Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

+7
Alex
Zora
Suus
Muurvlindertje
Zwerver
Antibes
Bliss
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Bliss wo 14 dec 2011 - 1:27

Ja ja, vanavond is het weer zover! Maar: volgens mij is het voor het eerst in de 10 á 15 jaar dat ik al meedoe dat ik het niet op de dag zelf kan doen Sad Heb vanavond Italiaanse les en dat wil ik niet missen, dus ik ga er morgenavond maar voor zitten! Wie doet er nog meer mee? Vanaf vanavond waag ik me dus niet meer in dit topic tot ik het dictee gedaan heb smile

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Antibes wo 14 dec 2011 - 1:35

Ik ga vanavond of zwemmen, of borrelen. Maar dus niet dictee-en..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Zwerver wo 14 dec 2011 - 1:38

Ik sla over, vorig jaar kwam ik niet verder dan 1 zin. Ga wel het kinder dictee doen haha
Zwerver
Zwerver
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6323
Punten : 6959
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Muurvlindertje wo 14 dec 2011 - 2:24

Ik ga meedoen! Krijg een kick van dictees, haha.

Heb zaterdag ook het kinderdictee gedaan en had 1 fout, maar twijfel erover of dat wel klopt.... Het was zin 2 en dan aan het begin: Andere foezelen.....

Aangezien 'Andere' zelfstandig gebruikt is, dacht ik dat het 'Anderen' was. Snap nog steeds niet dat 'Anderen' fout is.
Iemand uitleg???

Je krijgt vanavond ook Love Actually! Dat neem ik lekker op.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Gast wo 14 dec 2011 - 2:55

Muurvlindertje schreef:Ik ga meedoen! Krijg een kick van dictees, haha.

Heb zaterdag ook het kinderdictee gedaan en had 1 fout, maar twijfel erover of dat wel klopt.... Het was zin 2 en dan aan het begin: Andere foezelen.....

Aangezien 'Andere' zelfstandig gebruikt is, dacht ik dat het 'Anderen' was. Snap nog steeds niet dat 'Anderen' fout is.
Iemand uitleg???

Je krijgt vanavond ook Love Actually! Dat neem ik lekker op.
Ik heb de uitleg van het dictee niet gezien, maar ik vraag me ook af waarom het 'Andere' is. Het is zelfstandig gebruikt én verwijst naar meerdere personen, dus volgens mij zou het gewoon 'Anderen' moeten zijn.

Ik heb vanavond pianoles, maar ben rond 21:00 uur thuis, dus dan ga ik gewoon dan alsnog het dictee doen. Vind het weer spannend!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Gast wo 14 dec 2011 - 3:12

Ah, regel gevonden:

Andere zonder n, want je kunt er kinderen uit de vorige zin bij zetten.
Dan schrijf je andere net zoals sommige in de vorige zin, zonder n.

Die kende ik nog niet...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Suus wo 14 dec 2011 - 3:12

Oh, is dat vanavond alweer? Ik ben vanavond niet thuis, maar ga het later deze week proberen. Vroeger was ik er wel goed in, maar de laatste jaren ben ik er niet mee bezig geweest, dus zal flink tegenvallen Wink
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Muurvlindertje wo 14 dec 2011 - 3:19

Vergeet-me-nietje schreef:Ah, regel gevonden:

Andere zonder n, want je kunt er kinderen uit de vorige zin bij zetten.
Dan schrijf je andere net zoals sommige in de vorige zin, zonder n.

Die kende ik nog niet...

Die kende ik wel, maar zou dan in dezelfde zin moeten voorkomen. Bijv: Deze kinderen houden van ijs, maar andere meer van chocola.
Een zin beginnen met 'Andere' ben ik in m'n hele leven nog nooit tegengekomen. Grrrr......
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Gast wo 14 dec 2011 - 3:32

Muurvlindertje schreef:
Vergeet-me-nietje schreef:Ah, regel gevonden:

Andere zonder n, want je kunt er kinderen uit de vorige zin bij zetten.
Dan schrijf je andere net zoals sommige in de vorige zin, zonder n.

Die kende ik nog niet...

Die kende ik wel, maar zou dan in dezelfde zin moeten voorkomen. Bijv: Deze kinderen houden van ijs, maar andere meer van chocola.
Een zin beginnen met 'Andere' ben ik in m'n hele leven nog nooit tegengekomen. Grrrr......
Hoezo moet dat in dezelfde zin voorkomen? Dat lijkt me een bijzonder vage regel. Dit zegt Onze Taal:

Is andere of anderen juist in de volgende zin? 'Mijn auto moet zuiniger zijn dan andere(n) en voorzien zijn van de nieuwste snufjes.'

Hier is andere juist: 'Mijn auto moet zuiniger zijn dan andere en voorzien zijn van de nieuwste snufjes.'

Als het om zaken gaat (dus niet om personen), is andere altijd juist. Dat het om een ding gaat en niet om een mens, blijkt als je het 'ontbrekende' zelfstandig naamwoord invult: 'Mijn auto moet zuiniger zijn dan andere auto's.'

Anderen met een n is alleen juist als het 'andere
personen' betekent; dus als het om (meerdere) personen gaat en er géén
zelfstandig naamwoord achter staat:



  • Mijn auto moet zuiniger zijn dan die van anderen.

  • Mijn auto moet zuiniger zijn dan die van andere mensen.

  • Mijn nieuwe collega's zijn leuker dan de andere. (Hier geen -n, omdat met de andere bedoeld is: 'de andere collega's'.)

  • Ik belde eerst mijn vader op en toen alle anderen. (Bedoeld is: 'alle andere personen'.)

Deze regels gelden ook voor vergelijkbare woorden als alle, beide, enkele, sommige, vele, verschillende en weinige.


Dat je 'andere' aan het begin van een zin nog nooit bent tegengekomen, zou natuurlijk kunnen, maar een zin met 'andere' aan het begin kan grammaticaal gezien prima. Bijvoorbeeld: Sommige landen steunen de oorlog. Andere houden zich echter afzijdig.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Muurvlindertje wo 14 dec 2011 - 3:35

Vergeet-me-nietje schreef:
Muurvlindertje schreef:
Vergeet-me-nietje schreef:Ah, regel gevonden:

Andere zonder n, want je kunt er kinderen uit de vorige zin bij zetten.
Dan schrijf je andere net zoals sommige in de vorige zin, zonder n.

Die kende ik nog niet...

Die kende ik wel, maar zou dan in dezelfde zin moeten voorkomen. Bijv: Deze kinderen houden van ijs, maar andere meer van chocola.
Een zin beginnen met 'Andere' ben ik in m'n hele leven nog nooit tegengekomen. Grrrr......
Hoezo moet dat in dezelfde zin voorkomen? Dat lijkt me een bijzonder vage regel. Dit zegt Onze Taal:

Is andere of anderen juist in de volgende zin? 'Mijn auto moet zuiniger zijn dan andere(n) en voorzien zijn van de nieuwste snufjes.'

Hier is andere juist: 'Mijn auto moet zuiniger zijn dan andere en voorzien zijn van de nieuwste snufjes.'

Als het om zaken gaat (dus niet om personen), is andere altijd juist. Dat het om een ding gaat en niet om een mens, blijkt als je het 'ontbrekende' zelfstandig naamwoord invult: 'Mijn auto moet zuiniger zijn dan andere auto's.'

Anderen met een n is alleen juist als het 'andere
personen' betekent; dus als het om (meerdere) personen gaat en er géén
zelfstandig naamwoord achter staat:



  • Mijn auto moet zuiniger zijn dan die van anderen.

  • Mijn auto moet zuiniger zijn dan die van andere mensen.

  • Mijn nieuwe collega's zijn leuker dan de andere. (Hier geen -n, omdat met de andere bedoeld is: 'de andere collega's'.)

  • Ik belde eerst mijn vader op en toen alle anderen. (Bedoeld is: 'alle andere personen'.)

Deze regels gelden ook voor vergelijkbare woorden als alle, beide, enkele, sommige, vele, verschillende en weinige.


Dat je 'andere' aan het begin van een zin nog nooit bent tegengekomen, zou natuurlijk kunnen, maar een zin met 'andere' aan het begin kan grammaticaal gezien prima. Bijvoorbeeld: Sommige landen steunen de oorlog. Andere houden zich echter afzijdig.

Bedankt voor de opheldering. Het verneukeratieve is dat het lijkt alsof ze het expres fout voorlezen, zodat je het ook verkeerd gaat opschrijven haha.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Gast wo 14 dec 2011 - 3:44

Ja dat vind ik ook het nadeel van dictees. Daarom vind ik het zo fijn dat ze bij het groot dictee van vanavond de zin altijd zowel door de Nederlandse presentator als door de Vlaamse presentatrice laten voorlezen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Zora wo 14 dec 2011 - 4:26

Ik doe ook weer mee! Al is het alleen maar voor Philip I love you
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Bliss wo 14 dec 2011 - 5:50

Ik denk dat ik vrijdagmiddag met mn klas het kinderdictee ga doen smile Doe m sowieso altijd zelf en heb meestal ook 1 fout daarin. Nu weet ik dus al dat het "andere" moet zijn bij een zin, dus gaarne niet meer woorden uit dat dictee verklappen Very Happy

Voor degenen die meedoen: alvast succes vanavond en ik kijk hier morgenavond weer!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Alex wo 14 dec 2011 - 6:49

Nog meer twijfel. Film, serie of dictee ... :shock:
Alex
Alex
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6509
Punten : 6850
Registratiedatum : 27-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Zininzon wo 14 dec 2011 - 6:52

Ik ben helaas pas op 21 uur thuis, maar ik maak hem wel online.

Vorige week heb ik meegedaan aan het Groot Dictee van mijn gemeente, dus ik ben benieuwd wat ik van het landelijke bak!
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Carra wo 14 dec 2011 - 7:16

Ik heb daar het geduld niet voor. Vind het wel altijd leuk, maar haak meestal na 2 zinnen al weer af... Embarassed
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Krullebol wo 14 dec 2011 - 7:45

Ow Carra, dat heb ik ook altijd... Maar goed, dan kan ik wel zeggen dat ik meegedaan heb angel
Als er een prijs is voor de meeste fouten in de 1e zin dan ga ik echt winnen! Very Happy

Wie gaat het presenteren / lezen eigenlijk? De schat van een Philip Freriks?
Krullebol
Krullebol
Prater
Prater

Aantal berichten : 822
Punten : 922
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Zininzon wo 14 dec 2011 - 9:04

Ik ben bij zin 3 ingevallen, vind het tot nu toe makkelijker dan het dictee van mijn gemeente
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Zininzon wo 14 dec 2011 - 9:51

Ik had 10 fouten cheers
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Zora wo 14 dec 2011 - 9:56

9 fout! smile
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  _Lacey_ wo 14 dec 2011 - 9:58

12 fout.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Zininzon wo 14 dec 2011 - 10:02

Zo, afgelopen...
Nu gauw onder de douche. Ik kwam helemaal bezweet van de badminton terug en snel voor de tv gaan zitten om mee te doen!
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Zora wo 14 dec 2011 - 10:08

Hoe leuk is 'Janine' dan!! I love you
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Muurvlindertje wo 14 dec 2011 - 10:50

7 fout hier.
Muurvlindertje
Muurvlindertje
Prater
Prater

Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Gast wo 14 dec 2011 - 10:53

wc-eend schreef:Ik sla over, vorig jaar kwam ik niet verder dan 1 zin. Ga wel het kinder dictee doen haha
Die is al geweest Het Groot Dictee der Nederlandse Taal 827601

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal Empty Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum