Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

4 plaatsers

Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Zininzon zo 27 nov 2011 - 6:53

Binnenkort doe ik mee aan het Groot Dictee van mijn gemeente en ben me een beetje aan het voorbereiden.
Nu kan ik maar niet helder krijgen wanneer de naam van een volk wel en wanneer de naam van een volk niet met een hoofdletter moet worden geschreven.

Wie kan het wat uitleggen?

Wellicht is het gewoon niet duidelijk hoor, want op internet vind ik dit soort dingen:
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/eskimo-eskimo (iets naar onder is een gelijke pagina over Jood/jood)
http://www.abcvandenederlandsetaal.nl/#nieuwespelling (punt 3, hoofletters en kleine letters)

Dus... laughcry

Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Xanna zo 27 nov 2011 - 7:25

Ik heb zo snel even geen antwoord op je vraag, maar wil je alvast heel veel succes wensen! Very Happy

Was je pm weer vergeten, zodra ik wat meer tijd heb volgt antwoord Wink

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Gast zo 27 nov 2011 - 7:38

Dat van een jood en een Jood begrijp ik ook niet! In beide gevallen is het toch een aanhanger van het Joodse geloof? Wat raar uitgelegd..

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en vind het ontzettend stoer dat je er aan mee doet!!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Zininzon zo 27 nov 2011 - 7:41

Thanks! Ik vind het ook stoer van mezelf Embarassed
Mijn eerste reactie was namelijk dat ik niet zou gaan, haha.

Hoorde gisteren dat er bijna geen prominenten willen komen, allemaal bang om op hun bek te gaan.

Ik snap er ook helemaal niets van Youandi Rolling Eyes
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  TGR zo 27 nov 2011 - 8:55

Je hebt een jood (geloof) en een Jood (volk).

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Zora zo 27 nov 2011 - 9:14

TGR schreef:Je hebt een jood (geloof) en een Jood (volk).

Inderdaad. Net als christen of moslim, en Berbers of Mongolen etc.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Gast zo 27 nov 2011 - 9:54

Ik dacht altijd dat alle joodse mensen aanhangers zijn van het Jodendom, omdat er niet zoiets bestaat als het 'Jodenland'.

Maar, ik snap em smile
Moeten ze alleen wel heel duidelijk zijn met dat dictee. Zetten ze de woorden in een context?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Zininzon zo 27 nov 2011 - 10:11

Ik wist ook niet dat er verschil was Embarassed
Waar wonen Joden (die met hoofdletter dus) dan?

Ze lezen trouwens dicteezinnen voor, dus de woorden staan wel in een context (maar in geval van de Joden/joden moet je dan maar net weten over welke groep ze het hebben).
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Gast zo 27 nov 2011 - 10:56

Je hebt mensen die geboren worden als Jood en door het leven gaan als jood, wanneer ze hun geloof aanhangen. En mensen die geboren worden als Nederlander en jood worden. Een Nederlander zonder Joodse ouders kan echter geen Jood met hoofdletter worden worden.

Tenminste, volgens mij zit het zo...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal) Empty Re: Taalpuristen gezocht (Nederlandse taal)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum