Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

+39
Atelier Madame
TukTuk
GeKKiE
Caramba
MissBlunt
TwistedAngel
Joli86
Ilargi
TGR
Tsjip
Jeanette
SuperGrover
Tinus
rapa nui
Muurvlindertje
kwak
ekiaam87
Bubbelicious
silly-one
Alex
Pompoen
Susan
Qiara
lieke89
Kabouter
Nora
Roza
Burn
Esperanza
Eliesje
Chocolate Cookie
Monte
mzcharlotte
Marin
Zininzon
Ugly Betty
Thunder
Ibbeltje
Lady4
43 plaatsers

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Roza vr 23 dec 2011 - 10:34

Nee, daar ga ik niet heen. Ik geloof niet in god. Al lijkt het me wel eens een keer leuk en interessant om heen mee te maken..

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Nora vr 23 dec 2011 - 10:38

Ja ik ga morgen naar de late kerkdienst van 22:00 uur. Ik twijfel een beetje over het geloof, maar ik vind de kerstdiensten altijd inspirerend. Het gaat gewoon over thema's waar iedereen mee te maken heeft en vind het goed om er over na te denken. Daarbij speelt mn zwager altijd in de band en dat is leuk om te kijken:)
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Zininzon vr 23 dec 2011 - 10:39

Lady4 schreef:Ik vind het niet zozeer hypocriet als je eens per jaar naar de kerk gaat. Ik voel me niet superhappy momenteel en ik weet dat ik in de kerk dan iets kan vinden. Iets wat recht in mijn hart binnenkomt. Daar heb ik nu behoefte aan, dus daarom ga ik morgenavond.

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen door deze mening, maar vind het wel jammer dat mensen zulke uitspraken doen. Geloven doe je op je eigen manier en niet voor iedereen is de kerk daarbij even belangrijk.

Oh, misschien moet ik het even aanvullen. Ik bedoel het meer dat mensen die zeer praktiserend zijn en bijna elke week in de kerk zitten (zoals mijn ouders) bijna niet meer in de kerk passen, omdat de hele kerk vol zit (en dan met name helemaal vooraan) met mensen die gezien willen worden, de kaarsjes zo mooi vinden etc. Ik weet van een heleboel van die mensen dat ze echt niks geloven (klein dorp, dus ik ken de meesten) en dat ze erg veel commentaar op de kerk hebben, maar ze zitten dan echt een uur voor de tijd al klaar laughcry
Prima dat zij gaan hoor, moeten ze helemaal zelf weten.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Marin vr 23 dec 2011 - 10:40

Lady4 schreef:
Joy_ schreef:Ik zou zo graag naar de kerstkerkdienst van de Engelse of Amerikaanse kerk in Den Haag willen, maar die diensten zijn altijd in t weekend van m'n verjaardag. Ik ging in Engeland ook altijd naar de kerst dienst en ik vind t zo mooi.
Maar m'n vriend is zo atheïstisch als wat en in m'n familie hoeft eigenlijk ook niemand mee, wat ik wel jammer vind, ik zou t wel leuk vinden. Maar waarschijnlijk mag ik als oudste kind wel weer fijn uit de bijbel voorlezen.

Kun je niet naar een kinderkerstfeest gaan met K.iki. Dat vindt ze vast prachtig.

Nee Kiki is niet gelovig en zo wordt ze ook niet opgevoed. Bovendien ben ik niet met kerst bij m'n vader dit jaar. Wel jammer.

M'n oppaskindjes hebben trouwens zangles in de kerk waarin ik gedoopt ben en waar m'n grootouders zijn begraven. Die les is in t lokaaltie waar ik vroeger zondagsschool had, zo gek om daar weer te komen. Laatst stond ik in m'n eentje in die kerk, 'mijn' kerk, voelde heel bijzonder en kalm.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Lady4 vr 23 dec 2011 - 10:41

Zininzon schreef:
Lady4 schreef:Ik vind het niet zozeer hypocriet als je eens per jaar naar de kerk gaat. Ik voel me niet superhappy momenteel en ik weet dat ik in de kerk dan iets kan vinden. Iets wat recht in mijn hart binnenkomt. Daar heb ik nu behoefte aan, dus daarom ga ik morgenavond.

Ik voel me niet persoonlijk aangevallen door deze mening, maar vind het wel jammer dat mensen zulke uitspraken doen. Geloven doe je op je eigen manier en niet voor iedereen is de kerk daarbij even belangrijk.

Oh, misschien moet ik het even aanvullen. Ik bedoel het meer dat mensen die zeer praktiserend zijn en bijna elke week in de kerk zitten (zoals mijn ouders) bijna niet meer in de kerk passen, omdat de hele kerk vol zit (en dan met name helemaal vooraan) met mensen die gezien willen worden, de kaarsjes zo mooi vinden etc. Ik weet van een heleboel van die mensen dat ze echt niks geloven (klein dorp, dus ik ken de meesten) en dat ze erg veel commentaar op de kerk hebben, maar ze zitten dan echt een uur voor de tijd al klaar Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 394967
Prima dat zij gaan hoor, moeten ze helemaal zelf weten.

Dat vind ik ook wel erg raar ja.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 10:44

Oh Lady even ter aanvulling op mijn post, ik zie net jouw post pas:

Ik vind het hypocriet als je niet gelovig bent wel op kerstavond gaat.
Geloven doe je op je eigen manier, daarvoor hoef je niet elke week naar de kerk.
Maar niet geloven en wel de kerstdienst meepikken vind ik wel hypocriet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 10:47

Princess schreef:
Confusion schreef:Ik heb ook lang gezeten met het dilemma of het hypocriet is of niet aangezien ik verder nooit ga en zelfs twijfel of ik wel geloof.

Maar ik denk dan ook weer dat de kerk een plek is waar iedereen mag komen en dat God je echt niet zal 'straffen' als je alleen met kerst gaat. Juist rond de kerst kunnen mensen vaak wat extra steun gebruiken en ik denk dat God liever heeft dat ze dan alleen die ene keer in het jaar naar de kerk gaan dan helemaal niet meer.

(nou denk ik dat God het sowieso niet interesseert hoevaak je naar de kerk gaat maar dat is weer een andere discussie)

Ik vind dat je het heel mooi uitlegt en zoals jij het zegt kan ik me ook wel in vinden.
Maar als ik in mijn omgeving kijk waar een aantal mensen gelovig zijn en de een wekelijks in de kerk zit en de ander niet, maar ook een aantal mensen helemaal niet geloven en dan op kerstavond wel naar de kerk gaan dat kan ik gewoon niet met elkaar rijmen.

Van de diensten die ik mee heb gekregen zijn de diensten met kerst toch wat algemener. Er wordt wel verwezen naar de bijbel natuurlijk maar misschien vinden sommigen dat ook wel gewoon een mooi verhaal? En verder vind ik de preek vaak ook nuttig als je niet zou geloven. Ik vind de preek dan wat algemener en meer toepasbaar in het echte leven. Een beetje als levenslessen met een bijbelse achtergrond.

Het zou kunnen dat mensen die niet geloven, dat dan toch fijn vinden. Of misschien gaan ze wel gewoon alleen vanwege de sfeer. Ik snap dat je dat moeilijk vindt te rijmen, vond ik eerst ook, maar nu vind ik dat je dan nog steeds welkom bent in de kerk. Juist omdat de kerk in principe iedereen welkom hoort te heten.

Edit: Als er mensen komen om alleen maar naar de kaarsen te kijken en waardoor de trouwe mensen niet meer in de kerk kunnen is wel een beetje sneu ja. Maar dan moeten er gewoon extra stoelen komen smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 10:50

Nee, ik kom er anders ook niet. Alleen met een begrafenis of huwelijk en zelf trouw ik niet voor de kerk.
Ik zie voor mijzelf de toegevoegde waarde van de kerk ivm kerst niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Lady4 vr 23 dec 2011 - 10:53

Zelfs niet-gelovigen die met kerst naar de kerk gaan vind ik niet hypocriet. Ja, misschien wel als je alleen maar komt om de kaarsen, de lichtjes en de mensen te bekijken.

Maar wat is er verkeerd aan om je open te stellen voor iets waar je blijkbaar nieuwsgierig naar bent? Wie weet wat zulke mensen daar vinden, voelen of ervaren. Het geloof is wat mij betreft niet zwart-wit, wel of niet. Er zit een heleboel tussen en een ieder heeft het recht om hier op zijn eigen manier mee om te gaan.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 10:54

Ibbeltje schreef:Niet omdat ik niet gelovig ben en anders ook niet ga.

+1

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 10:54

Mooi verwoord Lady4, zo denk ik er ook over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 10:55

Lady4 schreef:Zelfs niet-gelovigen die met kerst naar de kerk gaan vind ik niet hypocriet. Ja, misschien wel als je alleen maar komt om de kaarsen, de lichtjes en de mensen te bekijken.

Maar wat is er verkeerd aan om je open te stellen voor iets waar je blijkbaar nieuwsgierig naar bent? Wie weet wat zulke mensen daar vinden, voelen of ervaren. Het geloof is wat mij betreft niet zwart-wit, wel of niet. Er zit een heleboel tussen en een ieder heeft het recht om hier op zijn eigen manier mee om te gaan.

Dat is ook niet verkeerd.
Maar ik bekijk het het echt vanuit mezelf, ik zou wel komen voor het mooie plaatje, en niet voor de preek ook al is die algemener dan de preek op zondag.
Omdat ik niets met het geloof heb vind ik het van mezelf hypocriet als ik naar de kerk zou gaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Lady4 vr 23 dec 2011 - 10:57

Interessante discussie dit. Maar ik ga nu toch echt richting mijn bed. Voor mij geen vrije dagen maar gewoon werken.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Marin vr 23 dec 2011 - 10:59

Ik ben het helemaal met je eens Lady. Om eerlijk te zijn weet ik nog steeds niet of ik geloof. Ik ben gedoopt maar niet ontzettend gelovig opgevoed. Maar ik hou onwijs van naar de kerk gaan, maar dat is met name om de sfeer, de mooie woorden en liederen (vooral in het Engels) en het saamhorigheidsgevoel. Dat vind ik prettig aan de kerk.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 11:01

Ik ga ook. Mijn schoonmoeder doet een dienst dit keer. Wil wel graag zien hoe zij dat doet smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 11:02

Lady4 schreef:Zelfs niet-gelovigen die met kerst naar de kerk gaan vind ik niet hypocriet. Ja, misschien wel als je alleen maar komt om de kaarsen, de lichtjes en de mensen te bekijken.

Maar wat is er verkeerd aan om je open te stellen voor iets waar je blijkbaar nieuwsgierig naar bent? Wie weet wat zulke mensen daar vinden, voelen of ervaren. Het geloof is wat mij betreft niet zwart-wit, wel of niet. Er zit een heleboel tussen en een ieder heeft het recht om hier op zijn eigen manier mee om te gaan.

+1.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 11:03

Princess schreef:Oh Lady even ter aanvulling op mijn post, ik zie net jouw post pas:

Ik vind het hypocriet als je niet gelovig bent wel op kerstavond gaat.
Geloven doe je op je eigen manier, daarvoor hoef je niet elke week naar de kerk.
Maar niet geloven en wel de kerstdienst meepikken vind ik wel hypocriet.

Ik geloof niet in de kerk (wel in een hogere kracht, maar wat dat is?), ga nooit naar de kerk, ben niet gedoopt, maar ga toch morgenavond naar de kerk. En ik vind mezelf niet hypocriet smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Kabouter vr 23 dec 2011 - 11:08

Ik ben niet gelovig en ga daarom ook niet naar de kerk.
Kabouter
Kabouter
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2031
Punten : 2123
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Lady4 vr 23 dec 2011 - 11:16

Je kunt het ook omdraaien: mensen die elke week vooraan in de kerk zitten, maar ondertussen wel hun vrouw mishandelen of hun kinderen misbruiken, etc. Dat vind ik wel hypocriet. Of eigenlijk het toppunt van schijnheiligheid.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  lieke89 vr 23 dec 2011 - 11:18

Ik ben wel gelovig maar ik denk niet dat ik nu met kerst naar de kerk ga. Meestal ga ik dan wel, maar ik heb de laatste tijd juist het idee dat het geloof bij mij wat minder word en heb er ook wat minder behoefte aan om naar de kerk te gaan.
lieke89
lieke89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 230
Punten : 233
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 11:24

Jolicious schreef:
Princess schreef:Oh Lady even ter aanvulling op mijn post, ik zie net jouw post pas:

Ik vind het hypocriet als je niet gelovig bent wel op kerstavond gaat.
Geloven doe je op je eigen manier, daarvoor hoef je niet elke week naar de kerk.
Maar niet geloven en wel de kerstdienst meepikken vind ik wel hypocriet.

Ik geloof niet in de kerk (wel in een hogere kracht, maar wat dat is?), ga nooit naar de kerk, ben niet gedoopt, maar ga toch morgenavond naar de kerk. En ik vind mezelf niet hypocriet smile

OK. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 11:27

Ik wist gewoon dat als ik dit topic zou openen er een discussie zou zijn over of het hypocriet is.

Ik weet niet eens of ik geloof (das knap he), maar het lijkt me wel leuk om weer eens naar de kerk te gaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Qiara vr 23 dec 2011 - 11:46

Ik ben lid van een kerk en ben wel van plan om naar een dienst te gaan, alleen ben ik niet een heel trouwe kerkganger op het moment.
Qiara
Qiara
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4541
Punten : 5088
Registratiedatum : 20-11-10
Woonplaats : Zuid-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Susan vr 23 dec 2011 - 12:01

Lady4 schreef:
Maar wat is er verkeerd aan om je open te stellen voor iets waar je blijkbaar nieuwsgierig naar bent? Wie weet wat zulke mensen daar vinden, voelen of ervaren. Het geloof is wat mij betreft niet zwart-wit, wel of niet. Er zit een heleboel tussen en een ieder heeft het recht om hier op zijn eigen manier mee om te gaan.

Ik ben het helemaal met je eens, ik vind het ook zo'n chagrijnig gezeur dat het hypocriet zou zijn. Wat dan nog als je verder niet gelooft en je gaat naar een dienst op kerstavond uit nieuwsgierigheid of om de sfeer te proeven of misschien wel omdat de warmte en het gezelschap van de mensen in die kerk een troost voor je is. Waarom moeten mensen daar toch zo'n negatief oordeel over hebben?

Als je nou een ander veroordeelt die met Kerst niet naar de kerk gaat terwijl je zelf de rest van het jaar ook niet gaat, oké, dan kan ik me voorstellen dat dat hypocriet wordt gevonden, maar het naar de kerk gaan op zich mag ieder doen om z'n eigen redenen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gast vr 23 dec 2011 - 12:06


Joah zal wel moeten, is familie traditie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ga jij naar de kerk, een dezer dagen? - Pagina 2 Empty Re: Ga jij naar de kerk, een dezer dagen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum