Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het UP-topic

+40
red rose
LMCurious
Happydobby
Thunder
_Lana_
Bloempjuh23
maiadebij
Fiwen
mauwmauw
Darius
Twellie
Tiara
Filoria
Nijntje
Printje
luenca
Linda
Vancity_girl
nillis
Nana
Tania
Emma_
Bolleke
Pollewop
missy.
Fiebje
frolic
woezel
Lejow
Mamsie
Flower_L
Teddyaapje
Floor
LotteK
PapillonRose
TukTuk
Sophiee
Liadan
Susan
Parisienne
44 plaatsers

Pagina 16 van 19 Vorige  1 ... 9 ... 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 16 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gast zo 24 jun 2012 - 22:11

Liadan schreef:Even dit topic van pagina 6 afhalen.

Is iemand nog naar de beurs geweest? En hoe was het?

Ik ben geweest, samen met man en dochter, we hebben het erg naar onze zin gehad. We zijn naar de lezing van Stefan Kleintjes geweest over borstvoeding en bijvoeding v.a. zes maanden. Eigenlijk hadden we ook naar naar de lezing over vaccinaties gewild - we hebben wel een tijdje met Door staan praten, maar na de lezing van Stefan vond T. het eigenlijk wel genoeg geweest. Lekker nog even daar buiten wat rondgeslenterd ook, het hotel waar de beurs gehouden werd lag in een hele mooie omgeving.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Parisienne za 11 aug 2012 - 10:57

Waarom begrijpt mijn omgeving er toch niks van? Ik heb al van meerderen te horen gekregen dat we veel te soft voor N. zijn. "Je moet wat harder zijn voor haar. Ze moet leren dat niet alles mag en kan. Je geeft veel te vaak toe. Je verwent haar op deze manier." Dergelijke opmerkingen krijg ik helaas vaak genoeg te horen. Mijn moeder liet dit gisteren ook doorschemeren. Ze vond dat we niet hard genoeg zijn voor N. en dat ik haar veel te vaak haar zin geef. Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom we doen wat we doen. Dat dit voor mij natuurlijk en logisch voelt. Helaas is er niemand die het echt begrijpt. Ik heb mijn moeder voorgesteld om 'Opvoeden zonder straffen en belonen' te lezen, maar ze geeft aan niet toe te komen aan lezen (dit is ook zo, ze is echt ontzettend druk met werk en studie). Ik wil haar graag meer duidelijkheid geven, maar ik weet niet hoe. In mijn hoofd heb ik alles goed op orde, weet ik precies wat ik voel, wat ik wil, waarom ik het zo wil, etc. Maar als ik moet gaan uitleggen lijkt het allemaal zo warrig en weet ik niet waar te beginnen.

We gaan binnenkort op vakantie met mijn vader en stiefmoeder. Ook zij weten er wel een beetje van, maar ik wil ze toch meer uitleggen aangezien we bijna 24/7 met elkaar zullen zijn. Zij zijn bijvoorbeeld van het: "Als je je eten op eet mag je een ijsje, anders niet." "Nee, niet doen N!" etcetera. Als ik N. benader/corrigeer/ergens op aanspreek gaan zij er vaak op in. Ik zit te denken om voor de vakantie nog even met hen te praten over wat ik verwacht van hen. Ze hoeven dingen niet per se te doen op onze manier, maar er zijn toch bepaalde dingen die ik echt niet wil. Zo hoop ik ook dat ze mij de ruimte geven N. op mijn manier 'op te voeden' en er niet continu doorheen komen met hoe het volgens hun moet.

Iemand tips hoe ik dit kan aanpakken, bij zowel mijn moeder als de vakantie-situatie met mijn vader en stiefmoeder? En iemand nog een korte en bondige 'leg-het-uit-aan-vreemden-versie' van UP? Wink
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Twellie za 11 aug 2012 - 11:09

Die bondige uitleg kan ik ook niet geven helaas, vanmiddag hadden we een verjaardag en ik heb geen commentaar gehad maar ik voelde wel wat priemende blikken Het UP-topic - Pagina 16 1578173417 . Wij voeden trouwens niet geheel op volgens UP maar ik pak er wat dingen uit mee die voor ons goed voelen.

Je vader en stiefmoeder zou ik gewoon de uitgebreide uitleg geven als jullie een tijdje 24/7 met elkaar om zullen gaan. En verder het verzoek jullie je gang te laten gaan en zich er zo min mogelijk in te mengen. Misschien kunnen hun het boekje wel lezen?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Susan za 11 aug 2012 - 11:14

Dat is wel vervelend ja, dat je zoveel commentaar krijgt. Wat het zo lastig maakt is dat je je visie niet vanuit een neutrale situatie moet verdedigen, maar vanuit een situatie waarin je kritiek krijgt en je dus het gevoel hebt dat je je moet verdedigen. Zelf heb ik daar echt een hekel aan, het voelt heel ongelijkwaardig, alsof je al meteen een zwakkere positie hebt en je moet strijden voor de goedkeuring van de ander. Het is wel erg jammer dat je moeder aan de ene kant kritiek heeft, maar aan de andere kant niet bereid is om zich te verdiepen in jouw manier van opvoeden. Natuurlijk kan het heel goed zijn dat ze het te druk heeft om te lezen, maar het zou fijn zijn als ze dan zelf incalculeert dat ze niet volledig op de hoogte is van de situatie en er dus op dit moment, nu ze zich er niet in kan verdiepen, eigenlijk ook niet helemaal goed over kan oordelen. Maar dat is lastig.

Als je samen op vakantie gaat zit je natuurlijk helemaal op elkaars lip en dan kun je er inderdaad wel op rekenen dat ze zich met jullie opvoeding gaan bemoeien of zelfs mee gaan opvoeden. Hebben je vader en stiefmoeder het ook te druk om een boek hierover te lezen? Kun je ze niet het boek lenen dat je zelf het prettigst en het duidelijkst vindt? Of anders misschien een link of meerdere links van internetsites waar het goed wordt uitgelegd?

Overigens denk ik wel dat bijna alle ouders af en toe last hebben van een generatiekloof met de grootouders.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Parisienne za 11 aug 2012 - 20:55

Bedankt voor jullie reacties. Telkens krijg ik inderdaad het idee dat ik mezelf ontzettend moet verdedigen, dat ik moet 'strijden' om mijn mening duidelijk te maken. Ik ben al snel bang dat men denkt dat ik het gewoon niet goed doe, omdat het niet overeenkomt met hun ideeën over opvoeden.

Ik zal mijn moeder dit artikel van Kiind eens laten lezen. Hier staat in grote lijnen op zich wel hoe ik erover denk en wat de achterliggende gedachte precies is.
Kiind

Ik heb een ontzettend goede band met mijn ouders, vandaar dat het me best veel doet.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  PapillonRose za 11 aug 2012 - 22:08

Ik heb helaas precies hetzelfde Parisienne, en vind het ook erg lastig om duidelijk te maken,waarom ik het zo doe. En ook mijn moeder gaat de door mij voorgestelde boeken niet lezen. Hoeft ook niet, maar zo wordt het wel lastiger om dingen duidelijk te maken.. Mijn moeder vindt me te soft, en mijn vader geeft haar juist in alles de zin, al ben ik het er niet mee eens. Gelukkig komt dat laatste weinig voor, want ik grijp wel in als het echt te gek wordt (bijvoorbeeld het zoveelste koekje). Ik vind het in elk geval ook lastig om mijn ouders te doen inzien waarom ik het zo aanpak. Zal je artikel eens lezen en ook aan mijn ouders laten lezen. Hopelijk lukt het ons om te laten zien wat de achtergrond van onze aanpak is!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Bloempjuh23 za 11 aug 2012 - 22:30

@ parisienne -> Ik heb het artikel gelezen en ik vond het heel duidelijk. Wat ik alleen miste in het hele hele verhaal is dat er nergens expliciet staat vermeld hoe je het dan wel aan moet pakken. Ik vind het trouwens enorm interessant omdat bij ons de zogenoemde time-out dus ook niet werkt. Ze wordt er alleen maar hysterisch van en gaat het punt compleet voorbij waarom ze bijv. Op de trap moest gaan zitten.

Het lijkt mij voor jou wel moeilijk om je continu te moeten verdedigen waarom jij het zo doet voor je kind. Zo heb ik mijn eerste 18 maanden borstvoeding gegeven en al na 5 maanden kreeg ik elke keer te horen dat 'grote' kinderen niet aan de borst horen. Van beide ouders. Wij stonden er helemaal achter. En.op slot hebben ze zich er bij neer gelegd. Maar ja zo samen op vakantie zou ik eerst een avond met ze gaan zitten. Hoe staat jouw man erin?

Bloempjuh23
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 167
Punten : 193
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  missy. di 14 aug 2012 - 21:24

Ik vind het ook lastig om met andere mensen over opvoeding en borstvoeding te praten. Vooral ook omdat als ik vertel dat ik het anders doe, zij het (kunnen) opvatten als kritiek op hun opvoeding.

Het is nu zelfs zo erg dat ik van mijn eigen man kritiek krijg Cry . Onze dochter slaapt slecht. En het is de laatste tijd alleen maar slechter geworden. We hebben al tijden discussie over wel/niet laten huilen. En of kinderen wel/niet kunnen manipuleren.
Nou kwam hij vannochtend aan met dit artikel:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/803/Tips/article/detail/21654/2008/01/01/Ook-baby-s-weten-wat-manipuleren-is.dhtml
Hij was helemaal boos, ik had al die tijd gelogen, en nu zeggen zelfs de 'experts' het.
Nu vind hij dat we onze dochter maar een week moesten laten huilen en dat onze buren dan pech hebben.
Ze kan namelijk zo hard huilen/gillen dat de hele buurt mee kan genieten.Cry
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 292
Registratiedatum : 13-12-10

Bericht  Susan di 14 aug 2012 - 21:30

Wat een uitgesproken kinderachtige reactie van je man.

En een week laten huilen? Hij zou van mij het dak op kunnen. Daar zou ik echt niet over in discussie gaan, dat zou dus gewoon niet gebeuren.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  missy. di 14 aug 2012 - 21:35

Dat gaat dus ook echt niet gebeuren. Daarnaast ben ik altijd degene die eruit gaat 's nachts. Gewoon omdat we dan allemaal het snelst weer slapen. Het gebeurt ook regelmatig dat hij haar niet eens hoort.
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  maiadebij di 14 aug 2012 - 22:00

bah zeg wat een negatief artikel! Baby's vanaf 6 maanden die al oefenen met liegen Het UP-topic - Pagina 16 878948377 en wat een vervelende reactie van je man, jou beschuldigen dat je liegt vind ik nogal wat. Het is eerder een verschil van mening toch? Lijkt me heel moeilijk om zo tot een middenweg te komen... Kan je geen duidelijk tegen artikel vinden, waarin uitgelegd staat dat laten huilen (en dan bedoel ik echt een flinke tijd achter elkaar) gewoon slecht is voor de ontwikkeling van een kind?

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Susan di 14 aug 2012 - 22:04

maiadebij schreef:bah zeg wat een negatief artikel! Baby's vanaf 6 maanden die al oefenen met liegen Het UP-topic - Pagina 16 878948377 en wat een vervelende reactie van je man, jou beschuldigen dat je liegt vind ik nogal wat. Het is eerder een verschil van mening toch? Lijkt me heel moeilijk om zo tot een middenweg te komen... Kan je geen duidelijk tegen artikel vinden, waarin uitgelegd staat dat laten huilen (en dan bedoel ik echt een flinke tijd achter elkaar) gewoon slecht is voor de ontwikkeling van een kind?

Eens.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  maiadebij di 14 aug 2012 - 22:08

deze bijvoorbeeld:

http://www.scientias.nl/de-baby-laten-huilen-is-gevaarlijk/7949

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Bericht  missy. di 14 aug 2012 - 22:22

Ja die had ik ook gevonden. Op dezelfde site staat ook het volgende artikel:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/450/Huilbaby/article/detail/1096459/2010/04/22/Baby-laten-huilen-veroorzaakt-hersenschade.dhtml
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Linda di 14 aug 2012 - 22:25

missy. schreef:Ik vind het ook lastig om met andere mensen over opvoeding en borstvoeding te praten. Vooral ook omdat als ik vertel dat ik het anders doe, zij het (kunnen) opvatten als kritiek op hun opvoeding.

Het is nu zelfs zo erg dat ik van mijn eigen man kritiek krijg Cry . Onze dochter slaapt slecht. En het is de laatste tijd alleen maar slechter geworden. We hebben al tijden discussie over wel/niet laten huilen. En of kinderen wel/niet kunnen manipuleren.
Nou kwam hij vannochtend aan met dit artikel:
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/803/Tips/article/detail/21654/2008/01/01/Ook-baby-s-weten-wat-manipuleren-is.dhtml
Hij was helemaal boos, ik had al die tijd gelogen, en nu zeggen zelfs de 'experts' het.
Nu vind hij dat we onze dochter maar een week moesten laten huilen en dat onze buren dan pech hebben.
Ze kan namelijk zo hard huilen/gillen dat de hele buurt mee kan genieten.Cry

Bah wat een negatief artikel! Een baby wat huilt voor aandacht, raar hoor, hij kan dat ook gewoon vragen. silent

Vervelend dat je partner zo'n achterlijk, niets onderbouwend artikel serieus neemt...

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  missy. di 14 aug 2012 - 22:31

Over het algemeen zijn we het aardig eens over de opvoeding. Maarja ze was nog klein. Nu wordt ze ouder en begint het iets lastiger te worden draait zijn mening bij. Want ja ook andere (lees collega's/vrienden/cb) zeggen dat met huilen niets mis is. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan Het UP-topic - Pagina 16 878948377 .
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Linda di 14 aug 2012 - 22:34

missy. schreef:Over het algemeen zijn we het aardig eens over de opvoeding. Maarja ze was nog klein. Nu wordt ze ouder en begint het iets lastiger te worden draait zijn mening bij. Want ja ook andere (lees collega's/vrienden/cb) zeggen dat met huilen niets mis is. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan Het UP-topic - Pagina 16 878948377 .

Ja, zo jammer is dat. Voor veel mensen is laten huilen heel normaal..

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  missy. di 14 aug 2012 - 22:50

Ja heel jammer. En vooral die mensen die je dan het gevoel geven dat het je eigen schuld is dat ze nog niet doorslaapt. Het wordt niet hardop gezegd maar ik krijg regelmatig dat gevoel.
Er zijn zoveel onderzoeken die bewijzen dat lang laten huilen slecht is. Jammer dat er dan ook weer heel veel onderzoeken zijn die het tegen over gestelde beweren.
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  maiadebij di 14 aug 2012 - 22:55

J wordt bijna 2 jaar en slaapt ook nog niet door, verder wel een heel zelfstandig meisje en echt een bikkel die bijna nooit huilt. Ook ik krijg wel eens opmerkingen waaruit doorschemert dat ik het aan mezelf te danken heb (gelukkig niet uit mijn naaste omgeving).

Iemand zei me ooit dat het huilen van kinderen eigenlijk een overlevingsinstinkt is. Zeker als ze heel klein zijn, weten ze dat ze het alleen nooit overleven dus huilen ze om mama. Als die vervolgens niet komt, is het voor zo'n kleintje gewoon een soort doodsangst om alleen te zijn.

J huilt overigens niet meer als ze wakker wordt maar roept me. Als ik vervolgens iets te langzaam reageer naar haar zin hoor ik een verongelijkt "mama komt niet Neutral " uit haar kamertje komen Laughing

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 23:05

Interessant onderwerp. Binnenkort ga ik er eens wat over lezen. Word nu op sommige momenten zo moe van het gezeur.. 'eerst dit doen, anders mag dat niet' en 'als je dit opeet dan krijg je een toetje' etc... Ik wil dat mijn zoon dingen uit zichzelf doet en niet omdat wij daar wat tegenover stellen. Maar of dat nu nog om te draaien is?

Gast
Gast

Bericht  Linda di 14 aug 2012 - 23:07

Elodie, ik denk het wel hoor. Hoe oud is je zoontje?

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 23:08

Ik zit nu in de kraamweek en heb al diverse keren te horen gekregen dat onze 5 dagen oude frutsel in haar wiegje (die we niet eens hebben whaha Laughing ) moet liggen, omdat zij anders vervelend zou worden.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 23:13

Linda schreef:Elodie, ik denk het wel hoor. Hoe oud is je zoontje?
Bijna 5 jaar.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 23:14

Rejoy. schreef:Ik zit nu in de kraamweek en heb al diverse keren te horen gekregen dat onze 5 dagen oude frutsel in haar wiegje (die we niet eens hebben whaha Laughing ) moet liggen, omdat zij anders vervelend zou worden.

Jeetje waar bemoeien mensen zich mee. Echt brutaal.
Maar ik vraag me nu wel af waar ze dan ligt als je geen wiegje hebt?

Gast
Gast

Bericht  missy. di 14 aug 2012 - 23:14

Rejoy. schreef:Ik zit nu in de kraamweek en heb al diverse keren te horen gekregen dat onze 5 dagen oude frutsel in haar wiegje (die we niet eens hebben whaha Laughing ) moet liggen, omdat zij anders vervelend zou worden.

Tututut, ben je je kind nu al aan het verwennen? Dat kan echt niet hoor!Rolling Eyes
Hoe gaat het met de borstvoeding?

@ Maiadebij, als je het zo uitlegt is het nog zieliger pale
Moest wel lachen hoe je dochter reageert.
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud