Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

+25
studiebol
mzcharlotte
Minx
Gympie
Lejow
Paper Crown
Aziraphale
Monte
Benthe
Blond
Tania
SleepingBeauty
TukTuk
Snoes
mezzoforte
RYW
Esperanza
minoessepoes
Burgemeester Nicky
CCC
Siamsa
Snoopy
Kaat
Ella
JD
29 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  JD do 24 mei 2012 - 4:11

Mijn vriend werkt fulltime in de horeca, hij heeft hier een vast contract voor onbepaalde tijd.

In Januari heeft hij zijn vakantie voor dit jaar doorgegeven; begin juni een weekendje, 2 weken vanaf 13 juni, en 2 weken in September. Best veel, maar aangezien hij vorig jaar maar 1 week vrij heeft gehad, had hij ontzettend veel vakantiedagen over, plus 120 overuren die hij dit jaar heeft opgebouwd.

Nu kwam hij eergisteren op zijn werk, en wilde zijn baas praten. Omdat zijn baas personeelstekort heeft, wordt zijn vakantie ingetrokken. Uiteraard heb ik mijn vakantie op mijn werk hierop aangepast, en we zouden dus lekker samen 2 weken vrij zijn. We gaan weliswaar niet naar het buitenland, maar willen wel lekker dagjes weg samen enzo...

Maar....mag die baas dit nou zomaar maken? Hij heeft zijn vakantie in januari al ingediend, en nu, 2,5 week voor zijn vakantie, trekt hij hem opeens in!

En wat zullen de gevolgen zijn als mijn vriend gewoon "weigert" om zijn vakantie in te leveren?

Vreemde is ook dat er bij hetzelfde bedrijf nog 3 mensen vakantie hebben in deze periode - hun is niks gevraagd, zij houden hun vakantie gewoon
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Ella do 24 mei 2012 - 4:28

Ik weet dat een baas een vakantie in mag trekken maar moet daar wel goede redenen voor hebben. Waar het aan moet voldoen weet ik niet. En op wat voor recht hij qua tegemoed koming heeft weet ik ook niet. Wellicht kan je er iets over vinden in de CAO
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Kaat do 24 mei 2012 - 4:35

Hm, dat is niet helemaal de bedoeling hoe dat nu gaat. Wordt er op het werk van je vriend wel eens gewekt met uitzendkrachten ofzo? Want als dat zo is zouden ze dat nu weer kunnen doen? Kunnen ze niet nog iemand aannemen voor die periode?

Is je vriend lid van een vakbond ofzo? Het is natuurlijk weer de vraag in hoeverre je hier een probleem van wil maken als je er in overleg niet uit kan komen.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Snoopy do 24 mei 2012 - 5:16

Ik zou contact opnemen met de vakbond of in ieder geval het cao er op naslaan.

Per welke datum heeft hij zijn laatste contract getekend?
Want sinds 1 april is er geen horeca cao meer, maar als voor die datum je contract inging geldt nog gewoon het oude cao. Heb je a die datum getekend (ook verlenging dacht ik) dan heb je geen cao!
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Siamsa do 24 mei 2012 - 5:28

Maar stel nou dat jullie wel een vakantie hadden geboekt en betaald......vergoedt zijn baas dan ook de kosten van de annulering?
Siamsa
Siamsa
Prater
Prater

Aantal berichten : 748
Punten : 781
Registratiedatum : 11-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  CCC do 24 mei 2012 - 7:20

Heeft hij akkoord zwart op wit gekregen na de aanvraag?

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  JD do 24 mei 2012 - 10:50

hij heeft zijn contract op 1 april getekend.... dus geen idee hoe het dan zit met die cao?

helaas is alles in de horeca en vooral op zijn werk erg slecht geregeld, hij heeft dan ook slechts een mondeling akkoord gekregen op zijn vakantie aanvraag. Hierdoor heeft hij waarschijnlijk geen poot om op te staan, maar het is vooral een principekwestie voor ons.
Ik ben bang dat, als hij nu toegeeft, ze ons dit vaker gaan flikken.

Zijn baas klaagt al maanden over personeelstekort, maar doet geen enkele poging om nieuwe mensen aan te nemen.
Met uitzendkrachten werken ze niet...
T vreemde vind ik ook nog eens dat hij de enige is, bij een bedrijf van 30 mensen, waarbij dit gebeurt...de rest van de mensen (inclusief zijn baas en de bedrijfsleider, die besloten hebben zijn vakantie in te trekken) kunnen gewoon hun vakantie houden...

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  CCC do 24 mei 2012 - 11:14

Tja, mondeling akkoord zou ik zelf nooit accepteren... Want dan gebeuren dit soort dingen dus... Vrees dat je er weinig mee kunt...

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  JD do 24 mei 2012 - 11:16

chococupcake schreef:Tja, mondeling akkoord zou ik zelf nooit accepteren... Want dan gebeuren dit soort dingen dus... Vrees dat je er weinig mee kunt...

ik zelf zou ook nooit genoegen nemen met een mondeling akkoord hoor, helaas is vriendlief hier érg laks/makkelijk in, en ietwat te goed van vertrouwen.
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Snoopy do 24 mei 2012 - 11:22

JaneDoe schreef:hij heeft zijn contract op 1 april getekend.... dus geen idee hoe het dan zit met die cao?

helaas is alles in de horeca en vooral op zijn werk erg slecht geregeld, hij heeft dan ook slechts een mondeling akkoord gekregen op zijn vakantie aanvraag. Hierdoor heeft hij waarschijnlijk geen poot om op te staan, maar het is vooral een principekwestie voor ons.
Ik ben bang dat, als hij nu toegeeft, ze ons dit vaker gaan flikken.

Zijn baas klaagt al maanden over personeelstekort, maar doet geen enkele poging om nieuwe mensen aan te nemen.
Met uitzendkrachten werken ze niet...
T vreemde vind ik ook nog eens dat hij de enige is, bij een bedrijf van 30 mensen, waarbij dit gebeurt...de rest van de mensen (inclusief zijn baas en de bedrijfsleider, die besloten hebben zijn vakantie in te trekken) kunnen gewoon hun vakantie houden...


Dan heeft hij op dit moment geen cao. Geloof dat het voornamelijk betekend dat je niks hebt om op terug te vallen. Normaal teken je in je contract ook dat alles wat in het cao staat ook geldt, maar dat iser nu dus niet. Misschien handig om uit te zoeken, wat jehebt kans dat zijn baas dus opbadis hiervan zegt dat hij dit kan flikken (en andere collega's misschien niet, als hun contract eerder is getekend hebben ze wel cao).
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Gast do 24 mei 2012 - 18:35

Het kan natuurlijk best dat die andere collega's wel iets geboekt hebben en/ of zijn baas denkt 'kom die jongen die heeft tenminste nog die andere vrije dagen als ik dit terug neem. Als ik je vriend was dan zou ik toch eens met die baas praten en vragen wat voor structureel iets hij wil gaan doen aan het personeelstekort. Want als hij nu iemand aan neemt zou die ook tegen die tijd gewoon kunnen werken. Of het verder mag weet ik niet maar als er niks op papier staat heeft hij weinig te zeggen natuurlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Burgemeester Nicky do 24 mei 2012 - 20:17

Als het zo is dat er op dit moment geen CAO is (apart dat de horeca geen CAO meer heeft?!) wordt er gekeken wat er in zijn arbeidscontract staat over vrij vragen.
Staat daar niks in, dan heeft hij gewoon vrij. Zijn werkgever had binnen twee weken moeten reageren op zijn vrij vraag verzoek. Doet hij dat niet, dan heeft hij gewoon recht op zijn vrije dagen.
En je kunt inderdaad vanwege gewichtige redenen geweigerd worden om vakantie op te nemen. Maar in zo'n groot bedrijf (je hebt het over 30 medewerkers) zal het vast niet zo zijn dat jouw vriend zo belangrijk en onvervangbaar is dat het een gewichtige reden betreft. Want daar kunnen ze altijd vervangers voor vinden, zeker aangezien je vriend al enige tijd van te voren vrij heeft gevraagd.

Beide punten die ik opnoem staan gewoon in het wetboek. Namelijk in art. 7:638

Naar mijn mening staat jouw vriend gewoon in zijn recht en dat zal ik zijn baas ook wel duidelijk gaan maken als ik hem was. Hij laat zich gewoon gebruiken op deze manier. Erg vervelend!

Burgemeester Nicky
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1796
Punten : 2635
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Snoopy do 24 mei 2012 - 20:47

Burgemeester Nicky schreef:Als het zo is dat er op dit moment geen CAO is (apart dat de horeca geen CAO meer heeft?!) wordt er gekeken wat er in zijn arbeidscontract staat over vrij vragen.
Staat daar niks in, dan heeft hij gewoon vrij. Zijn werkgever had binnen twee weken moeten reageren op zijn vrij vraag verzoek. Doet hij dat niet, dan heeft hij gewoon recht op zijn vrije dagen.
En je kunt inderdaad vanwege gewichtige redenen geweigerd worden om vakantie op te nemen. Maar in zo'n groot bedrijf (je hebt het over 30 medewerkers) zal het vast niet zo zijn dat jouw vriend zo belangrijk en onvervangbaar is dat het een gewichtige reden betreft. Want daar kunnen ze altijd vervangers voor vinden, zeker aangezien je vriend al enige tijd van te voren vrij heeft gevraagd.

Beide punten die ik opnoem staan gewoon in het wetboek. Namelijk in art. 7:638

Naar mijn mening staat jouw vriend gewoon in zijn recht en dat zal ik zijn baas ook wel duidelijk gaan maken als ik hem was. Hij laat zich gewoon gebruiken op deze manier. Erg vervelend!

Het is tijdelijk. Ze worden het maar niet eens over het nieuwe CAO, dus tot die tijd geen CAO en de vorige is inmiddels dus verlopen Rolling Eyes Is ook maf, mijn contract ging gelukkig om 31 maart in, dus geldt het vorige CAO.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  minoessepoes do 24 mei 2012 - 21:06

Een werkgever die daarvoor gewichtige reden heeft, kan op de vastgestelde datum van de vakantie terugkomen en daarmee het opnemen van de vastgestelde vakantie tegengaan. Hij moet dan wel eerst in overleg treden met de medewerker (art 7:638-5 BW). De werkgever stelt de vakantie dan op een later of eerder tijdstip vast, wat hij dan niet meer kan veranderen. De werkgever moet bij de vaststelling opnieuw met bovenstaande procedure rekening houden (4.2.2.1.). De werkgever dient de financiële schade te vergoeden die de medewerker door het veranderen van de vakantie lijdt. De medewerker moet op zijn beurt de schade zoveel mogelijk beperken. Daaruit volgt niet dat hem een verwijt te maken valt, als hij geen annuleringsverzekering heeft gesloten, hoewel de meeste verzekeringen niet op deze situatie betrekking hebben.

Het gaat er dus om of de reden dat zijn baas de vakantie intrekt gewichtig genoeg is, dat valt te betwisten.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Esperanza vr 25 mei 2012 - 0:27

minoessepoes schreef:Een werkgever die daarvoor gewichtige reden heeft, kan op de vastgestelde datum van de vakantie terugkomen en daarmee het opnemen van de vastgestelde vakantie tegengaan. Hij moet dan wel eerst in overleg treden met de medewerker (art 7:638-5 BW). De werkgever stelt de vakantie dan op een later of eerder tijdstip vast, wat hij dan niet meer kan veranderen. De werkgever moet bij de vaststelling opnieuw met bovenstaande procedure rekening houden (4.2.2.1.). De werkgever dient de financiële schade te vergoeden die de medewerker door het veranderen van de vakantie lijdt. De medewerker moet op zijn beurt de schade zoveel mogelijk beperken. Daaruit volgt niet dat hem een verwijt te maken valt, als hij geen annuleringsverzekering heeft gesloten, hoewel de meeste verzekeringen niet op deze situatie betrekking hebben.

Het gaat er dus om of de reden dat zijn baas de vakantie intrekt gewichtig genoeg is, dat valt te betwisten.

Ik wilde met precies hetzelfde komen, dan maar +1 Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? 561177
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  JD vr 25 mei 2012 - 6:04

Bedankt voor de info dames! Daar kan ik wel wat mee smile
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Ella vr 25 mei 2012 - 7:55

JaneDoe schreef:Bedankt voor de info dames! Daar kan ik wel wat mee Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? 561177

Succes! hopelijk komt het goed
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  JD vr 25 mei 2012 - 9:22

ik laat wel weten hoe het afloopt laughcry
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Ella vr 25 mei 2012 - 9:47

JaneDoe schreef:ik laat wel weten hoe het afloopt Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? 394967

Ja doe dat, ben benieuwd
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  RYW vr 25 mei 2012 - 18:16

Wil je vriend er eigenlijk wel werk van maken? Want je schreef dat hij niet echt actie wou ondernemen... En wat gaan jullie doen?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  JD za 26 mei 2012 - 8:49

RYW schreef:Wil je vriend er eigenlijk wel werk van maken? Want je schreef dat hij niet echt actie wou ondernemen... En wat gaan jullie doen?

Hij wil er wel werk van maken,heeft zelfs t woord 'rechtszaak' al gebruikt,maar is tegelijkertijd natuurlijk ook wel bang voor de gevolgen....
Vandaag heeft ie een vriendin van mij gebeld,die ook in de horeca werkt,om te vragen of zij nog mensen zoeken..

JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  RYW za 26 mei 2012 - 9:31

JaneDoe schreef:
RYW schreef:Wil je vriend er eigenlijk wel werk van maken? Want je schreef dat hij niet echt actie wou ondernemen... En wat gaan jullie doen?

Hij wil er wel werk van maken,heeft zelfs t woord 'rechtszaak' al gebruikt,maar is tegelijkertijd natuurlijk ook wel bang voor de gevolgen....
Vandaag heeft ie een vriendin van mij gebeld,die ook in de horeca werkt,om te vragen of zij nog mensen zoeken..


Dat laatste lijkt me slimmer dan het eerste, eerlijk gezegd. Een rechtszaak zou ik te ver vinden gaan, zo hoog zou ik het niet spelen voor alleen ingetrokken vakantie, maar ergens anders gaan werken is misschien wel een goeie optie. Alleen, misschien moet je vriend ook naar zichzelf kijken en zich dingen niet zo aan laten leunen bij een eventuele nieuwe werkgever. Als jij altijd overal ja op zegt word jij altijd gevraagd...
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  JD za 26 mei 2012 - 9:49

Klopt hoor,een rechtszaak zal t niet worden,daar moet toch wel wat meer voor gebeuren dan dit.
En ik vind zelf ook dat hij wel wat meer op zn strepen mag staan op z'n werk. Hij trekt echt te weinig zn mond open,waardoor hij een makkelijk 'doelwit' is.
Zo hebben ze 2 diensten op zn werk; of je werkt tot sluit (is rond 02.00 thuis) of tot 22.30. Normaal gesproken wordt dit netjes afgewisseld, nu heeft hij al een maand of 3 achter elkaar sluitdiensten,en hij trekt zn mond er niet over open. Ik had al lang wat gezegd,maar ja....
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  mezzoforte di 29 mei 2012 - 10:23

Is er ondertussen nog wat gebeurd?
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  JD di 29 mei 2012 - 11:10

mezzoforte schreef:Is er ondertussen nog wat gebeurd?


nee nog geen nieuws... hij heeft tegen zijn baas gezegd dat hij écht niet komt werken, en sindsdien niks meer gehoord....
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Vakantie vriend ingetrokken - mag dit? Empty Re: Vakantie vriend ingetrokken - mag dit?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum