DNA-match in zaak Marianne Vaatstra'
+53
mzcharlotte
Carra
Punk'd
Mouse10
Truttebol
Parisienne
Fortissimo
Sam
Livine
yes1984
Burn
Eris
Mermaid
tienie31
Jeanette
Green_Pepper
jena
Manderijn
Fayebella
MamaDaan
Katrien
SuperGrover
Sarah1985
Rush
Minx
Exogenesis
Derpy
May
Ella
Rouge
Antibes
Atelier Madame
Marsy28
Snoopy
Didi
mezzoforte
Plien84
Rose
Nientje
Susan
Gympie
Lady4
Jezzie
Japie
Twellie
Pandora
SDL
Juutjepetuutje
Esperanza
Paper Crown
Tiara
Bosjesvrouw
nina
57 plaatsers
Pagina 3 van 8
Pagina 3 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Re: DNA-match in zaak Marianne Vaatstra'
Twellie schreef:Harrison schreef:Ik snap er echt niks van dat die man zijn DNA ingeleverd heeft, want hij loopt al 12/13 jaar rond met dit op zijn geweten en opeens denkt ie, goh laat ik eens mee doen en mezelf melden. Of dacht hij dat er geen match gevonden zou worden? Want zoals ik het lees hebben lang niet alle mannen DNA ingeleverd dus het zou niet heel opvallend zijn als hij het ook niet deed.
Hier weten jullie natuurlijk ook het antwoord niet op, maar dat vraag ik me dus af .
Ik vraag me hetzelfde af. Hij heeft dus gewoon geweten dat hij een match op zou leveren, dus dat het een kwestie van tijd zou zijn. Waarom dan niet jezelf aangeven om de eer nog (voor zover mogelijk) aan jezelf te houden?
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht.
Jezzie- Ratel
- Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10
Stiekem érgens kleine hoop dat ze hem toch niet zouden linken? Of nu al bezig met een verklaring waarom zijn DNA er was, maar hij niet (of wel, maar met goede intenties).
Dat hij DNA ingeleverd heeft betekent nog niet direct dat hij nu ook zal bekennen natuurlijk (kan wel, wie weet al gebeurd, ik volg het niet).
Dat hij DNA ingeleverd heeft betekent nog niet direct dat hij nu ook zal bekennen natuurlijk (kan wel, wie weet al gebeurd, ik volg het niet).
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Eindelijk! Ik heb er om gehuid vanochtend. Het lijkt erop dat de moord op mijn oud-klasgenootje nu eindelijk opgelost wordt. Het leeft hier gigantisch, iedereen is er ondersteboven van.
Lady4- Ratel
- Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10
Ik kan me de opluchting wel voorstellen dat er nu duidelijkheid is en dat de dader gestraft zal worden, maar echt een blij gevoel krijg ik niet. Het is toch onomkeerbaar, zij komt er niet mee terug, ik blijf er treurig van worden.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Lady4 schreef:Eindelijk! Ik heb er om gehuid vanochtend. Het lijkt erop dat de moord op mijn oud-klasgenootje nu eindelijk opgelost wordt. Het leeft hier gigantisch, iedereen is er ondersteboven van.
Ik moest ook gelijk aan jou denken. Ik werd zelf wakker van de wekkerradio waar het nieuws begon en ik was gelijk klaarwakker. Ik weet niet eens waarom, ik kom daar niet eens uit de buurt, maar ik vind het zo indrukwekkend dat er iemand gevonden is.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Ik spoor vast niet helemaal, maar dit nieuws doet me echt helemaal niks. Ja, ik vind het fijn voor de nabestaanden, maar dat heel Nederland dolblij is, begrijp ik niet. Het is zo'n raar soort selectieve aandacht.
Edit: Van Lady4 begrijp ik het natuurlijk heel goed.
Gast- Gast
Nou ik had ook wel even waterige ogen om eerlijk te zijn.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ik las het ook met waterige ogen. Het leeft hier zo erg. Toen en nu ook. Woon dicht bij haar woonplaats. Ik hoopte altijd dat ze de dader zouden vinden
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10
Rood schreef:Ik spoor vast niet helemaal, maar dit nieuws doet me echt helemaal niks. Ja, ik vind het fijn voor de nabestaanden, maar dat heel Nederland dolblij is, begrijp ik niet. Het is zo'n raar soort selectieve aandacht.
Dito, maar de meeste dingen raken me niet echt qua nieuws als ik de betrokkenen niet ken hoor.
Antibes- Ratel
Ik woon ook de omgeving, echt iedereen heeft het er over. Ik ben wel heel erg geschokt, het is een goede bekende van mijn vader. En zijn kinderen zijn ook bekend hier. Echt bizar, ik kan het niet geloven. Maar wel heel blij dat het eindelijk is opgelost. Het hield iedereen hier altijd erg bezig als er dan weer iets over in het nieuws was.
Nientje- Zwijger
- Aantal berichten : 6
Punten : 4
Registratiedatum : 17-11-12
Nientje schreef:Ik woon ook de omgeving, echt iedereen heeft het er over. Ik ben wel heel erg geschokt, het is een goede bekende van mijn vader. En zijn kinderen zijn ook bekend hier. Echt bizar, ik kan het niet geloven. Maar wel heel blij dat het eindelijk is opgelost. Het hield iedereen hier altijd erg bezig als er dan weer iets over in het nieuws was.
Goh, wat moeilijk ook voor je vader zeg. Lijkt me echt pijnlijk om te ontdekken dat iemand waar je "bevriend" mee bent tot zoiets in staat is.
Antibes- Ratel
Antibes schreef:Nientje schreef:Ik woon ook de omgeving, echt iedereen heeft het er over. Ik ben wel heel erg geschokt, het is een goede bekende van mijn vader. En zijn kinderen zijn ook bekend hier. Echt bizar, ik kan het niet geloven. Maar wel heel blij dat het eindelijk is opgelost. Het hield iedereen hier altijd erg bezig als er dan weer iets over in het nieuws was.
Goh, wat moeilijk ook voor je vader zeg. Lijkt me echt pijnlijk om te ontdekken dat iemand waar je "bevriend" mee bent tot zoiets in staat is.
Inderdaad, erg schokkend ook, zeker als je zelf kinderen hebt, dan gaan er denk ik toch wel wat scenario's door je hoofd.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Antibes schreef:Nientje schreef:Ik woon ook de omgeving, echt iedereen heeft het er over. Ik ben wel heel erg geschokt, het is een goede bekende van mijn vader. En zijn kinderen zijn ook bekend hier. Echt bizar, ik kan het niet geloven. Maar wel heel blij dat het eindelijk is opgelost. Het hield iedereen hier altijd erg bezig als er dan weer iets over in het nieuws was.
Mijn vader is ook helemaal van slag, hij had ook nog niets gedaan vanochtend op zijn werk. Echt afschuwelijk!
Nientje- Zwijger
- Aantal berichten : 6
Punten : 4
Registratiedatum : 17-11-12
Ankers weigeren verdediging verdachte
Gepubliceerd op 19 november 2012, 10:53
Laatst bijgewerkt op 19 november 2012, 11:09
LEEUWARDEN -
Advocatenkantoor Anker en Anker heeft een verzoek om de 45-jarige verdachte te verdedigen geweigerd.
Het
verzoek kwam zondagavond van de familie van de 45-jarige man uit
Oudwoude. Na de moord op Marianne Vaatstra hebben Wim en Hans Anker haar
familie enige tijd bijgestaan.
Formeel mogen de Ankers de
verdachte verdedigen, maar omdat ze eerder voor de Vaatstra's werkten,
vinden ze dat ,,ongewenst en ongepast”.
Gepubliceerd op 19 november 2012, 10:53
Laatst bijgewerkt op 19 november 2012, 11:09
LEEUWARDEN -
Advocatenkantoor Anker en Anker heeft een verzoek om de 45-jarige verdachte te verdedigen geweigerd.
Het
verzoek kwam zondagavond van de familie van de 45-jarige man uit
Oudwoude. Na de moord op Marianne Vaatstra hebben Wim en Hans Anker haar
familie enige tijd bijgestaan.
Formeel mogen de Ankers de
verdachte verdedigen, maar omdat ze eerder voor de Vaatstra's werkten,
vinden ze dat ,,ongewenst en ongepast”.
Laatst aangepast door Rose op zo 18 nov 2012 - 23:19; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : oeps ging iets giga mis!)
Rose- Kletskop
- Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12
Ook ik ben er ondersteboven van, eindelijk! Maar ik moest echt meteen aan het gezin van deze man denken. Die arme kinderen, die arme vrouw. Wellicht gisteren nog gelukkig en nu is je man hoofdverdachte in een moordzaak na verkrachting. Dan draai je toch door als vrouw zijnde..? Alles ligt open en bloot, je veilige woonhuis.. Bah! Logisch natuurlijk hoor maar ik heb erg met die familie te doen. Natuurlijk niet met die klootzak, die mag echt hangen. Helemaal na 13 jaar zwijgen! Maar in eerste instantie is hij nog verdachte, ben benieuwd of hij bekend.
En ik denk ook dat het groepsdwang is geweest. Hoe leg je ook aan bijv. je vrouw uit dat je NIET gaat? Misschien wilde hij ook wel gepakt worden.
Uhm Rose, dat is wel een heeeeeeeele lange post
En ik denk ook dat het groepsdwang is geweest. Hoe leg je ook aan bijv. je vrouw uit dat je NIET gaat? Misschien wilde hij ook wel gepakt worden.
Uhm Rose, dat is wel een heeeeeeeele lange post
Marsy28- Prater
- Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Ging even iets mis met het kopiëren en plakken
Heb het al aangepast
Heb het al aangepast
Rose- Kletskop
- Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12
Ja, maar mijn hart doet wel echt pijn als ik het zoveelste Syrische slachtoffer zie. Ik weet niet wat het is, misschien doet het er ook niet toe.Antibes schreef:Dito, maar de meeste dingen raken me niet echt qua nieuws als ik de betrokkenen niet ken hoor.
Gast- Gast
Pfiew eindelijk is er een doorbraak
Ik denk wel altijd, eerst moet er toch bewijs zijn dat die man daadwerkelijk de dader is, alleen DNA zegt natuurlijk niets. Ik weet niet, wil altijd 100% zekerheid hebben voordat ik daadwerkelijk ergens in geloof. Wat nou als hij haar wel heeft verkracht maar de moord zelf niet heeft gepleegd? Nou ja we hopen maar dat er nog een verklaring komt van hem uit.
Overigens kan ik me 1 ding niet voorstellen, hoe kun je hier gewoon al die jaren mee rondlopen? Is dit in een vlaag van verstandsverbijstering gegaan, is hij ontoerekeningsvatbaar of gewoon een rondlopende gek die nu eindelijk vast zit? Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat je zoiets geheim kunt en wil houden.
Ik denk wel altijd, eerst moet er toch bewijs zijn dat die man daadwerkelijk de dader is, alleen DNA zegt natuurlijk niets. Ik weet niet, wil altijd 100% zekerheid hebben voordat ik daadwerkelijk ergens in geloof. Wat nou als hij haar wel heeft verkracht maar de moord zelf niet heeft gepleegd? Nou ja we hopen maar dat er nog een verklaring komt van hem uit.
Overigens kan ik me 1 ding niet voorstellen, hoe kun je hier gewoon al die jaren mee rondlopen? Is dit in een vlaag van verstandsverbijstering gegaan, is hij ontoerekeningsvatbaar of gewoon een rondlopende gek die nu eindelijk vast zit? Ik vind het gewoon onbegrijpelijk dat je zoiets geheim kunt en wil houden.
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Antibes schreef:Twellie schreef:Antibes schreef:Twellie schreef:Wat een geweldig nieuws en bizar dat de match 100% is, de dader heeft dus zelf DNA afgestraan.
Neuh, dat denk ik niet, die 100% is waarschijnlijk gewoon onzin (lekker afgerond ofzo).
Jawel, de dader heeft zich zelf gemeld.
Dan nog is 100% match onzin, dan heeft hij zich gewoon gemeld. 100% DNA matches bestaan niet.
Hoezo bestaan 100% matches niet? Als zijn dna precies hetzelfde is, dan is dat lijkt me toch 100%?
Plien84- Prater
- Aantal berichten : 1230
Punten : 1496
Fijn voor haar familie dat de dader eindelijk gevonden is. Ik vind het wel bizar, wat al door meerderen genoemd werd, dat hij niet zichzelf alsnog gemeld heeft terwijl hij wist dat er een match zou zijn n.a.v. het DNA-onderzoek.
mezzoforte- Prater
- Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12
Ik lees net op Omrop Fryslan dat de match 98% is. En dat een 100% match idd niet mogelijk is.
Waarom dat niet kan durf ik ook niet te zeggen maar misschien weet Antibes het?
Waarom dat niet kan durf ik ook niet te zeggen maar misschien weet Antibes het?
Didi- Prater
- Aantal berichten : 516
Punten : 609
Registratiedatum : 04-12-10
Ik vraag me af of de verdachte ook dingen geregeld heeft, omdat hij dit kon zien aan komen.
Het onderzoek zou ongeveer 5 maanden in beslag nemen. Hij had dus nog 5 maanden de tijd om 'te leven' voordat dit uiteindelijk zou gebeuren. Nu is het al veel eerder tot een DNA match gekomen, maar ik ben toch wel benieuwd. En of zijn vrouw en kinderen niets gemerkt hebben. Hij wist nu echt dat hij gepakt zou worden.
Het onderzoek zou ongeveer 5 maanden in beslag nemen. Hij had dus nog 5 maanden de tijd om 'te leven' voordat dit uiteindelijk zou gebeuren. Nu is het al veel eerder tot een DNA match gekomen, maar ik ben toch wel benieuwd. En of zijn vrouw en kinderen niets gemerkt hebben. Hij wist nu echt dat hij gepakt zou worden.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ok, spoedcursus DNA! =)
DNA is een verschrikkelijk lang eiwit, dat onze genetische code bevat. Dat weten jullie waarschijnlijk wel. Die code is opgebouwd uit een bepaalde volgorde van maar 4 bouwstenen (bases genoemd). Je hebt A, T, G en C en je hele DNA bestaat gewoon uit een paar miljard van die bases achter elkaar, bijv. ATCGGGACTGACGCTAACCGTGGCAA etc. En dat dan in twee strengen, die complementair zijn aan elkaar (Atjes kunnen binden met Ttjes, en Gtjes met Ctjes), je DNA is dus dubbelstrengs met twee (tegengestelde) kopieën van je genoom.
Bij iedere celdeling (vanaf het moment van de bevruchting van de eicel en je hele leve door - vooral bij bijv. huid/slijmvliezen - zijn dat er miljaaaaaaaarden)..... Bij iedere celdeling moet dat DNA gekopieerd worden. Base voor base wordt je hele DNA van zo'n 3 miljard (? uit mijn hoofd, kan niet kloppen, zoiets iig) baseparen gekopieerd. Hier spelen natuurlijk allemaal enzymen een rol bij die in de gaten houden dat dat zo goed mogelijk gebeurt. Maar bij iedere celdeling sluipen er wel een paar kleine foutjes in. En meestal, is dat geen probleem, omdat een heel groot deel van ons DNA helemaal niet actief gebruikt wordt door ons lichaam om eiwitten van te maken (zo werkt een cel eigenlijk: DNA, dat codeert voor eiwitten en die eiwitten die doen eigenlijk alles in ons lichaam).
Maar punt is dus, dat als ik DNA uit jouw ene cel, ga vergelijken met DNA uit jouw andere cel, dat dat never nooit niet 100% hetzelfde is. Het zal verrekte veel op elkaar lijken en daardoor kan ik jouw DNA van mijn DNA onderscheiden, maar het is geen 100% match. Hoe meer het op elkaar lijkt, des te kleiner is de kans dat dat toeval is natuurlijk. Daardoor kun je ook verwantschap onderzoek doen, omdat binnen families DNA natuurlijk doorgegeven wordt. Maar los van het feit dat geen enkel onderzoek al 100% betrouwbaarheid haalt, is DNA ook al niet 100% hetzelfde. Onmogelijk dus om een 100% DNA match te vinden.
DNA is een verschrikkelijk lang eiwit, dat onze genetische code bevat. Dat weten jullie waarschijnlijk wel. Die code is opgebouwd uit een bepaalde volgorde van maar 4 bouwstenen (bases genoemd). Je hebt A, T, G en C en je hele DNA bestaat gewoon uit een paar miljard van die bases achter elkaar, bijv. ATCGGGACTGACGCTAACCGTGGCAA etc. En dat dan in twee strengen, die complementair zijn aan elkaar (Atjes kunnen binden met Ttjes, en Gtjes met Ctjes), je DNA is dus dubbelstrengs met twee (tegengestelde) kopieën van je genoom.
Bij iedere celdeling (vanaf het moment van de bevruchting van de eicel en je hele leve door - vooral bij bijv. huid/slijmvliezen - zijn dat er miljaaaaaaaarden)..... Bij iedere celdeling moet dat DNA gekopieerd worden. Base voor base wordt je hele DNA van zo'n 3 miljard (? uit mijn hoofd, kan niet kloppen, zoiets iig) baseparen gekopieerd. Hier spelen natuurlijk allemaal enzymen een rol bij die in de gaten houden dat dat zo goed mogelijk gebeurt. Maar bij iedere celdeling sluipen er wel een paar kleine foutjes in. En meestal, is dat geen probleem, omdat een heel groot deel van ons DNA helemaal niet actief gebruikt wordt door ons lichaam om eiwitten van te maken (zo werkt een cel eigenlijk: DNA, dat codeert voor eiwitten en die eiwitten die doen eigenlijk alles in ons lichaam).
Maar punt is dus, dat als ik DNA uit jouw ene cel, ga vergelijken met DNA uit jouw andere cel, dat dat never nooit niet 100% hetzelfde is. Het zal verrekte veel op elkaar lijken en daardoor kan ik jouw DNA van mijn DNA onderscheiden, maar het is geen 100% match. Hoe meer het op elkaar lijkt, des te kleiner is de kans dat dat toeval is natuurlijk. Daardoor kun je ook verwantschap onderzoek doen, omdat binnen families DNA natuurlijk doorgegeven wordt. Maar los van het feit dat geen enkel onderzoek al 100% betrouwbaarheid haalt, is DNA ook al niet 100% hetzelfde. Onmogelijk dus om een 100% DNA match te vinden.
Antibes- Ratel
Harrison schreef:SDL schreef:Harrison schreef:Ik snap er echt niks van dat die man zijn DNA ingeleverd heeft, want hij loopt al 12/13 jaar rond met dit op zijn geweten en opeens denkt ie, goh laat ik eens mee doen en mezelf melden. Of dacht hij dat er geen match gevonden zou worden? Want zoals ik het lees hebben lang niet alle mannen DNA ingeleverd dus het zou niet heel opvallend zijn als hij het ook niet deed.
Hier weten jullie natuurlijk ook het antwoord niet op, maar dat vraag ik me dus af .
Ook familie van hem kan hebben ingeleverd, dan zijn ze via zijn familie bij hem terecht gekomen.
Ja, maar de berichtgeving zegt dat hij zich zelf gemeld heeft.. Ik dacht eerst ook dat het via familie gegaan zou kunnen zijn (zie eerdere post), maar zo staat het er niet, dus daarom vroeg ik me dat af.
Het zou natuurlijk wel zo kunnen zijn dat hij heeft meegewerkt, omdat hij wist dat familieleden zouden meewerken en ze dan uiteindenlijk toch bij hem terecht komen. Nu heeft hij wel ervoor gezorgt dat zijn familieleden niet eerst maandenlang betrokken zijn bij een onderzoek.
Snoopy- Prater
- Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10
Ok Antibes, duidelijke uitleg, wist ik ook echt niet. Maar zelfs met een 98%, wat nu wordt gezegd, zou het dus geen twijfel bestaan dat dit dezelfde persoon is? Of zou er nog iemand kunnen rondlopen met 98% vergelijkbaar DNA?
Marsy28- Prater
- Aantal berichten : 1204
Punten : 1308
Registratiedatum : 11-12-10
Pagina 3 van 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Soortgelijke onderwerpen
» Nav zaak Marianne Vaatstra. Anass Aouragh.
» wie is jouw match?
» Vreemde zaak
» auto van de zaak?
» Prive gebruik auto van de zaak veranderd?
» wie is jouw match?
» Vreemde zaak
» auto van de zaak?
» Prive gebruik auto van de zaak veranderd?
Pagina 3 van 8
Permissies van dit forum: