Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Speen

+13
Linda
Liadan
Rouge
Annie24
Tania
Darius
Printje
Wennes
Susan
sheila123
Jazzlyn
meisjesmama
RiLiJu
17 plaatsers

Pagina 4 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4

Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Minx vr 20 jan 2012 - 23:55

Die mensen slaan er zeg maar in door. Die gaan dan overdreven aanspannen om de mond niet open te laten hangen. Hierdoor gaan uiteindelijk de spieren verkorten en ontstaan er problemen zoals een te kleine mondopening. Het klemmen kan ook beschadigingen aan het gebit e.d. geven. Dit ontstaat ook vaak pas in de pubertijd maar ze geven dan vaak wel aan vroeger veel te horen gekregen te hebben dat hun mond dicht moest.

Daarom mijn vraag ook hoe zorg je ervoor dat ze er niet in door slaan. En wat voor soort oefeningen jullie gaven.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 23:57

Fairytale schreef:Die mensen slaan er zeg maar in door. Die gaan dan overdreven aanspannen om de mond niet open te laten hangen. Hierdoor gaan uiteindelijk de spieren verkorten en ontstaan er problemen zoals een te kleine mondopening. Het klemmen kan ook beschadigingen aan het gebit e.d. geven. Dit ontstaat ook vaak pas in de pubertijd maar ze geven dan vaak wel aan vroeger veel te horen gekregen te hebben dat hun mond dicht moest.

Daarom mijn vraag ook hoe zorg je ervoor dat ze er niet in door slaan. En wat voor soort oefeningen jullie gaven.

Dit is echt nieuw voor me...nogmaals...klemmen kúnnen ze fysiek helemaal niet.

Het is eerder zo dat het altijd een beetje slap blijft. Je hebt niet van de een of de andere dag joekels van spieren.

Maargoed, een advies van mij heeft nog nooit geluid: hou je mond gewoon dicht en klem je kaken op elkaar. Sterker nog: de kaken hebben er helemaal niks mee te maken, het gaat om de lippen.

Eerder wat iemand hiervoor schreef, rietje drinken, blaas-spelletjes met watjes, hagelslag oplikken, stevig voedsel kauwen. daar krijg je heus geen schade door en het resultaat is hetzelfde.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Minx za 21 jan 2012 - 0:01

Dat snap ik, maar zullen het dan de ouders zelf zijn die zeggen dat ze hun lippen op elkaar moeten doen?? Dat moet dan haast wel.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Gast za 21 jan 2012 - 0:04

Fairytale schreef:Dat snap ik, maar zullen het dan de ouders zelf zijn die zeggen dat ze hun lippen op elkaar moeten doen?? Dat moet dan haast wel.

Er zijn logopedisten die bijv. 5 minuten een spelletje spelen en tijdens die 5 min is het doel dat het kindje een houten spateltje losjes tussen de lippen vasthoudt. In het begin zie je vaak dat ze dit niet volhouden, de weinig spierspanning maar al heel snel lukt het 5 min of zelfs 10 min. Met de kinderen maak je er dan een soort competitie van met een doel. Ouders kunnen dit natuurlijk ook zelf doen smile .

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Minx za 21 jan 2012 - 0:07

Charlie schreef:
Er zijn logopedisten die bijv. 5 minuten een spelletje spelen en tijdens die 5 min is het doel dat het kindje een houten spateltje losjes tussen de lippen vasthoudt. In het begin zie je vaak dat ze dit niet volhouden, de weinig spierspanning maar al heel snel lukt het 5 min of zelfs 10 min. Met de kinderen maak je er dan een soort competitie van met een doel. Ouders kunnen dit natuurlijk ook zelf doen smile .

Ja mooi is dat he om te zien hoe snel spieren toe nemen en de persoon waar het om gaat verbetering merkt. Mensen zijn zo gericht op competitie dat is zo makkelijk te gebruiken bij de therapie.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Gast za 21 jan 2012 - 0:11

Ja, dat werkt enorm goed vaak!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Susan za 21 jan 2012 - 0:12

Yrsa heeft alleen nog af en toe een speen bij het inslapen, als ze eenmaal slaapt houdt ze 'm meestal niet meer in en als ze 's nachts wakker wordt heeft ze 'm ook niet meer nodig en valt ze zonder in slaap. Ze heeft ook een speen van Nuby, die valt er sowieso veel makkelijker uit dan een speen van bijvoorbeeld Bibi.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Gast za 21 jan 2012 - 0:30

@ Darius: ik denk het wel, ik heb nu weer tijd, dus ik denk dat ik wel kom mee kletsen.

@ RiLiJu: ik durft het eerlijk waar niet te zeggen wat de invloed van een te kleine speen is.

@ Zelda: je kunt ook één keer naar de logopedist gaan, wat advies inwinnen, even kijken wat de logo erover zegt en dan alsnog beslissen of je ervoor wilt gaan of niet. De logopedist kan ook een spraakonderzoek afnemen om te kijken welke klanken hij wel kan vormen, welke niet en welke verkeerd gevormd worden. Aan de hand daarvan kun je met vrij veel zekerheid ook wel zeggen of er een articulatieprobleem heeft en of dit van het speengebruik komt.

@ Razz: dat is heel moeilijk te zeggen, sommige kindjes gebruiken jarenlang intensief een speen en hebben geen last van de gevolgen die kunnen ontstaan, sommige kinderen hebben er al last van zonder dat ze geduimd of gespeend hebben. Het is wel zo dat gebruik van de speen de kans op problemen vergroot, hoe meer speengebruik, hoe groter de kans en hoe groter vaak de gevolgen.

@ Linda: je kunt ook proberen om het speentje eruit te halen als je kindje slaapt en het mondje dicht te drukken.

@ Fairytale: er wordt inderdaad geoefend met de spieren sterker te maken door verschillende spelletjes. Zo gebruik ik veel een knoop aan een draadje die de kinderen dan tussen de lip en de tanden moeten stoppen (dus niet achter de tanden) en die aan een flesje water hangen. Eerst heel weinig water, steeds wat meer. Of blazen en zuigen door een rietje. Rozijntjes vast zuigen en dan van de ene tafel naar de andere brengen, een papiertje tussen de lippen houden tijdens het tv kijken (dan hebben ze het zelf door als de mond open zakt) en zo zijn er nog veel meer spelletjes die als kinderen vaak als heel leuk ervaren worden en zéker als ze vooruitgang zien. Ik heb een lipspanningsmeter waarmee je de spierkracht in de lippen kunt meten. Kinderen vinden het vaak geweldig als ze spierballen in hun lippen krijgen.
Overdreven hard de lippen op elkaar drukken kunnen ze vaak inderdaad niet, omdat de spierkracht onderontwikkeld is. Kinderen moeten wel veel moeite doen om de lippen gesloten te houden, waardoor het er heel overdreven uit kan zien. Als de spieren voldoende krachtig is kunnen de lippen 'vanzelf' gesloten worden, waardoor je dat geforceerde niet meer ziet.
Het zijn inderdaad de ouders die erop moeten letten dat kinderen de lippen gesloten houden en er geoefend wordt. Kinderen die onthouden dat vaak niet en hebben heel vaak ook niet door als de mond weer open zakt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Thunder za 21 jan 2012 - 2:20

Beide jongens hebben een speen (gehad). T. heeft hem tot 2,5 jaar gehad en begon met 3 jaar met logopedie. Nu na een kno-operatie zijn we 2 weken geleden weer opnieuw begonnen met logopedie. S. heeft tot voor kort zo'n beetje de hele dag met een speen gelopen. Inderdaad met als gevolg de beide plaatjes die Rejoy liet zien. Ook hij heeft sinds 9 maanden logopedie en moet idd veel met een rietje drinken. In de toekomst krijgt hij een kaakoperatie omdat die veel te smal zijn. Zijn speengebruik hebben we terug weten te dringen tot het slapen gaan.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Gast za 21 jan 2012 - 3:05

Rejoy, weet jij hoe ik bij een logopedist kan komen? Moet dat via een huisarts/consultatiebureau of kan ik zelf bellen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Gast za 21 jan 2012 - 3:09

Zelda schreef:Rejoy, weet jij hoe ik bij een logopedist kan komen? Moet dat via een huisarts/consultatiebureau of kan ik zelf bellen?

Tegenwoordig bestaat de DTL (directe toegankelijkheid logopedie). Hierdoor kun je direct naar de logopedist, zonder verwijzing. Nog niet alle verzekeraars betalen dit, dus het kan zijn dat je dit zelf moet betalen, daarna worden de behandelingen wel gewoon vergoed. Voordeel is dat je niet eerst naar de huisarts moet. Je kunt ook via de huisarts een verwijzing vragen en dan is de verzekering direct geregeld en hoef je sowieso niks zelf te betalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 4 Empty Re: Speen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum