Nederlandse taal
+16
RYW
SuperGrover
Caresses
nina
Ibbeltje
mzcharlotte
Lotus
Caramba
Bliss
Zwerver
Kaboutertje
Minx
Antibes
Zora
Susan
duckie
20 plaatsers
Pagina 2 van 4
Pagina 2 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Nederlandse taal
Oh ja d/t daar heb ik ook soms moeite mee.
En ik heb volgens mij op het forum lang geleden geleerd hoe je sowieso schrijft Dat schrijven ook heel veel mensen fout.
En ik heb volgens mij op het forum lang geleden geleerd hoe je sowieso schrijft Dat schrijven ook heel veel mensen fout.
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
D/t begon ik pas op mijn 25ste te begrijpen, toen viel er gewoon een kwartje. Enige waar ik nu nog over twijfel is als je bv in een zin zoiets hebt: "Het advies is om het sluitend te maken". Mijn gevoel zegt een D en ik weet ook dat het juist is (toch? haha) maar ik kan het nog niet verklaren met mijn eigen begrepen regeltjes .
Gast- Gast
Antibes schreef:Fairytale schreef:Daarom zei ik ook al mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Ook lezen gaat niet altijd even goed. Zo kwam ik laatst heel blij naar mijn vriend omdat ik dacht dat zijn moeder het woordje sint had gespeeld met wordfeud. Ik vond dat zo toepasselijk omdat sinterklaas er net was. Dus hij kijkt mij echt vragend aan. Wat is daar nou grappig aan er staat snit.
Hmm, is dat geen kenmerk van dyslectie? Letters door elkaar husselen binnen woorden?
Dyslexie
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10
Ik kan heel goed foutloos Nederlands schrijven, heb totaal geen moeite met D/T.
Mijn fouten maak juist in De en Het woorden. Ik kan bij een woord nooit horen of het een de-woord of het-woord is. Op de pabo kwam ik achter de theoretische achtergrond vandit probleem. Dit taalgevoel ontwikkelen kinderen op hun 5de. Ik heb 'pas' op mijn 8e Nederlands leren spreken dus het is bij mij niet ontwikkeld. Veel woorden weet ik wel maar nieuwe woorden of woorden die ik niet zoveel gebruik, weet ik echt niet.
En daarom gaan die/dat ook verkeerd. Laatst stond ik wat uit te leggen aan 2 havo (geef Engels) over this/That en toen zei ik: bijvoorbeeld die raam. De leerlingen keken me aan, is ze nou serieus? Ik had t snel door en heb toen verteld dat ik allochtoon ben en dat het daardoor komt. Dan vinden ze het helemaal niet erg.
Ik vind overigens niet dat het-woorden afgeschaft moeten worden hoor!
Mijn fouten maak juist in De en Het woorden. Ik kan bij een woord nooit horen of het een de-woord of het-woord is. Op de pabo kwam ik achter de theoretische achtergrond vandit probleem. Dit taalgevoel ontwikkelen kinderen op hun 5de. Ik heb 'pas' op mijn 8e Nederlands leren spreken dus het is bij mij niet ontwikkeld. Veel woorden weet ik wel maar nieuwe woorden of woorden die ik niet zoveel gebruik, weet ik echt niet.
En daarom gaan die/dat ook verkeerd. Laatst stond ik wat uit te leggen aan 2 havo (geef Engels) over this/That en toen zei ik: bijvoorbeeld die raam. De leerlingen keken me aan, is ze nou serieus? Ik had t snel door en heb toen verteld dat ik allochtoon ben en dat het daardoor komt. Dan vinden ze het helemaal niet erg.
nina- Kletskop
- Aantal berichten : 2588
Punten : 2966
nina schreef:Ik kan heel goed foutloos Nederlands schrijven, heb totaal geen moeite met D/T.
Dat gaat natuurlijk ook niet gebeuren. Het is meer dat het lijkt te gaan verdwijnen omdat veel jongeren van nu bijvoorbeeld 'de meisje' zeggen. De verwachting is dat dat zich steeds meer gaat uitbreiden...
Zora- Ratel
Ja vooral door buitenlandse invloeden.
Maar ik las laatst ook een artikel over iemand die het-woorden helemaal wilde afschaffen, maar dat hoeft voor mij dus niet. Al zou t voor mij wel makkelijker zijn..
Maar ik las laatst ook een artikel over iemand die het-woorden helemaal wilde afschaffen, maar dat hoeft voor mij dus niet. Al zou t voor mij wel makkelijker zijn..
nina- Kletskop
Zora schreef:Antibes schreef:Fairytale schreef:Daarom zei ik ook al mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Ook lezen gaat niet altijd even goed. Zo kwam ik laatst heel blij naar mijn vriend omdat ik dacht dat zijn moeder het woordje sint had gespeeld met wordfeud. Ik vond dat zo toepasselijk omdat sinterklaas er net was. Dus hij kijkt mij echt vragend aan. Wat is daar nou grappig aan er staat snit.
Hmm, is dat geen kenmerk van dyslectie? Letters door elkaar husselen binnen woorden?
Dyslexie
Het was zelfs mijn bedoeling dat daar dyslectici stond..
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Antibes schreef:Zora schreef:Antibes schreef:Fairytale schreef:Daarom zei ik ook al mijn Nederlands is verre van vlekkeloos. Ook lezen gaat niet altijd even goed. Zo kwam ik laatst heel blij naar mijn vriend omdat ik dacht dat zijn moeder het woordje sint had gespeeld met wordfeud. Ik vond dat zo toepasselijk omdat sinterklaas er net was. Dus hij kijkt mij echt vragend aan. Wat is daar nou grappig aan er staat snit.
Dyslexie
Het was zelfs mijn bedoeling dat daar dyslectici stond..
Haha oeoeoehhhh
Zora- Ratel
Het is trouwens ook zo dat veel mensen niet verbeterd willen worden. Ik houd daarom meestal maar wijselijk m'n mond, omdat dit vaak niet in dank wordt afgenomen (terwijl je er alleen maar van leert, lijkt me - maar goed, ik ben dan ook leerkracht).
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Bliss schreef:Het is trouwens ook zo dat veel mensen niet verbeterd willen worden. Ik houd daarom meestal maar wijselijk m'n mond, omdat dit vaak niet in dank wordt afgenomen (terwijl je er alleen maar van leert, lijkt me - maar goed, ik ben dan ook leerkracht).
Ik verbeter alleen als ik het constant hoor van diegene. Enigste verbeter ik niet meer, dat krijg je er volgens mij niet uit... Ik had een collega die op elk rapport schreef 'begleid'. Toen heb ik er na 3 keer wel wat van gezegd, ze schrijft het al jaren zo op haha. Dan mag ik wel nieuw zijn maar ik denk dan, dat kan toch niet, klanten lezen dat . Ze moest er gelukkig zelf ook om lachen en was blij dat ik het zei.
Maar weet iemand hoe je een 'werkwoord' dan moet zien (tegenwoordige tijd?) als je zegt 'zak sluitend maken'. Het werkwoord sluiten zit er in maar waarom schrijf je dat dan met een d en niet met een t?
Gast- Gast
Oow ja enige dat heb ik ook hier geleerd hahaha. Ik zei ook enigste altijd
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Nederlands is ook niet mijn sterkste punt, ik vergeet heel veel dingen en maak daarom onnodige fouten. Ik probeer veel mee te kijken hier en ja ook ik google regelmatig. Binnenkort ga ik sollicitatie brieven schrijven, en schiet nu al in de bijna in de stress voor stomme schrijffouten
Gast- Gast
Het is een onvoltooid deelwoord en deze zijn altijd infinitief + d(e).Zusje schreef:
Maar weet iemand hoe je een 'werkwoord' dan moet zien (tegenwoordige tijd?) als je zegt 'zak sluitend maken'. Het werkwoord sluiten zit er in maar waarom schrijf je dat dan met een d en niet met een t?
nina- Kletskop
Ik herken het d/t wel. Een paar jaar terug moest ik een toets maken of mijn grammatica e.d. voldoende was en ook werd er gelet op d/t. Mijn vriend heeft toen een avond met mij geoefend en toen kon ik het d/t wel. Toets heel goed gemaakt, vervolgens ben ik alle regeltjes weer vergeten. Best vervelend.
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Ik ken in principe mijn regels, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit fouten maak. Ik kan foutloos schrijven, maar op het forum sluipen er bij mij nog weleens d/t fouten in. De enige regel waar ik niet 100% zeker van ben is als/dan. Ik weet: groter dan, even groot als. Wij leerden dat bij een ongelijkheid 'dan' gebruikt wordt en bij een gelijkheid 'als'. Maar in zinnen als: Hij is meer dan twee keer zo groot als ik/dan ik. Mijn taalgevoel zegt dat 'als' goed is, terwijl mijn ratio zegt dat het gaat om een ongelijkheid, dus 'dan'.
De meest tenenkrommende fout vind ik het continu gebruiken van 'hun' als onderwerp. Vooral bij mensen met een voorbeeldfunctie (zoals docent).
De meest tenenkrommende fout vind ik het continu gebruiken van 'hun' als onderwerp. Vooral bij mensen met een voorbeeldfunctie (zoals docent).
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Antibes schreef:Arden schreef:Ik maak bijna nooit d/dt fouten, het overkomt me wel eens, maar vrij weinig. Wel betrap ik mezelf steeds vaker erop dat ik denk "ik besef me" en "ik irriteer me aan". Ik heb het nog nooit hardop uitgesproken maar moet er wel elke keer even over nadenken, omdat zooooo veel mensen dat inmiddels verkeerd gebruiken, zelfs hoogleraren.
Oh, dat gebruiken inderdaad erg veel mensen verkeerd. Wat ik ook zo irritant vind is normaLIter ipv norMAliter. Overigens krijg ik regelmatig mailtjes van Prof. Dr. Blabla met een spelfout hoor.. Of in een syllabus ofzo tenenkrommende spelfouten..
Oh ja, die valt in dezelfde categorie als paGIna, en cataLOgus. Dat is natuurlijk fout, maar taalkundig wel te verklaren. Dat zijn importwoorden, en houden de klemtoonregels aan van de taalclusters waarin ze oorspronkelijk voorkwamen. Het Nederlands heeft andere klemtoonregels, dus wij zijn snel geneigd om 'onze' klemtoonregels toe te passen op woorden uit andere talen, en dan krijg je dus dingen als 'paGIna' en 'normaLIter'. Het is niet goed, maar het is wel een natuurlijke (en logisch verklaarbare) fout. Ik vind het wel een mooi taalkundig procesje, eigenlijk
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
RYW schreef:Antibes schreef:Arden schreef:Ik maak bijna nooit d/dt fouten, het overkomt me wel eens, maar vrij weinig. Wel betrap ik mezelf steeds vaker erop dat ik denk "ik besef me" en "ik irriteer me aan". Ik heb het nog nooit hardop uitgesproken maar moet er wel elke keer even over nadenken, omdat zooooo veel mensen dat inmiddels verkeerd gebruiken, zelfs hoogleraren.
Oh, dat gebruiken inderdaad erg veel mensen verkeerd. Wat ik ook zo irritant vind is normaLIter ipv norMAliter. Overigens krijg ik regelmatig mailtjes van Prof. Dr. Blabla met een spelfout hoor.. Of in een syllabus ofzo tenenkrommende spelfouten..
Oh ja, die valt in dezelfde categorie als paGIna, en cataLOgus. Dat is natuurlijk fout, maar taalkundig wel te verklaren. Dat zijn importwoorden, en houden de klemtoonregels aan van de taalclusters waarin ze oorspronkelijk voorkwamen. Het Nederlands heeft andere klemtoonregels, dus wij zijn snel geneigd om 'onze' klemtoonregels toe te passen op woorden uit andere talen, en dan krijg je dus dingen als 'paGIna' en 'normaLIter'. Het is niet goed, maar het is wel een natuurlijke (en logisch verklaarbare) fout. Ik vind het wel een mooi taalkundig procesje, eigenlijk
Ook mooi bij statistiek: PArameter, ipv paRAmeter
Zora- Ratel
Ik ben ook niet zo heel goed in Nederlands. Vooral d/t heb ik veel moeite mee, al heb ik zelf wel het idee dat het iets verbeterd is maar ik zie het gewoon echt niet. Ook valt het me de laatste tijd op dat ik soms moeite heb met ei/ij terwijl ik daar eerder nooit mee bezig was. Daar zit ook wel een deel van het probleem, als ik nu terug kijk op mij schooltijd (basisschool/middelbareschool). Ik was toen totaal niet geinteresseerd in het goed leren van de taal. Ik was er ook slecht in, dat ging frustreren dus ik heb volgens mij maar weinig mee gekregen van die lessen. Als ik de zelfde lessen nu weer zou krijgen, zou ik ze veel serieuzer nemen en er zo logischerwijs ook meer van leren.
Ik heb er in principe geen probelemen mee verbeterd te worden, maar op het forum zou dat erg vermoeiend zijn, als onder iedere post van mij een verbeter post staat.
Wat ik trouwens wel bijzonder vind, als ik hier op het forum kijk ben ik echt één van de slechtste wat betreft Nederlandse taal. Als ik dan in mijn eigen omgeving kijk, op facebook van vrienden lees enzo zie ik echt zó ontzettend veel fouten bij anderen.
Ik heb er in principe geen probelemen mee verbeterd te worden, maar op het forum zou dat erg vermoeiend zijn, als onder iedere post van mij een verbeter post staat.
Wat ik trouwens wel bijzonder vind, als ik hier op het forum kijk ben ik echt één van de slechtste wat betreft Nederlandse taal. Als ik dan in mijn eigen omgeving kijk, op facebook van vrienden lees enzo zie ik echt zó ontzettend veel fouten bij anderen.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Kaboutertje schreef:Ik heb dat soms ook.. helaas!
Dingen als : jij hebt veel meer als mij (auw)!
Hoe kan ik dat nou afleren
Bij dat voorbeeld moet je het werkwoord achter de zin kunnen plakken:
'Jij hebt veel meer als mij hebt'
klinkt niet, maar:
'Jij hebt veel meer dan ik heb'
kan wel.
Gast- Gast
Ik ben ook erg slecht in de Nederlandse taal. Ik ben dan ook nog eens dyslecties.Toet schreef:Ik ben ook niet zo heel goed in Nederlands. Vooral d/t heb ik veel moeite mee, al heb ik zelf wel het idee dat het iets verbeterd is maar ik zie het gewoon echt niet. Ook valt het me de laatste tijd op dat ik soms moeite heb met ei/ij terwijl ik daar eerder nooit mee bezig was. Daar zit ook wel een deel van het probleem, als ik nu terug kijk op mij schooltijd (basisschool/middelbareschool). Ik was toen totaal niet geinteresseerd in het goed leren van de taal. Ik was er ook slecht in, dat ging frustreren dus ik heb volgens mij maar weinig mee gekregen van die lessen. Als ik de zelfde lessen nu weer zou krijgen, zou ik ze veel serieuzer nemen en er zo logischerwijs ook meer van leren.
En idd, mensen mogen mij best verbeteren, maar dan kun je soms aan de gang blijven en dat daarbij, ik kom hier voor mijn ontspanning,plezier en voor de gezelligheid en dan heb ik eerlijk gezegd geen zin om telkens verbeterd te moeten worden, want ik weet wel dat het vaak niet goed is..
PluDan- Kletskop
- Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10
Dit is een handige site die ik voor m'n werk dagelijks gebruik, het groene boekje online: http://woordenlijst.org/
Iedereen maakt wel eens fouten, ook ik
Gelukkig heb ik er nog nooit een van mezelf teruggezien op tv, dan zou ik me echt keihard gaan schamen.
Iedereen maakt wel eens fouten, ook ik
Gelukkig heb ik er nog nooit een van mezelf teruggezien op tv, dan zou ik me echt keihard gaan schamen.
Gast- Gast
Ik doe trouwens ook elke dag beter spellen. Maak daar altijd wel 1 fout en het zijn maar 4 vragen haha
Zwerver- Ratel
- Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
wc-eend schreef:Ik doe trouwens ook elke dag beter spellen. Maak daar altijd wel 1 fout en het zijn maar 4 vragen haha
Ben jij toevallig Brabants?
Gast- Gast
Nee absoluut niet! Wat is er mis mee? hahaha Klopt dat niet?
Zwerver- Ratel
- Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Ik had het opgevat dat Beter Spellen een spelletje/quiz is, dus eenzelfde zinsconstructie als: Ik doe patience.Dijn82 schreef:wc-eend schreef:Ik doe trouwens ook elke dag beter spellen. Maak daar altijd wel 1 fout en het zijn maar 4 vragen haha
Ben jij toevallig Brabants?
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Pagina 2 van 4 • 1, 2, 3, 4
Soortgelijke onderwerpen
» Nederlandse taal
» Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)
» Het Groot Dictee der Nederlandse Taal
» Groot Dictee der Nederlandse Taal
» Taal vraag! (Niveaus)
» Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)
» Het Groot Dictee der Nederlandse Taal
» Groot Dictee der Nederlandse Taal
» Taal vraag! (Niveaus)
Pagina 2 van 4
Permissies van dit forum: