Samenlevingscontract
+15
Lejow
Minx
Mizz_S
Susan
Travelgurly
studiebol
Jerry
Tyrael
TGR
Arwyn
Lynn_
Mamsie
Mari
CCC
minoessepoes
19 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Samenlevingscontract
Hebben jullie dat? Waarom wel, waarom niet?
En voor de dames die het wel hebben; hoe heb je dat geregeld, en wat kostte het ongeveer?
En voor de dames die het wel hebben; hoe heb je dat geregeld, en wat kostte het ongeveer?
Gast- Gast
Re: Samenlevingscontract
Kijk even met dit topic mee! Ik wil vooral weten wat de voordelen zijn van een samenlevingscontract.
Gast- Gast
Uhm, nee maar wij huren dan officieel gezien ook alle twee een kamer. Mijn vriend de slaapkamer en ik de woonkamer (zit een deur tussen) maar anders klopte het niet voor het hotel.
Wij moeten binnenkort ook wat regelen, dus ik ga ook meelezen.
Wij moeten binnenkort ook wat regelen, dus ik ga ook meelezen.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Storm schreef:Kijk even met dit topic mee! Ik wil vooral weten wat de voordelen zijn van een samenlevingscontract.
Haha, ik ook inderdaad
Gast- Gast
Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een samenlevingscontract afgesloten met mijn vriend. Ik woonde toen samen met vrienden in een huurwoning en die konden we niet langer huren, toen hebben we besloten samen iets te zoeken. In eerste instantie was het de bedoeling om te gaan huren, we hebben toen gekeken naar vrije sector woningen omdat we beiden te kort ingeschreven stonden. Toen we bij de makelaar terecht kwamen vertelde zij dat we alleen konden inschrijven met een samenlevingscontract. Dus dat hebben we toen maar meteen even geregeld. Daarbij vond ik het ook wel handig om dit te doen omdat we nog niet heel erg lang samen waren en mijn vorige relatie was niet echt geweldig wbt geldzaken, spullen verdelen en dergelijke. Nu zijn er duidelijke richtlijnen samengesteld hiervoor.
Ik geloof dat we 230 euro kwijt waren hiervoor. Maar weet dit even niet meer zo zeker hoor...
Uiteindelijk hebben we een woning gekocht samen... dus was het niet eens echt nodig.
Ik geloof dat we 230 euro kwijt waren hiervoor. Maar weet dit even niet meer zo zeker hoor...
Uiteindelijk hebben we een woning gekocht samen... dus was het niet eens echt nodig.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
chococupcake schreef:Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een samenlevingscontract afgesloten met mijn vriend. Ik woonde toen samen met vrienden in een huurwoning en die konden we niet langer huren, toen hebben we besloten samen iets te zoeken. In eerste instantie was het de bedoeling om te gaan huren, we hebben toen gekeken naar vrije sector woningen omdat we beiden te kort ingeschreven stonden. Toen we bij de makelaar terecht kwamen vertelde zij dat we alleen konden inschrijven met een samenlevingscontract. Dus dat hebben we toen maar meteen even geregeld. Daarbij vond ik het ook wel handig om dit te doen omdat we nog niet heel erg lang samen waren en mijn vorige relatie was niet echt geweldig wbt geldzaken, spullen verdelen en dergelijke. Nu zijn er duidelijke richtlijnen samengesteld hiervoor.
Juist als je samen een huis koopt en je bent niet getrouwd (of geregistreerd partner schap) is een samenlevingscontract belangrijk.
Wij hebben deze afgesloten twee jaar geleden, in dit contract staat precies omschreven wat van hem is, en wat van mij is. Mocht het op de 1 of andere manier stuk lopen dan kunnen we iig nooit ruzie krijgen over de spullen en het geld. Naast het samenlevingscontract hebben we ook een testament afgesloten, niet het leukste om te doen, maar zo zijn we beide safe mocht er iets met 1 van ons gebeuren, en staat er precies in wat er gebeurd wanneer we er beide niet meer zijn.
Volgens mij waren we 595 euro kwijt, maar vriendin van mij is nu 700 euro kwijt. Ik zou nu zo snel niet weten waar dat verschil vandaan komt (tiz dezelfde notaris).
Ik heb iig genoeg gezien bij vrienden wat er kan gebeuren als je geen contract hebt, en geloof me daar wordt je niet vrolijk van.
Mari- Prater
- Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10
Nee wij hebben een huurhuis en mede daarom vonden we het (nog) niet nodig.
Gast- Gast
Storm schreef:Kijk even met dit topic mee! Ik wil vooral weten wat de voordelen zijn van een samenlevingscontract.
Als ik jullie was zou ik een geregistreerd partnerschap doen en dan meteen je testamenten laten opmaken bij de notaris. Ook voor de voogdij etc van jullie zoon.
Edit, mijn notaris zei dat als je kinderen hebt je beter meteen een GP kunt doen dan een samenlevingscontract. Anders blijf je bezig.
Laatst aangepast door Mamsie op di 8 feb 2011 - 2:50; in totaal 1 keer bewerkt
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Wij hebben net een huis gekocht en daarom een offerte aangevraagd voor een samenlevingscontract. Ik vind het prettig om alle zaken goed op papier te hebben. Ik geloof dat het ons rond de 300 euro gaat kosten.
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Toen we officieel gingen samenwonen hebben we ook een samelevingscontract laten opstellen. Gewoon om alles goed geregeld te hebben mochten we ooit uit elkaar gaan (lijst wat van wie is e.d.), maar vooral voor als één van ons iets zou overkomen. Voor zijn pensioenverzekeraar moest er bv. een samenlevingscontract zijn zodat hij mij kon aanmelden als zijn partner (dat gaf dan weer recht op partner- en weduwenpensioen). Ook heeft hij toen een testament laten opstellen en mij als enige erfgenaam aangewezen. Ik weet niet meer precies hoeveel het kostte, volgens mij waren we ongeveer 500 of 600 euro kwijt in totaal.
Inmiddels zijn we getrouwd, maar het was een rustig gevoel dat we ook voor de (relatief korte) tussentijd alles goed hadden geregeld.
Inmiddels zijn we getrouwd, maar het was een rustig gevoel dat we ook voor de (relatief korte) tussentijd alles goed hadden geregeld.
Gast- Gast
Isabella schreef:Hebben jullie dat? Waarom wel, waarom niet?
Het stelt niks voor en is niet rechtsgeldig mocht je uit elkaar gaan. Beter is om een geregistreerd partnerschap aan te gaan of om te trouwen, want dan heb je recht op dingen.
Gast- Gast
Waar haal je dat nou weer vandaan? Natuurlijk is het wel rechtsgeldig (mits opgesteld bij en ondertekend door een notaris).Caribbeanlover schreef:Het stelt niks voor en is niet rechtsgeldig mocht je uit elkaar gaan. Beter is om een geregistreerd partnerschap aan te gaan of om te trouwen, want dan heb je recht op dingen.
Gast- Gast
Wij hebben het niet, maar hebben wel samen duidelijk wat voor wie is mocht het misgaan tussen ons.
Arwyn- Ratel
- Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Wij hebben een samenlevingscontract. Dit hebben we toen gedaan omdat wij samen een appartement hebben gekocht, en op deze manier alles 50/50 is ( qua inboedel en gezamenlijke spullen, geld). Dit kostte 620 euro We hebben niets apart laten beschrijven, want dan moet je testamenten opstellen geloof ik, en daar betaal je ook weer een dik bedrag over. Nouja we weten nu in ieder geval dat, mochten we ooit uit elkaar gaan, geen van beiden met lege handen staat. Ook is het belasting technisch beter i.v.m. fiscaal partner zijn enzo? Ja heb er niet zoveel verstand van, maar heb dit van horen zeggen.
edit: Het is ook een eis om , of een samenlevingscontract te hebben of getrouwd te zijn als je pensioenpartner van elkaar wil zijn. Of een Gp hier onder valt weet ik eigenlijk niet
edit: Het is ook een eis om , of een samenlevingscontract te hebben of getrouwd te zijn als je pensioenpartner van elkaar wil zijn. Of een Gp hier onder valt weet ik eigenlijk niet
Laatst aangepast door Razz88 op di 8 feb 2011 - 2:59; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Arwyn schreef:Wij hebben het niet, maar hebben wel samen duidelijk wat voor wie is mocht het misgaan tussen ons.
Wij ook.
Gast- Gast
O, dan is een geregistreerd partnerschap misschien wel beter. Wat zijn daar de voordelen van? Hebben jullie dat ook?Mamsie schreef:Storm schreef:Kijk even met dit topic mee! Ik wil vooral weten wat de voordelen zijn van een samenlevingscontract.
Als ik jullie was zou ik een geregistreerd partnerschap doen en dan meteen je testamenten laten opmaken bij de notaris. Ook voor de voogdij etc van jullie zoon.
Edit, mijn notaris zei dat als je kinderen hebt je beter meteen een GP kunt doen dan een samenlevingscontract. Anders blijf je bezig.
Gast- Gast
Arwyn schreef:Wij hebben het niet, maar hebben wel samen duidelijk wat voor wie is mocht het misgaan tussen ons.
Ja op dit moment denk je dat je alles wel duidelijk hebt. Dit is natuurlijk niet bekeken in een andere situatie. Stel hij gaat vreemd. Dan ben jij waarschijnlijk in staat om hem het leven goed zuur te maken. Nou dan is heel jullie mondelinge afspraak niet meer van toepassing. Geld is gemeen.
Gast- Gast
Caribbeanlover schreef:Isabella schreef:Hebben jullie dat? Waarom wel, waarom niet?
Het stelt niks voor en is niet rechtsgeldig mocht je uit elkaar gaan. Beter is om een geregistreerd partnerschap aan te gaan of om te trouwen, want dan heb je recht op dingen.
Waar haal je die onzin vandaan?
Een samenlevingscontract hoeft niet opgesteld te worden door een notaris, maar voor de rechtsgeldigheid en de afdwingbaarheid van gemaakte afspraken verdient dit wel de voorkeur. Sommige instanties accepteren tijdens de samenleving ook alleen een notarieel samenlevingscontract als rechtsgeldig.
Indien er kinderen zijn, zou ik inderdaad ook voor geregistreerd parnerschap of trouwen gaan. Mocht je trouwens een samenlevingscontract hebben en je gaat trouwen, dan vervalt alles wat erin staat.
Mari- Prater
- Aantal berichten : 1082
Punten : 1215
Registratiedatum : 03-12-10
Razz88 schreef:Arwyn schreef:Wij hebben het niet, maar hebben wel samen duidelijk wat voor wie is mocht het misgaan tussen ons.
Ja op dit moment denk je dat je alles wel duidelijk hebt. Dit is natuurlijk niet bekeken in een andere situatie. Stel hij gaat vreemd. Dan ben jij waarschijnlijk in staat om hem het leven goed zuur te maken. Nou dan is heel jullie mondelinge afspraak niet meer van toepassing. Geld is gemeen.
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mijn vriend gaat zeggen dat hij mijn spullen wil hebben, maar misschien ben ik nu ontzettend naïef.
Gast- Gast
Razz88 schreef:Arwyn schreef:Wij hebben het niet, maar hebben wel samen duidelijk wat voor wie is mocht het misgaan tussen ons.
Gelukkig hebben we allebei niet zoveel geld
Natuurlijk weet ik dan het dan anders zal zijn, maar wij zijn niet de enigen die weten wat van wie is hier. Daarnaast ga ik ervan uit dat we dan allebei niet zo kinderachtig zijn het leven zuur te maken voor de ander. Noem het naïef, maar ik denk dat we er dan met hulp van onze ouders ed echt wel uit komen samen. Daarnaast is het gewoon heel simpel dat de flat gewoon van mijn vriend is en ik daar sowieso geen recht op heb. Van de meubels heb ik wel het grootste deel gekocht, maar aangezien ik dan toch weer thuis zal moeten wonen, zou ik niet weten wat ik daarmee moet!
Arwyn- Ratel
Darcy schreef:Razz88 schreef:Arwyn schreef:Wij hebben het niet, maar hebben wel samen duidelijk wat voor wie is mocht het misgaan tussen ons.
Ik kan me niet zo goed voorstellen dat mijn vriend gaat zeggen dat hij mijn spullen wil hebben, maar misschien ben ik nu ontzettend naïef.
Ik ook niet hoor! Maar ik ben dan vast ook naïef
Arwyn- Ratel
Darcy schreef:Razz88 schreef:Arwyn schreef:Wij hebben het niet, maar hebben wel samen duidelijk wat voor wie is mocht het misgaan tussen ons.
Ik denk wel dat je hierin naïef bent, aangezien je nooit van te voren kunt weten hoe jullie uit elkaar gaan ( mocht dit ooit gebeuren). Ik vertrouw mijn vriend voor de volle 100% en zou me eigenlijk niet kunnen voorstellen dat hij mij een loer zou willen draaien, maargoed zoals ik al zei, geld is gemeen.
Gast- Gast
.
Laatst aangepast door Darcy op di 1 maa 2011 - 21:03; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Wij hebben dat wel, maar echt veel hebben we er niet aan in de praktijk. Als je het echt goed wilt regelen kun je beter een geregistreerd partnerschap aangaan of gaan trouwen.
TGR- Kletskop
- Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10
freakielief schreef:Waar haal je dat nou weer vandaan? Natuurlijk is het wel rechtsgeldig (mits opgesteld bij en ondertekend door een notaris).Caribbeanlover schreef:Het stelt niks voor en is niet rechtsgeldig mocht je uit elkaar gaan. Beter is om een geregistreerd partnerschap aan te gaan of om te trouwen, want dan heb je recht op dingen.
Ook een onderhandse akte (dus alleen opgesteld en ondertekend door de samenwonende partners, zonder notaris) is rechtsgeldig.
Tyrael- Prater
- Aantal berichten : 513
Punten : 518
Registratiedatum : 18-11-10
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Samenlevingscontract
» Samenlevingscontract of niet?
» Ger. Partnerschap, trouwen of samenlevingscontract?
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Vrije dag voor tekenen samenlevingscontract?
» Samenlevingscontract of niet?
» Ger. Partnerschap, trouwen of samenlevingscontract?
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Vrije dag voor tekenen samenlevingscontract?
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: