Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nederlandse taal

+16
RYW
SuperGrover
Caresses
nina
Ibbeltje
mzcharlotte
Lotus
Caramba
Bliss
Zwerver
Kaboutertje
Minx
Antibes
Zora
Susan
duckie
20 plaatsers

Pagina 3 van 4 Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Nederlandse taal - Pagina 3 Empty Re: Nederlandse taal

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 0:29

SuperGrover schreef:
Dijn82 schreef:
wc-eend schreef:Ik doe trouwens ook elke dag beter spellen. Maak daar altijd wel 1 fout nerd en het zijn maar 4 vragen haha

Ben jij toevallig Brabants? :P
Ik had het opgevat dat Beter Spellen een spelletje/quiz is, dus eenzelfde zinsconstructie als: Ik doe patience.

Dat zou ook kunnen, maar dan moet je beter spellen inderdaad met hoofdletters of aanhalingstekens schrijven. Brabanders gebruiken vaak het werkwoord doen als hulpwerkwoord, vandaar mijn gedachte.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Zwerver za 17 dec 2011 - 0:31

Oh vandaar, haha. Ja niet op gelet! Bedoelde www.beterspellen.nl ;-)
Zwerver
Zwerver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Toet za 17 dec 2011 - 0:33

PluDan schreef:Ik ben ook erg slecht in de Nederlandse taal. Ik ben dan ook nog eens dyslecties.
En idd, mensen mogen mij best verbeteren, maar dan kun je soms aan de gang blijven en dat daarbij, ik kom hier voor mijn ontspanning,plezier en voor de gezelligheid en dan heb ik eerlijk gezegd geen zin om telkens verbeterd te moeten worden, want ik weet wel dat het vaak niet goed is..

Dat is inderdaad zo, ik zou voor de grap wel eens een paar dagen verbeterd willen worden (per pm dan :P ) Gewoon, om geconfronteerd te worden met mijn eigen fouten. Dan wel met uitleg er bij zodat ik er nog iets van kan leren.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  SuperGrover za 17 dec 2011 - 0:34

Dijn82 schreef:
SuperGrover schreef:
Dijn82 schreef:
wc-eend schreef:Ik doe trouwens ook elke dag beter spellen. Maak daar altijd wel 1 fout nerd en het zijn maar 4 vragen haha

Ben jij toevallig Brabants? :P
Ik had het opgevat dat Beter Spellen een spelletje/quiz is, dus eenzelfde zinsconstructie als: Ik doe patience.

Dat zou ook kunnen, maar dan moet je beter spellen inderdaad met hoofdletters of aanhalingstekens schrijven. Brabanders gebruiken vaak het werkwoord doen als hulpwerkwoord, vandaar mijn gedachte.
Dat dacht ik inderdaad ook, maar in de context leek het me logischer om Beter Spellen op te vatten als spelletje.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 0:42

wc-eend schreef:Oh vandaar, haha. Ja niet op gelet! Bedoelde www.beterspellen.nl ;-)

Ik ken 't niet, maar klinkt wel leerzaam!

Toet: Wil ik best doen hoor! Dat vind ik stiekem nog leuk om te doen ook laughcry

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 17 dec 2011 - 0:44

Volgens mij heeft verbeteren hier ook niet echt nut en doet het ook niets positiefs voor de sfeer. Op aanvraag is het wel ok, maar dat is bijna nooit het geval. Eigenlijk denk ik dat dat vooral nut heeft bij onbewuste versprekingen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Toet za 17 dec 2011 - 0:52

Antibes schreef:Volgens mij heeft verbeteren hier ook niet echt nut en doet het ook niets positiefs voor de sfeer. Op aanvraag is het wel ok, maar dat is bijna nooit het geval. Eigenlijk denk ik dat dat vooral nut heeft bij onbewuste versprekingen.

Daarom zeg ik ook, per PM. Als ik zomaar uit het niets in een post verbeterd wordt in de zin van: 'Heeft niemand die fout van toetje in de OP opgemerkt?' (dat is wel eens gebeurd) kan ik dat niet echt waarderen. Of het nut heeft weet ik niet, ik ben wel benieuwd of ik er iets van leer wanneer ik geconfronteerd wordt met mijn eigen fouten. Als het niks opleverd is dat ook prima, dan heb ik in ieder geval weer iets geprobeerd.

Dijn, ga je gang! Ik sta er voor open.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Antibes za 17 dec 2011 - 0:55

Toet schreef:
Antibes schreef:Volgens mij heeft verbeteren hier ook niet echt nut en doet het ook niets positiefs voor de sfeer. Op aanvraag is het wel ok, maar dat is bijna nooit het geval. Eigenlijk denk ik dat dat vooral nut heeft bij onbewuste versprekingen.

Daarom zeg ik ook, per PM. Als ik zomaar uit het niets in een post verbeterd wordt in de zin van: 'Heeft niemand die fout van toetje in de OP opgemerkt?' (dat is wel eens gebeurd) kan ik dat niet echt waarderen. Of het nut heeft weet ik niet, ik ben wel benieuwd of ik er iets van leer wanneer ik geconfronteerd wordt met mijn eigen fouten. Als het niks opleverd is dat ook prima, dan heb ik in ieder geval weer iets geprobeerd.

Dijn, ga je gang! Ik sta er voor open.

Denk dat het belangrijkste is dat jij er nu om vraagt, dat geeft aan dat je er zelf kritisch naar wilt denken. Vaak worden mensen verbeterd die er zelf niet kritisch naar willen kijken en dan is het Ă©n zinloos Ă©n slecht voor de sfeer. Ik weet wel dat ik het in Carrie altijd enorm heb kunnen waarderen dat zij er vaak direct om vroeg..

Ben jij nu niet bang dat je 20 PMs krijgt over iedere fout? Wink
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Toet za 17 dec 2011 - 1:03

Ja dat is het ook precies, ik wíl het ook leren en ik wil er ook kritisch naar kunnen kijken. Alleen blijft het gewoon ontzettend moeilijk hangen, ik kan die regeltjes zo vaak horen en lezen ik zié het gewoon (nog) niet. Ik hoop nog altijd dat ik op een dag ineens het licht zie en het allemaal begrijp haha.

Ik ben niet zo bang voor 20 pm's, ik heb er nu zelf om gevraagd en dat is voor mij ook een teken dat anderen er ook in willen investeren. Of misschien dat jullie nu een keer je spelfoutfrustraties kwijt kunnen :P
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 1:19

Ik zal morgen even wat posts van je doorlezen en de fouten eruit halen, dan stuur ik je een pm!

Gast
Gast

Bericht  Bliss za 17 dec 2011 - 2:14

Zusje schreef:
Bliss schreef:Het is trouwens ook zo dat veel mensen niet verbeterd willen worden. Ik houd daarom meestal maar wijselijk m'n mond, omdat dit vaak niet in dank wordt afgenomen (terwijl je er alleen maar van leert, lijkt me - maar goed, ik ben dan ook leerkracht).

Ik verbeter alleen als ik het constant hoor van diegene. Enigste verbeter ik niet meer, dat krijg je er volgens mij niet uit... Ik had een collega die op elk rapport schreef 'begleid'. Toen heb ik er na 3 keer wel wat van gezegd, ze schrijft het al jaren zo op haha. Dan mag ik wel nieuw zijn maar ik denk dan, dat kan toch niet, klanten lezen dat Very Happy. Ze moest er gelukkig zelf ook om lachen en was blij dat ik het zei.

Maar weet iemand hoe je een 'werkwoord' dan moet zien (tegenwoordige tijd?) als je zegt 'zak sluitend maken'. Het werkwoord sluiten zit er in maar waarom schrijf je dat dan met een d en niet met een t?

Een handig trucje hierbij is om het woord langer te maken: 'sluitende' dus, hierbij hoor je duidelijk een d.

Maar nu moet me dan toch even van het hart dat ik jou ook vaak dingen als "het gebeurd" of "hij probeerd" zie schrijven; dit moet dus met een t allebei smile (allebei derde persoon enkelvoud, dus stam + t)

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Esperanza za 17 dec 2011 - 2:46

Ik ken de regels, maar merk wel vaak dat ik fouten maken. D/T gaat in principe wel goed, maar ik typ het soms automatisch fout en als ik het dan na lees zie ik pas dat het niet klopt. Als/Dan heb ik pas op m'n 24ste goed geleerd. Elke keer als ik een zin zei waar het in voor kwam, ging ik nadenken over de regels en zo heb ik het mezelf goed aangeleerd. Zo af en toe gaat het nog wel eens fout, maar dan verbeter ik mezelf.
Hier op het forum, maak ik volgens mij wel veel spelfouten, bijvoorbeeld of 2 woorden aan elkaar moeten of juist apart. Zeker als ik moe ben sluipen er veel fouten in. En op 1 of andere manier zie ik het verschil tussen een V en een F niet. Ik kan rustig het woord geloven als gelofen schrijven en dan zie ik niet dat het fout is. Heel vreemd.

Waar ik heel veel moeite mee heb is het verschil tussen hen/hun. Daarmee bedoel ik trouwens niet hun als onderwerp gebruiken.
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2286
Punten : 2362
Registratiedatum : 31-10-11

Bericht  Antibes za 17 dec 2011 - 2:52

Esperanza schreef:Ik ken de regels, maar merk wel vaak dat ik fouten maken. D/T gaat in principe wel goed, maar ik typ het soms automatisch fout en als ik het dan na lees zie ik pas dat het niet klopt. Als/Dan heb ik pas op m'n 24ste goed geleerd. Elke keer als ik een zin zei waar het in voor kwam, ging ik nadenken over de regels en zo heb ik het mezelf goed aangeleerd. Zo af en toe gaat het nog wel eens fout, maar dan verbeter ik mezelf.
Hier op het forum, maak ik volgens mij wel veel spelfouten, bijvoorbeeld of 2 woorden aan elkaar moeten of juist apart. Zeker als ik moe ben sluipen er veel fouten in. En op 1 of andere manier zie ik het verschil tussen een V en een F niet. Ik kan rustig het woord geloven als gelofen schrijven en dan zie ik niet dat het fout is. Heel vreemd.

Waar ik heel veel moeite mee heb is het verschil tussen hen/hun. Daarmee bedoel ik trouwens niet hun als onderwerp gebruiken.

Hoe bedoel je het dan. Als in 'ik geef het boek aan hen' vs. 'ik geef hun het boek'?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Esperanza za 17 dec 2011 - 2:56

Ja die bedoel ik!
Ik weet dat het iets met meewerkend voorwerp te maken heeft en als aan/voor er staat dat je dan hen gebruikt en is het een meewerkend voorwerp zonder voor/aan dat je dan hun gebruikt.
Net als jouw voorbeeld dus.

Maar ik dacht dat er nog meer regels voor waren?
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 3:02

Zusje, maar 'enigste' is toch niet verplicht (meer)?

zover ik weet mag je 'enige' gebruiken, behalve bij enigst als in enigst kind enz.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 17 dec 2011 - 3:07

Smikkell schreef:Zusje, maar 'enigste' is toch niet verplicht (meer)?

zover ik weet mag je 'enige' gebruiken, behalve bij enigst als in enigst kind enz.

Enigste betekent leukste, enige = enkelvoud.

Gast
Gast

Bericht  Minx za 17 dec 2011 - 3:39

Ik probeer er trouwens wel op te letten dat ik bij brieven naar artsen of andere instanties zo goed mogelijk Nederlands typ.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Kaboutertje za 17 dec 2011 - 11:24

Dijn82 schreef:
Kaboutertje schreef:Ik heb dat soms ook.. helaas!
Dingen als : jij hebt veel meer als mij (auw)! laughcry

Hoe kan ik dat nou afleren :P

Bij dat voorbeeld moet je het werkwoord achter de zin kunnen plakken:
'Jij hebt veel meer als mij hebt'
klinkt niet, maar:
'Jij hebt veel meer dan ik heb'
kan wel.

Oh dat is een goede tip! Bedankt smile
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Gast zo 18 dec 2011 - 11:49

Dijn82 schreef:

Precies. Enigste is dus gewoon fout als je enige bedoelt Wink.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 18 dec 2011 - 13:20

June schreef:
Dijn82 schreef:

Precies. Enigste is dus gewoon fout als je enige bedoelt Wink.
Ja, dat bedoelde ik ook. Had er laatst wat over opgezocht, maar dat bracht alleen maar verwarring.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 18 dec 2011 - 18:57

Esperanza schreef:Ja die bedoel ik!
Ik weet dat het iets met meewerkend voorwerp te maken heeft en als aan/voor er staat dat je dan hen gebruikt en is het een meewerkend voorwerp zonder voor/aan dat je dan hun gebruikt.
Net als jouw voorbeeld dus.

Maar ik dacht dat er nog meer regels voor waren?

Hen gebruik je als het een lijdend voorwerp is en na een voorzetsel.

Gast
Gast

Bericht  Esperanza zo 18 dec 2011 - 20:19

Dat was het inderdaad! Dank je.
Dan doe ik het over het algemeen wel goed volgens mij.
Esperanza
Esperanza
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast ma 19 dec 2011 - 0:57

Kaboutertje schreef:
Dijn82 schreef:
Kaboutertje schreef:Ik heb dat soms ook.. helaas!
Dingen als : jij hebt veel meer als mij (auw)! Nederlandse taal - Pagina 3 394967

Hoe kan ik dat nou afleren :P

Bij dat voorbeeld moet je het werkwoord achter de zin kunnen plakken:
'Jij hebt veel meer als mij hebt'
klinkt niet, maar:
'Jij hebt veel meer dan ik heb'
kan wel.

Oh dat is een goede tip! Bedankt Nederlandse taal - Pagina 3 561177
Meer dan en evenveel als.
En als je de zin langer maakt, hoor je het verschil tussen ik en mij wel.

Jij hebt meer dan ik (heb).
Jij hebt evenveel als ik (heb).

Jij hebt evenveel als wij (hebben)
jij hebt meer dan wij (hebben)

En dus ook niet:

Jij hebt meer dan ons (hebben).

Gast
Gast

Bericht  Susan ma 19 dec 2011 - 1:27

Maar het is wel weer: twee keer zoveel ALS ik.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Serena ma 19 dec 2011 - 2:32

Susan schreef:Maar het is wel weer: twee keer zoveel ALS ik.

Maar gaat het dan niet om de combinatie ".. -veel als ... " en "... meer dan ..."

Ik ben trouwens ook niet zo heel goed in taal en hier op het forum let ik er ook niet zo heel veel op. Maar heb wel weer veel geleerd tijdens mijn scriptie schrijven. Ik deed gewoon structureel dingen fout en vaak schiet d's en t's er vaak bij in terwijl ik echt wel weet hoe het moet, maar dan let ik gewoon niet op ofzo.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud