Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dialect of Nederlands

+51
Niekske
PrimaBella
SuperGrover
Zeester
pinklady85
Roze Roos
blondje1313
PluDan
Sterre
Caresses
Caroow
Roxi3
Zwoesj
Joli86
Jezzie
Zininzon
Raindrop
Zonnetje
Lotus
rapa nui
Kabouter
Sarah1985
Bosjesvrouw
Jelin
Cherique
minoessepoes
Oasis
Guus
Makamba
marjoleinnn
NerdChic
Moezie
stargirl
Blond
loura
Silver
TNMN
Jeanette
Pluk
Suus
Mizz_S
VeryCherry
Serena
Fiwen
pitbullgup
Phileine
Arwyn
SoGood
Ugly Betty
Winegum
TGR
55 plaatsers

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Silver wo 5 jan 2011 - 23:25

Op het werk praat ik fries, thuis praat ik fries, soms vergeet ik om te schakelen en praat ik in de winkel ook fries, tsja en soms staat dat onbeschoft..... Cool
En ik heb dus wel zo'n duidelijk boeren accent, maar kom dan ook van het platteland... Schaam me er niet voor. Was wel grappig toen ik in duitsland woonde konden de mensen niet ontcijferen aan mijn accent waar ik nou precies vandaag kwam.... angel
Silver
Silver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4646
Punten : 4902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  loura wo 5 jan 2011 - 23:30

Ik spreek gewoon Nederlans zoder dialect of accent
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 23:32

ABN met zo nu en dan een Amsterdamse uitglijer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Blond wo 5 jan 2011 - 23:38

Ik praat Nederlands. Heb geen dialect. Alleen de aso's in mijn woonplaats praten in dialect.

Kreeg in Curacao ook van veel mensen dat ik zo keurig ABN praat.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  stargirl wo 5 jan 2011 - 23:46

Nederlands, maar op het werk met cliënten gooi ik er weleens Twentse woorden en termen door.

stargirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 82
Punten : 84
Registratiedatum : 11-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  VeryCherry wo 5 jan 2011 - 23:48

Mijn zoontje neemt mijn Rotterdams heel vaak over, is echt geen gehoor, want normaal praat hij keurig Nederlands.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Moezie do 6 jan 2011 - 0:00

Ik praat bijna altijd limburgs... maar als ik nederlands moet praten zal je niet zo snel horen dat ik van limburg ben.. (oke ik heb een zachte G) Maar goed ook al was dat wel zo, ik schaam me er niet voor!! ben wel trots waar ik vandaan kom! :P
Moezie
Moezie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2751
Punten : 2784
Registratiedatum : 02-12-10
Woonplaats : Limboland

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 0:01

Break Of Day schreef:
Daarom ben ik ook van mening dat er geen ABN bestaat. Als iemand gewoon normaal Nederlands kan spreken zonder woorden in een ander dialect/taal er tussendoor te gooien, spreekt hij naar mijn mening 'ABN'.

ABN bestaat ook niet meer, dat heet tegenwoordig Standaardnederlands. Je kunt van mening zijn dat het niet bestaat, maar dat slaat natuurlijk niet echt ergens op (dat is een beetje zoals ontkennen dat er mensen bestaan, het is nou eenmaal zo). Het Standaardnederlands bestaat juist om ervoor te zorgen dat iedereen elkaar begrijpt. Als je het niet elke dag op tv of waar dan ook zou horen en het niet op school/van je ouders had geleerd, dan zou je het niet spreken, dan sprak iedereen dialect. De communicatie tussen een Limburger en een Groninger zou dan toch aanzienlijk moeilijker verlopen.

Verder is er nu eenmaal wel een enorm verschil tussen een dialect en een accent. Je kunt wel Standaardnederlands spreken met een accent, maar niet met een dialect. In dat laatste geval is het namelijk geen Standaardnederlands meer. Dat wil niet zeggen dat je de grootste debiel op aarde bent wanneer je er af en toe een verkeerde term doorheen gooit (als: ''Ik rijd om half vijf aan naar school', 'Ik ben om drie uur afgewerkt', of: 'Wil iemand even het raam los doen?'). Het maakt alleen niet dat die zin dan ineens tot het Standaardnederlands behoort.

Over het algemeen spreek ik wel Standaardnederlands, maar je hoort aan mijn accent heel goed dat ik uit Brabant kom. Als ik niet gedronken heb, ben ik nog wel redelijk bereid om mijn woorden af te maken (als in: dat, niet etc.). Zodra er drank inzit, komt daar helaas weinig van terecht ("Ik heb da nie gedaan!" wordt het dan..). Mijn dialect is erg slecht en ik doe het weleens voor de grap, maar dan is het nog steeds slecht :P. Ik begrijp het heel goed, maar het spreken is niet mijn sterkste kant.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  NerdChic do 6 jan 2011 - 0:07

Je hoort denk ik aan mij wel dat ik uit Zeeland kom! Very Happy Maar dat geef niets, ik vind het een leuk taaltje. En als ik echt me best doe kan ik het helemaal plat praten.
Vind het jammer dat het verder hier niet meer zo gesproken wordt :P
NerdChic
NerdChic
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 393
Punten : 413
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  marjoleinnn do 6 jan 2011 - 0:12

Ik praat gewoon Nederlands, je hoort vast wel een beetje dat ik uit Brabant kom, want ja ik heb toch wel echt de zachte 'G'. Maar verder praat ik geen brabants.
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 0:44

June schreef:
Break Of Day schreef:
Daarom ben ik ook van mening dat er geen ABN bestaat. Als iemand gewoon normaal Nederlands kan spreken zonder woorden in een ander dialect/taal er tussendoor te gooien, spreekt hij naar mijn mening 'ABN'.

ABN bestaat ook niet meer, dat heet tegenwoordig Standaardnederlands. Je kunt van mening zijn dat het niet bestaat, maar dat slaat natuurlijk niet echt ergens op (dat is een beetje zoals ontkennen dat er mensen bestaan, het is nou eenmaal zo). Het Standaardnederlands bestaat juist om ervoor te zorgen dat iedereen elkaar begrijpt. Als je het niet elke dag op tv of waar dan ook zou horen en het niet op school/van je ouders had geleerd, dan zou je het niet spreken, dan sprak iedereen dialect. De communicatie tussen een Limburger en een Groninger zou dan toch aanzienlijk moeilijker verlopen.

Verder is er nu eenmaal wel een enorm verschil tussen een dialect en een accent. Je kunt wel Standaardnederlands spreken met een accent, maar niet met een dialect. In dat laatste geval is het namelijk geen Standaardnederlands meer. Dat wil niet zeggen dat je de grootste debiel op aarde bent wanneer je er af en toe een verkeerde term doorheen gooit (als: ''Ik rijd om half vijf aan naar school', 'Ik ben om drie uur afgewerkt', of: 'Wil iemand even het raam los doen?'). Het maakt alleen niet dat die zin dan ineens tot het Standaardnederlands behoort.

Over het algemeen spreek ik wel Standaardnederlands, maar je hoort aan mijn accent heel goed dat ik uit Brabant kom. Als ik niet gedronken heb, ben ik nog wel redelijk bereid om mijn woorden af te maken (als in: dat, niet etc.). Zodra er drank inzit, komt daar helaas weinig van terecht ("Ik heb da nie gedaan!" wordt het dan..). Mijn dialect is erg slecht en ik doe het weleens voor de grap, maar dan is het nog steeds slecht :P. Ik begrijp het heel goed, maar het spreken is niet mijn sterkste kant.

Ik ben het met je eens.
Ik hoor het mezelf vaak zeggen. Maar dan zeg ik bijv.: ik ben iets nodig.. Heel fout! Dan corrigeer ik mezelf ook wel. Ik probeer er ook wat meer op te letten. Maar ik hoor het bijna dagelijks dat het zo genoemd wordt.
Veel groningse benamingen ken ik ook niet. Dan moet ik eerst even na vragen wat het betekend.. Dus het is maar goed dat we allemaal nederlands hebben geleerd. Anders had ik sommige dingen niet begrepen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Makamba do 6 jan 2011 - 0:51

Gewoon Nederlands, je hoort wel dat ik uit het Zuiden kom. Gebruik soms ook wel es Limburgse woorden, maar dat is meer een automatisme. Dialect heb ik eigenlijk nooit gesproken.
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 0:52

Gewoon Nederlands, maar mensen kunnen aan mij wel horen dat ik Brabants ben. Dat zit er in en gaat er niet meer uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 0:53

Gekje schreef:
Maar dan zeg ik bijv.: ik ben iets nodig.. Heel fout!

Haha ja dat zei m'n oude juf vroeger ook.. Je bent een schaar nodig. Neeeheee je HEBT een schaar nodig.

Bij ons thuis werd al het Gronings er echt uitgestampt, maar het sluipt er toch nog wel in af en toe, maar meer de uitspraak van gewone Nederlandse woorden. Ik ken geen dialect. Dingen zoals 'Ik ga even bezig met ....' of 'doormekaar' met de klemtoon verkeerd. Dat soort dingen zeg ik heel af en toe.

Maar omdat m'n vader in Brabant woont heb ik toch ook wel wat Brabants geleerd, intussen klinkt 'aanrijden' of 'ocherm' ook logisch voor mij. (Alleen weet ik van dat laatste nooit hoe je 't schrijft).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 0:55

Nederlands, maar ik kom uit twente, en dat horen de meesten toch wel, ondanks dat ik zo mijn best doe om geen accent te laten horen.Met de ouderen op mijn werk praat ik soms wel dialect, die vinden dat erg leuk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 1:00

Ik praat meer Nederlands dan Fries.
Thuis spreek ik Nederlands met mijn vriend.
Ben ik thuis bij mijn vader is het altijd in het Fries.
Op mijn werk spreek ik van alles wat door elkaar en ook alle dialecten door elkaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 1:03

June schreef:
Break Of Day schreef:
Daarom ben ik ook van mening dat er geen ABN bestaat. Als iemand gewoon normaal Nederlands kan spreken zonder woorden in een ander dialect/taal er tussendoor te gooien, spreekt hij naar mijn mening 'ABN'.

ABN bestaat ook niet meer, dat heet tegenwoordig Standaardnederlands. Je kunt van mening zijn dat het niet bestaat, maar dat slaat natuurlijk niet echt ergens op (dat is een beetje zoals ontkennen dat er mensen bestaan, het is nou eenmaal zo). Het Standaardnederlands bestaat juist om ervoor te zorgen dat iedereen elkaar begrijpt. Als je het niet elke dag op tv of waar dan ook zou horen en het niet op school/van je ouders had geleerd, dan zou je het niet spreken, dan sprak iedereen dialect. De communicatie tussen een Limburger en een Groninger zou dan toch aanzienlijk moeilijker verlopen. In deze strekking ben ik het wel met je eens dat er ABN of Standaardnederlands bestaat. In mijn post bedoelde ik meer te zeggen dat een bepaalde 'chiquere'uitspraak/accent vaak ten onrechte wordt bestempeld als standaardnederlands, terwijl ik inderdaad ook in mijn post zei dat mensen naar mijn mening goed nederlands spreken wanneer ze zich verstaanbaar kunnen maken, dus zonder vreemdsoortige woorden er tussenin(dialect) (en dus al dan niet met accent).





Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Guus do 6 jan 2011 - 1:05

stargirl schreef:Nederlands, maar op het werk met cliënten gooi ik er weleens Twentse woorden en termen door.

Ik spreek gewoon Nederlands, heb hier ook niet echt een dialect. Krijg soms wel te horen dat ik soms wat bekakt klink, komt vaak door mn wassenaarse rrrrrrrrr die ik er dan uitgooi.

Guus
Guus
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1885
Punten : 1989
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Oasis do 6 jan 2011 - 1:08

Auxo schreef:Gewoon Nederlands, maar mensen kunnen aan mij wel horen dat ik Brabants ben. Dat zit er in en gaat er niet meer uit.

+1
Oasis
Oasis
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4392
Punten : 4662
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Guus do 6 jan 2011 - 1:09

hahaha geen idee waarom ik je gequoot (hoe schrijf je dat?) heb stargirl!

*ignore, ignore, en eindelijk eens aan het werk Goochem*
Guus
Guus
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1885
Punten : 1989
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  minoessepoes do 6 jan 2011 - 1:13

Mijn vader zegt altijd dat hij twee talig opgevoed is, namelijk het dialect en Nederlands.
Mijn moeder spreekt geen dialect, dus bij ons thuis werd ook geen dialect gesproken maar bij opa en oma wel en mijn vader spreekt ook dialect met zijn broers en zussen. Ik versta het prima en kan het ook spreken. Mijn vrienden spreken niet echt dialect maar ze gooien er wel woorden doorheen en daar doe ik wel aan mee als we onder elkaar zijn. Ik vind het wel leuk om in dialect te spreken.

Maar ik woon nu in Amsterdam dus ik spreek het niet veel meer, mijn zachte G verraad nog wel waar ik vandaan kom. Vaak krijg ik reacties van mensen dat ze het wel charmant vinden klinken. Tegen vrienden hier blijf ik wel houdoe of houje wah! zeggen als ze weg gaan, vind ik wel leuk en ik heb ze zo ver dat ze ook antwoorden met houje Very Happy, een beetje zuidelijk gezelligheid in Amsterdam Wink
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Cherique do 6 jan 2011 - 1:26

Ik praatte veel met dialect toen ik nog thuis woonde. Ik mocht het niet van mijn ouders, maar had toen een vriendje waar ze thuis erg met dialect praatte en ik dat vervolgens over nam.
Ik ging een paar jaar later verhuizen naar Zuid-Holland en iedereen hoorde dat ik uit Brabant kwam en kids vroegen of ik uit Duitsland of Belgie kwam Laughing Nu ik een paar jaar in Z-H woon, hoor je niet eens meer dat ik oorspronkelijk uit Brabant kom en mis mijn zachte G ook wel eigenlijk. Achja.. je wordt besmet met hetgeen waarmee je om gaat Wink
Cherique
Cherique
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 304
Punten : 330
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Blond do 6 jan 2011 - 1:46

Goochempie schreef:
stargirl schreef:Nederlands, maar op het werk met cliënten gooi ik er weleens Twentse woorden en termen door.

Ik spreek gewoon Nederlands, heb hier ook niet echt een dialect. Krijg soms wel te horen dat ik soms wat bekakt klink, komt vaak door mn wassenaarse rrrrrrrrr die ik er dan uitgooi.

Oh, dit is trouwens wel herkenbaar. Ik hoor ook wel eens dat ik bekakt praat, inderdaad met de Gooische R.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Jelin do 6 jan 2011 - 1:50

Ik spreek Nederlands, maar ook hier is een zacht g aanwezig. Soms komen er brabantse woorden voorbij. Tja dat is er nu eenmaal ingeslopen en is helemaal niet erg.

Jelin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast do 6 jan 2011 - 2:41

_Chance schreef:
Goochempie schreef:
stargirl schreef:Nederlands, maar op het werk met cliënten gooi ik er weleens Twentse woorden en termen door.

Ik spreek gewoon Nederlands, heb hier ook niet echt een dialect. Krijg soms wel te horen dat ik soms wat bekakt klink, komt vaak door mn wassenaarse rrrrrrrrr die ik er dan uitgooi.

Oh, dit is trouwens wel herkenbaar. Ik hoor ook wel eens dat ik bekakt praat, inderdaad met de Gooische R.

De leerlingen praten mij vaak wel na, omdat ik dan een kak-r zeg.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands - Pagina 2 Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum