Dialect of Nederlands
+51
Niekske
PrimaBella
SuperGrover
Zeester
pinklady85
Roze Roos
blondje1313
PluDan
Sterre
Caresses
Caroow
Roxi3
Zwoesj
Joli86
Jezzie
Zininzon
Raindrop
Zonnetje
Lotus
rapa nui
Kabouter
Sarah1985
Bosjesvrouw
Jelin
Cherique
minoessepoes
Oasis
Guus
Makamba
marjoleinnn
NerdChic
Moezie
stargirl
Blond
loura
Silver
TNMN
Jeanette
Pluk
Suus
Mizz_S
VeryCherry
Serena
Fiwen
pitbullgup
Phileine
Arwyn
SoGood
Ugly Betty
Winegum
TGR
55 plaatsers
Pagina 3 van 5
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Dialect of Nederlands
Marin schreef:_Chance schreef:Oh, dit is trouwens wel herkenbaar. Ik hoor ook wel eens dat ik bekakt praat, inderdaad met de Gooische R.Goochempie schreef:stargirl schreef:Nederlands, maar op het werk met cliënten gooi ik er weleens Twentse woorden en termen door.
Ik spreek gewoon Nederlands, heb hier ook niet echt een dialect. Krijg soms wel te horen dat ik soms wat bekakt klink, komt vaak door mn wassenaarse rrrrrrrrr die ik er dan uitgooi.
De leerlingen praten mij vaak wel na, omdat ik dan een kak-r zeg.
Waar kom jij van oorsprong dan vandaan?
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10
Ik praat fries en als nerdelands spreek dan is het met accent
Bosjesvrouw- Prater
- Aantal berichten : 1368
Punten : 1428
Bosjesvrouw schreef:Ik praat fries en als nerdelands spreek dan is het met accent
Nerdelands? Dat ken ik niet
Blond- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
_Chance schreef:Bosjesvrouw schreef:Ik praat fries en als nerdelands spreek dan is het met accent
Nerdelands? Dat ken ik niet
Haha foutje nederlands
Bosjesvrouw- Prater
- Aantal berichten : 1368
Punten : 1428
nederlands, en met mijn ouders en broers andere fam fries. Ik heb geen fries accent
Sarah1985- Ratel
- Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Je kunt heel goed aan mij horen dat ik uit Brabant kom, maar ik praat absoluut niet plat. Al kan ik dat natuurlijk wel, het klinkt alleen voor geen meter.
Kabouter- Kletskop
- Aantal berichten : 2031
Punten : 2123
Registratiedatum : 18-11-10
Ik praat dialect met mijn ouders, overige familie, vrienden en nog veel meer mensen uit de plaats waar ik woon Op mijn werk en met vrienden en mensen van buiten mijn woonplaats spreek ik Nederlands. Als ik op mijn werk echter weer over prive dingen praat met sommige collega's dan praat ik weer dialect dus kan soms zijn dat je een poos met iemand werkgerelateerd in het Nederlands praat en dan tussen door enkele zinnen dialect omdat het dan om niet-werk gerelateerde dingen gaat. Als ik Nederlands spreek is verder niet te horen dat ik ook vaak dialect spreek. Het is wel voorgekomen dat collega's erg verbaasd waren toen ze me een keer in het dialect hoorden bellen met mijn moeder. Dat wisten ze niet en hadden ze niet van me gedacht. Het voelt heel onnatuurlijk om met mijn ouders, familie en vrienden Nederlands te praten en dat gebeurd dan ook bijna nooit of er moet echt iemand bij zijn die er helemaal niets van verstaat/begrijpt.
Ik vind dialect een verrijking van de cultuur en ben blij dat ik het spreek en versta. Ik schaam me er dan ook zeker niet voor omdat ik het meer zie als een extra taal die je spreekt en dat het je verbind met een regio/plaats. Ik vind het dan ook jammer dat het zo snel verdwijnt. In mijn woonplaats wordt door kinderen al amper dialect meer gesproken. Indertijd was er nl. sprake van mogelijke taalachterstanden doordat sommige kinderen alleen maar dialect spraken totdat ze op de basisschool kwamen en ook thuis weinig of niet lazen of werden voorgelezen. Het Boekenbas project is toen opgezet en ouders werden gestimuleerd om alleen nog Nederlands te praten met hun kinderen. Ik vind dit op zich wel logisch maar toch erg jammer dat zo'n dialect dan al binnen 1 of 2 generaties dreigt te verdwijnen.
Ik vind dialect een verrijking van de cultuur en ben blij dat ik het spreek en versta. Ik schaam me er dan ook zeker niet voor omdat ik het meer zie als een extra taal die je spreekt en dat het je verbind met een regio/plaats. Ik vind het dan ook jammer dat het zo snel verdwijnt. In mijn woonplaats wordt door kinderen al amper dialect meer gesproken. Indertijd was er nl. sprake van mogelijke taalachterstanden doordat sommige kinderen alleen maar dialect spraken totdat ze op de basisschool kwamen en ook thuis weinig of niet lazen of werden voorgelezen. Het Boekenbas project is toen opgezet en ouders werden gestimuleerd om alleen nog Nederlands te praten met hun kinderen. Ik vind dit op zich wel logisch maar toch erg jammer dat zo'n dialect dan al binnen 1 of 2 generaties dreigt te verdwijnen.
Laatst aangepast door rapa nui op do 6 jan 2011 - 7:17; in totaal 1 keer bewerkt (Reden : ..)
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Ik spreek Nederlands. Ik geloof dat er wel aan mij te horen is dat ik in Twente woon, waar ik niet zo blij mee ben trouwens.
Lotus- Ratel
- Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10
Ik praat ook Nederlands met een licht Brabants accent. Je hoort wel aan mij dat ik met een zacht g praat, maar ik ben sinds een aantal jaar wel netter Nederlands gaat praten. Geen 'wa' 'da' 'nie' meer. Niet meer zeggen: aanrijden, aanfietsen, aanlopen, langs jou zitten, iets bij hebben, afgewerkt zijn, etc. Toen ik nog thuis woonde, in het dorp waar ik ben opgegroeid, praatte ik met een behoorlijk accent. Ik ben wel blij dat dat wat minder is geworden, toen ik in Utrecht ging studeren. Ik kom nu voor mijn werk ook veel in het midden van het land en dan praat ik liever wat meer ABN (of hoe het dan nu ook heet).
Zonnetje- Kletskop
- Aantal berichten : 2589
Punten : 2726
Ik praat een beetje Leids. Maar geen dialect of zo.
Maar je kan wel horen dat ik uit de buurt van Leiden kom
Ik let er trouwens wel op op mijn werk. Als ik telefoneer met cliënten of zo. Dat is me trouwens ook gezegd bij mijn sollicitatie: "Je bent helemaal geschikt voor de baan, maar er is één puntje... en dat is dat je er op moet letten dat je niet al te Leids praat..." en dat gaat steeds beter!
Maar je kan wel horen dat ik uit de buurt van Leiden kom
Ik let er trouwens wel op op mijn werk. Als ik telefoneer met cliënten of zo. Dat is me trouwens ook gezegd bij mijn sollicitatie: "Je bent helemaal geschikt voor de baan, maar er is één puntje... en dat is dat je er op moet letten dat je niet al te Leids praat..." en dat gaat steeds beter!
Gast- Gast
Ik hou van Amsterdams!!!!Trisha schreef:ABN met zo nu en dan een Amsterdamse uitglijer.
Edit: en ik hou ook van Haags!
Gast- Gast
Ik praat Nederlands en Vlaams door elkaar.
Hier in Belgie hoort iedereen aan mij dat ik Nederlander ben en in Nederland zeggen ze weer dat ik Vlaams praat. Ertussenin dus
Hier in Belgie hoort iedereen aan mij dat ik Nederlander ben en in Nederland zeggen ze weer dat ik Vlaams praat. Ertussenin dus
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Ligt er aan met wie ik praat, of ik Nederlands of Twents praat.
Ik was laatst met mijn collega over mijn oma aan het praten en ze zei: 'Sinds je over je oma aan het vertellen ben, praat je Twents'.
Ik praat met mijn opa en oma ook altijd Twents en blijkbaar ga ik vanzelf over in het dialect als ik het over ze heb
Ik was laatst met mijn collega over mijn oma aan het praten en ze zei: 'Sinds je over je oma aan het vertellen ben, praat je Twents'.
Ik praat met mijn opa en oma ook altijd Twents en blijkbaar ga ik vanzelf over in het dialect als ik het over ze heb
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
rapa nui schreef:Ik praat dialect met mijn ouders, overige familie, vrienden en nog veel meer mensen uit de plaats waar ik woon Op mijn werk en met vrienden en mensen van buiten mijn woonplaats spreek ik Nederlands. Als ik op mijn werk echter weer over prive dingen praat met sommige collega's dan praat ik weer dialect dus kan soms zijn dat je een poos met iemand werkgerelateerd in het Nederlands praat en dan tussen door enkele zinnen dialect omdat het dan om niet-werk gerelateerde dingen gaat. Als ik Nederlands spreek is verder niet te horen dat ik ook vaak dialect spreek. Het is wel voorgekomen dat collega's erg verbaasd waren toen ze me een keer in het dialect hoorden bellen met mijn moeder. Dat wisten ze niet en hadden ze niet van me gedacht. Het voelt heel onnatuurlijk om met mijn ouders, familie en vrienden Nederlands te praten en dat gebeurd dan ook bijna nooit of er moet echt iemand bij zijn die er helemaal niets van verstaat/begrijpt.
Nouja dit dus!!! Ik had dit geschreven kunnen hebben... Echt woord voor woord.
Ik schreef hierboven al over het geval met mijn oma.. En als ik op het werk eens met mijn vader bel, praat ik ook Twents!
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Nederlands. Ik heb geen accent, mensen kunnen aan mij ook niet horen waar ik vandaan kom. Ik kan wel wat dialecten nadoen, maar dat is dan voor de grap.
Gast- Gast
Ik praat gewoon nederlands, kom uit haarlem.
Maar woon nu in friesland en zit daar op de PABO, dus ben wel fries aan het leren....maar of ik het ook echt zal gaan praten.
Mijn vriend praat wel fries, maar tegen mij praat hij gewoon nederlands
Maar woon nu in friesland en zit daar op de PABO, dus ben wel fries aan het leren....maar of ik het ook echt zal gaan praten.
Mijn vriend praat wel fries, maar tegen mij praat hij gewoon nederlands
Jezzie- Ratel
- Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10
Ik kom uit Brabant en heb ook echt een zachte 'G', en ik vind dat je dat best mag horen...
Ik zeg ook altijd 'houwdoe' als ik weg ga, ook op mijn werk in Limburg waar iedereen 'haije' zegt..
Ik zeg ook altijd 'houwdoe' als ik weg ga, ook op mijn werk in Limburg waar iedereen 'haije' zegt..
Joli86- Prater
- Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
x-justme-x schreef:Ik kom uit Brabant en heb ook echt een zachte 'G', en ik vind dat je dat best mag horen...
Haije vind ik verschrikkelijk.... Houwdoe gaat dan nog haha. In Gelderland zeiden we altijd Ajuus of tjuus haha.
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Ik praat in een mix. Als ik op mijn werk ben praat ik met een achterhoeks dialect (tenminste dat begint steeds meer te komen). Maar als ik echt boos ben ga ik weer lekker plat Rotterdams praten
Maar over het algemeen hoor je niet supergoed waar ik vandaan kom, juist doordat er meerdere accenten door elkaar heen zitten.
Maar over het algemeen hoor je niet supergoed waar ik vandaan kom, juist doordat er meerdere accenten door elkaar heen zitten.
Zwoesj- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4775
Registratiedatum : 05-12-10
Ik kan heel netjes Nederlands spreken maar ik kom uit Rotterdam en dat hoor je af en toe wel.
Roxi3- Prater
- Aantal berichten : 1099
Punten : 1130
Registratiedatum : 30-11-10
Ik heb tot mijn 17e in Friesland gewoond, maar daar hoor je niks van. En waar ik nu woon praten ze mij echt iets te raar, dus dat kan ik ook niet
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Nederlands.
Als ik met mijn familie praat dan wel met dialect.
Als ik met mijn familie praat dan wel met dialect.
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Maar je hoort het wel!Doedell schreef:Ik praat over het algemeen gewoon Nederlands, je kunt wel horen dat ik uit Noord Holland kom, maar het is niet extreem.
Gast- Gast
Ik ben een mix tussen een Fries en een Limburgse, maar geboren in Gouda. Mijn ouders hebben beide niet echt een accent, zelfs mijn moeder niet, terwijl ze erg goed Limburgs dialect kan praten. Vroeger scheen je het wel een beetje te kunnen horen dat ik uit 'Gauwwdah' kwam, tenminste dat zeiden mijn klasgenootjes toen we naar een plaatsje in de buurt van Arnhem waren verhuisd.
Nu hoor je niks meer volgens mij, al vinden sommige mensen met een dialect dat ik een 'r' heb, maar die hoor ik zelf niet .
Nu hoor je niks meer volgens mij, al vinden sommige mensen met een dialect dat ik een 'r' heb, maar die hoor ik zelf niet .
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Pagina 3 van 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Soortgelijke onderwerpen
» Dialect
» Wat vind je een vervelend accent/dialect?
» Typisch Nederlands
» Vertaling engels-nederlands
» Na Engels, nu een Nederlands vraagje!
» Wat vind je een vervelend accent/dialect?
» Typisch Nederlands
» Vertaling engels-nederlands
» Na Engels, nu een Nederlands vraagje!
Pagina 3 van 5
Permissies van dit forum: