Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

+39
Atelier Madame
TukTuk
GeKKiE
Caramba
MissBlunt
TwistedAngel
Joli86
Ilargi
TGR
Tsjip
Jeanette
SuperGrover
Tinus
rapa nui
Muurvlindertje
kwak
ekiaam87
Bubbelicious
silly-one
Alex
Pompoen
Susan
Qiara
lieke89
Kabouter
Nora
Roza
Burn
Esperanza
Eliesje
Chocolate Cookie
Monte
mzcharlotte
Marin
Zininzon
Ugly Betty
Thunder
Ibbeltje
Lady4
43 plaatsers

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Pompoen vr 23 dec 2011 - 12:14

Er zijn zoveel redenen om met kerst naar de kerk te gaan. Welke is de juiste? Wie bepaald dat?

Ik ben vroeger regelmatig mee geweest naar de kerstnachtdienst bij mijn oma in de kerk, met mijn hele familie. Waarom? Omdat we het heerlijk vonden om kerstliedjes te zingen, omdat mijn oma apetrots was dat we kwamen, omdat ze dan met haar kleinkinderen kon pronken. Ik was niet gelovig, nooit geweest, ook niet zo opgevoed. Maar omdat ik geniet van een kerstnachtdienst zou dat omdat ik niet geloof ineens verkeerd zijn? Volgens mij zijn ze alleen maar blij dat er meer zielen komen, dat ze een gevulde dienst hebben, dat we daar nog wat van mee kregen. En verder zijn er ook zo veel intenties om te geloven, welke is daarvan dan de juiste? Er zijn mensen die geloven omdat hun ouders ze verteld hebben dat ze dat moeten, mensen die geloven omdat hun geliefde dat geloof aan hangt. Natuurlijk kun je je dan afvragen of iets dan echt geloof is. Maar is iemand die nooit naar de kerk gaat maar wel geloofd daardoor dan minder gelovig? En maakt naar de kerk gaan je gelovig?

Ik vind het allemaal interessante vragen, maar uiteindelijk komt het er op neer dat er volgens mij geen intentie de verkeerde is, geloven of niet geloven, een kerstnachtdienst wel of niet volgen, het is een persoonlijke belevenis met voor iedereen een eigen waarde.

Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Pompoen vr 23 dec 2011 - 12:17

Ik ben trouwens ook een keer naar de katholieke kerstnachtdienst geweest. Waarom? Mijn moeder zong daarin. Waarom? Omdat het haar zo leuk leek om een keer te doen en ze speciaal voor die kerstnachtdienst een tijdelijke aanvulling van het koor hadden gezocht.
Tja, als ik ergens nog een beetje gelovig opgevoed ben dan is het volgens de protestantse leer in die zin dat mijn oma's dat zijn. Katholiek zijn is een ver van mijn bedshow. En toch vind ik het niet raar of hypocriet dat ik daar heen ben gegaan. Ik vind dat soort kerkbezoekjes ook een onderdeel van een culturele opvoeding. Ik ging toen ik in Paraguay woonde bijna altijd mee naar de kerk op zondag (katholiek). Waarom? Omdat het bij de belevenis hoorde, omdat het een belangrijk onderdeel van hun samenleving was. En nee dan ging ik niet ter communie, maar ik beleefde wel die dienst mee (verstond maar de helft, de dienst was altijd half Spaans/ half Guarani).
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 12:40

Ik moet zelf een dienst begeleiden, dus ja, ik ben wel heen. Maar ga anders vrijwel niet. Vind het wel erg mooi! Alleen bij de kerken in ons dorp krijg ik altijd het gevoel dat als je er niet elke week bent, je dan ook niet hoeft te komen ookal geloof je.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 12:49

Ik ga morgen wel smile Ik ga altijd met mn beste vriend dan samen. Ik ben niet gelovig, hij wel, het is een keer begonnen omdat ik nieuwsgierig was en sindsdien gaan we elk jaar samen. Ik vind het erg mooi en ik persoonlijk vind het ook een beetje bij kest horen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 20:54

Nee, ik ga nooit naar de kerk dus ook niet met kerst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 21:05

Princess schreef:Oh Lady even ter aanvulling op mijn post, ik zie net jouw post pas:

Ik vind het hypocriet als je niet gelovig bent wel op kerstavond gaat.
Geloven doe je op je eigen manier, daarvoor hoef je niet elke week naar de kerk.
Maar niet geloven en wel de kerstdienst meepikken vind ik wel hypocriet.

Ik ben ook niet gelovig en weleens naar de kerk geweest. Een kerk heeft, ondanks dat ik niet geloof, wel iets magisch voor me. Ik denk dat ik een jaar of 17 was toen ik aangaf dat een keer te willen. Mijn vader is katholiek opgevoed en mijn oma zong toen nog in de kerk dus zijn we daar naar toe gegaan. Mijn oma vond het ontzettend fijn om mij daar te zien en haar maakte ik er sowieso blij mee. Ik vond de mis ontzettend mooi en had het niet willen missen. Afgelopen 2 jaar wilde mijn ex ook graag naar de kerk (Christelijk) en hij zou het ook fijn gevonden hebben als ik meeging. Dat was ik ook van plan alleen lag er te veel sneeuw om nog thuis te komen dus hebben we het niet gedaan. Ik ben alle keren oprecht geïnteresseerd geweest en vind er eigenlijk weinig hypocriet aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 21:13

Ja, net als elke zondag.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Alex vr 23 dec 2011 - 21:14

Ik ga vanavond naar de kerk, morgenochtend ook en maandagochtend is er een kinderkerstdienst en daar ga ik met A naartoe.
Alex
Alex
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 21:15

Ik ben niet gelovig maar ben wel heel benieuwd naar een kerkdienst op kerstavond. En zou ik het fijn vinden dan zou ik daar gewoon vaker heengaan op kerstavond, ik zie niet in waarom dat hypocriet zou zijn. 't Is niet dat ik die ene avond dan wel geloof, ik ga dan gewoon voor de sfeer en omdat ik het interessant vind.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  silly-one vr 23 dec 2011 - 21:16

Ik ga vanavond twee keer denk ik. De eerste keer is een kinderviering en ik vind het altijd super leuk om die te zien. Zeker vanaf de positie waar ik kan kijken, mijn vader bedient namelijk de spot vanaf het oksaal ( balkon achter in de kerk). Ik sta daar warm en kan het mooi overzien.
Verder ga ik zeker naar de nachtmis. Dit is een alternatieve viering van ZIEL, waarbij het vooral om het samenzijn gaat. Wat ze precies gaan doen weet ik niet, maar het is niet het standaard kerstverhaal.

Ik ben wel RK opgevoed en ik merk wel dat ik er soms bij stil sta, maar niet door naar de kerk te gaan. Meer in de kleine symboliek en manier van denken.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Bubbelicious vr 23 dec 2011 - 21:23

Ik ben gisteren in de kathedraal van Antwerpen geweest. Was zo mooi. Was niet speciaal omdat het kerst is ofzo. Ik vind het zo mooi, dat ik eigenlijk bij elke kerk naar binnen ga als de mogelijkheid er is.
Bubbelicious
Bubbelicious
Prater
Prater

Aantal berichten : 638
Punten : 766
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Den Haag

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 21:25

Ugly Betty schreef:Ja, ik ga ... 1e kerstdag naar de ochtend dienst. Maar ik ga elke week, dus niet speciaal voor kerst. ....


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  ekiaam87 vr 23 dec 2011 - 22:31

Ik moet zingen in de kerstnachtdienst vanavond (22.00) met mijn koor smile Dus ja ik ga. Anders was ik ook wel gegaan met mijn moeder.
ekiaam87
ekiaam87
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1623
Punten : 2002
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : Voorschoten

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  kwak vr 23 dec 2011 - 22:37

ja, ik ga wel.
ik ben zelf christelijk en ga altijd op zondag dus nu ook.
maandag ga ik met m'n dochter naar kinderkerstfeest, dienst speciaal voor de kinderen en vanavond naar een kerst sing-in in onze kerk.
niet omdat het moet, maar omdat ik zelf wil.
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Muurvlindertje vr 23 dec 2011 - 22:40

Misschien vanavond.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast za 24 dec 2011 - 1:01

Ik ga niet. Ik ga nooit dus waarom zou ik dan met kerst wel gaan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast za 24 dec 2011 - 1:11

Ik twijfel nog. Ben wel gelovig en kom regelmatig in de kerk.... Heb eigenlijk ook wel zin om lekker met mijn vriend op de bank te hangen voor All you need is love. Maar goed, dat begint om 20u en de dienst om 21.30u. Ik dub nog even verder.....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  rapa nui za 24 dec 2011 - 1:20

Ik ga, zoals elk jaar, vanavond naar de kerstzangdienst, duurt ruim een uur, is ook leuk voor kinderen, een korte toespraak, veel samenzang en een koor en het muziekkorps. Ik ga verder niet naar de kerk maar kijk vanavond wel naar Nederland Zingt om lekker voor de TV kerstliedjes mee te zingen en doe dat ook morgenochtend.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Tinus za 24 dec 2011 - 1:55

Kerst is juist meer een 'opstapje' voor mensen die nooit naar de kerk gaan, om nu juist wél te gaan! Vind ik dan persoonlijk. Iedereen is welkom in de kerk, met kerst en op elke willekeurige andere zondag.

Ik ga morgen, zoals elke andere zondag, naar de kerk. Vind het ook altijd wel iets moois extra's hebben. Net als alle programma's rondom de kerst. Gister was er het Kerstfeest op de Dam en vanavond komt er ook een kerstverhaal op Ned. 1. Vind dat wel een hele mooie, laagdrempelige manier om mensen die nooit naar de kerk gaan of er iets mee hebben, te betrekken bij het Kerstverhaal.
Tinus
Tinus
Prater
Prater

Aantal berichten : 1104
Punten : 1188
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast za 24 dec 2011 - 2:07

Nee ik kom alleen maar in een kerk voor begrafenissen en trouwerijen. Verder heb ik geen behoefte om naar een kerk te gaan

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  SuperGrover za 24 dec 2011 - 2:16

Nee. Sowieso niet omdat mijn zus in het ziekenhuis ligt, en we vanavond wellicht dus bij haar zitten. Daarnaast: als God gewild had dat wij vanavond in de kerk zouden zitten, had Hij de feestdagen heel anders moeten aanpakken hier.

Maar wat andere jaren betreft, ik ben niet gelovig, maar soms ga ik met Kerst wel naar de kerk. Niet vanwege God en de pastor, maar vanwege de sfeer en omdat mijn achterneefjes meestal in het kerstspel spelen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Jeanette za 24 dec 2011 - 2:24

Nee, ik kom nooit in de kerk.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast za 24 dec 2011 - 2:45

Ik ben niet gelovig, maar zit één keer per maand op zondag in de kerk en vanavond ben ik ook weer braaf present... Als pianist van een kerkkoor heb ik niet zoveel keus Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Tsjip za 24 dec 2011 - 3:13

Ik ga nooit naar de kerk dus nu ook niet.

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast za 24 dec 2011 - 12:02

Ja, wij gaan morgenochtend naar de Kerstdienst. Gaan dan naar mijn 'oude' kerk in mijn vorige woonplaats waar ook mijn familie heengaat. Kerk ondertussen zelf ergens anders, maar met Kerst vind ik het toch wel leuk om tussen familie en oude bekenden te zitten. En we zijn nog niet heel erg geïntergreerd in de nieuwe kerk, dus vandaar. Ga overigens normaal gesproken ongeveer 1x per maand naar de kerk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 3 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum