Samenlevingscontract
+7
samantjuh89
Jerry
Lynn_
Miss G
Zwerver
JD
Ploen
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Samenlevingscontract
Hallo,
Ik vraag me af of je als je gaat samenwonen je per direct een samenlevingscontract aan moet gaan?
Of kan dit ook in een later stadium?
Voor diegene die een contract hebben; moet je dit zelf samenstellen of krijg je een soort van voorbeeld bij de notaris? Bedankt!
Ik vraag me af of je als je gaat samenwonen je per direct een samenlevingscontract aan moet gaan?
Voor diegene die een contract hebben; moet je dit zelf samenstellen of krijg je een soort van voorbeeld bij de notaris? Bedankt!
Ploen- Fluisteraar
- Aantal berichten : 293
Punten : 336
Registratiedatum : 03-12-10
Re: Samenlevingscontract
Ploen schreef:Hallo,
ik weet in ieder geval dat het niet hoeft. nu niet, maar ook later niet. Het is een keuze die je zelf maakt, en het is meer voor het geval het uitgaat. zo staat erin wat van wie is enzo....
Een samenlevingscontract kost wel geld, en sluit je af bij een notaris. Kost wel een paar honder euro, dus daarom hebben wij er geeneen. Zie de toegevoegde waarde er niet zo van eigenlijk.....
JD- Ratel
- Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10
Mijn vriend en ik hebben niks samen. We zijn beide 20 jaar en wonen nu zo'n anderhalf jaar samen. Ik sta hier gewoon bij ingeschreven en thats it. Ook hebben wij geen gezamenlijke rekening etc.
Zwerver- Ratel
- Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10
Wij hebben het ook niet, we wonen net als wc-eend op hetzelfde adres en verder alles gescheiden.
Gast- Gast
Ja, het kost inderdaad wel veel geld.
Maar het is voor mij straks wel voordelig omdat ik dan op de zorgverzekering bij mijn vriend kan (werkt bij een zorgverzekering), hiervoor dient wel een samenlevingscontract te worden aangegeaan.
Ik kan dan de duurste polis heel voordelig krijgen en ben voor alles het meest aanvullend verzekerd, dus dit is denk ik op langere termijn wel fijn
Maar het is voor mij straks wel voordelig omdat ik dan op de zorgverzekering bij mijn vriend kan (werkt bij een zorgverzekering), hiervoor dient wel een samenlevingscontract te worden aangegeaan.
Ik kan dan de duurste polis heel voordelig krijgen en ben voor alles het meest aanvullend verzekerd, dus dit is denk ik op langere termijn wel fijn
Ploen- Fluisteraar
- Aantal berichten : 293
Punten : 336
Registratiedatum : 03-12-10
Wij hebben wel een samenlevingscontract genomen toen we ons huis gingen kopen. Ook om het feit dat mocht 1 van ons dood gaan, die ander zn ouders geen aanspraak op het huis kunnen doen. Want anders hadden ze het halve huis geerfd en dan zouden ze dus kunnen dwingen om het huis te verkopen.
Ook is het handig voor het fiscaal partnerschap.
Volgend jaar gaan wij trouwen, en dan vervalt het contract.
Miss G- Fluisteraar
- Aantal berichten : 367
Punten : 376
Registratiedatum : 29-01-11
Wij gaan toevallig deze week naar de notaris voor een samenlevingscontract. We willen het goed geregeld hebben als wij om wat voor reden dan ook uit elkaar gaan. Daarnaast zie ik het ook niet zitten dat de helft van ons huis naar zijn ouders gaat als hij overlijdt. Wij stoppen ook niet evenveel spaargeld in het huis dus dat willen we ook graag vastleggen. En zo zijn er nog veel meer redenen waarom wij een samenlevingscontract willen.
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
XxXGeesje schreef:Wij hebben wel een samenlevingscontract genomen toen we ons huis gingen kopen. Ook om het feit dat mocht 1 van ons dood gaan, die ander zn ouders geen aanspraak op het huis kunnen doen. Want anders hadden ze het halve huis geerfd en dan zouden ze dus kunnen dwingen om het huis te verkopen.
+1, behalve dat wij gaan trouwen volgend jaar
Voor de rest stelt zo'n contract niet zoveel voor. Als je er vanaf wilt, moet je allebei verklaren dat je er vanaf wilt en dan is 't klaar!
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
Toen wij 4,5 jaar geleden samen een huis kochten zei de notaris dat als je van plan was binnen een paar jaar te gaan trouwen het dan niet perse nodig was om een samenlevingscontract af te sluiten. Het kost op dat moment toch aardig wat geld wat je ook in je huis kunt steken. Daarom hebben wij destijds besloten om het niet te doen met de gedachte erachter dat mochten we besluiten niet te gaan trouwen we dan altijd alsnog een samenlevingscontract konden opstellen. Overigens gaan we in september trouwen dus dat samenlevingscontract komt er niet meer.
Geloof trouwens wel dat er een en ander veranderd met betrekking tot fiscaal partnerschap, ik meen dat 2011 een overgangsjaar is en dat je vanaf 2012 zonder samenlevingscontract geen fiscaal partnerschap meer hebt. Maaaarrr...ik weet niet precies hoe het zit dus dat zou je even ergens na moeten vragen!
Geloof trouwens wel dat er een en ander veranderd met betrekking tot fiscaal partnerschap, ik meen dat 2011 een overgangsjaar is en dat je vanaf 2012 zonder samenlevingscontract geen fiscaal partnerschap meer hebt. Maaaarrr...ik weet niet precies hoe het zit dus dat zou je even ergens na moeten vragen!
Gast- Gast
Ik ben getrouwd...
samantjuh89- Fluisteraar
- Aantal berichten : 86
Punten : 141
Registratiedatum : 02-01-11
just me only me schreef:Toen wij 4,5 jaar geleden samen een huis kochten zei de notaris dat als je van plan was binnen een paar jaar te gaan trouwen het dan niet perse nodig was om een samenlevingscontract af te sluiten. Het kost op dat moment toch aardig wat geld wat je ook in je huis kunt steken. Daarom hebben wij destijds besloten om het niet te doen met de gedachte erachter dat mochten we besluiten niet te gaan trouwen we dan altijd alsnog een samenlevingscontract konden opstellen. Overigens gaan we in september trouwen dus dat samenlevingscontract komt er niet meer.
Totdat je de dag na het tekenen van het koopcontract wordt aangereden en dood bent (afkloppen). Dan is de helft van het huis van jouw ouders en niet van je vriend en krijgt je vriend geen pensioen van jou...
Jerry- Ratel
is het vooral niet van belang of je koopt of huurt? wij huren namelijk en studeren nog (dus geen pensioen) hebben dus ook geen contract.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Wij hebben wel een samenlevingscontract.
Ligt er misschien wel aan omdat we een koophuis hebben en alles gezamelijk.
Als er iets met mijn vriend gebeurt (of met mij) gaat nu alles naar mij en omgekeerd.
Anders kun je alles afstaan aan zijn ouders/mijn ouders.
Ligt er misschien wel aan omdat we een koophuis hebben en alles gezamelijk.
Als er iets met mijn vriend gebeurt (of met mij) gaat nu alles naar mij en omgekeerd.
Anders kun je alles afstaan aan zijn ouders/mijn ouders.
Gast- Gast
Jerry schreef:just me only me schreef:Toen wij 4,5 jaar geleden samen een huis kochten zei de notaris dat als je van plan was binnen een paar jaar te gaan trouwen het dan niet perse nodig was om een samenlevingscontract af te sluiten. Het kost op dat moment toch aardig wat geld wat je ook in je huis kunt steken. Daarom hebben wij destijds besloten om het niet te doen met de gedachte erachter dat mochten we besluiten niet te gaan trouwen we dan altijd alsnog een samenlevingscontract konden opstellen. Overigens gaan we in september trouwen dus dat samenlevingscontract komt er niet meer.
Totdat je de dag na het tekenen van het koopcontract wordt aangereden en dood bent (afkloppen). Dan is de helft van het huis van jouw ouders en niet van je vriend en krijgt je vriend geen pensioen van jou...
Precies, dat bedoelde ik dus ook.
Gast- Gast
Wij wonen nu 4,5 jaar samen en hebben geen samenlevingscontract. Maar we hebben wel een huurhuis, als we gaan kopen willen we wel een samenlevingscontract regelen, maar ik zie er nu het nut niet van in.
Suus- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Jerry schreef:just me only me schreef:Toen wij 4,5 jaar geleden samen een huis kochten zei de notaris dat als je van plan was binnen een paar jaar te gaan trouwen het dan niet perse nodig was om een samenlevingscontract af te sluiten. Het kost op dat moment toch aardig wat geld wat je ook in je huis kunt steken. Daarom hebben wij destijds besloten om het niet te doen met de gedachte erachter dat mochten we besluiten niet te gaan trouwen we dan altijd alsnog een samenlevingscontract konden opstellen. Overigens gaan we in september trouwen dus dat samenlevingscontract komt er niet meer.
Of hebben jullie een testament op laten maken? En hoe komt 't dan met partnerpensioen?
Ben erg benieuwd hoe jullie het geregeld hebben.
Jerry- Ratel
Wij hebben ook een samenlevingscontract afgesloten voordat we een huis kochten. We waren nog niet heel lang bij elkaar (niet dat dat wat uitmaakt, na 25 jaar kan je ook uit elkaar natuurlijk) wij wilden alles goed vastzetten mocht er iets gebeuren... Heb het nodige met mijn ex meegemaakt qua schulden, dus dat was mijn waarschuwing.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Wij hebben 4,5 jaar samen gewoond zonder samenlevingscontract en deze vorig jaar op laten stellen met elk een testament toen we ons huis kochten.
Lilou- Fluisteraar
- Aantal berichten : 178
Punten : 200
Registratiedatum : 23-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Samenlevingscontract
» Samenlevingscontract of niet?
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Ger. Partnerschap, trouwen of samenlevingscontract?
» Vrije dag voor tekenen samenlevingscontract?
» Samenlevingscontract of niet?
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Ger. Partnerschap, trouwen of samenlevingscontract?
» Vrije dag voor tekenen samenlevingscontract?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: