4x9 werken
+10
RYW
Darius
Annie24
Susan
Flower_L
Pussycat
Fearie
Clapperdie
frolic
chipa
14 plaatsers
Pagina 3 van 5
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: 4x9 werken
Jolicious schreef:Wat is er in hémelsnaam nou egoïstisch aan als je gewoon goede en leuke opvang hebt voor je kind? Mijn zoon ging tot voor de zomer ook 4 dagen naar de opvang (kdv en gastouder), hij had het echt geweldig naar zijn zin hoor. En waarom was dit zo? Omdat wij financieel wel moesten.
Ik wil je niet persoonlijk aanvallen dus excuses als dat zo voelt. Ik vind het zelf erg veel en ik ben blij dat ik onze kindjes niet 4 dagen naar de opvang hoef te brengen.
Mijn collega's zei vorige keer dat hij het wel zwaar vindt, de combinatie werken en kinderen. Waarop ik dus antwoorde dat het voor zijn kindjes ook wel zwaar moet zijn, zij zijn ook dagen van huis. Dat lijkt me best pittig voor een kind. Daar had hij nooit bij stilgestaan en ze hebben het leuk daar. Ja natuurlijk hebben ze het leuk maar het blijven lange dagen.
Gast- Gast
Daar heeft iedereen toch zo zijn reden voor? Er zijn moeders die perse zoveel mogelijk bij hun kinderen willen zijn en er zijn ook moeders die dat gevoel niet perse hebben. Waarom
is het ene egoïstischer dan het ander? Staat het in de wet dat je als ouder per definitie het gevoel moet hebben zoveel mogelijk bij je kinderen te willen zijn?
is het ene egoïstischer dan het ander? Staat het in de wet dat je als ouder per definitie het gevoel moet hebben zoveel mogelijk bij je kinderen te willen zijn?
Gast- Gast
Nou inderdaad. Daarbij vind ik het ook erg krom, een man mag wel gewoon fulltime werken zonder egoïstisch gevonden te worden en er wordt van de vrouw alijd verwacht dat zij parttime werkt. Dat is toch gewoon raar?Jolicious schreef:Daar heeft iedereen toch zo zijn reden voor? Er zijn moeders die perse zoveel mogelijk bij hun kinderen willen zijn en er zijn ook moeders die dat gevoel niet perse hebben. Waarom
Als het kon qua opvang zou ik ook gerust 4 dagen willen werken hoor. Ik vind opvang voor de kinderen juist goed, zo leren ze zelfstandiger te zijn en het is goed voor de ontwikkeling.
Laatst aangepast door Zelda op wo 8 feb 2012 - 21:26; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Darius schreef:Shoesdontlie schreef:Darius schreef:Rejoy. schreef:Shoesdontlie schreef:Waarom kortzichtig?
Ik heb het niet over mensen die werken hé (je moet tegenwoordig wel) maar over mensen die beide fulltime werken en hun kind 4 a 5 dagen wegbrengen omdat ze de verantwoordelijkheid die komt kijken bij hun baan vanzelfsprekender lijken te vinden dan de verantwoordelijkheid die ze hebben voor hun kind.
Natuurlijk heb je keuzes die je kunt maken, maar om sommige gevallen is het gewoon beter om (tijdelijk) meer te werken. Als je een studie in combinatie met een baan doet bijvoorbeeld, als je anders niet op de arbeidsmarkt komt of omdat je je huis anders moet verkopen en je met meerdere kleine kinderen in een kleiner huis komt bijvoorbeeld.
Ik vind het ook nogal kortzichtig van je om het zomaar op deze manier te stellen.
Daarbij, als je kinderen zien dat jij als ouder ergens hard voor werkt, leren ze daar ook heel veel van, zoals bijvoorbeeld doorzettingsvermogen.
Hard werken zien je kinderen niet, dat zien alleen je collega's. Je kinderen zien alleen dat jij ze wegbrengt. (Nog een kortzichtige reactie van mij.) Doorzettingsvermogen zit hem niet in het aantal uren dat je werkt.
Niet in elke branche zien je collega's dat je hard werkt. Ik zie mijn collega's maar eens in de zes weken, weten zij veel wat ik uitvreet?
Ik werk en ik studeer. En wellicht zijn mijn kinderen nu nog te jong, maar als mijn man met ze naar de speeltuin gaat en ik blijf thuis om te studeren, dan zien zij wel dat ik er hard voor werk.
Daar heb je gelijk in. En ik vind het heel knap van je dat je naast je werk en gezin ook nog studeert. Ik wil zelf mijn master gaan halen en dan zal ik dus ook thuis meer moeten studeren maar de stress die daarbij komt kijken houd me nu nog even tegen.
Gast- Gast
Jij vindt dat misschien veel, ik vind dat niet veel. Ik moet er bijv niet aan denken om thuisblijfmoeder te zijn. Ik zou mijn kind daar voor mijn gevoel ook mee tekort doen. Maar zie jij mij thuisblijfmoeders egoïstisch noemen omdat ze hun kind zogenaamd zoveel mogelijk voor zichzelf willen houden? (wat ik niet vind overigens )
Gast- Gast
ik noem het ook niet egoïstisch, maar dat wil niet zeggen dat ik zo'n keuze begrijp. Ik veroordeel zo'n keuze ook niet, ik ben alleen benieuwd naar de reden. Ik vraag me gewoon af waarom je ervoor kiest om zoveel te blijven werken als je ook kinderen hebt en je niet per se móet. Waarom kies je ervoor om je kind vier of vijf dagen naar de opvang te brengen en maar twee of drie dagen bij je eigen kind te zijn (avonden uitgezonderd natuurlijk). Ik snap dat werken leuk kan zijn, maar is je werken leuker dan bij je eigen kinderen zijn?
Gast- Gast
Omdat je náást ouder ook nog jezelf bent en als je jezelf wil en kan ontwikkelen door middel van een uitdagende baan en 4 dagen werken, dan vind ik dat dat geen probleem is. In sommige banen kun je gewoon niet minder dan 4 dagen werken, dat wil niet zeggen dat je dan per definitie minder bij je kind wilt zijn.Rejoy. schreef:ik noem het ook niet egoïstisch, maar dat wil niet zeggen dat ik zo'n keuze begrijp. Ik veroordeel zo'n keuze ook niet, ik ben alleen benieuwd naar de reden. Ik vraag me gewoon af waarom je ervoor kiest om zoveel te blijven werken als je ook kinderen hebt en je niet per se móet. Waarom kies je ervoor om je kind vier of vijf dagen naar de opvang te brengen en maar twee of drie dagen bij je eigen kind te zijn (avonden uitgezonderd natuurlijk). Ik snap dat werken leuk kan zijn, maar is je werken leuker dan bij je eigen kinderen zijn?
Gast- Gast
Zelda schreef:Omdat je náást ouder ook nog jezelf bent en als je jezelf wil en kan ontwikkelen door middel van een uitdagende baan en 4 dagen werken, dan vind ik dat dat geen probleem is. In sommige banen kun je gewoon niet minder dan 4 dagen werken, dat wil niet zeggen dat je dan per definitie minder bij je kind wilt zijn.Rejoy. schreef:ik noem het ook niet egoïstisch, maar dat wil niet zeggen dat ik zo'n keuze begrijp. Ik veroordeel zo'n keuze ook niet, ik ben alleen benieuwd naar de reden. Ik vraag me gewoon af waarom je ervoor kiest om zoveel te blijven werken als je ook kinderen hebt en je niet per se móet. Waarom kies je ervoor om je kind vier of vijf dagen naar de opvang te brengen en maar twee of drie dagen bij je eigen kind te zijn (avonden uitgezonderd natuurlijk). Ik snap dat werken leuk kan zijn, maar is je werken leuker dan bij je eigen kinderen zijn?
Ik zou zo'n keuze pas maken als onze kinderen wat ouder zijn. Uiteraard zou ik daar wel naar toe willen en kunnen werken door een studie te volgen in de uren als mijn vriend thuis of overdags aanwezig is.
Gast- Gast
Ik vind beiden leuk. Waarom ik ervoor zou kiezen (in de toekomst) is omdat ik ergens voor studeer en daar dus een goede baan in wil krijgen en zo een goede toekomst voor mijn kinderen. En ik van mening ben dat ik dat niet in parttime dienstverband kan bereiken. Mijn man en ik willen straks beiden 4 dagen werken als het even kan. Dat zou dan neerkomen op 3 dagen opvang.
Maar goed, ik zie dus nog steeds niet wat er slecht aan is om je kind 4 dagen in de week naar de opvang te brengen. Jullie blijkbaar wel.
Maar goed, ik zie dus nog steeds niet wat er slecht aan is om je kind 4 dagen in de week naar de opvang te brengen. Jullie blijkbaar wel.
Gast- Gast
Dat is dan uiteraard geheel jouw eigen keuze, om dat pas te doen als jullie kinderen wat ouder zijn. Maar dat wil dan niet zeggen dat andere ouders dan maar egoïstisch zijn omdat zij een andere keuze maken.Shoesdontlie schreef:Zelda schreef:Omdat je náást ouder ook nog jezelf bent en als je jezelf wil en kan ontwikkelen door middel van een uitdagende baan en 4 dagen werken, dan vind ik dat dat geen probleem is. In sommige banen kun je gewoon niet minder dan 4 dagen werken, dat wil niet zeggen dat je dan per definitie minder bij je kind wilt zijn.Rejoy. schreef:ik noem het ook niet egoïstisch, maar dat wil niet zeggen dat ik zo'n keuze begrijp. Ik veroordeel zo'n keuze ook niet, ik ben alleen benieuwd naar de reden. Ik vraag me gewoon af waarom je ervoor kiest om zoveel te blijven werken als je ook kinderen hebt en je niet per se móet. Waarom kies je ervoor om je kind vier of vijf dagen naar de opvang te brengen en maar twee of drie dagen bij je eigen kind te zijn (avonden uitgezonderd natuurlijk). Ik snap dat werken leuk kan zijn, maar is je werken leuker dan bij je eigen kinderen zijn?
Ik zou zo'n keuze pas maken als onze kinderen wat ouder zijn. Uiteraard zou ik daar wel naar toe willen en kunnen werken door een studie te volgen in de uren als mijn vriend thuis of overdags aanwezig is.
Gast- Gast
Zelda schreef:En Rejoy, jouw man werkt toch ook fulltime? Snap je zijn keuze dan ook niet?
Misschien hebben Rejoy en haar man afgesproken dat de een fulltime werkt en de ander niet . Er moet hoe dan ook gewerkt worden.
Gast- Gast
Zelda schreef:Dat is dan uiteraard geheel jouw eigen keuze, om dat pas te doen als jullie kinderen wat ouder zijn. Maar dat wil dan niet zeggen dat andere ouders dan maar egoïstisch zijn omdat zij een andere keuze maken.Shoesdontlie schreef:Zelda schreef:Omdat je náást ouder ook nog jezelf bent en als je jezelf wil en kan ontwikkelen door middel van een uitdagende baan en 4 dagen werken, dan vind ik dat dat geen probleem is. In sommige banen kun je gewoon niet minder dan 4 dagen werken, dat wil niet zeggen dat je dan per definitie minder bij je kind wilt zijn.Rejoy. schreef:ik noem het ook niet egoïstisch, maar dat wil niet zeggen dat ik zo'n keuze begrijp. Ik veroordeel zo'n keuze ook niet, ik ben alleen benieuwd naar de reden. Ik vraag me gewoon af waarom je ervoor kiest om zoveel te blijven werken als je ook kinderen hebt en je niet per se móet. Waarom kies je ervoor om je kind vier of vijf dagen naar de opvang te brengen en maar twee of drie dagen bij je eigen kind te zijn (avonden uitgezonderd natuurlijk). Ik snap dat werken leuk kan zijn, maar is je werken leuker dan bij je eigen kinderen zijn?
Jij en ik gaan elkaar geen gelijk geven op dit punt. Ik kan me niet vinden in jou standpunten en jij niet in de mijne.
Gast- Gast
Maar waarom dan niet allebei parttime werken? Dat is toch precies hetzelfde?Shoesdontlie schreef:Zelda schreef:En Rejoy, jouw man werkt toch ook fulltime? Snap je zijn keuze dan ook niet?
Misschien hebben Rejoy en haar man afgesproken dat de een fulltime werkt en de ander niet . Er moet hoe dan ook gewerkt worden.
En nee, ik veroordeel niks, ik vind het alleen een beetje scheef om zo'n mening te hebben terwijl de ene partner ook gewoon fulltime werkt. Waarom moeten vrouwen per sé meer dagen bij de kinderen zijn?
Gast- Gast
Dus jij vindt ouders die een andere keuze maken dan jij nog steeds egoïstisch?
Gast- Gast
Wel grappig trouwens, mijn schoonzusje is van 3 dagen naar 4 dagen werken gegaan omdat ze haar baan gewoon heel erg leuk vond (man kan niet minder dan fulltime werken) en zei laatst dat ze ook tegen zoveel vooroordelen hier in NL aan liep. Ze had een kennis van haar gesproken uit het buitenland en die werken daar allemaal fulltime.
Het is ook maar net wat voor norm je gewend bent, Nederland staat bekend als kampioen parttime werken maar als je in een ander land was geboren, ben je als ouder ineens niet meet egoïstisch als je fulltime werkt.
Het is ook maar net wat voor norm je gewend bent, Nederland staat bekend als kampioen parttime werken maar als je in een ander land was geboren, ben je als ouder ineens niet meet egoïstisch als je fulltime werkt.
Gast- Gast
@ Zelda: de voornaamste reden dat mijn man fulltime werkt, is omdat wij anders ons huis niet meer kunnen betalen. Dit is dus op dit moment een gevalletje 'moeten'. Zodra ik ook werk, zie ik inderdaad het liefst dat mijn man ook minder gaat werken, maar doordat hij een startend bedrijf heeft, is dit waarschijnlijk niet mogelijk. Hier hebben we regelmatig discussies over gehad, ik snap van hem ook niet dat hij niet meer bij onze dochter wil zijn en dat hij er pertinent voor kiest om 5 dagen te werken (plus al het werk dat er thuis nog bij komt).
Ik zeg ook nergens dat het slecht is als je kind vier dagen naar de opvang gaat, ik snap alleen niet waarom je daarvoor wilt kiezen als het niet direct nodig is. Ik heb eerder in dit topic ook een aantal redenen genoemd waardoor ik wél heel goed snap dat ouders ervoor kiezen om fulltime te werken (financiën, er tussen komen op de arbeidsmarkt, studie icm werken etc), maar als het niet per se hoeft, dan snap ik niet dat je als ouder er niet voor kiest om meer bij je kinderen te zijn.
Ik zeg ook nergens dat het slecht is als je kind vier dagen naar de opvang gaat, ik snap alleen niet waarom je daarvoor wilt kiezen als het niet direct nodig is. Ik heb eerder in dit topic ook een aantal redenen genoemd waardoor ik wél heel goed snap dat ouders ervoor kiezen om fulltime te werken (financiën, er tussen komen op de arbeidsmarkt, studie icm werken etc), maar als het niet per se hoeft, dan snap ik niet dat je als ouder er niet voor kiest om meer bij je kinderen te zijn.
Gast- Gast
Conclusie, het is eigenlijk nooit goedJolicious schreef:Wel grappig trouwens, mijn schoonzusje is van 3 dagen naar 4 dagen werken gegaan omdat ze haar baan gewoon heel erg leuk vond (man kan niet minder dan fulltime werken) en zei laatst dat ze ook tegen zoveel vooroordelen hier in NL aan liep. Ze had een kennis van haar gesproken uit het buitenland en die werken daar allemaal fulltime.
Gast- Gast
Maar je hoeft het toch ook niet te snappen? Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.
Gast- Gast
Jolicious schreef:Maar je hoeft het toch ook niet te snappen? Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.
daar heb je helemaal gelijk in. Er zullen ook genoeg mensen zijn die onze manier van denken niet snappen
en nog even een edit: ik lees je stukje nu pas over je schoonzus en het buitenland jolicious. Het zal ook wel heel sterk per land verschillen. In de islamitische (?) cultuur is het heel normaal dat vrouwen thuis blijven, in andere landen zal het misschien normaal zijn om als vrouw ook fulltime te werken (maar dan heb je vaak betere voorzieningen w.b. zwangerschaps-/ ouderschapsverlof van een jaar enzo en ook meer verlof voor de vader).
Gast- Gast
Mijn moeder werd 25 jaar geleden voor gek aangewezen omdat ze parttime (lees: 2 dagen) wilde werken. Dat was niet normaal, want je wilde toch zoveel mogelijk bij je kind zijn?
Nu is het ineens wel normaal en krijg je dezelfde vraag bij 4 dagen werken. Conclusie: tijden en normen veranderen . Gelukkig maar..
Nu is het ineens wel normaal en krijg je dezelfde vraag bij 4 dagen werken. Conclusie: tijden en normen veranderen . Gelukkig maar..
Gast- Gast
maar aan de andere kant word je ook vreemd aangekeken als je fulltime thuis bent bij je kind. 25 jaar geleden was het normaal dat je ontslagen werd zodra je ging trouwen
Eigenlijk moet je je gewoon altijd verantwoorden.
Eigenlijk moet je je gewoon altijd verantwoorden.
Gast- Gast
het is inderdaad werkelijk waar nooit goed , ben jaren zelfstandig ondernemer geweest werkte bijna 24 uur per dag , schánde .. nu ben ik thuisblijfmoeder en krijg ik indien mogelijk nog meer gezanik over me heen..
frolic- Fluisteraar
- Aantal berichten : 498
Punten : 632
Registratiedatum : 04-02-11
Rejoy. schreef:Jolicious schreef:Maar je hoeft het toch ook niet te snappen? Niet iedereen zit hetzelfde in elkaar.
daar heb je helemaal gelijk in. Er zullen ook genoeg mensen zijn die onze manier van denken niet snappen
en nog even een edit: ik lees je stukje nu pas over je schoonzus en het buitenland jolicious. Het zal ook wel heel sterk per land verschillen. In de islamitische (?) cultuur is het heel normaal dat vrouwen thuis blijven, in andere landen zal het misschien normaal zijn om als vrouw ook fulltime te werken (maar dan heb je vaak betere voorzieningen w.b. zwangerschaps-/ ouderschapsverlof van een jaar enzo en ook meer verlof voor de vader).
Volgens mij niet. In ieder geval werkten veel Islamitische vrouwen fulltime, en hun man ook.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Pagina 3 van 5
Permissies van dit forum: