Speen
+13
Linda
Liadan
Rouge
Annie24
Tania
Darius
Printje
Wennes
Susan
sheila123
Jazzlyn
meisjesmama
RiLiJu
17 plaatsers
Pagina 3 van 4
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Speen
Rejoy. schreef:Zelda schreef:Rouge hoe oud is je zoontje?
Pff, ik wil de speen eigenlijk niet afbouwen want het is voor hem een soort rustpunt, hij zoekt er troost in. Maar als ik lees wat hij er allemaal van kan krijgen, dan zal ik wel moeten denk ik. Ik wist niet dat de gevolgen zo erg waren.
en als je naar een logopedist gaat? Dan is het voor jou misschien ook wat makkelijker, dan ben jij niet degene die zegt dat de speen eruit moet, dan kun je het afschuiven op de logopedist. Logopedie zit nog in het basispakket, dus het kost geen geld voor jullie.
Bij ons werkt het wel dat we echt een stok achter de deur hebben, want wil je ervoor zorgen dat de behandeling slaagt dan moet die speen er echt helemaal uit zijn. Eerder hadden we nog zoiets van 'nou ok, eventjes dan' of straks na vijven...Nu is het gewoon echt 'nee'
Rouge- Prater
- Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10
@ zelda: hoe oud is jou zoontje dan?
Rouge- Prater
Rejoy: Dat is duidelijke informatie
Dit gaat over de gevolgen van speengebruik in het algemeen he?
Kan je ook uitleggen wat de verschillende maten spenen nog weer voor invloed kunnen hebben?
Dit gaat over de gevolgen van speengebruik in het algemeen he?
Kan je ook uitleggen wat de verschillende maten spenen nog weer voor invloed kunnen hebben?
RiLiJu- Prater
- Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11
Zo'n 'speenmondje' heet een kruisbeet. Vaak zie je als je kinderen hun tanden op elkaar zetten echt een 'gat' ertussen van waar de speen zat.
'
Ik werk als logopediste op peuterspeelzalen waar ik ouders adviseer op o.a. mondgedrag en als een dergelijke tandstand (veroorzaak door beugel en duimen!) te zien is, betekent dit later vrijwel altijd een beugel en VAAK articulatieproblematiek, zeker wanneer daar reeds aanleg voor is.
Vaak zie je ook dat de hele gezichtsmotoriek en mondmotoriek wat slapper is en de tongpositie verkeerd is. De tong hoort namelijk in rust achter de bovenste voortanden te zitten en als er constant een speen in de mond zit, kan dit helemaal niet.
'
Ik werk als logopediste op peuterspeelzalen waar ik ouders adviseer op o.a. mondgedrag en als een dergelijke tandstand (veroorzaak door beugel en duimen!) te zien is, betekent dit later vrijwel altijd een beugel en VAAK articulatieproblematiek, zeker wanneer daar reeds aanleg voor is.
Vaak zie je ook dat de hele gezichtsmotoriek en mondmotoriek wat slapper is en de tongpositie verkeerd is. De tong hoort namelijk in rust achter de bovenste voortanden te zitten en als er constant een speen in de mond zit, kan dit helemaal niet.
Gast- Gast
Een logopedist zou inderdaad wel een optie kunnen zijn ja, ik ga daar eens naar kijken. Mijn zoon spreekt woorden nog niet zo goed uit.
Rouge, mijn zoon is 2 jaar en 4 maanden, dus het wordt onderhand wel tijd om hem van de speen af te krijgen..buiten heeft hij hem sowieso niet in, alleen soms overdag en bij het slapen.
Rouge, mijn zoon is 2 jaar en 4 maanden, dus het wordt onderhand wel tijd om hem van de speen af te krijgen..buiten heeft hij hem sowieso niet in, alleen soms overdag en bij het slapen.
Gast- Gast
Poeh... ik schrik er best van als ik die gevolgen zo lees en zie. Mijn dochter is echt een gigantisch slechte slaper en krijgt haar speentje alleen in bed. Ik zou echt niet weten hoe ik die speen er uit kan krijgen...
Geef ik borstvoeding en hoopte ik daarmee dat het goed voor haar mondmotoriek zou zijn, doe ik dat teniet met een speen.
Geef ik borstvoeding en hoopte ik daarmee dat het goed voor haar mondmotoriek zou zijn, doe ik dat teniet met een speen.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Rejoy. schreef:Darius schreef:Rejoy, gefeliciteerd!!!!!! Dat is goed gemikt, 1 dag verschil! Ben jij ook een biechtje? Gefeliciteerd, had het nog niet verwacht! (maakt ook niet uit natuurlijk)
sterker nog, ze zijn op dezelfde dag verwekt, 11-11 (maar dan met 2 jaar verschil natuurlijk) maar omdat dit jaar schrikkeljaar is ben ik de 17e uitgerekend en niet de 18e;)
en ik was biechtje 2;)
O leuk zeg, dat hadden wij ook met L.aurens en P.epijn! Zit uiteindelijk een week tussen de verjaardagen. Kom je ook kletsen bij zomermama's 2012?
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Linda schreef:Poeh... ik schrik er best van als ik die gevolgen zo lees en zie. Mijn dochter is echt een gigantisch slechte slaper en krijgt haar speentje alleen in bed. Ik zou echt niet weten hoe ik die speen er uit kan krijgen...
Het hoeft ook niet perse te zijn dat het gebit scheef groeit of er spraakproblemen ontstaan. Het ene kind heeft eerder last van de gevolgen van speendragen dan de ander. Mijn zoon heeft toen hij kleiner was ook veel overdag zijn speen gedragen. Als je het op tijd af leert hoeft het niet dramatisch te zijn. Ik heb zelf tot mijn 3e een speen gehad met open gebit als gevolg. Dat is vrij snel goed gekomen en ik heb hele rechte tanden, zonder beugel nodig gehad te hebben.
Rouge- Prater
Zelda schreef:Een logopedist zou inderdaad wel een optie kunnen zijn ja, ik ga daar eens naar kijken. Mijn zoon spreekt woorden nog niet zo goed uit.
K zou me niet gelijk zorgen gaan maken hoor ! denk ook dat je het prima doet zo toch soms overdag en bij het slapen ??
Heb toevallig van de week een elle lange vragenlijst over T.eun's spraak binnen gekregen voor het cb met 3 jaar.
Ik moet nu de helft van wat hij zegt kunnen verstaan ,
T.eun is nu met dus 3 jaar zelf gestopt met zn speen .. was opeens voor zn zusje .
frolic- Fluisteraar
- Aantal berichten : 498
Punten : 632
Registratiedatum : 04-02-11
frolic schreef:Zelda schreef:Een logopedist zou inderdaad wel een optie kunnen zijn ja, ik ga daar eens naar kijken. Mijn zoon spreekt woorden nog niet zo goed uit.
K zou me niet gelijk zorgen gaan maken hoor ! denk ook dat je het prima doet zo toch soms overdag en bij het slapen ??
Heb toevallig van de week een elle lange vragenlijst over T.eun's spraak binnen gekregen voor het cb met 3 jaar.
Ik moet nu de helft van wat hij zegt kunnen verstaan ,
T.eun is nu met dus 3 jaar zelf gestopt met zn speen .. was opeens voor zn zusje .
Ik zag net de foto die Rejoy plaatste van de tanden en mijn zoontje heeft precies hetzelfde, zo'n 'gat' tussen de tanden..
Mijn gevoel zegt nog niet te willen afbouwen omdat hij er (komt ie weer) zo aan gehecht is en mijn hart breekt bij de gedachte dat hij zijn speen zo gaat missen
Mijn verstand zegt echter dat het beter is om te speen af te bouwen omdat het uiteindelijk beter is voor mijn zoontje zelf. En ja ik denk nu zelf ook dat zijn slechte spraak te maken heeft met de speen, maar hij begint steeds beter te praten gelukkig.
Gast- Gast
Rejoy wat leuk !! Gefeliciteerd !!
Maar even een vraagje over het fiepmondje. Mijn zoon krijgt alleen als hij slaapt een tutje. Krijg hij dan ook zo'n gebit? Toch niet??
Maar even een vraagje over het fiepmondje. Mijn zoon krijgt alleen als hij slaapt een tutje. Krijg hij dan ook zo'n gebit? Toch niet??
Gast- Gast
Razz_ schreef:Rejoy wat leuk !! Gefeliciteerd !!
Dat is bij ieder kindje anders, sommige krijgen sneller last van langdurig speengebruik dan andere kindjes.
Gast- Gast
Zelda schreef:Razz_ schreef:Rejoy wat leuk !! Gefeliciteerd !!
Dat is bij ieder kindje anders, sommige krijgen sneller last van langdurig speengebruik dan andere kindjes.
Precies, ligt eraan hoe lang het kindje de speen blijft gebruiken en hoe stevig het kindje zuigt.
Ik zeg niet dat het overal gebeurt, maar als er alleen al een kans toe bestaat zou het voor mij voldoende reden zijn er vanaf te zien.
Gast- Gast
Rouge schreef:Linda schreef:Poeh... ik schrik er best van als ik die gevolgen zo lees en zie. Mijn dochter is echt een gigantisch slechte slaper en krijgt haar speentje alleen in bed. Ik zou echt niet weten hoe ik die speen er uit kan krijgen...
Het hoeft ook niet perse te zijn dat het gebit scheef groeit of er spraakproblemen ontstaan. Het ene kind heeft eerder last van de gevolgen van speendragen dan de ander. Mijn zoon heeft toen hij kleiner was ook veel overdag zijn speen gedragen. Als je het op tijd af leert hoeft het niet dramatisch te zijn. Ik heb zelf tot mijn 3e een speen gehad met open gebit als gevolg. Dat is vrij snel goed gekomen en ik heb hele rechte tanden, zonder beugel nodig gehad te hebben.
Ik zie wel dat mijn dochter bijna altijd haar mondje een stukje open heeft staan. Ze ademt ook veel door haar mond. Soms heeft ze bijna de hele nacht de speen in haar mond dus niet alleen met in slapen.
Ik kan een vreselijke doemdenker zijn en ik schrik echt heel erg van dit soort berichten. Ook omdat ik er echt niet achter stond om een speen te geven. Ze was 3 maanden toen ze hem voor het eerst kreeg. Ik zat met een giga overproductie en kon haar zuigbehoefte daardoor niet aan mijn borst stillen.
Linda- Ratel
Linda ik heb hetzelfde hoor, ik ben ook een behoorlijke doemdenker wat dat betreft en ik word er ook wel 'bang' van.
Gast- Gast
Niet gelijk in paniek raken dames. Ik zat ook bij de logo te snotteren maar ze was heel begripvol en gaf ook aan dat je als moeder zijnde het beste voor je kind doet, en veiligheid (bieden) staat voorop. Als jij opeens de speen van je kind afpakt kan dat voor je kind ook onveilig zijn). Als mijn zoon zonder speen moest oefenen op de peuterspeelzaal dan had het een drama geweest. Nu had hij er troost bij en geleidelijk aan konden we de speen helemaal afbouwen. Ik hoef nu geen speen meer te geven als hij naar de peuterspeelzaal gaat. Ik heb ook de speen gegeven omdat hij anders de hele dag aan de borst wilde. Dus je gaat toch op zoek naar iets om je kind te troosten, en dan is een speen juist een middel daarvoor. De kunst is alleen om het tijdig af te bouwen, waarbij het ene kindje zo gaat en het andere kindje gewoon meer tijd nodig heeft.
Rouge- Prater
Nou ja ik zal heel eerlijk toegeven dat de speen ook wel soms ook makkelijkheid gegeven word. Om hem stil te krijgen als hij loopt te dreinen van moeheid, bijvoorbeeld. Maar veiligheid is idd de belangrijkste reden.
Gast- Gast
Ja dat deden wij dus ook sneller. Maargoed nu we van de logo de bevestiging hebben gekregen dat hij echt wel 'schade' heeft door de speen letten we er gewoon goed op. Ze zei wel dat je het beste voor 3 jaar ermee kan oefenen, logopedie slaat ook voor het 3e jaar beter aan. Na 3 jaar wordt het wat lastiger voor het kind om klanken goed te leren uitspreken etc.
Rouge- Prater
Maar mijn dochter is pas 14 maanden. Ik weet echt niet hoe ik dat af zou moeten bouwen. Uitleggen snapt ze nog niet. En afpakken zie ik ook niet zitten. Ze begint nu eindelijk af en toe door te slapen.
Linda- Ratel
Ik zou zelf ook niet met 14 maanden al afbouwen. Niet met slapen iig. Misschien wel er zoveel mogelijk op letten dat ze hem overdag niet heeft. EN als ze wat ouder is en je dit beter kan uitleggen, dan pas mee aan de slag gaan (vanaf 2 jaar ofzo?). Maargoed de anti-speenmoeders pakken dat waarschijnlijk anders aan
Rouge- Prater
Als ik dit zo lees dan vraag ik me ineens wat af. Door de speen ontwikkelen de spieren zich niet goed en hangen de mondjes wat open. Hoe geven jullie hier tips over?? Ik heb namelijk wel eens bij een kaakfysio mee gelopen en ook op school hier lessen over gevolgd en de mensen die daar lopen geven vaak aan dat ze vroeger te horen kregen dat ze hun mond niet de hele tijd zo open moesten houden? Waardoor ze dus overdreven aan gaan spannen met alle problemen van dien
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Haha +1Rouge schreef:Ik zou zelf ook niet met 14 maanden al afbouwen. Niet met slapen iig. Misschien wel er zoveel mogelijk op letten dat ze hem overdag niet heeft. EN als ze wat ouder is en je dit beter kan uitleggen, dan pas mee aan de slag gaan (vanaf 2 jaar ofzo?). Maargoed de anti-speenmoeders pakken dat waarschijnlijk anders aan
Gast- Gast
Hier precies hetzelfde, behalve dan dat ze nu juist ineens stopt met doorslapen en ik daardoor ook extra huiverig ben om het nog erger te maken. Ik zit er zelf aan te denken om hem tot een jaar of 2 met slapen gewoon te geven en dan ook dat proberen af te bouwen. Hopelijk is het dan wat beter duidelijk te maken.Linda schreef:Maar mijn dochter is pas 14 maanden. Ik weet echt niet hoe ik dat af zou moeten bouwen. Uitleggen snapt ze nog niet. En afpakken zie ik ook niet zitten. Ze begint nu eindelijk af en toe door te slapen.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Fairytale schreef:Als ik dit zo lees dan vraag ik me ineens wat af. Door de speen ontwikkelen de spieren zich niet goed en hangen de mondjes wat open. Hoe geven jullie hier tips over?? Ik heb namelijk wel eens bij een kaakfysio mee gelopen en ook op school hier lessen over gevolgd en de mensen die daar lopen geven vaak aan dat ze vroeger te horen kregen dat ze hun mond niet de hele tijd zo open moesten houden? Waardoor ze dus overdreven aan gaan spannen met alle problemen van dien
Ik snap je vraag geloof ik niet helemaal. Bedoel je advies in de vorm van mondmotorische oefeningen? Daar bestaat materiaal voor en speelse manieren. Je zegt 'met alle gevolgen van dien'. Welke gevolgen dan? Want overdreven aanspannen kunnen deze personen helemaal niet doordat de spierkracht onderontwikkeld is, en dat dit negatieve gevolgen zou kunnen hebben is nieuw voor me. Het is eerder een kwestie van je habits veranderen en dat is gewoon heel erg moeilijk.
Gast- Gast
Fairytale schreef:Als ik dit zo lees dan vraag ik me ineens wat af. Door de speen ontwikkelen de spieren zich niet goed en hangen de mondjes wat open. Hoe geven jullie hier tips over?? Ik heb namelijk wel eens bij een kaakfysio mee gelopen en ook op school hier lessen over gevolgd en de mensen die daar lopen geven vaak aan dat ze vroeger te horen kregen dat ze hun mond niet de hele tijd zo open moesten houden? Waardoor ze dus overdreven aan gaan spannen met alle problemen van dien
WIj moeten nu de mondspieren zoveel mogelijk trainen door zoon uit rietje te laten drinken, liefst ook dikkere dranken. Veel harde dingen kauwen, liever zure en zoute dingen dan zoete dingen omdat je dan je tong ook weer anders gebruikt.
Rouge- Prater
Pagina 3 van 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 3 van 4
Permissies van dit forum: