Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?

5 plaatsers

Ga naar beneden

samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap? Empty samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?

Bericht  JD wo 7 maa 2012 - 8:58

Wij willen iets op papier laten opstellen, ook omdat wij bezig zijn om een kindje te krijgen.

Maar wat is nou precies handig? en wat is het verschil? Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap??

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap? Empty Re: samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?

Bericht  Honey*Bee wo 7 maa 2012 - 9:06

Een geregistreerd partnerschap is vergelijkbaar met het huwelijk. Hierbij is wettelijk meer geregeld dan bij een samenlevingscontract.

Bijvoorbeeld bij overlijden van 1 partner, in een samenlevingscontract wordt hiervoor niks geregeld. Dan zul je er testamenten bij moeten nemen.
anders gaat bijv. het vermogen naar de familie ipv naar de partner.

Vooral als je kinderen krijgt is dit wel belangrijk om te regelen.

Ik denk dat een geregistreerd partnerschap beter is.
Honey*Bee
Honey*Bee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 77
Punten : 102
Registratiedatum : 05-12-10

samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap? Empty Re: samenlevingscontract?geregistreerd partnerschap?

Bericht  studiebol wo 7 maa 2012 - 9:17

Wij hebben een samenlevingscontract en daarbij een testament.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  JD wo 7 maa 2012 - 9:28

studiebol schreef:Wij hebben een samenlevingscontract en daarbij een testament.

en zit bij geregistreerd partnerschap dan al een testament inbegrepen??
een samenlevingscontract kost 300 euro toch?
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Bericht  Gast wo 7 maa 2012 - 9:38

Als je met zwanger worden bezig bent, zou ik voor een geregistreerd partnerschap gaan (óf eventueel gratis trouwen?).

Met een samenlevingscontract heb je niet veel rechten, met een geregistreerd partnerschap heb je dat wel en ben je echt elkanders partner, maar moet de vader het kind wel erkennen. Bij een huwelijk hoeft dat niet.

Gast
Gast

Bericht  studiebol wo 7 maa 2012 - 9:41

JaneDoe schreef:

Weet ik niet.. wij hebben het nooit over een geregistreerd partnerschap gehad dit was voor ons goed.

Volgens mij verschilt het per notaris wat het kost.
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  CCC wo 7 maa 2012 - 12:01

GP moet je alsnog je kindje laten erkennen dacht ik... Wij hebben hier een samenlevingscontract, maar hebben we al jaren omdat we het huis kochten. Daarna hebben we er niks meer aan veranderd, hij heeft nu het kindje erkend en na de geboorte moeten we nog een brief naar de rechter sturen geloof ik... (heb me er nog niet helemaal in verdiept). Hier ben ik ondertussen ook aan het nadenken hoe of wat, begin er steeds meer van te balen dat ik straks de enige ben met een andere achternaam. Voelt voor mij toch alsof het straks niet compleet is. Trouwen willen we wel, maja... ik wacht nog steeds op een aanzoek :p Het is niet alleen de achternaam, maar ook dingen die gewoon vastgesteld moeten worden zoals pensioen en overlijden ed. Dus echt iets waar we de komende jaren echt een keuze in moeten gaan maken.

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Roodkapje wo 7 maa 2012 - 13:40

studiebol schreef:
JaneDoe schreef:

Weet ik niet.. wij hebben het nooit over een geregistreerd partnerschap gehad dit was voor ons goed.

Volgens mij verschilt het per notaris wat het kost.

Wij hebben GP. Onze kinderen waren al erkend want die waren al geboren. Nu ben ik weer zwanger en moet hij dit kindje wel gaan erkennen. Kleine moeite, dat is echt in 5 min geregeld bij het gemeentehuis. Krabbeltje van jou dat jij het er mee eens bent dat hij de vader is en klaar.

Bij een samenlevingscontract moet dat ook.

Er zit bij een GP geen testament. Dit kan je zelf regelen bij een notaris * moeten wij nog doen* . Onze kinderen hadden mijn achternaam en toen zijn we allemaal overgestapt op die van man.

Wij gingen voor GP omdat we ook iets wilden vastleggen. Mijn man wil absoluut niet trouwen ( iets met zijn jeugd) dus wij gingen voor de optie die qua voorwaarden nagenoeg gelijk waren. Op dat erkennen na.

Voor een GP moet je ook in ondertrouw en ook echt voor de ambtenaar van de burgelijke stand verschijnen. Ja, hoef je niet tegen elkaar te zeggen maar onze ambtenaar vroeg of wij toch even op wilde staan en elkaar een hand wilde geven en ja zeggen tegen elkaar.. Ik vond dat toch wel een leuk moment! Voelt heel speciaal.
Roodkapje
Roodkapje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: