Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een sleur qua eten

+14
Antibes
Jade
Coco
litllejoy
nijntje4
minoessepoes
Mermaid
Mizz_S
Paper Crown
Susan
Linda
Atelier Madame
Inge
Marin
18 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Een sleur qua eten Empty Een sleur qua eten

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:10

Hoewel ik nog elke avond geniet van het eten vind mijn vriend dat we niet genoeg afwisselen en dat ik veel dingen niet wil eten omdat ik het te vet vind of teveel koolhydraten voor een avondmaaltijd. Ik vind het allemaal wle meevallen haha, maar goed. Nieuwe inspiratie is welkom maar wel met een aantal eisen.

- Geen varkensvlees
- Geen vlees met vet of botjes
- Geen 'aardappels/vlees/groente' saaie combinatie. Dit vind ik wel een optie als er wat speciaals aan is. Of lekker smaakvol door kruiden ofzo.

We eten nu voornamelijke Mexicaans (veelal wraps en vaak met gehakt), Curry's (altijd met kip en veel groentes waarin ik wel afwissel) en pasta's (van aubergines, tot courgette en pompoen).

Ik heb ook al tussen de recepten van de AH gekeken maar dan weet ik toch niet goed waar naar ik opzoek ben.

Iemand nog een lekker recept, voor een doordeweekse dag? (Maximaal uurtje werk ex. oventijd natuurlijk).

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Een sleur qua eten Empty Re: Een sleur qua eten

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:15

En wokken met mie en veel groente, en kip? smile

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:16

Mijn vriend zegt trouwens ook.. Er ligt zoveel vlees bij de Albert Heijn.. genoeg keuze! Ik vind dat wel meevallen hoor.

Je hebt tartaartjes, duitse biefstuk, hamburgers, magere hamburgers, grillburgers, bbqburgers, beefburgers, biologische burgers.. (dan heb je de helft van de koeling wel gehad, met alleen maar burgers).

Dan natuurlijk gehakt, mager gehakt, gekruid gehakt, biologisch gehakt.. (een kwart van de koeling)

En dan biefstuk.. Biefstuk uit Ierland, Biefstuk uit argentinie, bieflappen, entrecote, ossenhaas, biologsiche biefstuk (een kwart van de koeling)..

Wat kun je dan kopen qua rundvlees.. Gehakt, hamburgers en biefstuk.. That's it

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:17

Pippa schreef:En wokken met mie en veel groente, en kip? smile

Maar dan zit je dus weer met kip haha. Hij wilt juist meer afwisseling in vleessoorten. (Wat er in mijn ogen gewoon bijna niet is Wink )

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:17

Pfff zo herkenbaar! Zeker sinds we sporten en gezond eten. Elke keer een stukje vlees en twee soorten groenten. Geen koolhydraten. Tenminste, meestal niet, in elk geval niet op sport-dagen. En dan eten we dus wel twee paar groenten om te compenseren en het is lekker en gezond, maar daardoor zijn we nóg sneller er op uitgekeken. Ik ben altijd aan het nadenken wat voor combi's ik nu weer kan maken naast die stomme saaie courgettes en paprika's.

Maar daarom bekijk ik heel veel food blogs en receptjes online. Vaak geef ik er dan weer net even een eigen twist aan (ik hou erg van pittig eten en m'n vriend nog veel meer, dus ik gooi er vaak extra chilipeper door), maar ik móet gewoon die inspiratie op doen, anders word ik echt gek in de supermarkt.

Misschien heb je iets aan deze koolhydraatarme gerechtjes? Had ze laatst al ergens gepost. Ik ben nooit zo goed in receptjes uitschrijven, dus ik kopieer ze even.

Gegrilde balsamico-zalm met lauwwarme tomaten-uien salsa
De naam zegt het eigenlijk al een beetje Marineer een zalmfilet (eentje per persoon) een uur lang in een schaaltje met balsamico azijn. Snij intussen zes tot acht Roma tomaten in blokjes van ongeveer 1 cm dik. Doe hetzelfde met twee rode uien. Fruit de uitjes in een hapjespan op laag vuur. Verhit een grillpan en bak de zalm enkele minuten tot er mooie bruine streepjes op de zalm ontstaan en de vis zachtroze van binnen is. Voeg de tomatenblokjes toe aan de ui en laat twee minuten warm worden. Giet een klein scheutje balsamico door de salsa. Wees voorzichtig met roeren, het moet geen gladde saus worden, maar een grove salsa. Ook moet het niet gloedheet zijn, maar lauwwarm. Serveer de zalm met de tomatensalsa er naast/overheen en eventueel met wat parmezaanse of blauwe ader kaas er over heen.

Ketjap-honing biefstuk met wokgroenten
Hier kan ik eindeloze variaties mee maken, het biefstuk vervangen voor kipfilet, de wokgroenten aanpassen waar ik zin in heb. Maar voor de basis en dit recept gebruik ik het volgende:

Maak in een diep bord een mengsel van ongeveer 100 a 150 ml ketjap manis (het mag best een flinke plas zijn), drie eetlepels honing, een klein scheutje sesamolie, een chili pepertje zonder zaadjes fijngesneden in ringetjes of stukjes en toegevoegd en eventueel toevoegen: een klein scheutje vissaus, theelepel tamarinde pasta en scheutje limoensap voor extra diepgang. Roer dit mengsel goed door zodat ook de honing goed is opgelost.
Leg hier de biefstuk minstens een uur in te marineren.

Voor de wokgroenten snij ik een paksoi door midden, het groene gedeelte van het witte gedeelte. Het groene gedeelte rol ik als het ware op als een soort sigaar en snij er dan steeds een klein beetje er vanaf, zodat er lange dunne reepjes ontstaan. Het witte gedeelte snij ik het onderste gedeelte met de wortel er van af (ik vind dat altijd op een roos lijken, denk altijd dat ik dat moet bewaren om als verf stempel te bewaren als ik kids heb haha) en die snij ik in reepjes. Als tweede groente kies ik hier voor sugar snaps, lekker knapperig namelijk.

Verhit een koekenpan met een klein beetje bakboter of zonnebloemolie en bak de biefstuk tot hij medium rare is. Haal 'm dan uit de koekenpan, laat het vuur zachtjes aan staan, en wikkel de biefstuk in aluminiumfolie en leg het op het aanrecht zo'n 5 minuten te rusten.Wok intussen de wokgroenten.

Verhit een wokpan met een scheutje zonnebloemolie en een heel klein scheutje sesamolie, dan gaat het direct lekker ruiken en heb je eigenlijk geen toevoeging qua smaak nodig en als de olie heet is, voeg je als eerste de witte reepjes van de paksoi toe. Hierna voeg je de sugar snaps toe en tot slot de groene reepjes, deze hebben het minste tijd nodig. In totaal hoef je maar 5 tot 7 minuten te wokken.

Voeg aan de koekenpan nu het restant van de marinade toe en laat dit op hoog vuur inkoken tot een stroperige massa.

Snij de biefstuk in dunne reepjes, zodat je deze mooi tegen de wokgroenten op het bord aan kan leggen. Schep de stroperige saus over de biefstuk en evt de groenten heen. Serveer eventueel over de groenten nog wat (geroosterde) sesamzaadjes voor extra crunch.

Kipfilet en groenten uit de oven
Een recept wat al zo oud is als de weg naar Rome, maar waar ook honderd wegen naar toe leiden, dus genoeg variatie
In de zomer gebruik ik graag m'n favoriete ratatouille groenten zoals rode ui, courgette, aubergine en cherry tomaatjes, maar voor de herfst gebruik ik liever het volgende:
Vet een ovenschaal in met olijfolie en wrijf er met een teentje knoflook over. Snij een flespompoen, pastinaak, venkel, cherry tomaatjes en rode paprika in stukjes en leg deze op de bodem van de ovenschaal, samen met wat gepelde teentjes knoflook. Leg hier een aantal stuks (afh van aantal personen) kipfilet op en besprenkel rijkelijk met olijfolie, peper en zout. Rooster in de oven op 200 graden voor 40 minuten.

Ook eindelijk mee te varieren, evt wat buffalo hot wing sauce over de kip, of juist wat mozzarella (maar is niet zo gezond).

Courgette tagliatelle
Hiervoor hebben wij een mandoline gebruikt, zo'n apparaat waar je heel makkelijk mee kunt fijn snijden en raspen. Mocht je die niet hebben lukt het met een kaasschaaf of dunschiller ook wel. Wij hadden de mandoline ingesteld op dunne reepjes courgette, maar ook met mesjes er tussen, zodat het ook smalle reepjes werden, echt de vorm van tagliatelle. Mocht dat niet lukken, omdat je het met de kaasschaaf doet, dan zijn dikkere repen a la pappardelle ook prima.

Gebruik per persoon 1 courgette, want je zult niet alles gebruiken, er zal wel wat courgette verloren gaan. Rasp de courgette op de manier die hierboven staat omschreven in de lengte zodat je dunne repen krijgt, net alsof het pasta (tagliatelle of pappardelle dus) is. Wij hebben hierbij een tomaten-gehakt saus gemaakt, heel simpel van ui, knoflook, gehakt tomatenpassata en tomatenblokjes, maar je kunt natuurlijk elke andere saus hier mee maken. De courgette pasta hoef je niet te koken. Je zou 'm eventueel even kunnen aanbakken in wat olijfolie of op de grillpan leggen, maar je kunt het ook direct door de pastasaus scheppen en zo opwarmen. Ik vond het echt opvallend hoe zeer het op echte pasta leek toen ik het op at, ik nam m'n eigen mond gewoon in 't ootje

En nou is m'n inspiratie even een beetje op.. Oh ja ik had laatst heerlijke pittige kip gemaakt, maar die had ik wel van een blog. Linkje:
http://barefeetinthekitchen.blogspot.nl ... icken.html
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Inge ma 3 dec 2012 - 0:18

Als ik makkelijk doe dan gebruik ik vaak van die kipreepjes of die grote gegrilde kipreepjes van de Aldi en dan afwisselend met verschillende groente.

Groentelasagne; courgetterepen ipv lasagnebladen en een saus van gehakt, champignons, ui, paprika, courgette stukjes, tomaat en tomatenpurree en kruiden

Risotto met spinazie, broccoliroosjes, rode ui, geitenkaas en/of mozzarella, citroensap, zwarte peper, knoflook, pijnboompitjes of cashewnoten

Laatst aangepast door Inge op ma 3 dec 2012 - 0:19; in totaal 1 keer bewerkt
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:18

Misschien een lekker visgerecht. We eten best vaak zalm door gerechten heen.

Zijn er nog andere vissoorten die je kunt gebruiken voor eenpansgerechten?

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:18

Inge schreef:Als ik makkelijk doe dan gebruik ik vaak van die kipreepjes of die grote gegrilde kipreepjes van de Aldi en dan afwisselend met verschillende groente.

Groentelasagne
Risotto met spinazie, broccoliroosjes, rode ui, geitenkaas en/of mozzarella, citroensap, zwarte peper, knoflook, pijnboompitjes of cashewnoten

Lekker!!! Die ingredienten ga ik sowieso halen Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:19

Er is véél meer keuze, maar dat eet jij niet, dus dan blijft er inderdaad weinig over Wink En vis? Want daarmee kun je natuurlijk ook enorm variëren!

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:19

Punk'd schreef:Mijn vriend zegt trouwens ook.. Er ligt zoveel vlees bij de Albert Heijn.. genoeg keuze! Ik vind dat wel meevallen hoor.

Je hebt tartaartjes, duitse biefstuk, hamburgers, magere hamburgers, grillburgers, bbqburgers, beefburgers, biologische burgers.. (dan heb je de helft van de koeling wel gehad, met alleen maar burgers).

Dan natuurlijk gehakt, mager gehakt, gekruid gehakt, biologisch gehakt.. (een kwart van de koeling)

En dan biefstuk.. Biefstuk uit Ierland, Biefstuk uit argentinie, bieflappen, entrecote, ossenhaas, biologsiche biefstuk (een kwart van de koeling)..

Wat kun je dan kopen qua rundvlees.. Gehakt, hamburgers en biefstuk.. That's it

Nee je hebt wel veel meer, allemaal van die rare dingen zoals boomstammetjes enzo of van die burgers met peper en spek er om heen (jagerburgers ofzo), en allemaal van die cordon blue dingen. Maar dat eet ik ook nooit. Ik koop nooit van dat soort vlees-dingen. Als ik 't al eet, maak ik 't liever zelf. M'n vriend maakt wel eens vinkjes zelf, en dan kruid ie het gehakt gewoon lekker zelf en wikkelt ie 't in spek.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:20

Punk'd schreef:

Zijn er nog andere vissoorten die je kunt gebruiken voor eenpansgerechten?

Ja alles zo ongeveer wel?

Ik maak vanavond tilapia uit de oven met wat groente er om heen. Beetje olijfolie en wat kruiden en klaar.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Atelier Madame ma 3 dec 2012 - 0:20

Ik maak graag kabeljauw uit de oven, beetje citroensap, eventueel paneren, olijfolie erbij em wat kruiden. Eem half uurtje in de oven, echt heerlijk! Kun je allerlei groente bij doen.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Atelier Madame ma 3 dec 2012 - 0:21

Oh en ik doe fanaaltje gelijk aardappeltjes in de oven met roze,arke erover gestrooid.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:21

Oh en probeer eens vis en papillote in de oven, in bakpapier gewikkeld. Lekkere zalm met asperges enzo!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:23

Pff het stomme is dat ik altijd wel van dit soort leuke ideeen aan anderen kan geven, maar zelf dit ook al 100x gemaakt heb, dus ik zit zelf ook enorm in een eet/kook/sleur. Zeker omdat ik weinig pasta/rijst/noodle/aardappel gerechten wil maken.. Anders had ik nog wel iets meer keuze. Tips zijn voor mij ook welkom! Heb echt zo'n beentheredonethat gevoel de hele tijd. Stomme kip, stomme gehakt en stomme vis. Stomme courgette, stomme paprika en stomme sla.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:25

haha ja.. boomstammen zijn al van varkensvlees.. Cornonbleu eet ik heel af en toe in een gekke bui.. maar dat smaakt zo neppig en die parneerlaag vind ik te vet Neutral .. Jagerburger bleehg spek/vet hahaha.

(Mijn vriend vind mij zo vervelend! Ik roep dan altijd dat ik al puisten krijg als ik die pakjes aanraak laughcry ).

Ik hou gewoon van mager vlees en van vis en kip. Dus dat het liefste. Maar ik ga experimenteren met vis. Dat vind ik echt lekker.

Leuke recepten Marin! Daar kan ik ook wel wat mee.

Ik ben trouwens niet vies van vettigheden zoals Mozarella of Creme Fraiche. Die gebruik ik wel vaak (een grote eetlepel in de mexicaans bijv. is maar een halve eetlepel p.p Wink )

@ AM, klinkt ook goed! Ik moet echt vaker vis eten.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:28

Marin schreef:Pff het stomme is dat ik altijd wel van dit soort leuke ideeen aan anderen kan geven, maar zelf dit ook al 100x gemaakt heb, dus ik zit zelf ook enorm in een eet/kook/sleur. Zeker omdat ik weinig pasta/rijst/noodle/aardappel gerechten wil maken.. Anders had ik nog wel iets meer keuze. Tips zijn voor mij ook welkom! Heb echt zo'n beentheredonethat gevoel de hele tijd. Stomme kip, stomme gehakt en stomme vis. Stomme courgette, stomme paprika en stomme sla.

Ik ben een mexicaansfan en eet vaak Taco's ipv wraps. In Taco's zitten bijna geen koolhydraten en suikers. Wel wat meer vet, maar die dingen wegen een stuk minder dan een wrap. Dus procentueel gezien kun je veel beter 2 taco's eten en goed vullen met sla en paprika, tomaten en bonen.. Dan dat je een grote wrap eet.

Hou je van curry? Ik maak heel vaak Curry's of Kip Korma. Dan gooi ik er heel veel groente doorheen en kokosmelk maar eet ik er geen rijst bij. Maar door de kip en vele groentes mis ik die rijst helemaal niet. Maar op sportdagen is rijst juist heel erg goed! Rijst is sowieso (de zilvervlies!) een van de betere koolhydraten qua avondvoeding.

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:29

Ja ik heb echt hetzelfde hoor! Laatst had ik mega zin in schnitzel, dus dat heb ik toen wel gegeten, maar achteraf dacht ik hmm was dit het nou waard? Nee. Als ik al zoiets doe, paneer ik het nog liever zelf met panko, da's Japanse paneermeel wat iets grover is. Lekker over een ovenschotel klein beetje, zodat het nét beetje knapperig wordt.

Kaas probeer ik ook bijna niet te eten.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:30

en heb je wel eens de aubergine lasage gemaakt van Amber Albarda? Die is ook echt heel lekker. Daar zitten geen (of nauwelijks) koolhydraten in omdat je geen lasagne bladen en bechamel gebruikt.

Gast
Gast

Bericht  Inge ma 3 dec 2012 - 0:31

haha het is wel heel herkenbaar hoor.
Hier ook altijd kip, tartaar, rundergehakt of witvis en dan vaak gecombineerd met verschillende groente, soms pasta en soms rijst. Vaak ook curry's
2 weken geleden voor het eerst risotto gemaakt en dat beviel goed, dus vanavond eten we dat weer :-D
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:31

Punk'd schreef:
Marin schreef:Pff het stomme is dat ik altijd wel van dit soort leuke ideeen aan anderen kan geven, maar zelf dit ook al 100x gemaakt heb, dus ik zit zelf ook enorm in een eet/kook/sleur. Zeker omdat ik weinig pasta/rijst/noodle/aardappel gerechten wil maken.. Anders had ik nog wel iets meer keuze. Tips zijn voor mij ook welkom! Heb echt zo'n beentheredonethat gevoel de hele tijd. Stomme kip, stomme gehakt en stomme vis. Stomme courgette, stomme paprika en stomme sla.

Ik ben een mexicaansfan en eet vaak Taco's ipv wraps. In Taco's zitten bijna geen koolhydraten en suikers. Wel wat meer vet, maar die dingen wegen een stuk minder dan een wrap. Dus procentueel gezien kun je veel beter 2 taco's eten en goed vullen met sla en paprika, tomaten en bonen.. Dan dat je een grote wrap eet.

Hou je van curry? Ik maak heel vaak Curry's of Kip Korma. Dan gooi ik er heel veel groente doorheen en kokosmelk maar eet ik er geen rijst bij. Maar door de kip en vele groentes mis ik die rijst helemaal niet. Maar op sportdagen is rijst juist heel erg goed! Rijst is sowieso (de zilvervlies!) een van de betere koolhydraten qua avondvoeding.

Oh goede tip van de taco's! In mijn ogen zijn die juist ongezonder inderdaad. Om af te wisselen heb ik laatst ook eens koude wraps gegeten, met gerookte kip en een knoflooksausje van yoghurt en knoflook. Ook lekker.
Curries ben ik gek op, eet ik ook veel, zowel Thais als Indiaas.

En ik ben dan wel weer zo stom dat ik echt geen zilvervliesrijst wil eten. Ik eet al bijna nooit rijst, maar als ik het eet, wil ik gewoon heerlijke basmatirijst.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:32

Inge schreef:
2 weken geleden voor het eerst risotto gemaakt en dat beviel goed, dus vanavond eten we dat weer :-D

Oh risotto I love you

Maar daarvan heb ik ook altijd het idee dat het echt een carb-bom is. Misschien toch van de week maar weer eens maken voor de variatie.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 3 dec 2012 - 0:34

Inge schreef:haha het is wel heel herkenbaar hoor.
Hier ook altijd kip, tartaar, rundergehakt of witvis en dan vaak gecombineerd met verschillende groente, soms pasta en soms rijst. Vaak ook curry's

Lekker! Ik zag dat je je post had aangepast eerder. Die groente lasagne maak ik best wel vaak maar dan met aubergine bladen. Met courgette lijkt het me ook heerlijk.

Risotto toch ook maar eens een kans geven dan.

Het vervelende bij ons thuis is dat mijn vriend gewoon alles kan en wil eten. Hij eet alleen geen varkensvlees omdat ik het niet koop. Dus ik zeg tegen hem.. Ik wil voor jou wel een keer een dikke speklap bakken hoor.. maar dat hoeft dan niet. Hij vind het onzin als ik voor beide wat anders kook.. Jaa dan moet je niet zeuren :P

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 3 dec 2012 - 0:43

Die groente lasagne moet ik ook maar eens uitproberen!

Punk'd heb je een grillpan? Daar kan je ook veel vlees lekker in bereiden, biefstukjes en kip, en vis trouwens ook! Is lekker gezond en het geeft zo'n leuk effect. Ik had een tijdje terug tonijn bonbons er mee gemaakt, door een mooi tonijnfilet in vierkantjes te snijden en die dan te grillen op de grilpan. Dan krijg je van die leuke streepjes. En aan de zijkant had ik sesamzaadjes gedaan. Super simpel, maar het ziet er heel leuk uit:

Een sleur qua eten 409692_10151941741415156_821748171_n

En lust je lamsvlees? Vind ik ook erg lekker en weer net anders dan biefstuk bijv. Of koop eens wat wild nu met de feestdagen, zijn ook veel lekkere sausjes voor. Helemaal niet zo ongezond.

Ga ook eens gewoon naar de echte slager ipv supermarkt, daar doe ik ook vaak inspiratie op.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Linda ma 3 dec 2012 - 0:45

En variëren met andere granen zoals quinoa en boekweit enzo (eigenlijk zijn het geen granen, maar het wordt wel op die manier gebruikt)? Ik vind dat altijd wel een lekkere afwisseling.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende