Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het UP-topic

+40
red rose
LMCurious
Happydobby
Thunder
_Lana_
Bloempjuh23
maiadebij
Fiwen
mauwmauw
Darius
Twellie
Tiara
Filoria
Nijntje
Printje
luenca
Linda
Vancity_girl
nillis
Nana
Tania
Emma_
Bolleke
Pollewop
missy.
Fiebje
frolic
woezel
Lejow
Mamsie
Flower_L
Teddyaapje
Floor
LotteK
PapillonRose
TukTuk
Sophiee
Liadan
Susan
Parisienne
44 plaatsers

Pagina 18 van 19 Vorige  1 ... 10 ... 17, 18, 19  Volgende

Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  missy. wo 10 okt 2012 - 0:33

Even het topic weer omhoog gehaald.
Parisiene ben benieuwd hoe het met je gaat en slapen van je dochter. En met de onderzoeken?

Hier gaat het slapen 's nachts weer een stuk beter.
Ik merk nu wel dat het 'echte' opvoeden is begonnen en dat ik soms een stuk ongeduldiger ben als dat ik soms wil.
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 292
Registratiedatum : 13-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne ma 4 feb 2013 - 20:58

Ik haal hem weer even omhoog. Er zijn toch wat dingen waar ik het erg moeilijk mee heb de laatste tijd. Ten eerste het slapen van N. (zie het topic: 's Nachts uit bed en kamer komen). Maar het moeilijkste voor mij op dit moment is dat ik van mijn vriend weer de schuld krijg van al N.'s slaapproblemen. Ik heb haar teveel verwend door telkens naar haar toe te gaan. Ze wil alleen mama (ik geef haar groot gelijk, papa doet niet begripvol en aardig tegen haar 's nachts). Een papa die boos wordt op een moment dat zij het moeilijk heeft helpt haar niet. Ik laat mijn vriend zijn eigen manier doen, maar mij daarentegen de schuld geven vind ik erg pijnlijk. Ik ben teveel met N. thuis, ik doe teveel mijn manier, ik ben te toegeeflijk, ik ben niet consequent.. ga maar door. Dit terwijl ik het zelf zo helemaal niet zie. Ik kan hem mijn gedachtengang maar niet duidelijk maken. Het meest vervelende van alles is dat N.'s kinderpsycholoog volledig aan 'zijn kant' staat. Vriend en ik hebben daar om de twee/drie/vier weken samen een gesprek. Nu is het hoofdonderwerp telkens weer mijn gedachtengang. Ik word er zo moe en verdrietig van. Ze snappen me gewoon niet Cry
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  red rose di 5 feb 2013 - 19:41

Ik heb nog even een vraag over UP, we zijn wel geinteresseerd in UP en passen er denk ik ook wel dingen uit toe in onze opvoeding. Welk boek zouden we hier over kunnen lezen? We hebben How to talk to kids al in huis.
red rose
red rose
Prater
Prater

Aantal berichten : 536
Punten : 587
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan di 5 feb 2013 - 19:50

Ik vond 'luisteren naar kinderen' van Thomas Gordon een fijn boek.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Fiwen di 5 feb 2013 - 20:52

Ik vond "Opgroeien in vertrouwen" van Justine Mol een mooi boek om mee te beginnen. En nu ben ik (nog steeds) bezig met 'Unconditional Parenting" van Alfie Kohn en dat is voor mij een mooie verdieping na het boek van Justine Mol.
Ik heb trouwens ook de DVD van Alfie Kohn maar die heb ik nog niet gezien, ben er wel heel benieuwd naar.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Teddyaapje di 5 feb 2013 - 20:59

ik heb ook opgroeien in vertrouwen van justine moll gelezen en heb uncoditional parenting van alfi kohn hier liggen. Ben eerst de dvd hiervan aant kijken.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Tiara di 5 feb 2013 - 21:05

Ik ben momenteel ook de dvd aan het kijken. Vind t wel lastig in Engels af en toe.
Verder lees ik How 2 talk 2 kids en Wil ik die van Justine mol nog lezen.

Ik vrag mij af of iemand bekend is met het boek positief en creatief opvoeden?
niet helemaal up maar kreeg daar een cursus vanuit aangeboden . Het boek is vn tischa neve. Kan ook geen inkijk exemplaar vinden, maar ben wel benieuwd of het aansluit of dat zij een totaal andere kijk heeft op dingen.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan di 5 feb 2013 - 21:06

Tischa Neve deed toch mee in een dat tv-programma over opvoeden dat een tijdje geleden op televisie kwam? (een soort nederlandse supernanny)?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Tiara di 5 feb 2013 - 21:09

Is dat zo? Oh dan is het niks voor mij. Ik kon niet echt iets over dat boek vinden, maar ik had al een lichtelijk vermoeden dat het toch een andere insteek zou hebben.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan di 5 feb 2013 - 21:32

Ik weet het niet zeker hoor, maar haar naam komt me zo bekend voor. Ik zal eens gaan zoeken.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  red rose di 5 feb 2013 - 22:24

Bedankt dames, ik ga een kijken naar de boeken Luisteren naar kinderen en opgroeien in vertrouwen
red rose
red rose
Prater
Prater

Aantal berichten : 536
Punten : 587
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne wo 6 feb 2013 - 6:21

Opgroeien in vertrouwen vond ik een fijn boekje om mee te beginnen. Ik ben nog wel benieuwd naar het boek van Alfie Kohn, alleen ik zie zo op tegen het Engels.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Fiwen wo 6 feb 2013 - 7:14

Parisienne schreef:Opgroeien in vertrouwen vond ik een fijn boekje om mee te beginnen. Ik ben nog wel benieuwd naar het boek van Alfie Kohn, alleen ik zie zo op tegen het Engels.

Ik vind het boek van Alfie Kohn niet moeilijk geschreven, denk dat je het echt wel kunt volgen.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Teddyaapje wo 6 feb 2013 - 10:13

Het boekmis goed te lezen maar ik moet er wel echt voor zitten en me erop concentreren..tis niet iets (voor mij) om t tussen de bedrijven door te doen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne wo 6 feb 2013 - 12:01

Ik ga het toch proberen (met dank aan Fiwen Very Happy). Ben erg benieuwd!
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan do 7 maa 2013 - 9:59

Even een peuterspeelzaal vraag. Als onze zoon 2,5/3 jaar is dan willen we hem naar de psz laten gaan. Ik ben net gaan kijken op de site van de peuterspeelzaal hier in de buurt en las dat alle leidsters daar Triple-p geschoold zijn. In hun pedagogisch beleidsplan kan ik hier niks over terugvinden (misschien is het verouderd?).
Ik heb zelf helemaal niks met triple-p dus wil sowieso eerst een keer gaan kijken voordat we onze zoon daar inschrijven en heb veel vragen.

Maar voor degenen met kinderen die naar de psz gaan: hebben jullie een psz gevonden die aansluiten bij jullie manier van opvoeden?

En ik heb net ook het inschrijfformulier gezien en daar staat:
'wij willen graag een gesprek met de leidsters voor dat het kind geplaatst wordt: ja/nee. Toelichting:'
Maar het is toch heel normaal dat je eerst een gesprek hebt met de leidsters? zij weten toch helemaal niks over jouw kind. Hoe is dat bij jullie gegaan?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Twellie do 7 maa 2013 - 10:09

Geen peuterspeelzaal, dus weet niet of je hier veel aan hebt. Op zich vind ik het wel vergelijkbaar met een opvang uitzoeken: peuterspeelzalen hebben ook verschillende pedagogische zienswijzes. De leidster van mijn dochter op de opvang heeft bij haar vorige baan op een antroposofische peuterspeelzaal gewerkt. Dat klonk zo leuk: ze gingen elke dag samen brood bakken en eten en speelgoed is daar van natuurlijke materialen.

Misschien gewoon wat google-en op verschillende peuterspeelzalen en hun zienswijzes? Zo heb ik tenminste de opvang van mijn dochters gevonden.

Deze peuterspeelzaal klinkt niet alsof er een grote connectie is met jouw manier van opvoeden smile.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan do 7 maa 2013 - 10:20

Nee, klopt Twellie. Het probleem is alleen dat hier geen andere peuterspeelzaal in het dorp is. Nou ja, er zijn er wel meer maar ze vallen allemaal onder dezelfde stichting...

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Twellie do 7 maa 2013 - 10:25

Oh ja, ik zie nu ook dat je vraag 'Hebben jullie...' en niet 'Hoe hebben jullie...' is, had het even verkeerd gelezen.

Qua opvang hebben wij dat dus wel, maar ik woon in een stad en er is hier keuze genoeg (al zitten we nu uiteindelijk bij een opvang een dorp verderop smile).

Anders zou je altijd het gesprek aan kunnen gaan on te kijken of je het echt met een bepaalde visie oneens bent. En als dat zo is, of de peuterspeelzaal zich kan aanpassen daarin. Bij de opvang waar mijn dochter op zit, vind ik bijvoorbeeld een minpuntje dat kinderen wel eens gestraft worden. Dan moeten ze bijvoorbeeld even op een stoeltje zitten. Mijn dochter zou zich rot schrikken, die heeft nog nooit van straf gehoord. Maar bij haar pakken ze het dus anders aan als ze iets doet wat niet de bedoeling is.

Ik denk haast dat veel peuterspeelzalen wel genegen zijn hun visie iets aan te passen aan de ouders omdat er niet zoveel aanmeldingen zijn voor nieuwe kindjes.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan do 7 maa 2013 - 10:32

Ja, dat wil ik inderdaad gaan doen en als hun visie toch te veel afwijkt van die van ons dan moeten we iets anders gaan verzinnen.
Ik wil ook niet dat mijn zoon gestraft wordt voor iets, dus dat zou wel een belangrijk punt zijn om te bespreken. Met belonen heb ik minder moeite.
Een kdv dat aansluit bij wat wij belangrijk vinden is er wel, mijn dochter ging naar een goed kdv (ook een dorp verderop). Maar wij hebben geen opvang nodig dus een kdv vinden we eigenlijk ook geen optie.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  PapillonRose do 7 maa 2013 - 10:37

Ik heb een peuterspeelzaal gevonden die past bij mijn manier van opvoeden. Het is een antroposofische geworden, in een andere plaats dan waar ik woon (6km met de auto enkele reis). Hier twee gesprekken vooraf gehad, uitgebreid informatie gekregen en gelegenheid gehad te vragen wat ik wilde. Lijkt me ook heel vreemd, dat een gesprek vooraf niet standaard is!

Als ik trouwens voor een psz om de buurt had gekozen, dan had ik wel bepaalde dingen willen bespreken. Bijvoorbeeld dat ik niet zou willen dat ze straf krijgt, zou dat niet mogelijk zijn dan zou ik erg balen wanneer er geen andere psz in de buurt was die geschikt zou zijn. Ik moet er nu wat verder voor rijden (terwijl er tig psz op steenworp afstand zijn), maar we hebben er een heel goed gevoel bij. Het speelgoed is van hout en natuurlijke materialen, ze zingen veel, eten biologisch, gaan elke dag naar buiten, bakken met de kindjes brood, etc.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Twellie do 7 maa 2013 - 10:41

De dingen die je noemt in de laatste alinea vind ik ook zó leuk. Ben momenteel ook een antroposofische basisschool aan het overwegen voor mijn dochter maar vind de keuze erg moeilijk. Jij bent dat sowieso ook serieus aan het overwegen, toch?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  PapillonRose do 7 maa 2013 - 10:50

Ja, ik overweeg dat ook serieus. De psz is ook gevestigd in de vrije school, dus dan zou de omgeving al vertrouwd zijn straks. Mijn jongste broertje heeft op die school gezeten en omdat we 7 jaar schelen heb ik daar nog aardig wat van meegekregen. Het is een hele fijne school en vooral qua omgang met de kinderen en de extra activiteiten (aandacht voor muziek, natuur, jaarfeesten, etc.) vind ik erg fijn. Maar de psz vind ik helemaal geweldig, vraag me af of de school dat kan overtreffen Wink Maar dat komt vast ook omdat het nog niet zo schools is op een psz, en er met name veel aandacht is voor spelen, zingen, lief zijn voor elkaar.. Ze zit er pas een maand, maar ik ben al fan smile
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Liadan do 7 maa 2013 - 20:39

PR, dat klinkt echt heel goed, zo'n psz zou ik ook wel willen voor mijn zoon. Voor ons is het geen optie om een psz buiten het dorp te zoeken want dan komen we in de knoei met het halen en brengen van onze dochter.
Ik vind het inderdaad ook erg raar dat een intakegesprek van tevoren niet standaard is en dat samen met de Triple-P geschoolde leidsters maakt dat ik er al met wat vooroordelen naar kijk. Maar ik ga ze gewoon binnenkort eens bellen, misschien geeft de site gewoon een verkeerd beeld.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Parisienne za 9 maa 2013 - 4:06

N. vraagt geregeld om een tussendoortje. Fruit, Cracotte, een kaakje, etc. Ik vind dit prima, ze vraagt meestal om verantwoordelijk dingen. Ook op tijden waarop het 'mag', tussen etenstijd door. Echter heeft ze de gewoonte om vaak de helft te laten liggen. Ze eet er wat van, vervolgens niet meer. Ik weet niet goed hoe ik hiermee om moet gaan. Ik vind het zonde als ik weer een halve banaan of appel weg moet gooien. Zelf heb ik niet altijd trek om haar restjes op te eten. Haar een volgende keer eten ontzeggen wil ik ook weer niet, want ik ben al blij dat ze om (gezonde) tussendoortjes vraagt. Hoe zouden jullie dit op een UP-manier aanpakken?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het UP-topic - Pagina 18 Empty Re: Het UP-topic

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 18 van 19 Vorige  1 ... 10 ... 17, 18, 19  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum