Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mentaliteit cassieres.

+36
*Lookie*
Cheesegirl
Summerlovin
Gympie
Happinaz
Tinus
Zora
Evalynn
Caramba
Burn
Benthe
Rush
June
Raindrop
Caresses
Middleme
kajaka88
Tiana
Alex
_Nina
silly-one
Dora
Lejow
Bazinga
Susan
SuperGrover
Atelier Madame
Blond
Jerry
Linnie1985
Arwyn
Kqip
Ibbeltje
SoGood
RYW
Caribbeanlover
40 plaatsers

Pagina 5 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 Empty Re: Mentaliteit cassieres.

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 3:25

Ik had laatst aan cassiere die iets wat ik kocht afzeek hahahaha, dat vond ik ook best grappig.

Ze vond het smerig, maar ik vond het hartstikke lekker kwam ik later achter. Ze zag er ook niet uit alsof wij dezelfde smaak hebben, maar dacht ja straks is het inderdaad smerig, haha.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Benthe ma 11 jun 2012 - 3:25

Burn schreef:
Benthe schreef:
Die mening deel ik echt helemaal niet. Ik zie ook niet in wat er asociaal is aan het spreken van een gewoon erkende minderheidstaal in Nederland. Daarbij verstaat meer dan 90 procent van de inwoners van de provincie de taal, dus de kans dat je iemand tegenkomt die het echt niet verstaat is erg klein. Ik vind juist de houding van de Friezen ten opzichte van hun eigen taal heel irritant en veel te bescheiden door altijd maar over te gaan op het Nederlands, maar ik ben dan ook erg pro-Fries. Maar goed, dat is een hele andere discussie.Maar ik zie gewoon echt niet in wat er niet netjes is om Fries te spreken tegen klanten.

Vraagje, kun jij aan het uiterlijk ruiken/zien waar mensen vandaan komen? Volgens mij hebben niet alle Friezen hetzelfde uiterlijk en kun je dus niet als ze bij je aan de kassa zien waar ze vandaan komen, toch?
Als ik nou aan de kassa kom, hoe kun je dat dan zien?

Nee, maar zoals ik zei verstaat het overgrote deel van de mensen uit de provincie de taal. En als blijkt dat iemand het niet verstaat, en die geeft dat gewoon aan, dan ga ik over in het Nederlands, dat is toch geen probleem? Het gaat mij erom dat ik niet inzie waarom ik altijd in het Nederlands zou moeten beginnen. Zeker in het geval van een minderheidstaal vind ik het juist goed dat er de voorkeur aan die taal gegeven wordt. Wordt het niet verstaan? Prima, dan over naar het Nederlands.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 621
Registratiedatum : 16-12-10

Bericht  RYW ma 11 jun 2012 - 3:25

PurpleSparkle schreef:RYW: Well said! Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 281626781

Haha dank u Wink
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 3:26

Ik was laatst bij de AH XL en daar zat de cassiére te bellen via die telefoon waarmee ze kunnen omroepen of naar de balie ofzo bellen, met een cassiére 3 kassa's verderop. Dat vond ik echt onwijs aso!

Hier in het dorp zijn ze altijd wel heel aardig bij de kassa smile

Gast
Gast

Bericht  Benthe ma 11 jun 2012 - 3:31

RYW schreef:
Lily schreef:ja maar zo vind ik het zowiezo dubbel qua taal hier in Nederland: Als er hier mensen op vakantie komen of polen die hier werken e.d. praten hier gewoon duits/engels e.d. en wij passen ons dan aan hun aan. Maar als wij naar engeland, duitsland, frankrijk, ... gaan dan praat daar ook niemand nederlands en passen wij ons ook aan (hoop dat het duidelijk is wat ik wil zeggen maar dit zat ik me laatst zo eens te bedenken)

Tsja, dat is een aloude discussie, maar dat is toch niet realistisch? Nederlands wordt maar in weinig landen op school geleerd, dus de kans dat mensen uit het buitenland het spreken is heel klein. Wij leren wel Engels en Duits, en dan kan je wel stug Nederlands gaan praten omdat je vindt dat zij zich ook eens aan moeten passen en omdat ze nou eenmaal in Nederland zijn, maar het enige dat je dan bereikt is een gigantische spraakverwarring.

Bovendien durf ik er zomaar op te gokken dat jij, als je naar Griekenland of Italië op vakantie gaat, ook geen Grieks en Italiaans gaat leren, maar het in het Engels probeert. Toch? Moet die Griek zich dan ook maar niet aanpassen?

Het doel is niet 'wie past zich aan', het doel is toch elkaar begrijpen? Zo ook met het Fries. Waarom zou je in vredesnaam als caissiere stug Fries willen spreken, je zit daar toch om caissiere te zijn (en daarbij hoort met mensen communiceren) en niet om voorvechtster te zijn van het Fries? En als je met mensen moet communiceren ga je dat dan toch niet doen in een minderheidstaal? Ik vind dat niet logisch. En vinden dat het je plek is om iemand te 'dwingen' Fries te leren vind trouwens al helemaal aanmatigend.

Verder vind ik het altijd wel mooi om te zien hoeveel respect buitenlandse mensen ervoor hebben dat Nederlanders proberen talen te leren en die te gebruiken. Zo zou je het ook kunnen zien.

Ik ben het daar niet mee eens, natuurlijk zit je daar niet als voorvechter van het Fries, maar het staat wel voor een bepaalde houding die je aanneemt ten opzichte van de taal en ik vind dat mensen (Friezen) daar best iets meer uitgesproken in mogen zijn. En zoals ik zei, het gaat in de meeste gevallen niet ten koste van de communicatie, de meeste mensen verstaan het wel. En daarbij is er natuurlijk ook een andere groep mensen die wel Fries is, en het wel plezierig vindt om in de eigen taal aangesproken te worden. (en dat is het merendeel) Wat betreft stug doorblijven gaan als iemand het echt verstaat, of vinden dat mensen met moeten leren, dat vind ik, zoals ik zei, ook onzinnig.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 3:32

Powerbabe schreef:Ik had laatst aan cassiere die iets wat ik kocht afzeek hahahaha, dat vond ik ook best grappig.

Ze vond het smerig, maar ik vond het hartstikke lekker kwam ik later achter. Ze zag er ook niet uit alsof wij dezelfde smaak hebben, maar dacht ja straks is het inderdaad smerig, haha.
lol!

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 3:34

Benthe schreef:Ik ben het daar niet mee eens, natuurlijk zit je daar niet als voorvechter van het Fries, maar het staat wel voor een bepaalde houding die je aanneemt ten opzichte van de taal en ik vind dat mensen (Friezen) daar best iets meer uitgesproken in mogen zijn. En zoals ik zei, het gaat in de meeste gevallen niet ten koste van de communicatie, de meeste mensen verstaan het wel. En daarbij is er natuurlijk ook een andere groep mensen die wel Fries is, en het wel plezierig vindt om in de eigen taal aangesproken te worden. (en dat is het merendeel) Wat betreft stug doorblijven gaan als iemand het echt verstaat, of vinden dat mensen met moeten leren, dat vind ik, zoals ik zei, ook onzinnig.

Ik vind eerlijk gezegd dat Friezen al vrij uitgesproken zijn in het gebruik van hun eigen taal. Ik merk vaker dat Friezen in hun eigen taal spreken (ook in gezelschap van niet-Friezen) dan dat zij zich aanpassen en Nederlands spreken. Maar goed, dit heeft niet zoveel meer te maken met de mentaliteit van cassiéres Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 827601

Gast
Gast

Bericht  RYW ma 11 jun 2012 - 3:37

Benthe schreef:
RYW schreef:
Lily schreef:ja maar zo vind ik het zowiezo dubbel qua taal hier in Nederland: Als er hier mensen op vakantie komen of polen die hier werken e.d. praten hier gewoon duits/engels e.d. en wij passen ons dan aan hun aan. Maar als wij naar engeland, duitsland, frankrijk, ... gaan dan praat daar ook niemand nederlands en passen wij ons ook aan (hoop dat het duidelijk is wat ik wil zeggen maar dit zat ik me laatst zo eens te bedenken)

Tsja, dat is een aloude discussie, maar dat is toch niet realistisch? Nederlands wordt maar in weinig landen op school geleerd, dus de kans dat mensen uit het buitenland het spreken is heel klein. Wij leren wel Engels en Duits, en dan kan je wel stug Nederlands gaan praten omdat je vindt dat zij zich ook eens aan moeten passen en omdat ze nou eenmaal in Nederland zijn, maar het enige dat je dan bereikt is een gigantische spraakverwarring.

Bovendien durf ik er zomaar op te gokken dat jij, als je naar Griekenland of Italië op vakantie gaat, ook geen Grieks en Italiaans gaat leren, maar het in het Engels probeert. Toch? Moet die Griek zich dan ook maar niet aanpassen?

Het doel is niet 'wie past zich aan', het doel is toch elkaar begrijpen? Zo ook met het Fries. Waarom zou je in vredesnaam als caissiere stug Fries willen spreken, je zit daar toch om caissiere te zijn (en daarbij hoort met mensen communiceren) en niet om voorvechtster te zijn van het Fries? En als je met mensen moet communiceren ga je dat dan toch niet doen in een minderheidstaal? Ik vind dat niet logisch. En vinden dat het je plek is om iemand te 'dwingen' Fries te leren vind trouwens al helemaal aanmatigend.

Verder vind ik het altijd wel mooi om te zien hoeveel respect buitenlandse mensen ervoor hebben dat Nederlanders proberen talen te leren en die te gebruiken. Zo zou je het ook kunnen zien.

Ik ben het daar niet mee eens, natuurlijk zit je daar niet als voorvechter van het Fries, maar het staat wel voor een bepaalde houding die je aanneemt ten opzichte van de taal en ik vind dat mensen (Friezen) daar best iets meer uitgesproken in mogen zijn. En zoals ik zei, het gaat in de meeste gevallen niet ten koste van de communicatie, de meeste mensen verstaan het wel. En daarbij is er natuurlijk ook een andere groep mensen die wel Fries is, en het wel plezierig vindt om in de eigen taal aangesproken te worden. (en dat is het merendeel) Wat betreft stug doorblijven gaan als iemand het echt verstaat, of vinden dat mensen met moeten leren, dat vind ik, zoals ik zei, ook onzinnig.

Dat stukje was niet gericht op jou maar als reactie op Yvonne.

Ik vind het eigenlijk ouderwets, denk ik. Ik kom de laatste tijd ook wat vaker in Friesland vanwege mijn stiefzoontje, maar ik spreek geen woord Fries. Ik zou het ongastvrij vinden als ik bij jou aan de kassa zou komen en dat is vast niet wat de supermarkt wil. Er zijn meer mensen in Friesland dan alleen maar Friezen, en waarom dan een taal die 90% spreekt ipv een taal die 99% spreekt? Nee, ik blijf het onlogisch vinden.

Maar goed, ieder zijn ding.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Benthe ma 11 jun 2012 - 3:38

Zoey schreef:
Benthe schreef:Ik ben het daar niet mee eens, natuurlijk zit je daar niet als voorvechter van het Fries, maar het staat wel voor een bepaalde houding die je aanneemt ten opzichte van de taal en ik vind dat mensen (Friezen) daar best iets meer uitgesproken in mogen zijn. En zoals ik zei, het gaat in de meeste gevallen niet ten koste van de communicatie, de meeste mensen verstaan het wel. En daarbij is er natuurlijk ook een andere groep mensen die wel Fries is, en het wel plezierig vindt om in de eigen taal aangesproken te worden. (en dat is het merendeel) Wat betreft stug doorblijven gaan als iemand het echt verstaat, of vinden dat mensen met moeten leren, dat vind ik, zoals ik zei, ook onzinnig.

Ik vind eerlijk gezegd dat Friezen al vrij uitgesproken zijn in het gebruik van hun eigen taal. Ik merk vaker dat Friezen in hun eigen taal spreken (ook in gezelschap van niet-Friezen) dan dat zij zich aanpassen en Nederlands spreken. Maar goed, dit heeft niet zoveel meer te maken met de mentaliteit van cassiéres Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 827601

Mooi dat jij het andersom vaak ziet. (om misschien vind jij juist wel niet Wink ) Maar in de werkelijkheid (aangetoond door onderzoeken) is het nog vaak zo dat Friestalige mensen overschakelen naar het Nederlands als ze een gesprekspartner tegenkomen die Nederlands spreekt. Ook in winkels, bij de dokter/tandarts kiezen mensen vaak voor het Nederlands.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Bericht  Benthe ma 11 jun 2012 - 3:42

RYW schreef:
Benthe schreef:
RYW schreef:

Dat stukje was niet gericht op jou maar als reactie op Yvonne.

Ik vind het eigenlijk ouderwets, denk ik. Ik kom de laatste tijd ook wat vaker in Friesland vanwege mijn stiefzoontje, maar ik spreek geen woord Fries. Ik zou het ongastvrij vinden als ik bij jou aan de kassa zou komen en dat is vast niet wat de supermarkt wil. Er zijn meer mensen in Friesland dan alleen maar Friezen, en waarom dan een taal die 90% spreekt ipv een taal die 99% spreekt? Nee, ik blijf het onlogisch vinden.

Maar goed, ieder zijn ding.

Ja, dat zeker. Maar ik vind het niet ongastvrij omdat ik gelijk zou overschakelen naar het Nederlands als ik zou merken dat je het niet verstaat. En de voorkeur gaat dan uit naar het Fries, omdat dat een minderheidstaal is en ik vind dat mensen zich er mee voor moeten inspannen om die in stand te houden.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 3:45

Benthe schreef:
Zoey schreef:

Mooi dat jij het andersom vaak ziet. (om misschien vind jij juist wel niet Wink ) Maar in de werkelijkheid (aangetoond door onderzoeken) is het nog vaak zo dat Friestalige mensen overschakelen naar het Nederlands als ze een gesprekspartner tegenkomen die Nederlands spreekt. Ook in winkels, bij de dokter/tandarts kiezen mensen vaak voor het Nederlands.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Friezen overschakelen naar Nederlands als ze een gesprekspartner tegenkomen die Nederlands spreekt, anders wordt het wel een lastig gesprek. Wink Ik versta redelijk Fries (mijn schoonmoeder is Fries en heb ook veel Frieze vrienden), maar ik spreek het echt niet dus ik spreek toch echt Nederlands met iedereen en ik verwacht eerlijk gezegd ook wel dat er Nederlands tegen me gesproken wordt. Ik woon niet in Friesland dus waarom zouden mensen dan Fries tegen mij spreken?

Ik snap je punt wel dat Fries een minderheidstaal is en dat het mooi is om die in stand te houden, maar ik vind het onbeleefd om in gezelschap van niet-Friezen Fries te blijven praten. Net zoals dat ik het onbeleefd vind om Nederlands te blijven spreken in een groep waarin iemand geen Nederlands spreekt maar bijvoorbeeld wel Engels. Dan is het toch veel makkelijker om als groep over te gaan op Engels zodat iedereen het verstaat?

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 3:47

Mijn vader kreeg eens een telefonische bestelling van een Fries die in het Fries om 100 meter slang vroeg. Hij wist dat mijn vader uit Frankrijk kwam en in Groningen woonde en hij belde naar Hengelo. Mijn vader heeft hem toen 1000 meter gestuurd inclusief factuur voor 1000 meter. Mijn vader had vooraf aangegeven geen Fries te spreken. Daarna sprak die man altijd Nederlands. Laughing

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 3:48

Francaise schreef:Mijn vader kreeg eens een telefonische bestelling van een Fries die in het Fries om 100 meter slang vroeg. Hij wist dat mijn vader uit Frankrijk kwam en in Groningen woonde en hij belde naar Hengelo. Mijn vader heeft hem toen 1000 meter gestuurd inclusief factuur voor 1000 meter. Mijn vader had vooraf aangegeven geen Fries te spreken. Daarna sprak die man altijd Nederlands. Laughing

Hahahaha Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Benthe ma 11 jun 2012 - 3:48

Zoey schreef:
Benthe schreef:
Zoey schreef:

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat Friezen overschakelen naar Nederlands als ze een gesprekspartner tegenkomen die Nederlands spreekt, anders wordt het wel een lastig gesprek. Wink Ik versta redelijk Fries (mijn schoonmoeder is Fries en heb ook veel Frieze vrienden), maar ik spreek het echt niet dus ik spreek toch echt Nederlands met iedereen en ik verwacht eerlijk gezegd ook wel dat er Nederlands tegen me gesproken wordt. Ik woon niet in Friesland dus waarom zouden mensen dan Fries tegen mij spreken?

Ik snap je punt wel dat Fries een minderheidstaal is en dat het mooi is om die in stand te houden, maar ik vind het onbeleefd om in gezelschap van niet-Friezen Fries te blijven praten. Net zoals dat ik het onbeleefd vind om Nederlands te blijven spreken in een groep waarin iemand geen Nederlands spreekt maar bijvoorbeeld wel Engels. Dan is het toch veel makkelijker om als groep over te gaan op Engels zodat iedereen het verstaat?

Maar er is een verschil tussen niet-Friezen en niet-Friestaligen. Als ik met mensen ben die niet Fries zijn en geen Fries verstaan, dan spreek ik Nederlands, maar als ik met mensen spreek die wel Fries zijn, maar het niet spreken (en dus wel verstaan) dan blijf ik Fries spreken.

Nou ja, genoeg erover. Ik zit ook helemaal in de Friese taal-modus door mijn scriptie, maar ik kan me beter daar op richten Wink
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Bericht  Evalynn ma 11 jun 2012 - 3:52

Susan schreef:
Mijn raarste ervaring is overigens met een oudere winkelier, een lampenwinkel destijds bij mij om de hoek. Ik ging voor een vriend van mij vragen wat zo'n notarislamp kost, zijn antwoord was: 'Heel veel weekjes zakgeld.' Ik was allang volwassen, ik dacht echt, wat ís dit? Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 878948377
Doet me denken aan een verhaal dat mijn moeder vertelde toen ze haar vorige auto ging kopen. Ze kwam bij de garage waar ze ging kijken voor een nieuwe en had wat verschillende dingen in haar hoofd (van goedkoop en klein tot behoorlijk prijzige dingen). Dus mijn moeder had eerst de goedkopere modellen bekeken en wilde ook nog naar een duurdere kijken. Hij gaf haar wat uitleg en zei erbij dat hij 'wel errug veel centjes' kostte.
Evalynn
Evalynn
Prater
Prater

Aantal berichten : 807
Punten : 864
Registratiedatum : 18-11-11

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 4:29

Francaise schreef:Mijn vader kreeg eens een telefonische bestelling van een Fries die in het Fries om 100 meter slang vroeg. Hij wist dat mijn vader uit Frankrijk kwam en in Groningen woonde en hij belde naar Hengelo. Mijn vader heeft hem toen 1000 meter gestuurd inclusief factuur voor 1000 meter. Mijn vader had vooraf aangegeven geen Fries te spreken. Daarna sprak die man altijd Nederlands. Laughing

Geweldig!

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 4:32

Ik kocht trouwens een maandje ofzo geleden twee blikjes passoa jus. De cassiére keek me heel moeilijk aan en deed heel lang over het afrekenen, terwijl ze de klanten daarvoor heel vlot hielp en duidelijk ervaren was.
Dus ik vroeg: "Zie ik er jonger dan 20 uit?" Werd ze rood.

Dus toen zei ik doodleuk: "Ik ben 30, wil je mijn paspoort nog even zien?" Nee, dat was toch niet echt nodig. Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 394967

Gast
Gast

Bericht  Zora ma 11 jun 2012 - 5:02

Rush schreef:
Benthe schreef:
Rush schreef:
yvonne schreef:Ik vind het altijd zo irritant als een cassiere opeens fries tegen mij begint te praten. Ik vraag dan altijd of ze het even in het nederlands kan herhalen omdat ik het niet verstond. Ik versta het dondersgoed maar vind het gewoon raar dat ze er maar vanuit gaan dat iedereen fries spreekt.Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 878948377
Dat vind ik ook aso.

Ja? Waarom is dat aso? Daar snap ik niets van. Ik zit ook achter de kassa (bijbaan) en spreek ook tegen bijna iedereen Fries. Als ik merk dat ze het niet verstaan ga ik wel over naar het Nederlands. Maar waarom het perse in het Nederlands willen horen als je het wel verstaat? Principekwestie?
Je begint tegen iemand in het Nederlands (we wonen immers in Nederland en we zijn Nederlands) en als hij of zij Fries wil spreken dan merk je dat vanzelf en kan je dan wel overstappen op Fries eventueel. Gewoon maar in het Fries beginnen tegen Jan en allemaal vind ik echt niet kunnen. Dat heeft onder andere inderdaad te maken met principes, maar het is ook gewoon niet netjes om een klant in het Fries aan te spreken. Als iemand bij voorbaat in het Fries tegen mij begint, blijf ik stug Nederlands praten.

+1! Ik moet op mijn werk wel eens de telefoon opnemen. De telefoontjes van alle vestigingen, waaronder 1 in Friesland, worden altijd naar ons doorgestuurd. Vaak praten de mensen uit Friesland dan ook meteen Fries. Ik kan het redelijk verstaan, maar door de telefoon wordt het wel lastiger. Dan onderbreek ik ze ook meteen met 'ik spreek geen Fries!' Vind dat altijd wel een beetje onbeschoft van mezelf, maar ik vind het nog meer raar van die mensen om gewoon in het Fries te beginnen.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Zora ma 11 jun 2012 - 5:06

Zoey schreef:

Haha ja! Mijn hele familie is Fries, maar ik en mijn zusje zijn niet Fries opgevoed, en hebben ook nooit in Friesland gewoond. Als we dan weer op een familiefeestje waren moesten we altijd meerdere keren roepen: praat eens Nederlands! Had nooit veel zin...
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 5:16

Daarom scan ik gewoon lekker zelf mijn boodschappen, geen gezeur met mensen die mopperen, boos kijken of er geen zin in hebben, en zo blijf ik ook gewoon vrolijk Laughing Doordeweeks kom ik bij een andere Albert Heijn en daar werkt een hele aardige oude meneer, en ik ga altijd bij hem afrekenen. Laatst stond er bonusartikel op het gehakt, maar blijkbaar had de kassa hem niet goed gescand, zei die speciaal toen hij de bon gaf "Kijk je bon even goed na, want volgens mij heb je geen bonus gekregen, en dat scheelt toch weer €1,50" Dat vond ik echt super lief en netjes van die man smile Hij zegt ook altijd wat die van mijn avondeten keuze vindt haha!

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 5:21

Er zijn genoeg Friezen die gewoon netjes overschakelen op Nederlands, wanneer ze merken dat hun gesprekspartner Nederlandstalig is.

Ik vind het ook niet bepaald vreemd wanneer je iemand eerst aanspreekt in je moedertaal.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 5:29

Youandi schreef:Er zijn genoeg Friezen die gewoon netjes overschakelen op Nederlands, wanneer ze merken dat hun gesprekspartner Nederlandstalig is.

Ik vind het ook niet bepaald vreemd wanneer je iemand eerst aanspreekt in je moedertaal.
Klopt. Fries inderdaad een moedertaal dus is dat anders dan dialect. Mensen die daar niet vandaan komen vinden dat vreemd. Ik dus ook;-)

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 5:38

Oh ja, ik begrijp ook absoluut dat mensen schrikken wanneer een persoon in het Fries begint te praten, maar ik vind het niet onfatsoenlijk dat mensen een gesprek opstarten in de Friese taal. Wanneer ze het stug vol blijven houden echter wel.

Gast
Gast

Bericht  Tinus ma 11 jun 2012 - 6:01

Ik vind het niet meer dan normaal als je begroet wordt in de supermarkt. Maar het kan ook overdreven worden. Zo was ik voor een tijdje terug in de ALDI en daar werkte een meisje van een jaar of 20 denk ik en die zei alles ontzettend overdreven aardig. Dat was gewoon echt heel raar. Ik moest echt mijn lachen in houden en mezelf beheersen om niet zo op die manier terug te praten.
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Bericht  Gast ma 11 jun 2012 - 6:08

''Had u de bon nog meegewild?''

''Spaart u ook zegeltjes?''

Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 281626781 Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 281626781 Mentaliteit cassieres. - Pagina 5 281626781

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 5 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: