Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nederlandse taal

+16
RYW
SuperGrover
Caresses
nina
Ibbeltje
mzcharlotte
Lotus
Caramba
Bliss
Zwerver
Kaboutertje
Minx
Antibes
Zora
Susan
duckie
20 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Nederlandse taal Empty Nederlandse taal

Bericht  Gast vr 16 dec 2011 - 9:56

Ik schaam me eigenlijk een beetje. Mijn nederlands is soms zo ontzettend slecht Embarassed
Schrijf ik net probeerd met een d :shock: Ik vind het wat raar staan dus kijk op google om het na te kijken. Terwijl ik wel weet dat het fout is.

Zo heb ik wel vaker dat ik ineens niet meer weet hoe een woord geschreven moet worden.
Al helemaal als het gaat om d/t en dt. Elke keer weer zoek ik er informatie over op, en dan denk ik : oh ja zo moet het. Nu worden de fouten vast minder. Maar het blijft een struikelblok, steeds weer maak ik stomme spelfouten.

Herkenbaar?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Nederlandse taal Empty Re: Nederlandse taal

Bericht  duckie vr 16 dec 2011 - 9:58

ohja hoor, d of t is ook niet aan mij besteed... Embarassed
duckie
duckie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Susan vr 16 dec 2011 - 10:00

Toen ik in groep 6 naar een nieuwe basisschool ging, waren ze daar al veel verder met werkwoordspelling, waardoor ik ontzettend veel fouten maakte. Mijn vader kwam toen met een schema aan waarmee ik het heel goed heb geleerd en het sindsdien haast niet meer fout doe. Misschien dat je zo'n schema ook wel op internet kan vinden.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Zora vr 16 dec 2011 - 10:49

Volgens mij krijg je in Firefox rode lijntjes onder foutjes. Al weet ik eigenlijk niet of dat ook bij werkwoordspelling zo gaat, maar misschien kun je het eens proberen? Leer je denk ik ook nog van smile Goed dat je het zelf merkt en er iets aan wil doen iig!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 11:10

Nope, ik maak eigenlijk bijna nooit d/t fouten en ik vind het echt verschríkkelijk simpel en vanzelfsprekend. Maar ik heb sowieso wel een natuurlijke aanleg voor taal en ik heb mijn hele leven lang boeken verslonden, wat volgens mij ook echt goed is voor je taalgevoel.

Wel merk ik dat nu ik eigenlijk alleen nog maar in het Engels bezig ben voor mijn studie, ik met name nog wel eens foutjes maak in voltooid deelwoorden vs. tegenwoordige tijd. Maar dat is dan puur als ik er niet bij nadenk, zodra ik het nalees zie ik mijn fout en hoef ik er ook niet over te twijfelen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast vr 16 dec 2011 - 11:21

Mnee niet echt herkenbaar.. Heb nooit problemen met Nederlands gehad, maar doe eigenlijk alles op gevoel. Als een zin er niet goed uit ziet of niet helemaal loopt, weet ik dat ik ergens een fout heb gemaakt. Wat heus wel 's voor komt :P Vooral als 't later op de avond is en ik moe word, maar fouten met d/t maak ik zelden tot nooit. (En dan check ik nu voor de zekerheid even m'n post, om genante momenten voor te wezen Very Happy )

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 16 dec 2011 - 11:25

Ik maak bijna nooit d/dt fouten, het overkomt me wel eens, maar vrij weinig. Wel betrap ik mezelf steeds vaker erop dat ik denk "ik besef me" en "ik irriteer me aan". Ik heb het nog nooit hardop uitgesproken maar moet er wel elke keer even over nadenken, omdat zooooo veel mensen dat inmiddels verkeerd gebruiken, zelfs hoogleraren.

Gast
Gast

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 11:30

Arden schreef:Ik maak bijna nooit d/dt fouten, het overkomt me wel eens, maar vrij weinig. Wel betrap ik mezelf steeds vaker erop dat ik denk "ik besef me" en "ik irriteer me aan". Ik heb het nog nooit hardop uitgesproken maar moet er wel elke keer even over nadenken, omdat zooooo veel mensen dat inmiddels verkeerd gebruiken, zelfs hoogleraren.

Oh, dat gebruiken inderdaad erg veel mensen verkeerd. Wat ik ook zo irritant vind is normaLIter ipv norMAliter. Overigens krijg ik regelmatig mailtjes van Prof. Dr. Blabla met een spelfout hoor.. Of in een syllabus ofzo tenenkrommende spelfouten.. laughcry
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Minx vr 16 dec 2011 - 11:39

Mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Hoorde laatst op tv dat het woordje "het" gaat verdwijnen. Dat vind ik dan wel heel erg triest.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 11:40

Fairytale schreef:Mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Hoorde laatst op tv dat het woordje "het" gaat verdwijnen. Dat vind ik dan wel heel erg triest.

Oh dat heb ik ook gezien ja, vooral triest als je dan vervolgens een stukje tekst kreeg waarin ook dit/dat/deze/die enzo veranderde ten gevolge daarvan. Werd echt heel saai.. Pijnlijk!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 16 dec 2011 - 11:42

Antibes schreef:
Fairytale schreef:Mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Hoorde laatst op tv dat het woordje "het" gaat verdwijnen. Dat vind ik dan wel heel erg triest.

Oh dat heb ik ook gezien ja, vooral triest als je dan vervolgens een stukje tekst kreeg waarin ook dit/dat/deze/die enzo veranderde ten gevolge daarvan. Werd echt heel saai.. Pijnlijk!

Oh walgelijk, ik heb ook zo'n stukje gelezen, waarin ze steeds 'het', hadden vervangen voor 'de'. Afschuwelijk..

Gast
Gast

Bericht  Kaboutertje vr 16 dec 2011 - 12:10

Ik heb dat soms ook.. helaas!
Dingen als : jij hebt veel meer als mij (auw)! laughcry

Hoe kan ik dat nou afleren :P
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 12:16

Kaboutertje schreef:Ik heb dat soms ook.. helaas!

Enige manier waarop je het afleert is als anderen je verbeteren en je jezelf ervan bewust wordt. Alleen worden veel mensen liever niet verbeterd. Ik vraag op de vereniging (of vooral aan mijn ouders) echt vaak of ze er ECHT wat van willen zeggen. Zo hebben ze het op mijn opleiding continu over refereren naar, terwijl je ergens aan refereert. Dat heeft mijn pap afgelopen maanden continu verbeterd en nu doe ik het niet meer.. cheers
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Minx vr 16 dec 2011 - 12:21

als en dan doe ik ook fout. En hoe vaak je mij ook verbeterd het komt er echt niet in Sad.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Zwerver vr 16 dec 2011 - 12:23

Ik kan het wel maar dan goed nadenkend ;-) . Op het forum let ik er eigenlijk totaal niet op! Haha. Ik word ook vaak aangesproken op fouten die ik maak. Dan denk ik oja!
Zwerver
Zwerver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 12:24

Fairytale schreef:als en dan doe ik ook fout. En hoe vaak je mij ook verbeterd het komt er echt niet in Sad.

Das ook een d/t fout.. nerd
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Minx vr 16 dec 2011 - 12:26

Daarom zei ik ook al mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Ook lezen gaat niet altijd even goed. Zo kwam ik laatst heel blij naar mijn vriend omdat ik dacht dat zijn moeder het woordje sint had gespeeld met wordfeud. Ik vond dat zo toepasselijk omdat sinterklaas er net was. Dus hij kijkt mij echt vragend aan. Wat is daar nou grappig aan er staat snit.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Kaboutertje vr 16 dec 2011 - 12:27

Antibes schreef:

Enige manier waarop je het afleert is als anderen je verbeteren en je jezelf ervan bewust wordt. Alleen worden veel mensen liever niet verbeterd. Ik vraag op de vereniging (of vooral aan mijn ouders) echt vaak of ze er ECHT wat van willen zeggen. Zo hebben ze het op mijn opleiding continu over refereren naar, terwijl je ergens aan refereert. Dat heeft mijn pap afgelopen maanden continu verbeterd en nu doe ik het niet meer.. cheers

Het is ook niet zo dat ik dénk dat het goed is, maar gewoon gewenning.. Wel vervelend. Ik heb het ook met d/t maar dan bij het voltooid deelwoord..
Kaboutertje
Kaboutertje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 12:31

Fairytale schreef:Daarom zei ik ook al mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Ook lezen gaat niet altijd even goed. Zo kwam ik laatst heel blij naar mijn vriend omdat ik dacht dat zijn moeder het woordje sint had gespeeld met wordfeud. Ik vond dat zo toepasselijk omdat sinterklaas er net was. Dus hij kijkt mij echt vragend aan. Wat is daar nou grappig aan er staat snit.

Hmm, is dat geen kenmerk van dyslectie? Letters door elkaar husselen binnen woorden?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes vr 16 dec 2011 - 12:32

Kaboutertje schreef:
Antibes schreef:

Het is ook niet zo dat ik dénk dat het goed is, maar gewoon gewenning.. Wel vervelend. Ik heb het ook met d/t maar dan bij het voltooid deelwoord..

Ja, maar dat is echt de key. Doordat je eraan went merk je niet meer dat je het fout zegt en dan heb je (of ik althans) echt extern iemand nodig die het steeds even terugkoppelt voor je.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Minx vr 16 dec 2011 - 12:39

Antibes schreef:
Fairytale schreef:Daarom zei ik ook al mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Ook lezen gaat niet altijd even goed. Zo kwam ik laatst heel blij naar mijn vriend omdat ik dacht dat zijn moeder het woordje sint had gespeeld met wordfeud. Ik vond dat zo toepasselijk omdat sinterklaas er net was. Dus hij kijkt mij echt vragend aan. Wat is daar nou grappig aan er staat snit.

Hmm, is dat geen kenmerk van dyslectie? Letters door elkaar husselen binnen woorden?

Klopt, ik heb ook wel meer kenmerken. Maar vind het zelf geen dyslectie. Ik zie het meer als slecht in taal. Ik heb er dus wel kenmerken van, maar was te eigenwijs voor een test. Daarbij vind ik lezen erg leuk. Dus denk dat ik onbewust toch steeds mezelf nog wel trigger.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Bliss vr 16 dec 2011 - 12:40

Voor mij is het ook niet herkenbaar. Ik ben al vanaf de basisschool erg goed in spelling (al zeg ik het zelf :P) en grammatica gaat eigenlijk vanzelf goed, daar hoef ik nooit bij na te denken. Ben nu ook de kids uit mijn klas aan het leren over 't ex-kofschip en ik vind het heerlijk Very Happy (de kinderen iets minder, haha)

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Caramba vr 16 dec 2011 - 18:21

Ik heb ook heel vaak dat ik woorden verkeerd lees.
Heb het vaak als ik een boek lees dat ik halverwege de bladzij denk, wat ik heb gelezen komt helemaal niet overeen met wat ik hier nu lees. Het komt dan soms wel voor dat ik een bladzij 3 keer moet nalezen voordat ik pas echt door heb waar ik woorden fout ben gaan lezen.

Mijn nederlands is ook niet altijd goed. D en T heb ik altijd moeite mee gehad. Mensen kunnen mij daar nog zo op verbeteren, maar het komt niet aan.
De volgende keer is het net zo goed weer fout geschreven.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Bericht  Lotus vr 16 dec 2011 - 19:02

Het is dyslexie.

En verder is het niet herkenbaar voor mij. Mijn moeder heeft Nederlands gestudeerd, geeft les sinds ik naar de middelbare school ging dus van huis uit heb ik het allemaal goed geleerd en ik heb op de basisschool ook een goede basis gekregen. Natuurlijk maak ik wel fouten en weet ik niet alles, maar mijn basis is prima en d/t daar heb ik echt geen problemen mee.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  mzcharlotte vr 16 dec 2011 - 20:14

Mijn basis zit ook goed en ik vind d/t niet echt een probleem. Mijn vriend daarentegen is echt vreselijk met schrijven, maar is ook dylectisch. Ook in spreektaal maakt hij aardig wat fouten, vooral dan/als en jouw/hem (ook als combinatie). Ik kan hem altijd verbeteren, maar het gaat er niet in. Overigens vindt hij dat verbeteren niet erg, ik zou er zelf echt zat van worden.

Oh ik ben wel echt Rotterdamse; ik heb soms wel moeite met kennen/kunnen. Ik zit inmiddels 7 jaar tussen de noeste Rotterdamse havenarbeiders, dus daar pik je ook wel eens verkeerde dingen op; ik zal heus wel verrotterdamste uitspraken hebben.

Laatst aangepast door mzcharlotte op vr 16 dec 2011 - 20:46; in totaal 1 keer bewerkt
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud