Samenlevingscontract of niet?
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Samenlevingscontract of niet?
Wat zijn daar de voor en nadelen van? Wat hebben jullie gedaan?
Ik heb een koophuis en mn vriend trekt bij mij in, is het dan noodzakelijk om bepaalde dingen vast te leggen in een samenlevingscontract? Want het blijft mijn huis, mijn vriend gaat alleen 'huur' betalen zegmaar.
Ik heb een koophuis en mn vriend trekt bij mij in, is het dan noodzakelijk om bepaalde dingen vast te leggen in een samenlevingscontract? Want het blijft mijn huis, mijn vriend gaat alleen 'huur' betalen zegmaar.
Reeza- Prater
- Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12
Re: Samenlevingscontract of niet?
Wij hebben een samenlevingscontract. Dit omdat we samen een huis gekocht hebben, ons huis staat dus op beide namen. Het voordeel hiervan is, mochten we uit elkaar gaan, dat niet een van ons met lege handen overblijft, omdat het huis dus van ons samen is. Het nadeel is dat als we uit elkaar gaan, en een van ons wil in dit huis blijven wonen, dat hij/zij de ander moet uitkopen. Het was bij ons trouwens een verplichting vanuit de hypotheekverstrekker, omdat we dit huis dus op 2 salarissen hebben gekocht (we hadden ook kunnen trouwen maar dat wilde ik niet).
Jij hebt al een koophuis en dat wil je alleen op jou naam laten staan? Dan is het volgens mij niet nodig om een samenlevingscontract aan te gaan. Het huis staat al op jou naam en dat blijft ook zo als jullie uit elkaar zouden gaan.
Voordelen samenlevingscontract: Je wordt elkaars fiscale partners (en dus ook toeslagpartners)
Nadelen: Het is duur (reken op 300 tot 500 euro) en je wordt elkaars toeslagpartner. Dit heeft gevolgen voor o.a je zorgtoeslag.
Jij hebt al een koophuis en dat wil je alleen op jou naam laten staan? Dan is het volgens mij niet nodig om een samenlevingscontract aan te gaan. Het huis staat al op jou naam en dat blijft ook zo als jullie uit elkaar zouden gaan.
Voordelen samenlevingscontract: Je wordt elkaars fiscale partners (en dus ook toeslagpartners)
Nadelen: Het is duur (reken op 300 tot 500 euro) en je wordt elkaars toeslagpartner. Dit heeft gevolgen voor o.a je zorgtoeslag.
Bimbam- Kletskop
- Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11
Bimbam schreef:Wij hebben een samenlevingscontract. Dit omdat we samen een huis gekocht hebben, ons huis staat dus op beide namen. Het voordeel hiervan is, mochten we uit elkaar gaan, dat niet een van ons met lege handen overblijft, omdat het huis dus van ons samen is. Het nadeel is dat als we uit elkaar gaan, en een van ons wil in dit huis blijven wonen, dat hij/zij de ander moet uitkopen. Het was bij ons trouwens een verplichting vanuit de hypotheekverstrekker, omdat we dit huis dus op 2 salarissen hebben gekocht (we hadden ook kunnen trouwen maar dat wilde ik niet).
Dit is ook al zo als je samenwoont zonder contract/huwelijk/oid. Als je een gezamenlijke huishouding hebt, ben je al toeslagpartner.
Femmem- Fluisteraar
- Aantal berichten : 236
Punten : 241
Registratiedatum : 24-11-11
Ik zou het in jouw geval wel doen, gezien het feit dat het huis van jou is en hij huur gaat betalen. Feitelijk leg je in een samenlevingscontract vast wat van wie is met betrekking tot de financieën, inboedel, auto's, verdeling van de lasten etc. Met een dergelijk contract heb je duidelijkheid over ieders rechten en plichten. Je kunt er ook in opnemen hoe de verdeling is mochten jullie uit elkaar gaan.
Het is trouwens niet verplicht om een contract bij een notaris te laten vast leggen, je kunt ook zelf een contract opstellen en die beiden ondertekenen. Maar via een notaris is het rechtsgeldig en kun je er bepaalde voordelen van hebben. Tevens kun je in aanmerking komen voor bijvoorbeeld een partnerpensioenregeling. Houd er wel rekening mee dat je door een samenlevingscontract ook fiscaal partners van elkaar bent.
Het is trouwens niet verplicht om een contract bij een notaris te laten vast leggen, je kunt ook zelf een contract opstellen en die beiden ondertekenen. Maar via een notaris is het rechtsgeldig en kun je er bepaalde voordelen van hebben. Tevens kun je in aanmerking komen voor bijvoorbeeld een partnerpensioenregeling. Houd er wel rekening mee dat je door een samenlevingscontract ook fiscaal partners van elkaar bent.
Xanna- Prater
- Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10
Femmem vanaf 2013 is dat niet meer zo.
Mijn vriend heeft een koophuis, en ik ben bij hem ingetrokken. We hebben niks vast laten leggen, maar hij betaalt gewoon alles mbt het huis, en ik mijn eigen dingen.
Mijn vriend heeft een koophuis, en ik ben bij hem ingetrokken. We hebben niks vast laten leggen, maar hij betaalt gewoon alles mbt het huis, en ik mijn eigen dingen.
Gast- Gast
Pippa schreef:Femmem vanaf 2013 is dat niet meer zo.
Ah, wat flauw.. Ik krijg dit jaar geen zorgtoeslag omdat we samenwonen, terwijl ik student ben en geen inkomen heb.. Wij gaan 24 december een geregistreerd partnerschap aan ivm huis kopen, dus dan krijg ik volgend jaar alsnog niet
Wij gaan dus samen een huis kopen en met een geregistreerd partnerschap is meteen 'alles' geregeld en het kan nog gratis ook.
Denk er ook aan wat er gebeurt mocht jij overlijden. Als er geen testament/geregistreerd parnerschap/huwelijk is, heeft je vriend geen recht op het huis en erven jouw ouders het volgens mij.
Femmem- Fluisteraar
- Aantal berichten : 236
Punten : 241
Registratiedatum : 24-11-11
Femmem schreef:Pippa schreef:Femmem vanaf 2013 is dat niet meer zo.
Ah, wat flauw.. Ik krijg dit jaar geen zorgtoeslag omdat we samenwonen, terwijl ik student ben en geen inkomen heb.. Wij gaan 24 december een geregistreerd partnerschap aan ivm huis kopen, dus dan krijg ik volgend jaar alsnog niet
Wij gaan dus samen een huis kopen en met een geregistreerd partnerschap is meteen 'alles' geregeld en het kan nog gratis ook.
Denk er ook aan wat er gebeurt mocht jij overlijden. Als er geen testament/geregistreerd parnerschap/huwelijk is, heeft je vriend geen recht op het huis en erven jouw ouders het volgens mij.
Dat klopt, ook als je een samenlevingscontract hebt dan erven de ouders. Je moet dan dus ook nog een testament laten opstellen.
Femmem, ik had net in een ander topic gelezen dat de regels voor toeslagpartners gaan veranderen per 2013, vandaar. Vind het ook wel jammer, in 2011 veranderden de regels voor fiscale partners en waren we dat ineens niet meer maar nog wel toeslagpartners. Kortom, dubbel nadeel (ik had het niet door dat we nog wel toeslagpartners waren) wat als gevolg had dat ik ruim 500 euro zorgtoeslag moest terugbetalen.
Bimbam- Kletskop
- Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11
Wij hebben een huurhuis, en hebben een samenlevingscontract op laten stellen ivm het fiscale partnerschap voor de belastingdienst.
Fearie- Ratel
- Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Samenlevingscontract
» Samenlevingscontract
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Ger. Partnerschap, trouwen of samenlevingscontract?
» Vrije dag voor tekenen samenlevingscontract?
» Samenlevingscontract
» samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?
» Ger. Partnerschap, trouwen of samenlevingscontract?
» Vrije dag voor tekenen samenlevingscontract?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: