Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Speen

+13
Linda
Liadan
Rouge
Annie24
Tania
Darius
Printje
Wennes
Susan
sheila123
Jazzlyn
meisjesmama
RiLiJu
17 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Susan vr 20 jan 2012 - 10:16

Darius schreef:

Het komt niet leuk op je over, maar komt dat omdat Printje een juf is? Of had je dat ook gevonden als Pien of Stofzuiger het had gezegd?

Dan had ik het ook geen leuke opmerking gevonden, maar van een juf vind ik het misschien inderdaad nog net iets storender, omdat ik me dan meteen ga afvragen of de juffen van mijn kinderen ook op die manier naar kinderen kijken (niet alleen naar een eventueel 'fiepmondje', maar in het algemeen).
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Susan vr 20 jan 2012 - 10:17

Het is trouwens niet mijn bedoeling om er een hele discussie over op te starten, ik vond het er gewoon niet zo leuk staan. Meer niet.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  RiLiJu vr 20 jan 2012 - 10:20

Printje schreef:
Susan schreef:
Darius schreef:Tja, als voormalig juf haalde ik ook de kindjes eruit die lang een speen hebben gehad. Het ziet er niet heel erg intelligent uit. En als je dat 'best stom' vind, dan kan dat. Ook als juf zijnde mag je dat vinden.

Sterker nog, ik heb op twee scholen stage gelopen waar de leerkrachten flink konden roddelen over kapsels, kledingcombi's en gewoon knappe kinderen die later de meisjes voor het uitzoeken hebben.

Tja, het mag inderdaad. Ik vind het niet echt leuk overkomen en als mede-forummer mag ik dat ook vinden.

Ik zeg toch verder helemaal niets over het kind zelf? Stom was misschien het verkeerde woord maar het ziet er gewoon echt opvallend uit, het valt echt meteen op, ook bij andere ouders/juffen.
En later bij zichzelf en bij vriendjes/vriendinnetjes. Ik denk inderdaad dat geen enkel persoon een 'speenmond' zo mooi, aantrekkelijk oid vindt. Ik denk dat een kind het niet echt prettig meer vindt als het 14 of 24 of 34 is. Ik ben blij dat Printje het nu heeft over de 'stom uitziende speenmond', want ik had er nog nooit van gehoord en zie het wel als mijn taak als ouder, om te voorkomen dat mijn kind straks ook met 'zo'n mond' rondloopt.
RiLiJu
RiLiJu
Prater
Prater

Aantal berichten : 500
Punten : 623
Registratiedatum : 10-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Darius vr 20 jan 2012 - 10:20

Susan schreef:
Darius schreef:

Het komt niet leuk op je over, maar komt dat omdat Printje een juf is? Of had je dat ook gevonden als Pien of Stofzuiger het had gezegd?

Dan had ik het ook geen leuke opmerking gevonden, maar van een juf vind ik het misschien inderdaad nog net iets storender, omdat ik me dan meteen ga afvragen of de juffen van mijn kinderen ook op die manier naar kinderen kijken (niet alleen naar een eventueel 'fiepmondje', maar in het algemeen).

O, dat snap ik wel hoor. Als de tandarts tegen mij zegt dat ik toch echt twee keer per dag moet stoken, en moet poetsen en blabla, dan vraag ik me ook altijd af of hij zelf ook zijn gebit zo goed verzorgt.

Maar geloof me, juffen en meesters zijn gewoon niet heilig. Ik had gisteren een 'ernstig' gesprek over een leerling van me, met meerdere instanties. En dan worden er behoorlijk wat sarcastische, 'grappige' opmerkingen gemaakt door oa schoolarts en leerplichtambtenaar.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Printje vr 20 jan 2012 - 10:20

Susan schreef:
Darius schreef:

Het komt niet leuk op je over, maar komt dat omdat Printje een juf is? Of had je dat ook gevonden als Pien of Stofzuiger het had gezegd?

Dan had ik het ook geen leuke opmerking gevonden, maar van een juf vind ik het misschien inderdaad nog net iets storender, omdat ik me dan meteen ga afvragen of de juffen van mijn kinderen ook op die manier naar kinderen kijken (niet alleen naar een eventueel 'fiepmondje', maar in het algemeen).

Al mijn kleuters zijn hetzelfde voor mij en worden op een manier benaderd die bij hun past. Maar ook juffen zijn uiteraard maar mensen en uiteraard vallen dingen op bij kinderen maar dat wil niet zeggen dat kinderen daardoor benadeeld worden of anders behandelt worden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Darius vr 20 jan 2012 - 10:21

Susan schreef:Het is trouwens niet mijn bedoeling om er een hele discussie over op te starten, ik vond het er gewoon niet zo leuk staan. Meer niet.

En ik 'viel' er wat over dat dit specifiek over een juf gaat.

Maar we stoppen ermee!Very Happy
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Printje vr 20 jan 2012 - 10:23

Darius schreef:
Susan schreef:Het is trouwens niet mijn bedoeling om er een hele discussie over op te starten, ik vond het er gewoon niet zo leuk staan. Meer niet.

En ik 'viel' er wat over dat dit specifiek over een juf gaat.

Maar we stoppen ermee!Very Happy

haha stom was misschien niet het meest nette woord maar dat is een woord wat mijn kleuters vaak gebruiken en ik dus soms overneem haha. Het ziet er gewoon apart uit, het valt gewoon meteen op dat die mondmotoriek niet goed ontwikkeld is door het fiepen, want dat zie je dus gewoon.

Maar goed einde discussie.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 10:42

Maar wat zie je dan precies? Aan de stand van de tanden ofzo?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Printje vr 20 jan 2012 - 10:56

Zelda schreef:Maar wat zie je dan precies? Aan de stand van de tanden ofzo?

Idd de stand van de lippen maar ook de mond zelf staat gewoon anders, kan het niet uitleggen maar als je het ziet weet je wat ik bedoel. Beetje van die getuite lippen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Tania vr 20 jan 2012 - 10:59

Krijgen kindjes die de hele dag met een speen lopen dat of ook als ze alleen 'snachts een speentje hebben? Afbouwen is er hier voorlopig nog niet echt bij denk ik maar ik wil ook eigenlijk niet dat de stand van z'n mond veranderd. J. krijgt z'n speen alleen in bed en een half uurtje als hij om 17.00 tv kijkt.
Als hij het echt kan begrijpen wil ik het wel af gaan leren maar dat duurt nog wel even denk ik.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Wennes vr 20 jan 2012 - 19:38

RiLiJu schreef:
Wennes schreef:
RiLiJu schreef:
Wennes schreef:Het heeft te maken met de mond/spierontwikkeling.

Weet je ook wat de verschillende of verkeerde maten dan nog weer voor extra invloed kunnen hebben?

De mond groeit zeg maar en de speen niet. Als je een te kleine of te grote speen neemt dan ontwikkelt de mond zich niet zo zoals het natuurlijk bedoeld is. Hierdoor kunnen er problemen ontstaan met de taal/spraak en evt eten/slikken.

Ik zou de speen van 0-6 maanden niet meer geven en de opvolger aan blijven bieden. Je kindje kiest er dan voor om of die speen te pakken of niks te nemen. Je hebt er misschien wel wat geduld bij nodig.


Dankjewel voor de info. Mag ik ook vragen waar je deze informatie weg hebt?


Printje: Dat snap ik;) Ik wil alleen nu niet dat zijn juf straks aan zijn spraak of mond kan zien/merken dat hij lang een speen heeft gehad, haha!

Ik werk op een kdv en heb een cursus over taalontwikkeling bij kinderen van 0-4 jaar gehad. Daar kwam dit onder andere ter sprake.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 20:02

Zelda schreef:Maar wat zie je dan precies? Aan de stand van de tanden ofzo?

dat zie je inderdaad aan de stand van de tanden, maar ook aan de slappe mondmotoriek. Een speentje zorgt ervoor dat de spieren in de mond op een verkeerde manier gebruikt worden. De tong wordt bijvoorbeeld plat in de mond gedrukt door een speen, terwijl de tong normaal tegen het gehemelte zou moeten zitten. Ook staat de mond altijd open, doordat er wat tussen de lippen zit. De spieren worden hierdoor slapper, waardoor kinderen vaker met een open mond gaan lopen. Hierdoor verslappen de spieren ook weer. Door deze verslapte spieren kan een kindje bijvoorbeeld gaan slissen of interdentaal gaan slikken (met de tong tegen of tussen de tanden, normaal drukt de tong tegen het harde gehemelte als je slikt). Doordat de tong door het slissen en verkeerd slikken steeds tegen de tanden aan komt, groeien de tanden naar voren en kan de stand van de kaak veranderen. Bij kinderen die lang intensief een speen hebben gebruikt of veel hebben geduimd zie je vaak een open beet of een overbeet:

Dit is een open beet:
Speen - Pagina 2 Omft-logopedie-elst1

en dit is een overbeet:
Speen - Pagina 2 Overbeet%20voor2


Het is inderdaad een heel specifiek beeld, de mondjes van kinderen die lang een speen hebben gehad of lang hebben geduimd. Het is ook behoorlijk intensief om hieraan te werken (inderdaad bij een logopedist). De mondmotoriek moet versterkt worden, er is vaak sprake van een articulatiestoornis, omdat klanken verkeerd gevormd worden en de slik moet anders aangeleerd worden. Voor kinderen en ouders is dit echt heel intensief, omdat er eigenlijk continu op gelet moet worden en ouders hun kinderen continu bewust moeten maken van het sluiten van de mond, op een juiste manier slikken en praten e.d.

Speengebruik is met name van invloed op de spraakontwikkeling. Een bijkomend probleem kan zijn dat kinderen door hun open mondgedrag door hun mond gaan ademen en door de ziekteverwekkers die daardoor makkelijker binnen kunnen komen (geen zuivering en opwarming van de lucht) kunnen kinderen vaker verkouden zijn, waardoor het kindje tijdelijk of langere tijd minder hoort. Als dat het geval is kunnen er ook problemen ontstaan in de taalontwikkeling. Kinderen ontwikkelen de taal door te luisteren en te imiteren. Als ze niet alles goed kunnen horen, kunnen ze ook niet optimaal imiteren, waardoor de taalontwikkeling ook achter kan blijven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Annie24 vr 20 jan 2012 - 20:35

Rejoy???????????????????????????????????????????????????????????????

Ik heb wat gemist geloof ik! :shock:

cheers cheers cheers
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 20:38

Annie24 schreef:Rejoy???????????????????????????????????????????????????????????????

Ik heb wat gemist geloof ik! :shock:

cheers cheers cheers

mijn tekst is toch niet zó geniaal Suspect Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 20:45

Oei hier schrik ik toch wel van, ik wist niet dat het zó erg was zeg maar...mijn zoontje heeft een open beet zoals op die foto, door het speengebruik. Maar hij is zó gehecht aan zijn speen, ik voel me al naar als ik denk dat hij het af moet gaan bouwen.. Sad

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Annie24 vr 20 jan 2012 - 20:46

Rejoy. schreef:
Annie24 schreef:Rejoy???????????????????????????????????????????????????????????????

Ik heb wat gemist geloof ik! :shock:

cheers cheers cheers

mijn tekst is toch niet zó geniaal Suspect Wink

Wat leuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!

ben ik de eerste die het zag of ben ik spuit 11? angel
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 20:50

Annie24 schreef:
Rejoy. schreef:
Annie24 schreef:Rejoy???????????????????????????????????????????????????????????????

Ik heb wat gemist geloof ik! :shock:

cheers cheers cheers

mijn tekst is toch niet zó geniaal Suspect Wink

Wat leuk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!

ben ik de eerste die het zag of ben ik spuit 11? angel

Ik zag het net ook, gefeliciteerd rejoy!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 20:55

Zelda schreef:Oei hier schrik ik toch wel van, ik wist niet dat het zó erg was zeg maar...mijn zoontje heeft een open beet zoals op die foto, door het speengebruik. Maar hij is zó gehecht aan zijn speen, ik voel me al naar als ik denk dat hij het af moet gaan bouwen.. Sad


dat maakt het ook zo moeilijk. Het klinkt niet leuk, maar speengebruik na het eerste levensjaar is feitelijk een verslaving en een verslaving is heel moeilijk af te bouwen. Helemaal voor zulke jonge kinderen, die het misschien nog niet goed begrijpen. De kinderen die ik behandel zijn vaak tussen de 2 en 6 jaar oud en ik merk dat 'vreemde ogen dwingen'. De ouders krijgen het niet voor elkaar om de speen af te bouwen, maar een vreemde logopedist maakt blijkbaar toch meer indruk. Wat wij veel doen is een stickervel mee geven en afhankelijk van hoe vaak ze nog de speen hebben afbouwen. Eerst tijdens het spelen niet meer, daarna bij het tv kijken niet meer en als laatste bij het slapen niet meer. Voor elke dag dat het lukt krijgen kinderen een sticker op hun stickervel. Bij sommige kinderen is het probleem wat hardnekkiger en knippen we (met hun goedkeuring) de speen door of sturen we 'm op naar de baby's in Afrika die geen speen kunnen kopen (gaan we 'm samen op de post gooien, TNT zal wel denken Rolling Eyes)

@ Annie: je was niet de eerste, maar ik heb het er ook pas sinds gisteravond in staan hoor;)
@ Snoepy: bedankt!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Rouge vr 20 jan 2012 - 20:55

Mijn zoontje heeft ook een openbeet en overbeet door de speen. Helaas was het een kind dat veel veiligheid zocht bij zijn speen. We zijn nu gestart bij logopedie en gelukkig was die vrouw heel begripvol over het speengebruik en zei ze niet dat het 'stom' was. We gaan nu goed oefenen en speengebruik was al een hele tijd alleen maar beperkt tot het slapen (maar de gevolgen van nachtelijk speenzuigen schijnen schadelijker te zijn dan overdag en dat wist ik niet) Het ene kindje krijgt sneller last van de gevolgen van speenzuigen dan de ander.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Darius vr 20 jan 2012 - 21:01

Rejoy, gefeliciteerd!!!!!! Dat is goed gemikt, 1 dag verschil! Ben jij ook een biechtje? Gefeliciteerd, had het nog niet verwacht! (maakt ook niet uit natuurlijk)
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 21:04

Rouge hoe oud is je zoontje?

Pff, ik wil de speen eigenlijk niet afbouwen want het is voor hem een soort rustpunt, hij zoekt er troost in. Maar als ik lees wat hij er allemaal van kan krijgen, dan zal ik wel moeten denk ik. Ik wist niet dat de gevolgen zo erg waren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 21:05

Darius schreef:Rejoy, gefeliciteerd!!!!!! Dat is goed gemikt, 1 dag verschil! Ben jij ook een biechtje? Gefeliciteerd, had het nog niet verwacht! (maakt ook niet uit natuurlijk)

sterker nog, ze zijn op dezelfde dag verwekt, 11-11 (maar dan met 2 jaar verschil natuurlijk) maar omdat dit jaar schrikkeljaar is ben ik de 17e uitgerekend en niet de 18e;)
en ik was biechtje 2;)


Laatst aangepast door Rejoy. op vr 20 jan 2012 - 21:06; in totaal 2 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Liadan vr 20 jan 2012 - 21:05

Rejoy, gefeliciteerd!!!

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gast vr 20 jan 2012 - 21:08

Zelda schreef:Rouge hoe oud is je zoontje?

Pff, ik wil de speen eigenlijk niet afbouwen want het is voor hem een soort rustpunt, hij zoekt er troost in. Maar als ik lees wat hij er allemaal van kan krijgen, dan zal ik wel moeten denk ik. Ik wist niet dat de gevolgen zo erg waren.

en als je naar een logopedist gaat? Dan is het voor jou misschien ook wat makkelijker, dan ben jij niet degene die zegt dat de speen eruit moet, dan kun je het afschuiven op de logopedist. Logopedie zit nog in het basispakket, dus het kost geen geld voor jullie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Rouge vr 20 jan 2012 - 21:13

@ zelda: mijn zoon is 2jaar en 8 maanden. Vanaf 2 jaar zijn we gaan afbouwen met dat hij buiten geen speen meer mocht. Paar maanden geleden ook overdag thuis niet, maar dat ging de ene keer beter dan de andere keer (want als hij moe was kreeg hij speen en ook bv begin van de avond al) Dat hebben we nu helemaal eruit. Nu we daar heel consequent in zijn vraagt hij er al veel minder om, af en toe nog wel maar wij houden voet bij stuk. Zijn uitspraak is niet helemaal goed, en daar gaan we nu mee oefenen + sterker maken van de mondspieren. Hier was/is de speen ook rustding geweest, maar we leggen nu steeds uit dat het voor baby's is en dat het niet goed is voor zijn tandjes. Binnenkort zullen we dus de nacht van de speen afmoeten (wat dus nog het enige moment is hier), maar dan moeten we 'gewoon' incalculeren dat het een week afzien wordt met slapen. Je moet er toch vroeg of laat vanaf.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Speen - Pagina 2 Empty Re: Speen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum