Taal vraag! (Niveaus)
Pagina 1 van 1
Taal vraag! (Niveaus)
Hoi iedereen, ik ben op 't moment bezig met m'n minor Spaans & Cultuur waarbij ik zal afsluiten met A2 niveau. Nou behoor ik ook een verbreding te doen tijdens deze minor, waar o.a. een taalcursus in Spanje onder kan vallen. De eis is dan dat ik van A2 naar B1 niveau kom. Dit lijkt mij echt ontzettend leuk, maar ik heb al op verschillende sites gezien dat 't erg expensive is.. Mijn besluit ligt dus ook een beetje aan de duur van die cursus. Weet 1 van jullie misschien hoe lang 't ongeveer duurt om van A2 naar B1 te komen? (Uitgaande van een gemiddeld persoon, al pik ik persoonlijk taal best snel op)
Thanks alvast!
Thanks alvast!
Chocoholic- Prater
- Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11
Re: Taal vraag! (Niveaus)
Hmm, ik heb niet het idee dat er bepaalde richtlijnen voor zijn hoe snel je van niveau naar niveau gaat. Neem aan dat je wel weet wat je precies moet kunnen per niveau, dus je zou dan zelf in je lesboeken kunnen kijken welke dingen je nog moet leren en hoe lang je daar ongeveer over doet. Ik heb college gehad van degene die dit systeem hebben bedacht en heb niets gehoord over een bepaalde tijdsduur, helaas.
Gast- Gast
Heb je nog even voor je gezocht via scholar.google.com maar kan echt niets vinden over de tijdsduur. Klinkt ook niet echt logisch eerlijk gezegd, om daar een gemiddelde tijd aan vast te linken. Dat is vast niet goed te meten.
Gast- Gast
Daar kan je écht geen tijdsduur aan linken helaas.. Ik had in het begin van mijn opleiding 10 uur per week 'taalverwering', dan gaat het aardig rap. Maar de opleiding zelf vond dat toch teveel, waardoor het de jaren daarna nog 'maar' 6 uur per week was, dat scheelt nogal. Je kan beter kijk naar de leerdoelen van de module, dan kan je het misschien zelf wel inschatten.
Gast- Gast
Reva schreef:Daar kan je écht geen tijdsduur aan linken helaas.. Ik had in het begin van mijn opleiding 10 uur per week 'taalverwering', dan gaat het aardig rap. Maar de opleiding zelf vond dat toch teveel, waardoor het de jaren daarna nog 'maar' 6 uur per week was, dat scheelt nogal. Je kan beter kijk naar de leerdoelen van de module, dan kan je het misschien zelf wel inschatten.
Precies. Bij de niveaus van het Common European Framework staat exact beschreven per vaardigheid wat je moet kunnen per niveau. Dus je zou zelf wel kunnen kijken hoe lang je over 1 module / hoofdstuk doet, en wat je daar in leert. En hoe lang je er dan dus ongeveer aan kwijt bent.
Gast- Gast
Volgens mij moet het wel lukken om het via te google uit te vogelen. Er zijn allochtonen die hun A2 halen en dan voor B1 nog een cursus van de gemeente krijgen. Uit mijn hoofd duurt zo'n cursus hooguit een halfjaar. Ik google niet want dat kan ik niet maar er is vast ergens een gemiddelde van de allochtoon die het zo deed anders zetten ze de cursus denk ik niet zo 'krap'.Marin schreef:Heb je nog even voor je gezocht via scholar.google.com maar kan echt niets vinden over de tijdsduur. Klinkt ook niet echt logisch eerlijk gezegd, om daar een gemiddelde tijd aan vast te linken. Dat is vast niet goed te meten.
Gast- Gast
Hmm ja zo zou je het ook uit kunnen vogelen ja. Maar volgens mij is het nooit officieel getest ofzo, omdat het te variabel zal zijn.
Gast- Gast
Bedankt voor jullie reacties!
Ja, ik weet dat er officieel niet een bepaalde tijdsduur aan verbonden is, voornamelijk omdat dat per persoon verschilt. Maar misschien zit hier wel iemand die van A2 naar B1 is gegaan met een bepaalde taal, en kan zij mij vertellen hoe lang zij er over gedaan heeft. Via CEF had ik inderdaad al gekeken naar wat onder B1 wordt verstaan, en dat zijn niet specifieke punten die je kunt leren maar meer in 't algemeen:
Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc. Can deal with most situations likely to arise whilst travelling in an area where the language is spoken. Can produce simple connected text on topics which are familiar or of personal interest. Can describe experiences and events, dreams, hopes & ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
Hieruit kan ik helaas niet halen hoeveel tijd 't mij gaat kosten. Ik heb toevallig net wel op een site gelezen dat je uit mag gaan van 200 extra uur, als je van A2 naar B1 wilt. Maar dat lijkt me wel erg veel, dus of 't klopt is een tweede.
Ja, ik weet dat er officieel niet een bepaalde tijdsduur aan verbonden is, voornamelijk omdat dat per persoon verschilt. Maar misschien zit hier wel iemand die van A2 naar B1 is gegaan met een bepaalde taal, en kan zij mij vertellen hoe lang zij er over gedaan heeft. Via CEF had ik inderdaad al gekeken naar wat onder B1 wordt verstaan, en dat zijn niet specifieke punten die je kunt leren maar meer in 't algemeen:
Can understand the main points of clear standard input on familiar matters regularly encountered in work, school, leisure, etc. Can deal with most situations likely to arise whilst travelling in an area where the language is spoken. Can produce simple connected text on topics which are familiar or of personal interest. Can describe experiences and events, dreams, hopes & ambitions and briefly give reasons and explanations for opinions and plans.
Hieruit kan ik helaas niet halen hoeveel tijd 't mij gaat kosten. Ik heb toevallig net wel op een site gelezen dat je uit mag gaan van 200 extra uur, als je van A2 naar B1 wilt. Maar dat lijkt me wel erg veel, dus of 't klopt is een tweede.
Chocoholic- Prater
Je hebt ook wel specifiekere beschrijvingen, waarbij het echt per vaardigheid uitgebreid wordt beschreven wat je moet kunnen. Daar heb je misschien meer aan?
Gast- Gast
Ik heb het in een half schooljaar gedaan. Dus vanaf euh september t/m december ongeveer.
Gast- Gast
Reva schreef:Ik heb het in een half schooljaar gedaan. Dus vanaf euh september t/m december ongeveer.
@ Marin: Die heb ik voor Spaans nog niet kunnen vinden helaas!
@ Reva: 't Ging dan ook echt om 1 niveau omhoog? Hoeveel les heb je toen gekregen dan?
Chocoholic- Prater
Chocoholic schreef:Reva schreef:Ik heb het in een half schooljaar gedaan. Dus vanaf euh september t/m december ongeveer.
@ Marin: Die heb ik voor Spaans nog niet kunnen vinden helaas!
@ Reva: 't Ging dan ook echt om 1 niveau omhoog? Hoeveel les heb je toen gekregen dan?
Ja, wij sloten elke module een niveau hoger af (met tentamens etc). Ik denk dat het toen 8 (of 6) uur in de week was. En zelfstudie daarnaast.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)
» Nederlandse taal
» Groot Dictee der Nederlandse Taal
» Nieuwe taal leren
» Welke taal zou je willen leren?
» Nederlandse taal
» Groot Dictee der Nederlandse Taal
» Nieuwe taal leren
» Welke taal zou je willen leren?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: