
Stelt eigenlijk helemaal niks voor: kort samengevat alles is van je samen, behalve het geld dat op je eigen rekening staat , dingen als kleding (hij in mijn jurk, don't think so) en wanneer je niet wilt dat het van jullie samen is (bijvoorbeeld jij koopt een nieuwe fiets van je zuurverdiende geld), maak je een briefje waar je dat op zet en ondertekent het allebei. Wel is het dan zo, dat als je dan komt te overlijden, de fiets niet naar je partner, maar naar je ouders gaat (of wie je erfgenamen ook mogen zijn).
Als je van het samenlevingscontract af wilt, moet je een briefje naar de notaris sturen en daarin zeggen dat je er vanaf wilt.
Wij hebben er ongeveer 150 euro voor betaald.
Stelt eigenlijk helemaal niks voor: kort samengevat alles is van je samen, behalve het geld dat op je eigen rekening staat , dingen als kleding (hij in mijn jurk, don't think so) en wanneer je niet wilt dat het van jullie samen is (bijvoorbeeld jij koopt een nieuwe fiets van je zuurverdiende geld), maak je een briefje waar je dat op zet en ondertekent het allebei. Wel is het dan zo, dat als je dan komt te overlijden, de fiets niet naar je partner, maar naar je ouders gaat (of wie je erfgenamen ook mogen zijn).
Als je van het samenlevingscontract af wilt, moet je een briefje naar de notaris sturen en daarin zeggen dat je er vanaf wilt.
Wij hebben er ongeveer 150 euro voor betaald.
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
Storm schreef:O, dan is een geregistreerd partnerschap misschien wel beter. Wat zijn daar de voordelen van? Hebben jullie dat ook?Mamsie schreef:Storm schreef:Kijk even met dit topic mee! Ik wil vooral weten wat de voordelen zijn van een samenlevingscontract.
Als ik jullie was zou ik een geregistreerd partnerschap doen en dan meteen je testamenten laten opmaken bij de notaris. Ook voor de voogdij etc van jullie zoon.
Edit, mijn notaris zei dat als je kinderen hebt je beter meteen een GP kunt doen dan een samenlevingscontract. Anders blijf je bezig.
Ja wij gaan 28 feb naar de gemeente om te tekenen. Daarvoor hadden we samen wel wat dingen op papier. Maar nu we klaar zijn met kindjes krijgen hebben we er voor gekozen om een GP aan te gaan en meteen de testamenten laten opmaken.
GP, is eigenlijk het zelfde als trouwen alleen is het niet erkend in het buitenland. Maar alles is dan goed geregeld ivm overlijden van 1 van ons, pensioen etc etc etc.
In de testamenten hebben wij meteen laten vastzetten naar wie onze kinderen toegaan als wij alle 2 overlijden en hoe het dan zit met de erfenis en dat soort zaken.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Met het niet nodig bedoelde ik meer dat het je eigen keuze is wanneer je een huis koopt of je dit samen afsluit... Uiteindelijk ben ik wel blij dat we dit hebben laten vaststellen, mocht er iets gebeuren dan weten we beiden waarvoor we getekend hebben en hebben we minder 'gezeur' om geldzaken bijv.
Ik vind GP toch een stapje te ver eigenlijk... Dat doet me toch meer denken aan een huwelijk... En je moet ook even nadenken over het beeindigen van een samenlevingscontract/ GP... dat kost beiden geloof ik een ander bedrag. Niet dat je ervanuit moet gaan dat je uit elkaar gaat... Maar is miss. wel belangrijk in je keuze op te nemen...
Ik vind GP toch een stapje te ver eigenlijk... Dat doet me toch meer denken aan een huwelijk... En je moet ook even nadenken over het beeindigen van een samenlevingscontract/ GP... dat kost beiden geloof ik een ander bedrag. Niet dat je ervanuit moet gaan dat je uit elkaar gaat... Maar is miss. wel belangrijk in je keuze op te nemen...
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Razz88 schreef:Je bent je in ieder geval bewust van de risico's. Er zijn zat mensen die op het moment dat de relatie verbroken wordt, pas gaan nadenken haha;)
Dan zit je ook in een heel andere situatie als wij. Als dat bij ons het geval zou zijn, hadden wij denk ik ook wel wat op papier staan!
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
chococupcake schreef:Met het niet nodig bedoelde ik meer dat het je eigen keuze is wanneer je een huis koopt of je dit samen afsluit... Uiteindelijk ben ik wel blij dat we dit hebben laten vaststellen, mocht er iets gebeuren dan weten we beiden waarvoor we getekend hebben en hebben we minder 'gezeur' om geldzaken bijv.
Volgens mij wordt een samenlevingscontract automatisch verbroken als 1 van beide op een ander adres gaat wonen. Een Gp verbreken kost best wel wat geld. Ook een reden waarom we op dat moment niet voor een GP hebben gekozen.
Gast- Gast
Wij gaan trouwens ons GP aan op de gratis ochtend die daar voor staat. In ons geval Maandag ochtend.
Mamsie- Ratel
Mamsie schreef:Wij gaan trouwens ons GP aan op de gratis ochtend die daar voor staat. In ons geval Maandag ochtend.
Mag ik vragen waarom jullie niet trouwen i.p.v. GP? Of ben ik nou erg nieuwsgierig :-)
Gast- Gast
In principe wel ja, maar in sommige gevallen sta je toch sterker met een notarieel samenlevingscontract (bv. bij een verhuurder of pensioenverzekeraar).Tyrael schreef:Ook een onderhandse akte (dus alleen opgesteld en ondertekend door de samenwonende partners, zonder notaris) is rechtsgeldig.
Gast- Gast
Razz88 schreef:chococupcake schreef:Met het niet nodig bedoelde ik meer dat het je eigen keuze is wanneer je een huis koopt of je dit samen afsluit... Uiteindelijk ben ik wel blij dat we dit hebben laten vaststellen, mocht er iets gebeuren dan weten we beiden waarvoor we getekend hebben en hebben we minder 'gezeur' om geldzaken bijv.
Volgens mij wordt een samenlevingscontract automatisch verbroken als 1 van beide op een ander adres gaat wonen. Een Gp verbreken kost best wel wat geld. Ook een reden waarom we op dat moment niet voor een GP hebben gekozen.
Hmm... een vriend van mij moest een behoorlijk bedrag neerleggen bij de notaris om het te kunnen verbreken... Heb er zelf niet eens naar gekeken toendertijd... Maar ben voorlopig ook niet van plan weg te gaan bij hem haha
CCC- Ratel
Razz88 schreef:Mamsie schreef:Wij gaan trouwens ons GP aan op de gratis ochtend die daar voor staat. In ons geval Maandag ochtend.
Mag ik vragen waarom jullie niet trouwen i.p.v. GP? Of ben ik nou erg nieuwsgierig :-)
Omdat wij alle 2 nog wel een echte bruiloft willen met alles erop en eraan. Daar hebben we nu het geld gewoon niet voor maar we willen wel alles geregeld hebben. Dus trouwen doen we nog wel in de toekomst.
Mamsie- Ratel
Ik weet dat er meer geregeld is met bv. geregistreerd partnerschap, maar over een aantal jaren willen we toch graag trouwen, dus dan hebben we dat automatisch. Het gaat meer om nu. Maar we twijfelen of het echt zin heeft bij ons, want het koophuis staat op de naam van mijn vriend en hij betaalt daar ook de kosten van. Verder hebben we alles qua spullen wel samen gekocht, maar zijn dat nou ook niet echt schrikbarend hoge bedragen en daar komen we vast wel uit als we uit elkaar zouden gaan, dingen die van mij zijn gaan sowieso mee dan, en dat weet hij ook. Het enige is mijn auto, die staat op zijn naam ivm met kosten en parkeervergunning, maar als dat het enige is waarvoor we een contract moeten opstellen. We twijfelen dus of het écht nodig is, want fiscaal is het niet aantrekkelijk omdat ik toch een stuk minder verdien dan mijn vriend.
Gast- Gast
Mamsie schreef:Razz88 schreef:Mamsie schreef:Wij gaan trouwens ons GP aan op de gratis ochtend die daar voor staat. In ons geval Maandag ochtend.
Omdat wij alle 2 nog wel een echte bruiloft willen met alles erop en eraan. Daar hebben we nu het geld gewoon niet voor maar we willen wel alles geregeld hebben. Dus trouwen doen we nog wel in de toekomst.
oke, ik dacht je misschien om bepaalde redenen niet wilde trouwen.
Ik wil juist geen bruiloft en al dat gedoe. We gaan, zo gauw ik in verwachting ben, trouwen op de gratis ochtend haha. Zodat alles gewoon goed geregeld is.
Gast- Gast
Wij hebben 2 jaar geleden een huis gekocht en toen meteen een samenlevingscontract en testament laten opstellen bij de notaris(sorry weet echt niet meer wat het gekost heeft) mochten er kinderen komen dan moet mijn vriend ze erkennen. Maar verder ligt dan alles wel vast.
Wij hadden toen niet de behoefte om te trouwen en wisten ook niet of we dat in de toekomst wel hadden. Maar we wilde wel alles geregeld hebben en daarom hebben we dus het op deze manier gedaan.
Ons samenlevingscontract is best uitgebreid en er staat duidelijk in beschreven wat van wie is en op welke manier het is geregeld. Ik had al een complete inboedel en ik kon zelfs aankruisen wat ik al had en dus van mij blijf mochten we uitelkaar gaan. ik heb dit niet gedaan omdat ik dacht dat we toch wel nieuwe spullen zouden kopen en dat is ook gebeurd. En dat is gewoon van ons gezamelijk nu en zal verdeeld worden als het misgaat.
Wij hadden toen niet de behoefte om te trouwen en wisten ook niet of we dat in de toekomst wel hadden. Maar we wilde wel alles geregeld hebben en daarom hebben we dus het op deze manier gedaan.
Ons samenlevingscontract is best uitgebreid en er staat duidelijk in beschreven wat van wie is en op welke manier het is geregeld. Ik had al een complete inboedel en ik kon zelfs aankruisen wat ik al had en dus van mij blijf mochten we uitelkaar gaan. ik heb dit niet gedaan omdat ik dacht dat we toch wel nieuwe spullen zouden kopen en dat is ook gebeurd. En dat is gewoon van ons gezamelijk nu en zal verdeeld worden als het misgaat.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
ik woonde samen met mijn ex, alle spullen waren van mij. Gelukkig ha dik het samenlevingskontrakt van mijn moeder gekregen toen der tijd. Mijn ex zei ook dat hij niks wilde als we uit elkaar mochten gaan.
Nou geloof me...puntje bij paaltje maar je ruzie om een theelepel!!!
Er was erg veel gebeurd en ik wilde dat hij ook echt niet met ook maar iets van mij de deur uit zou lopen.
gelukkig had in een samenlevingscontract, er kwam een rechtzaak, en gelukkig mede daarom gewonnen.
Een samenlevingskontrakt is voor mij een pre! Als alles goed is snap je niet dat als je tegenover elkaar staat er toch echt dingen gezegt worden wat je niet had gedacht.
Nou geloof me...puntje bij paaltje maar je ruzie om een theelepel!!!
Er was erg veel gebeurd en ik wilde dat hij ook echt niet met ook maar iets van mij de deur uit zou lopen.
gelukkig had in een samenlevingscontract, er kwam een rechtzaak, en gelukkig mede daarom gewonnen.
Een samenlevingskontrakt is voor mij een pre! Als alles goed is snap je niet dat als je tegenover elkaar staat er toch echt dingen gezegt worden wat je niet had gedacht.
Travelgurly- Prater
- Aantal berichten : 1086
Punten : 1299
Registratiedatum : 24-11-10
* Voor de mensen die hun vriend nu voor de volle 100% vertrouwen en denken dat het ook wel goed zal gaan als je uit elkaar gaat: mijn ex is vreemdgegaan, we gingen uit elkaar (hadden een geregistreerd partnerschap) en hij heeft me toen een enorme financiële poot willen uitdraaien! Het heeft enorm veel overredingskracht en maandenlang getouwtrek gekost, om hem ervan te overtuigen dat ik me niet liet beduvelen. En dit, terwijl het eigenlijk een heel stille, zachte jongen is. Bedenk dus zéker dat - als er geld in het spel is - partners enorm gemeen kunnen worden.
* Een geregistreert partnerschap is vrijwel gelijk aan het huwelijk. Alleen zijn de kinderen die in dit partnerschap geboren worden, niet automatisch erkend. Dat moet dus nog apart gebeuren. Toen wij uit elkaar gingen, waren we per persoon bijna 300 euro kwijt.
Dit alles is zo veel gedonder en geduvel geweest, dat ik mij wel twintig keer bedenk, mocht ik óóit weer een officiële verbintenis aangaan. Maar het scheelt, ik ben single momenteel...
* Een geregistreert partnerschap is vrijwel gelijk aan het huwelijk. Alleen zijn de kinderen die in dit partnerschap geboren worden, niet automatisch erkend. Dat moet dus nog apart gebeuren. Toen wij uit elkaar gingen, waren we per persoon bijna 300 euro kwijt.
Dit alles is zo veel gedonder en geduvel geweest, dat ik mij wel twintig keer bedenk, mocht ik óóit weer een officiële verbintenis aangaan. Maar het scheelt, ik ben single momenteel...
Gast- Gast
Ik lees steeds "alles geregeld hebben" maar wát regel je dan precies?
Gast- Gast
SadButTrue schreef:* Voor de mensen die hun vriend nu voor de volle 100% vertrouwen en denken dat het ook wel goed zal gaan als je uit elkaar gaat: mijn ex is vreemdgegaan, we gingen uit elkaar (hadden een geregistreerd partnerschap) en hij heeft me toen een enorme financiële poot willen uitdraaien! Het heeft enorm veel overredingskracht en maandenlang getouwtrek gekost, om hem ervan te overtuigen dat ik me niet liet beduvelen. En dit, terwijl het eigenlijk een heel stille, zachte jongen is. Bedenk dus zéker dat - als er geld in het spel is - partners enorm gemeen kunnen worden.
Dat zeg ik niet, ik ben me bewust van de risico's, dat is iets anders. Volgens mij zegt niemand hier: zo wordt mijn vriend niet, punt.
Gast- Gast
Ik kan me ook totaal niet voorstellen dat mijn vriend zo zou doen, maar het kan best dat het ineens een monster wordt dan
Gast- Gast
minoessepoes schreef:Uhm, nee maar wij huren dan officieel gezien ook alle twee een kamer. Mijn vriend de slaapkamer en ik de woonkamer (zit een deur tussen) maar anders klopte het niet voor het hotel.
Wij moeten binnenkort ook wat regelen, dus ik ga ook meelezen.
Lijkt me wel gezellig, wonen in een hotel. Of merk je er in de praktijk weinig van?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Tja... Ik kon het me ook niet voorstellen dat mijn ex gebruik zou maken van mijn geld.. maar is toch gebeurd...
Wat je dan precies regelt is het volgende:
Je kunt in het samenlevingscontract afspraken vastleggen over allerlei onderwerpen die problemen op kunnen leveren gedurende het samenwonen of daarna:
afspraken over de verplichting om bij te dragen in elkaars levensonderhoud
duidelijke afbakening van privé-eigendom van de voorwerpen uit de inboedel van de samenwoners
aanwijzing van de al dan niet gezamelijke eigendom van bankrekeningen en girorekeningen
afspraken over (evenredige) bijdragen in de huishoudkosten door de samenwoners
het moment waarop de samenwoning zal worden beschouwd als te zijn beëindigd
Daarnaast kun je o.a. in de samenlevingsovereenkomst regelen dat de bijdrage in bepaalde kosten naar evenredigheid van de netto inkomens van de samenwoners wordt vastgesteld. Denk hierbij aan:
kinderopvang en de overige kosten die moeten worden gemaakt voor het opvoeden van de kinderen
de huurkosten van de woning waarin wordt samengewoond
de bijdragen in de maandelijkse lasten van een hypotheek
bijdragen in de onroerende zaakbelasting over de woning waarin wordt samengewoond
de bijdragen in de (eerder genoemde) huishoudkosten
bijdragen aan het opbouwen van een pensioen
Ik heb het even gegoogled... had geen zin om het allemaal te typen... Moet zo de deur uit maar wilde nog wel even reageren...
Wat je dan precies regelt is het volgende:
Je kunt in het samenlevingscontract afspraken vastleggen over allerlei onderwerpen die problemen op kunnen leveren gedurende het samenwonen of daarna:
afspraken over de verplichting om bij te dragen in elkaars levensonderhoud
duidelijke afbakening van privé-eigendom van de voorwerpen uit de inboedel van de samenwoners
aanwijzing van de al dan niet gezamelijke eigendom van bankrekeningen en girorekeningen
afspraken over (evenredige) bijdragen in de huishoudkosten door de samenwoners
het moment waarop de samenwoning zal worden beschouwd als te zijn beëindigd
Daarnaast kun je o.a. in de samenlevingsovereenkomst regelen dat de bijdrage in bepaalde kosten naar evenredigheid van de netto inkomens van de samenwoners wordt vastgesteld. Denk hierbij aan:
kinderopvang en de overige kosten die moeten worden gemaakt voor het opvoeden van de kinderen
de huurkosten van de woning waarin wordt samengewoond
de bijdragen in de maandelijkse lasten van een hypotheek
bijdragen in de onroerende zaakbelasting over de woning waarin wordt samengewoond
de bijdragen in de (eerder genoemde) huishoudkosten
bijdragen aan het opbouwen van een pensioen
Ik heb het even gegoogled... had geen zin om het allemaal te typen... Moet zo de deur uit maar wilde nog wel even reageren...
CCC- Ratel
Darcy schreef:SadButTrue schreef:* Voor de mensen die hun vriend nu voor de volle 100% vertrouwen en denken dat het ook wel goed zal gaan als je uit elkaar gaat: mijn ex is vreemdgegaan, we gingen uit elkaar (hadden een geregistreerd partnerschap) en hij heeft me toen een enorme financiële poot willen uitdraaien! Het heeft enorm veel overredingskracht en maandenlang getouwtrek gekost, om hem ervan te overtuigen dat ik me niet liet beduvelen. En dit, terwijl het eigenlijk een heel stille, zachte jongen is. Bedenk dus zéker dat - als er geld in het spel is - partners enorm gemeen kunnen worden.
Dat zeg ik niet, ik ben me bewust van de risico's, dat is iets anders. Volgens mij zegt niemand hier: zo wordt mijn vriend niet, punt.
Dat hoor je mij toch ook niet zeggen?
't Is alleen een opmerking van mijn kant, want ik had nooit verwacht dat mijn ex zoiets zou doen en ik kan er nu nóg niet bij, waar zat zijn logisch denken?
Gast- Gast
Nee maar jij zegt toch: voor de mensen hier die hun vriend voor de volle honderd procent vertrouwen... Volgens mij zegt niemand hier: ik vertrouw hem voor de volle honderd procent dat hij dat niet doet.
Gast- Gast
Ook dat zeg ik niet.
Ik bedoel het vanuit mezelf: ik zat zélf in een relatie waarin ik mijn ex volledig vertrouwde. Tenminste, na dat vreemdgaan natuurlijk niet meer, maar ik had nóóit gedacht dat 'ie mij zo volledig wilde oplichten. Hij is zelfs in z'n eentje (!) naar de notaris gestapt om notarieel te laten opstellen dat ik een megagroot geldbedrag van hem had gekregen (not). Wat hééft het mij een moeite gekost om dat recht te breien.
Wat ik bedoel: ik DENK dat er genoeg meiden zijn die denken: "Mwah, dat overkomt mij niet". Zo dacht ik ook. Maar als het om geld draait...
Ik zeg niet wat ánderen hier zouden zeggen of denken. Ik zeg hoe ík dacht. IK vertrouwde mijn ex volledig. En dat bleek niet terecht.
En ik denk dat ik in dit geval niet alleen sta. Dat is alles wat ik bedoel.
Ik bedoel het vanuit mezelf: ik zat zélf in een relatie waarin ik mijn ex volledig vertrouwde. Tenminste, na dat vreemdgaan natuurlijk niet meer, maar ik had nóóit gedacht dat 'ie mij zo volledig wilde oplichten. Hij is zelfs in z'n eentje (!) naar de notaris gestapt om notarieel te laten opstellen dat ik een megagroot geldbedrag van hem had gekregen (not). Wat hééft het mij een moeite gekost om dat recht te breien.
Wat ik bedoel: ik DENK dat er genoeg meiden zijn die denken: "Mwah, dat overkomt mij niet". Zo dacht ik ook. Maar als het om geld draait...
Ik zeg niet wat ánderen hier zouden zeggen of denken. Ik zeg hoe ík dacht. IK vertrouwde mijn ex volledig. En dat bleek niet terecht.
En ik denk dat ik in dit geval niet alleen sta. Dat is alles wat ik bedoel.
Gast- Gast
Je snapt volgens mij niet wat ik bedoel. Met jouw eerste zin impliceer je toch dat die mensen hier wél zijn.
Gast- Gast
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Samenlevingscontract
» Samenlevingscontract of niet?
» Ger. Partnerschap, trouwen of samenlevingscontract?
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Vrije dag voor tekenen samenlevingscontract?
» Samenlevingscontract of niet?
» Ger. Partnerschap, trouwen of samenlevingscontract?
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Vrije dag voor tekenen samenlevingscontract?
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: