Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

+8
Effie_O
Famke
mzcharlotte
Phileine
snoep
Rush
Silver
sprookjesprinses
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  sprookjesprinses wo 13 jul 2011 - 5:11

Ik hoor zo vaak om mij heen ja dat is echt typisch Fries. Of ja dat heb je nou eenmaal met die Friesche mentaliteit. Maar wat bedoelen ze hier nou precies nog meer mee dan 'stug'?
Ik vroeg het me zo ineens even af laughcry , geen uber belangrijke levensvraag dus angel ....
sprookjesprinses
sprookjesprinses
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 47
Registratiedatum : 17-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 5:14

Stug/volhoudend/hard... zoiets, denk ik. Al vind ik dat het een vooroordeel is. Niet elke Fries is zo. Kijk maar naar mij angel

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 5:15

Dat Friezen stug en bot zijn. Ik ben met een Fries getrouwd geweest en ik herken het niet in hem en in zijn ouders heb ik het ook nooit gezien. Misschien ligt het ook wel net aan het gehucht waar ze vandaan komen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Silver wo 13 jul 2011 - 5:17

Stug, nuchter, neutraal, hard/bot in woorden en doen en laten...

Je hebt de stadsmensen, messenstekers (zwaagwesteinde, harkema etc), wâldpieken (van het noorden *dokkum en omgeving*) en de kakkers, maar volgens mij heb je dat overal wel...
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Rush wo 13 jul 2011 - 5:20

En de boeren natuurlijk! Very Happy
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Silver wo 13 jul 2011 - 5:21

Rush schreef:En de boeren natuurlijk! Very Happy

Die heb je ook overal daarom sloeg ik die over.. :P

Als je festivals als Veenhoop, Zwarte Cross, Woodstock e.d. weet je ook dat overal van die stugge boeren rondlopen en niet alleen in friesland Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? 166342
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Rush wo 13 jul 2011 - 5:22

Helemaal gelijk in, maar ik vind veel Friese boeren wel echt typisch aan onderstaande omschrijving voldoen.

FryskeFlinter schreef:Stug, nuchter, neutraal, hard/bot in woorden en doen en laten...
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  sprookjesprinses wo 13 jul 2011 - 5:23

Dank jullie wel voor jullie snelle reacties dames! En inderdaad er zijn waarschijnlijk meer mensen die dat vooroordeel door hun gedrag de kop in drukken dan dat het juist kenmerkend is. En ik ken ook veel lieve en WARME Friezen en Friezinnen (mag ik dat eigenlijk wel zo zeggen/schrijven :S). Helaas zitten mijn schoonouders in de categorie van ze maken het vooroordeel sterker door hun gedrag. Maar ook dit kan je natuurlijk niet altijd zeggen, want wat zit in het karakter en wat komt door omgeving? Hele nurture nature discussie zou je hier weer op los kunnen gooien haha :P.. Maar goed over gevoelens praten, een complimentje, warmte uitten is er helaas niet bij. Wat ik mij dan weer persoonlijk aan trek zucht Sad Mad
sprookjesprinses
sprookjesprinses
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 47
Registratiedatum : 17-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Silver wo 13 jul 2011 - 5:23

Euhm.... Ik vind veel friese jongens aan die omschrijving voldoen :shock:

Maar dan bedoel ik wel de dorpsjongens, van het stadsleven heb ik weinig mee gekregen, :face:
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Rush wo 13 jul 2011 - 5:24

FryskeFlinter schreef:Euhm.... Ik vind veel friese jongens aan die omschrijving voldoen :shock:

Maar dan bedoel ik wel de dorpsjongens, van het stadsleven heb ik weinig mee gekregen, :face:
Ja ik ook. Die dorpsjongens schaar ik ook wel een beetje onder 'boeren'. Niet dat ze op klompen lopen ofzo. :P
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Silver wo 13 jul 2011 - 5:26

Klopt helemaal, complimentje, gevoelens uiten, als je de echte friezen hebt, die vertikken dat. En dat wekt nogal eens behoorlijk wat frustraties op Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? 561177
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Silver wo 13 jul 2011 - 5:27

Rush schreef:
FryskeFlinter schreef:Euhm.... Ik vind veel friese jongens aan die omschrijving voldoen :shock:

Maar dan bedoel ik wel de dorpsjongens, van het stadsleven heb ik weinig mee gekregen, :face:
Ja ik ook. Die dorpsjongens schaar ik ook wel een beetje onder 'boeren'. Niet dat ze op klompen lopen ofzo. :P

"vroegah" legerkisten en bomberjackje, hingen met feesten meerendeel bij de snacktent, en lopen deden ze niet, nee strompelen Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? 394967
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  sprookjesprinses wo 13 jul 2011 - 5:29

Alleen al even zo'n woord van herkenning is fijn haha thanks. En dit tewijl ik zijn familie en vrienden helemaal niet bot vind. Maar zijn ouders pfff terwijl t toch redelijk hoog opgeleide mensen zijn. Maar echt 'niet zeuren, hard werken' is de mentaliteit. Onzekerheden, twijfels, verdriet lijkt soms niet geuit te mogen worden heb ik het idee.
En een stugge opstelling naar mij toe. Terwijl ik zelf uit een erg warm gezin kom en dit absoluut niet gewend ben, en dit dus gelijk als negatief op vat pfff. Mijn vriend heeft wel n tikkie van het ''Het is erg inderdaad maar je doet er niks aan'' en dit op alle dingen zeggen ongeveer om soms gek van te worden die nuchterheid. Maar verder is ie heel lief haha Very Happy ..
sprookjesprinses
sprookjesprinses
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 47
Registratiedatum : 17-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  snoep wo 13 jul 2011 - 5:38

Mijn schoonfamillie zijn ook Fries. Behalve dat ze Fries praten, en daarbij vergeten dat ik dat niet altijd kan verstaan, zijn het warme en lieve mensen :-) Vooral mijn schoonmoeder. Mijn schoonvader is dan wel weer wat 'hard', maar dat is dus karakter, net zoals bij iedereen dat verschilt.

snoep
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 17
Punten : 33
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 5:42

Niet accepteren dat niet iedereen in hun provincie Fries praat. Evil or Very Mad
Aarghh! Ik heb zelf vijf jaar in Friesland gewoond en hoe vaak ik gehoord heb: "Zou je niet eens een cursus gaan volgen?" Oftewel: aarghhh! Ik versta best Fries, tenminte, het meeste. Ik kon de gesprekken altijd goed volgen. Maar er is ál-tijd gemekker over.
Nou moet ik wel zeggen dat dit gezeur hoofdzakelijk van de oudere generatie kwam toen in in een supermarkt werkte en dus met veel mensen oppervlakkig in contact was. Toen ik later in de kinderopvang werkte, heb ik eigenlijk nooit meer gezeur gehad. Maar dat is me echt wel bijgebleven: dat eeuwige "Je bent in Friesland, dus moet je je aanpassen." Sleep

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Silver wo 13 jul 2011 - 6:37

Nou van sommigen kan ik het me wel voorstellen. Die bijna 20jr in Friesland wonen en weigeren een woord fries te praten... Zou ik hetzelfde zeggen... :P

Maar ben je nu gerust gesteld sprookjesprinces? Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? 166342
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Phileine wo 13 jul 2011 - 6:39

Vischje schreef:Niet accepteren dat niet iedereen in hun provincie Fries praat. Evil or Very Mad
Aarghh! Ik heb zelf vijf jaar in Friesland gewoond en hoe vaak ik gehoord heb: "Zou je niet eens een cursus gaan volgen?" Oftewel: aarghhh! Ik versta best Fries, tenminte, het meeste. Ik kon de gesprekken altijd goed volgen. Maar er is ál-tijd gemekker over.
Nou moet ik wel zeggen dat dit gezeur hoofdzakelijk van de oudere generatie kwam toen in in een supermarkt werkte en dus met veel mensen oppervlakkig in contact was. Toen ik later in de kinderopvang werkte, heb ik eigenlijk nooit meer gezeur gehad. Maar dat is me echt wel bijgebleven: dat eeuwige "Je bent in Friesland, dus moet je je aanpassen." Sleep

+1 in het kwadraat. Ik ben erg blij dat ik er niet meer woon en ga er ook nooit meer wonen, dat is een ding dat zeker is laughcry
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 7:21

FryskeFlinter schreef:Nou van sommigen kan ik het me wel voorstellen. Die bijna 20jr in Friesland wonen en weigeren een woord fries te praten... Zou ik hetzelfde zeggen... :P

Maar ben je nu gerust gesteld sprookjesprinces? Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? 166342

Het gaat er toch om dat je elkaar verstaat? Als jij een Nederlands sprekende verstaat en die Nederlandssprekende begrijpt Fries, wat is dan het probleem? Ik snap die über-mentaliteit van die mensen niet, die bij hoog en bij laag eisen dat je Fries praat. Ik ben Gronings, maar spreek geen Gronings. Wat is dan in hemelsnaam het probleem? O nee, da's het verschil hè, Fries is een taal en Gronings een dialect, jajaja.
Nou ja, blij dat ik er niet meer woon.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  mzcharlotte wo 13 jul 2011 - 8:01

Wat ik ervaar is inderdaad (über-) nuchter, recht door zee, soms een beetje zwart/wit en koppig.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Famke wo 13 jul 2011 - 8:08

Tsja ik vind het allemaal wel mee vallen eigenlijk. Maar misschien is dat mijn koppigheid nerd
Famke
Famke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 255
Punten : 268
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  mzcharlotte wo 13 jul 2011 - 8:31

Best een nuchter antwoord Famke. Wink Ik vind het vaak een prettige manier van in het leven staan en ik ben er ook trots op dat ik er eigenschappen van heb. Ik vind het ook niet betekenen dat Friezen helemaal niet lief, warm en gastvrij zijn, hoewel het 'koele' eigenschappen zijn.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Effie_O wo 13 jul 2011 - 9:53

Phileine schreef:
Vischje schreef:Niet accepteren dat niet iedereen in hun provincie Fries praat. Evil or Very Mad
Aarghh! Ik heb zelf vijf jaar in Friesland gewoond en hoe vaak ik gehoord heb: "Zou je niet eens een cursus gaan volgen?" Oftewel: aarghhh! Ik versta best Fries, tenminte, het meeste. Ik kon de gesprekken altijd goed volgen. Maar er is ál-tijd gemekker over.
Nou moet ik wel zeggen dat dit gezeur hoofdzakelijk van de oudere generatie kwam toen in in een supermarkt werkte en dus met veel mensen oppervlakkig in contact was. Toen ik later in de kinderopvang werkte, heb ik eigenlijk nooit meer gezeur gehad. Maar dat is me echt wel bijgebleven: dat eeuwige "Je bent in Friesland, dus moet je je aanpassen." Sleep

+1 in het kwadraat. Ik ben erg blij dat ik er niet meer woon en ga er ook nooit meer wonen, dat is een ding dat zeker is laughcry

Tja, ik woon en werk er al 3 jaar en spreek geen Fries. Dit heeft werkelijk nog nooit iemand tegen me gezegd en ik werk nog wel op een plek waar ik dagelijks tientallen echte Friezen voor me heb en mee moet praten. Ik spreek gewoon Nederlands terug, vaak gaan ze automatisch zelf al over op het Nederlands. Wordt geen enkel probleem van gemaakt en wordt dus best geaccepteerd.
Edit: en dat zijn ook nog eens veel bejaarden, die langs komen Wink
Effie_O
Effie_O
Prater
Prater

Aantal berichten : 523
Punten : 592
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  sprookjesprinses wo 13 jul 2011 - 10:29

Jeetje dat mensen verwachten dat je zelfs een cursus Fries zou moeten doen om in te burgeren zou ik ook te ver vinden gaan, maar he dat vinden er natuurlijk ook maar een paar. Bij zoiets moet ik zelf ook goed uitkijken dat ik niet iedereen over één kam ga scheren. Dat recht door zee is ook zeker iets wat ik herken, en het daaropvolgende niet tactisch zijn (maar das misschien ook n algemene eigenschap van de man angel ). Ik merk ook dat mensen echt de kat uit de boom kijken, zeker toen ik voor t eerst bij zijn Pake en Beppe was pfffoeww ik vond ze zo afstandelijk, terwijl ze de keren daarop juist hartsikke lief waren. T is ook maar net wat je gewend bent.
sprookjesprinses
sprookjesprinses
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 47
Registratiedatum : 17-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Rush wo 13 jul 2011 - 10:41

Ik ben zelf ook super nuchter, realistisch en kan heel koud en bot zijn, maar ik ben wel heel zorgzaam, rat is wel weer warm. Emoties tonen zit er idd niet in.

M'n vriend is ook een typische fries, ondanks dat hij een halfbloed is. Hij rijdt zelfs Mercedes, zoals alle boeren hier en klompen?? Tsja die staan hier ook. :P
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  sprookjesprinses wo 13 jul 2011 - 10:43

Rush: Sja die Mercedes en die klompen verdwijnen noooooooooooit uit het gezichtsveld :P. Maar he die heb ik hier ook in de buurt en ik kom niet eens uit Friesland!
Gek eigenlijk he dat bepaalde eigenschappen aan een bepaalde streek gekoppeld (kunnen) zijn. Waar komt het eigenlijk vandaan? En wie heeft dat bedacht smile ..
sprookjesprinses
sprookjesprinses
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 47
Registratiedatum : 17-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in? Empty Re: Wat houdt nu precies die 'Friesche mentaliteit' in?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum