Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ik heb net gewoon iemand gereanimeerd...

+54
Takkie
Zwerver
Lady4
Lejow
vlinder-19
Blond
SleepingBeauty
Gympie
Happydobby
Snoopy
joyce0606
JustMeDaan
Alex
Jerry
RYW
Aziraphale
Evalynn
Highway
Suus
Pompoen
Stuiterbal
jena
Marin
Bazinga
_Nina
Jilke
Zora
Monte
Pien
Jeanette
Beachgirl
kwak
nina
sanne-84
Raindrop
Antibes
norah
Shy
SnowWhite
MADDIE
Tinus
Star007
snoezel
Chocolate Cookie
Liadan
Mees
Japie
ijsjemeisje
Curious
Annemoontje
ekiaam87
Angela_1986
Arwyn
heartsdale
58 plaatsers

Pagina 4 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Ik heb net gewoon iemand gereanimeerd... - Pagina 4 Empty Re: Ik heb net gewoon iemand gereanimeerd...

Bericht  _Nina vr 15 jun 2012 - 22:45

Als je bedenkt hoeveel mensen gewoon níéts zouden doen, omdat ze vastgenageld aan de grond staan, niet durven, bang zijn wat verkeerds te doen of gewoon ineens spontaan niet meer wéten wat te doen in zo'n situatie... Nee ik vind het knal dat Leaf juist wel wat gedaan heeft. En of ze nou vlak daarvoor nog ziek in bed lag of niet, vind ik niet eens een discussie waardig.
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik heb net gewoon iemand gereanimeerd... - Pagina 4 Empty Re: Ik heb net gewoon iemand gereanimeerd...

Bericht  Stuiterbal vr 15 jun 2012 - 23:04

Statler schreef:Als je bedenkt hoeveel mensen gewoon níéts zouden doen, omdat ze vastgenageld aan de grond staan, niet durven, bang zijn wat verkeerds te doen of gewoon ineens spontaan niet meer wéten wat te doen in zo'n situatie... Nee ik vind het knal dat Leaf juist wel wat gedaan heeft. En of ze nou vlak daarvoor nog ziek in bed lag of niet, vind ik niet eens een discussie waardig.

+1

Ik heb het ook een keer meegemaakt. Wel geen reanimatie maar wel een ongeluk. Een man die van +/- 5 meter hoogte naar beneden viel recht voor mijn neus. Hij kwam ontzettend ongelukkig terecht met zijn been.
Er waren meer mensen op het station en geen kip deed wat. Ik heb de knop omgezet en ben deze man 1e hulp gaan verlenen.
Ongelooflijk dat er dan echt mensen bij staan "Ik stond erbij en keek erna"
Er kwam nog niet eens bij iemand op om 112 te bellen :O Terwijl ik hem kalmeerde, stabiliseerde heb ik zelf ook nog 112 gebeld.

Leaf ik vind het knap van je dat je het hebt gedaan ! Ik ben blij dat er nog mensen zijn die het wel doen en niet iedereen maar aan hun eigen lot over laat !

Hoe gaat het nu met je ? Een beetje van de schrik bekomen ?
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Bericht  Pompoen vr 15 jun 2012 - 23:27

Het is een soort groepsgedrag waar vaak onderzoek naar gedaan is. Mensen willen liever opgaan in de 'kudde' dan hun nek uitsteken. Door uit de kudde te stappen en eerste hulp te gaan verlenen steek je je nek uit. Het is heel absurd, maar onbewust houd dat mensen tegen.
Ik heb op een workshop zelfverdediging trouwens geleerd dat het heel vaak gebeurt dat mensen geen vinger uitsteken als je wordt aangevallen om diezelfde reden + angst natuurlijk dat ze zelf wat overkomt. Wat het beste werkt is om mensen persoonlijk aan te spreken.
Dat werkt ook als jij de enige bent die eerste hulp gaat verlenen. Je zegt: He jij daar met die groene jas, bel 112, he jij daar met die rode jas, kun je mijn helpen. Zodra mensen individueel worden aangesproken word die groepsverlamming namelijk doorbroken.

Het klinkt misschien stom, maar het is een natuurlijke reactie om je niet uit die groep te verwijderen. Heel stom, maar mensen blijven kuddedieren.

Ik vind het echt super wat je gedaan hebt Leaf, ook al was je hondsberoerd!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Suus vr 15 jun 2012 - 23:41

Goed gedaan, Leaf! Weet je ook hoe het is afgelopen met die man?
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast za 16 jun 2012 - 2:45

Ik ken die theorie Pompoen en ik heb hem ook toegepast om wat gedaan te krijgen van de toeschouwers. Ik heb mensen aangesproken, echt aangekeken ook, om te helpen die man in de stabiele zijligging te krijgen. Ik denk dat die man zomaar 150kg woog. Dat is veel, zeker als iemand zelf niet meer kan meewerken. Ik heb ook nog een jongen gevraagd water te halen voor zijn vriendin. Je ziet dan bij mensen bijna een lampje gaan branden; oh ja! Heel bizar, maar het werkt dus wel.

Ik weet niet hoe het afgelopen is helaas.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 16 jun 2012 - 8:06

Heftig Leaf, knap dat je het gedaan hebt!

Gast
Gast

Bericht  Highway za 16 jun 2012 - 8:52

_Leaf_ schreef:Ik ken die theorie Pompoen en ik heb hem ook toegepast om wat gedaan te krijgen van de toeschouwers. Ik heb mensen aangesproken, echt aangekeken ook, om te helpen die man in de stabiele zijligging te krijgen. Ik denk dat die man zomaar 150kg woog. Dat is veel, zeker als iemand zelf niet meer kan meewerken. Ik heb ook nog een jongen gevraagd water te halen voor zijn vriendin. Je ziet dan bij mensen bijna een lampje gaan branden; oh ja! Heel bizar, maar het werkt dus wel.

Hij is dus well weer gaan ademen? ( gezien de stabiele zijligging?) goed van je hoor, respect!
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Evalynn za 16 jun 2012 - 9:02

Wauw, Leaf echt veel respect voor je dat je dat hebt gedaan terwijl je zo ziek bent!
Natuurlijk sla je dan niet een beurtje over, maar toch, het is wel even heftig om zoiets te moeten doen en als je dan ook nog eens helemaal niet lekker bent! Echt geweldig goed van je Ik heb net gewoon iemand gereanimeerd... - Pagina 4 699888

En wat PB betreft, laat gaan, sommige mensen weten niet beter. Rolling Eyes
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Bericht  Aziraphale za 16 jun 2012 - 9:30

Pff, wat een wending in dit topic. Daarom blijf ik dus maar volledig binnen als ik ziek thuis ben, stel je voor dat ik in de supermarkt loop maar nog niet kan werken en ik kom bekenden tegen. Laat staan dat je dan met je zieke hoofd levens probeert te redden, dat kan écht niet hoor scratch
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  RYW za 16 jun 2012 - 10:05

Aziraphale schreef:Pff, wat een wending in dit topic. Daarom blijf ik dus maar volledig binnen als ik ziek thuis ben, stel je voor dat ik in de supermarkt loop maar nog niet kan werken en ik kom bekenden tegen. Laat staan dat je dan met je zieke hoofd levens probeert te redden, dat kan écht niet hoor scratch

Daar ging het toch allang niet meer over?

Ik hoop ook dat is man het overleefd heeft. Je kan door adrenaline inderdaad ineens heel veel doen, er zijn verhalen over moeders die een deur van een auto openbuigen om hun kind uit het brandende wrak te halen. Zo zie je maar hoe belangrijk zoiets kan zijn... Ik vind eigenlijk ook dat iedereen het zou moeten kunnen.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Aziraphale za 16 jun 2012 - 10:19

RYW schreef:
Aziraphale schreef:Pff, wat een wending in dit topic. Daarom blijf ik dus maar volledig binnen als ik ziek thuis ben, stel je voor dat ik in de supermarkt loop maar nog niet kan werken en ik kom bekenden tegen. Laat staan dat je dan met je zieke hoofd levens probeert te redden, dat kan écht niet hoor scratch

Ik hoop ook dat is man het overleefd heeft. Je kan door adrenaline inderdaad ineens heel veel doen, er zijn verhalen over moeders die een deur van een auto openbuigen om hun kind uit het brandende wrak te halen. Zo zie je maar hoe belangrijk zoiets kan zijn... Ik vind eigenlijk ook dat iedereen het zou moeten kunnen.

Moet ik de tijdstippen en data in de gaten houden voor ik mag reageren?
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 16 jun 2012 - 10:26

Highway schreef:
_Leaf_ schreef:Ik ken die theorie Pompoen en ik heb hem ook toegepast om wat gedaan te krijgen van de toeschouwers. Ik heb mensen aangesproken, echt aangekeken ook, om te helpen die man in de stabiele zijligging te krijgen. Ik denk dat die man zomaar 150kg woog. Dat is veel, zeker als iemand zelf niet meer kan meewerken. Ik heb ook nog een jongen gevraagd water te halen voor zijn vriendin. Je ziet dan bij mensen bijna een lampje gaan branden; oh ja! Heel bizar, maar het werkt dus wel.

Hij is dus well weer gaan ademen? ( gezien de stabiele zijligging?) goed van je hoor, respect!

Toen het net gebeurde riep zijn vriendin dat hij suikerziekte had en al had gezegd dat ie zich niet lekker voelde, dus ik dacht aan een hypo oid en omdat ik zag dat hij moeite had met ademen (niet onlogisch als je op je rug ligt en je bent veel te zwaar) was mijn eerste ingeving de stabiele zijligging.

Gast
Gast

Bericht  Highway za 16 jun 2012 - 10:43

_Leaf_ schreef:
Highway schreef:

Toen het net gebeurde riep zijn vriendin dat hij suikerziekte had en al had gezegd dat ie zich niet lekker voelde, dus ik dacht aan een hypo oid en omdat ik zag dat hij moeite had met ademen (niet onlogisch als je op je rug ligt en je bent veel te zwaar) was mijn eerste ingeving de stabiele zijligging.

Ah, vandaar, jeetje wat een dag moet het voor jou geweest zijn!
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  RYW za 16 jun 2012 - 11:14

Aziraphale schreef:
RYW schreef:

Jeetje, temper temper... Is toch nergens voor nodig? Jij snapt net zo goed als ik dat je geen tijdstippen in de gaten hoeft te houden, maar dat het ook nergens voor nodig is om negativistisch nieuw leven in te blazen? Dat hoef ik vast niet uit te leggen.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  Jerry za 16 jun 2012 - 19:08

тыквашка schreef:Het is een soort groepsgedrag waar vaak onderzoek naar gedaan is. Mensen willen liever opgaan in de 'kudde' dan hun nek uitsteken. Door uit de kudde te stappen en eerste hulp te gaan verlenen steek je je nek uit. Het is heel absurd, maar onbewust houd dat mensen tegen.
Ik heb op een workshop zelfverdediging trouwens geleerd dat het heel vaak gebeurt dat mensen geen vinger uitsteken als je wordt aangevallen om diezelfde reden + angst natuurlijk dat ze zelf wat overkomt. Wat het beste werkt is om mensen persoonlijk aan te spreken.
Dat werkt ook als jij de enige bent die eerste hulp gaat verlenen. Je zegt: He jij daar met die groene jas, bel 112, he jij daar met die rode jas, kun je mijn helpen. Zodra mensen individueel worden aangesproken word die groepsverlamming namelijk doorbroken.

Het klinkt misschien stom, maar het is een natuurlijke reactie om je niet uit die groep te verwijderen. Heel stom, maar mensen blijven kuddedieren.

Ik vind het echt super wat je gedaan hebt Leaf, ook al was je hondsberoerd!

Klopt..! Daarom kan ik me voorstellen dat er ook mensen meelezen die in eenzelfde situatie als Leaf hebben gestaan en níets hebben gedaan... Er is wel een uitleg voor.
Superknap dat je wel gehandeld hebt Leaf!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  Gast za 16 jun 2012 - 20:18

Marin schreef:Pff nee het zou wat zijn, dat Leaf ziek binnen moest blijven en geen pijnstillers ging halen. Of dat ze op straat ziek liep om die pijnstillers te halen, dit zag gebeuren, en dacht: Ach ik ben ziek, ik ga maar niet reanimeren..

Natuurlijk is het gewoon echt gebeurd, ik vind er niks raars aan.

Ik vind het echt een top actie! Je mag trots op jezelf zijn.

Nou inderdaad!

PrinsesBo, zeer ongepaste reacties.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale za 16 jun 2012 - 23:18

RYW schreef:
Aziraphale schreef:
RYW schreef:

Jeetje, temper temper... Is toch nergens voor nodig? Jij snapt net zo goed als ik dat je geen tijdstippen in de gaten hoeft te houden, maar dat het ook nergens voor nodig is om negativistisch nieuw leven in te blazen? Dat hoef ik vast niet uit te leggen.

Net als dat jij je geroepen voelt om iets te zeggen over mijn negativisme in dit topic, had ik die behoefte ook met mijn post. Mijn post zou verre van negatief geweest zijn als er niet voorheen al rare aannames en nare dingen waren gezegd over Leaf. Ik vind dat gewoon belachelijk, ze doet iets hartstikke goeds, en ik had even zin om er wat van te zeggen. Dat hoef ik jou ook niet uit te leggen, we zitten op een forum om dingen te bespreken en om je ergens over uit te kunnen laten.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 16 jun 2012 - 23:26

PurpleSparkle schreef:

PrinsesBo, zeer ongepaste reacties.

Jaja spuit11..

Gast
Gast

Bericht  Alex zo 17 jun 2012 - 0:37

Wat goed van je, Leaf! Echt respect, ik weet niet of ik het zou kunnen! Ben je al een beetje bijgekomen?

Onbegrijpelijk trouwens dat mensen foto's en zelfs filmpjes gaan staan maken. Hoewel, wel handig als bewijsmateriaal. Misschien kunnen ze wat doorsturen naar PB.
Alex
Alex
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11

Bericht  RYW zo 17 jun 2012 - 10:27

Aziraphale schreef:
RYW schreef:
Aziraphale schreef:
RYW schreef:

Net als dat jij je geroepen voelt om iets te zeggen over mijn negativisme in dit topic, had ik die behoefte ook met mijn post. Mijn post zou verre van negatief geweest zijn als er niet voorheen al rare aannames en nare dingen waren gezegd over Leaf. Ik vind dat gewoon belachelijk, ze doet iets hartstikke goeds, en ik had even zin om er wat van te zeggen. Dat hoef ik jou ook niet uit te leggen, we zitten op een forum om dingen te bespreken en om je ergens over uit te kunnen laten.

Nou, ik vind dat je bijzonder fel en raar op me reageert. Ik reageer niet primair op jouw negativisme, ik besteed daar welgeteld één zin aan, en daarna reageerde ik gewoon inhoudelijk. Dat jij je vervolgens blijkbaar erg op de vingers getikt voelt ligt meer aan jou dan aan mij. Verder begint dit al heel erg te neigen naar 'en het is mijn mening en dat mag ik gewoon vinden!' en daar heb ik eerlijk gezegd niet zo denderend veel zin in, als je het niet erg vindt. Zoals je misschien niet gelezen hebt in je haast om op mijn ene zinnetje te reageren, zeg ik óók dat dit soort dingen heel belangrijk zijn en dat je dan boven jezelf uit kan stijgen in kracht. Erg jammer dat je daar geen aandacht voor hebt.

Leaf, hoe voel je je inmiddels, al een beetje bijgekomen? Heb je nog iets gehoord over hoe het met die man is afgelopen?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 19 jun 2012 - 9:15

Het gaat goed met me hoor, ik ben zo blij dat ik wat kon doen!!

Ik heb net alles nog even nabesproken met een vriendin die arts is en eigenlijk is er weinig kans dat de man het gehaald heeft. De ambu reed ook zonder zwaailichten weg bijvoorbeeld.

Ik heb nog gekeken naar overlijdensadvertenties, maar niks gezien. Het is ontzettens tragisch, maar gelukkig heb ik wel goed gehandeld. Die vriendin vind des te meer dat ik mijn roeping als arts gemist heb, haha. Dat is ook wel een compliment en het was fijn om het met haar door te spreken.

Gast
Gast

Bericht  JustMeDaan di 19 jun 2012 - 10:35

Volgens mij rijd een ambu altijd weg zonder sirene als het slachtoffer stabiel is, en er wel haast is maar geen spoed.
Sowieso "leefde" hij toen want een ambulance mag geen overleden persoon vervoeren heb ik altijd begrepen.

En goed gedaan hoor, kan je zien wat een oerkracht er vrij komt ook al zit je zelf niet lekker in je vel, en ben je ziek enz.
Beter iets dan niets doen! Hoop dat je het een beetje los kunt laten.

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Gast di 19 jun 2012 - 10:40

Een ambulance mag niet iemand vervoeren die al duidelijk dood is, maar wel in dit geval omdat zij de dood niet mogen vaststellen meen ik. Dit mag alleen een arts.

Gast
Gast

Bericht  JustMeDaan di 19 jun 2012 - 10:44

Alleen een huisarts/arts mag dit inderdaad.
Maar weet niet hoe dat zit met ambu's enz. Die zien toch aan een vlakke lijn op de monitor ook dat er geen leven meer is.
Maar goed. Weet niet of dit iets wat er toe doet.

Feit blijft dat je het gewoon goed gedaan hebt.

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  joyce0606 di 19 jun 2012 - 18:14

Beachgirl_24 schreef:
_Leaf_ schreef:Werk jij in DH beachgirl? De man is naar het W.esteinde gegaan.

Nee werk niet in Den Haag, ik werk in L.eiden. Dacht al dat hij naar het Westeinde gegaan zou zijn, dat is het dichtstbij.

Welk ziekenhuis werk je in Leiden?

Leaf! Ik vind het top van je!! Kan je het een beetje loslaten? Lijkt mij toch wel heel heftig!
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: