Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Draagdoek op de fiets

+17
Printje
maiadebij
PapillonRose
Lonely Goatherd
Pien
Katjing
Novalee
Femmem
Arwyn
Slakje
Tania
Marin
Susan
Fearie
Liadan
Flower_L
Caroow
21 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Katjing do 27 sep 2012 - 3:20

Zelda schreef:
Katjing schreef:
Zelda schreef:
Pien schreef:Ik heb zelf geen rijbewijs dus was volkomen afhankelijk van het openbaar vervoer voor langere afstanden en anders gewoon lekker lopend. Ik heb heel wat km's gelopen, vind het heerlijk. Nu nog als ik een lange dag gewerkt heb pak ik 's avonds vaak de kinderwagen en ga ik zo een uur wandelen... Toen e een maand of 4 was hebben we een fietskar aangeschaft zodat ik ook op de fiets weg kon. In eerste instantie hadden wij de maxi cosi erin zitten en later een speciale babyschaal. Ook was de fietskar natuurlijk veel warmer in de winter!!
Dit dus....we hadden allebei nog geen rijbewijs toen M. nog een baby was en we hebben ook veel gewandeld en met de bus. Als je in een dorp woont begrijp ik wel dat het niet handig is, maar als je in de stad woont zie ik het probleem niet zo.

Het probleem is dat ik niet ver kán lopen. Dus zelfs áls ik met de bus ergens heen zou gaan zou ik niet ver komen...Zelfs áls ik met de auto ergens heen ga kom ik niet ver. Om die reden doe ik op dit moment álles op de fiets! Vandaar dat het wél een probleem is, snap je?
Zo, wat is je post fel zeg. Ik snap wel dat je niet ver kan lopen, maar dat had je er niet bij verteld. Jemig, sorry hoor.

Ik had al een paar keer aangegeven in eerdere posts in dit topic, alleen iets voorzichtiger bewoord, dat lopen niet echt een optie was. Ik reageerde om die reden wat feller, al is het niet zo fel bedoeld als jullie het nu blijkbaar opvatten. Zie ook nu pas dat Zelda niet echt op mij reageerde, ik vatte het wel zo op en omdat ik hier momenteel over loop te piekeren en het me dus een beetje hoog zit in combinatie met de hormonen maakte dat ik denk ik ook feller reageerde. Ik wilde gewoon even duidelijk maken dat het dus wél een probleem is. Ik zie alleen dat ik wel erg veel accenten heb gebruikt, daar word het natuurlijk ook een stuk feller van. Niet de bedoeling hoor!
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 341
Punten : 365
Registratiedatum : 29-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Lonely Goatherd do 27 sep 2012 - 3:31

Ik heb het nooit gedaan en zal het ook nooit doen, hoe handig het me af en toe ook leek. Altijd veel gelopen en sinds m'n zoon ongeveer 5,5 maand was hebben we een bakfiets en kon ik 'm meenemen in de maxicosi.
Lonely Goatherd
Lonely Goatherd
Prater
Prater

Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  PapillonRose do 27 sep 2012 - 6:01

Ik heb het nooit gedaan, en vind het ook een eng idee. Zie heel soms wel iemand fietsen met een kindje in een doek of drager, en mij geeft het in elk geval een onrustig gevoel. Wat veiligheid betreft weet ik het niet zo, maar eigenlijk kan alles goed misgaan. Als je fiets valt met stoeltje erop, valt je kindje ook. Zit je kindje op je rug heb je nog kans dat je zelf kan proberen overeind te blijven, maar lukt dat niet dan lig je samen alsnog op de grond... Baby-mee lijkt me ook al niet zo fijn, een fietskar op zich wel. Daar heb je babyschalen en dat soort oplossingen voor, en de kar blijft staan bij een val.

Hier uiteindelijk zelf gekozen voor een fietsstoeltje voorop de fiets, in combinatie met een helmpje. Vooral hoofdletsel ben ik namelijk het meest bang voor. Wij zijn vanwege de keuze voor een fietsstoeltje ook pas gaan fietsen met een maand of 10, eerder kon het nog niet. Voor ons niet erg, omdat ik een auto heb en ook lopend wel een eind kom. Als je die luxe niet hebt (auto/rijbewijs) of je kunt niet ver lopen, dan lijkt het me toch een lastige keuze.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Gast do 27 sep 2012 - 8:44

Ik heb zelf wel een aantal keren een klein stukje gefietst met mijn dochter in de doek of drager, op mijn rug...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  maiadebij do 27 sep 2012 - 8:53

ik heb het ook wel gedaan met J op mijn rug in de mei tai. Ik was eens op een markt hier 5 km vandaan, J was in slaap gevallen in de mei tai dus ben met haar op mijn rug naar huis gefietst. Ik ben wel bewust alleen over de fietspaden gegaan en heb op drukke wegen gelopen naast mijn fiets.
De keren dat ik het deed was dus bij uitzondering en alleen op rustige plekken met weinig verkeer.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Printje do 27 sep 2012 - 8:56

Ik zou ook nooit gaan fietsen met zo'n doek, lijkt me toch niet echt veilig. Ik wil dadelijk een fietskar kopen en dan hopelijk snel lekker met 2 kindjes fietsen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  maiadebij do 27 sep 2012 - 8:59

maar niet om de draagdoek nou te promoten. Maar wat lijkt jullie er zo gevaarlijk aan? Ik vind zo'n zitje voorop er eerlijk gezegd ook niet super veilig uitzien. Als je fiets omgaat knallen ze zo met hun hoofd op de grond. Als ik J op mijn rug heb, heb ik hier meer controle over. Als de fiets valt, heb ik nog de mogelijkheid om op mijn benen te blijven staan of mijn val te corrigeren.

Oke ik zag laatst een moeder naar de psz komen met haar kindje voorop in de baby bjorn, kindje had het gezicht van mama af (dus face forward) ja dat vind ik echt gevaarlijk. Dat kindje fungeert gewoon als een airbag als je valt. Stuur dat je baby kan raken oid. Maar op de rug vind ik een ander verhaal.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Printje do 27 sep 2012 - 9:02

Ik heb 0,0 ervaring met draagdoeken maar het ziet er altijd zo uit alsof ze er zo uit kunnen vallen, nu weet ik dat dat niet zo is natuurlijk maar ik zou bang zijn dat ze er aan de achterkant zo uit zouden glijden oid.

Fietsstoeltjes zijn idd ook niet het meest veilig denk ik.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  maiadebij do 27 sep 2012 - 9:05

ah op die manier, dan snap ik je punt. Maar als je een goede drager hebt, ik heb nu een wompat, dan kunnen ze er onmogelijk uitvallen. Anders zou ik uiteraard ook dat risico nooit nemen, lopend ook niet.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Minx do 27 sep 2012 - 9:09

In dit geval lijkt de veiligste optie me dan draagdoek met bakfiets. Of driewieler. In ieder geval een fiets waar je niet zo mee om valt. Staat misschien raar een bakfiets misschien wat minder dan driewieler. Maar dat soort fietsen val je gewoon niet zo snel mee om. Dat zou ooit in de toekomst de grootste angst zijn.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  maiadebij do 27 sep 2012 - 9:10

ik heb het 1 keer gehad, J voorop, N achterop, tassen vol boodschappen. En toen ik weg wilde fietsen viel de fiets van me af, ik kon echt niks meer door al dat gewicht! Gelukkig viel het mee, maar ik schrok me kapot!

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Supertalentje do 27 sep 2012 - 9:25

Ik dacht serieus dat het verboden was om te fietsen met je kindje in een draagdoek. Het lijkt me doodeng en super gevaarlijk. Wellicht dat de kans groter is dat je fiets valt met kind achterop, dan dat je zelf valt, maar als je zelf valt is de schade denk ik groter omdat er geen plastic frame en helm bij een draagdoek zitten Wink

Ik heb ook uren gelopen en doordeweeks het OV gepakt, kreeg ik niks van Wink

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  xxjojootjexx do 27 sep 2012 - 10:26

Ik heb 2x gefietst met Tristan in draagdoek op mijn rug.
Beide keren met oud en nieuw, wij waren thuis, auto veilig in de garage omdat hier nogal met melkbussen geschoten wordt. Kids wilden toch niet slapen in hun bed. Toen zijn we op de fiets gestapt naar mijn ouders toe die meer buiten de stad wonen.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Gast do 27 sep 2012 - 10:38

Ik heb heel vaak gefietst met een kindje voorop en de andere op mijn rug in de doek. Ging helemaal prima, en voelde voor mij minstens zo veilig als twee kinderen in zitjes. Misschien wel veiliger, omdat het stabieler is. Hier ging de jongste vanaf een maand of zes mee in de doek op mijn rug op de fiets.

De fietskar die we van Susan over hebben genomen is ook een prima ding, maar wel minder praktisch omdat je moet af en aan koppelen. Maar zodra het weer kouder en natter/gladder wordt ga ik hem zeker weer gebruiken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Dille do 27 sep 2012 - 20:56

Draagdoek of -zak op buik zou ik echt never nooit doen. Sowieso fiets ik niet met een kind in de doek, ook niet op m'n rug, maar met rugdragen zie ik toch wat minder gevaar.
Qua wetgeving blijft het een beetje een discussie of het nou mag of niet. De wet zegt iets in de trant van dat je een kind alleen op de fiets mag vervoeren in een daarvoor bedoeld middel, en dat er voetensteunen voor het kind moeten zijn. Tja, dat kan je best breed interpreteren.

Ik had tot voor kort zo'n maxi-cosi-drager (baby-mee) en begrijp (logischerwijs) niet zo goed waarom mensen dat zo eng vinden. De maxicosi is het veiligste vervoermiddel voor kleine kindjes; ze zitten als het ware gewoon helemaal in een helm. Het framewerk van de baby-mee zelf ziet er inderdaad 'wiebelig' uit, maar als je even wat beter kijkt zie je dat dat juist is om de maxicosi goed te kunnen laten veren. De drager maakt zeg maar een tegenbeweging zodra jouw fiets veert, zodat de baby zo weinig mogelijk last heeft van oneffenheden in de weg. Mocht je fiets vallen, dan zorgt de draagbeugel van de maxicosi ervoor dat je kind op geen enkele manier de straat kan raken. De baby-mee is ook gewoon een goedgekeurd ding he? Niet iets wat de buurman in elkaar heeft gelast. Een fietskar vind ik ook een mooie optie, alleen dat durf ik hier in de drukke stad niet aan; ik ben veel te bang dat al die overhaaste fietsers, scootterrijders en automobilisten de kar snel over het hoofd zien.
De maxicosidrager kun je trouwens (net als fietskar en bakfiets) pas gebruiken als hun nek sterk genoeg is om eventuele hobbels aan te kunnen; gemiddeld is dat met een maand of 4. Totdat ze 4 maanden waren heb ik dus alles lopend en met de bus gedaan. Ik heb fysiek snelle en sterke kinderen; als ze dat niet waren had ik dus nog langer gewacht met fietsen.
@Katjing, misschien is het goed om je toch ook even te verdiepen in de baby-mee. Want als je geen andere manier hebt om jezelf-plus-baby te verplaatsen dan met de fiets, dan lijkt 'ik vind dat er eng uitzien' niet echt een doorslaggevend argument, als je begrijpt wat ik bedoel.

Dat je kindje zelf moet kunnen gaan zitten voordat je het voor op de fiets mag meenemen is trouwens geen officieel advies voor zover ik heb kunnen achterhalen. Als je googelt vind je op alle onafhankelijke websites dat het pas mag als je kind zelf (minstens net zo lang als de fietstocht duurt) kan blijven zitten. Alleen op fora lees ik de zelf-gaan-zitten-variant. Ik heb het er met een kennis uitgebreid over gehad, hij is orthopeed en is op onderzoek uitgegaan toen zijn eigen kinderen zelf konden zitten. Hij kon geen enkel argument vinden waarom je zou moeten wachten totdat je kind zelf kan gaan zitten. Prima natuurlijk als je wél wilt wachten tot dat moment, maar het hoeft dus niet persé. Ik ging trouwens met beide kinderen wel pas fietsen toen ze minstens twee keer zo lang zelf konden blijven zitten als dat de fietstocht duurt. Ik fiets alleen met ze naar de creche (en heel soms de stad), en dat tochtje duurt 10-15 minuten.


Laatst aangepast door Dille op do 27 sep 2012 - 21:32; in totaal 1 keer bewerkt
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Supertalentje do 27 sep 2012 - 21:15

@Dille: zitten er voetsteunen in een draagdoek? Wink

Wat is precies 'zelf zitten'? Ik kan mijn zoon neerzetten op de grond, maar dan valt hij om. Hij zit wel 15/20 min per keer in zn kinderstoel en valt dan niet om. Maar wanneer mogen ze dan mee op de fiets?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Dille do 27 sep 2012 - 21:21

Supertalentje schreef:@Dille: zitten er voetsteunen in een draagdoek? Wink

Wat is precies 'zelf zitten'? Ik kan mijn zoon neerzetten op de grond, maar dan valt hij om. Hij zit wel 15/20 min per keer in zn kinderstoel en valt dan niet om. Maar wanneer mogen ze dan mee op de fiets?

Haha, nou, daar zijn op d&v dus hele discussies over smile Ik snap die verplichte voetensteunen eerlijk gezegd alleen als ze bedoeld zijn om te voorkomen dat er voetjes tussen de spaken komen. En daar heb je op je moeders buik of rug dan wel weer minder last van. Maar nogmaals, ik heb op de fiets liever iets stevigers om ze heen dan alleen een doek, dus ik doe het sowieso niet.

Zelf zitten is niet meer omvallen als je hem los op de grond zet (en dan voor minimaal de periode dat je met hem wilt fietsen blijft zitten dus). In de kinderstoel hebben ze ondersteuning aan alle kanten, dus dan kan hij zichzelf bijvoorbeeld met een armpje ofzo omhoog blijven houden. Op de fiets is het belangrijk dat hun rug- en nekspieren sterk genoeg zijn om helemaal zelf het evenwicht te kunnen bewaren en een houding te kunnen corrigeren; dus ook als je over een hobbel fietst, de bocht om gaat of als ze moe zijn. Leg ik het zo een beetje uit?
Dille
Dille
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 268
Punten : 295
Registratiedatum : 19-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Katjing do 27 sep 2012 - 21:36

Dille schreef:
@Katjing, misschien is het goed om je toch ook even te verdiepen in de baby-mee. Want als je geen andere manier hebt om jezelf-plus-baby te verplaatsen dan met de fiets, dan lijkt 'ik vind dat er eng uitzien' niet echt een doorslaggevend argument, als je begrijpt wat ik bedoel.


Ja je hebt gelijk, ik heb gisteren nog eens de website bestudeerd en plaatjes bekeken en het kwam inderdaad doordat ik dat ding weleens op een fiets had zien zitten en het er uit vond zien als heel breekbaar. Ik ga dat ding gewoon eens een keer in het echt bestuderen want het klinkt wel als een goede optie.
Katjing
Katjing
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 341
Punten : 365
Registratiedatum : 29-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Supertalentje do 27 sep 2012 - 22:02

Dille schreef:
Supertalentje schreef:@Dille: zitten er voetsteunen in een draagdoek? Wink

Wat is precies 'zelf zitten'? Ik kan mijn zoon neerzetten op de grond, maar dan valt hij om. Hij zit wel 15/20 min per keer in zn kinderstoel en valt dan niet om. Maar wanneer mogen ze dan mee op de fiets?

Haha, nou, daar zijn op d&v dus hele discussies over smile Ik snap die verplichte voetensteunen eerlijk gezegd alleen als ze bedoeld zijn om te voorkomen dat er voetjes tussen de spaken komen. En daar heb je op je moeders buik of rug dan wel weer minder last van. Maar nogmaals, ik heb op de fiets liever iets stevigers om ze heen dan alleen een doek, dus ik doe het sowieso niet.

Zelf zitten is niet meer omvallen als je hem los op de grond zet (en dan voor minimaal de periode dat je met hem wilt fietsen blijft zitten dus). In de kinderstoel hebben ze ondersteuning aan alle kanten, dus dan kan hij zichzelf bijvoorbeeld met een armpje ofzo omhoog blijven houden. Op de fiets is het belangrijk dat hun rug- en nekspieren sterk genoeg zijn om helemaal zelf het evenwicht te kunnen bewaren en een houding te kunnen corrigeren; dus ook als je over een hobbel fietst, de bocht om gaat of als ze moe zijn. Leg ik het zo een beetje uit?
Ja, duidelijk uitgelegd! Zoon is nu 9 maanden, dus dat fietsen zit er nog lang niet in Wink (maar zou zoveel makkelijker zijn soms!). Maargoed, ze krijgen wel wat te verduren achterop de fiets, dus voor de zekerheid ga ik pas als hij van kruip naar zit kan, dan zijn alle spieren toch sowieso sterk genoeg? (voor een 10 min ritje, niet voor uren)

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Gast do 27 sep 2012 - 22:32

Supertalentje schreef:@Dille: zitten er voetsteunen in een draagdoek? Wink

Wat is precies 'zelf zitten'? Ik kan mijn zoon neerzetten op de grond, maar dan valt hij om. Hij zit wel 15/20 min per keer in zn kinderstoel en valt dan niet om. Maar wanneer mogen ze dan mee op de fiets?

nou, er bestaat wel een SSC waar voetsteunen aan zitten, is dat niet de boba? Wink

Zelf zitten, zou ik zien als los op de grond zitten. In de kinderstoel heeft hij o.a. de steun van de rugleuning.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Draagdoek op de fiets - Pagina 3 Empty Re: Draagdoek op de fiets

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum