Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

+14
joyce0606
Annie24
Alex
Teddyaapje
Kayleigh
Susan
SuperGrover
Mamsie
Happydobby
LMCurious
Rush
TukTuk
Spring
Huppekee
18 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Huppekee di 1 nov 2011 - 2:03

Wat vind jullie?


Een keizersnede graag!


1
01 nov. 2011, 10:19Onlangs berichtten we al dat er in Groot-Brittanië werd nagedacht om vrouwen de keuze te geven of ze hun kind op de natuurlijke wijze willen laten bevallen of via een keizersnede. Inmiddels is door de Britse gezondheidsdienst (National Health Service, NHS) besloten dat toekomstige moeders inderdaad het recht krijgen op een keizersnede ook als is daar geen medische indicatie voor...
De nieuwe richtlijnen worden volgende maand gepubliceerd door het National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE).

Keizersnede bespreken

Toekomstige moeders die graag een keizersnede willen, moeten het onderwerp eerst met hun begeleidend arts of vroedvrouw bespreken. Willen ze dan nog steeds een keizersnede, dan mogen ze die krijgen.

Veel veiliger

Volgens Dr Bryan Beattie die aan de nieuwe richtlijnen heeft meegewerkt is dit een grote ontwikkeling. “Tien tot vijftien jaar geleden waren er nog genoeg redenen geweest om een keizersnede af te raden. Maar nu is deze ingreep veel veiliger geworden.”

Doorverwijzen

Verloskundigen die geen voorstander zijn van keizersneden zonder medische indicatie moeten hun patiënten doorverwijzen naar artsen die er geen probleem mee hebben.

In Nederland is een keizersnede alleen mogelijk als daar een medische reden voor is.

Wat vind jij van deze beslissing? Moeten vrouwen in Nederland ook de keuze krijgen op welke manier zij hun kind ter wereld willen brengen? Praat met ons mee!
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 2:05

Da natuur heeft toch niet voor niets bepaald dat baby's via de vagina ter wereld komen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Spring di 1 nov 2011 - 2:10

Ik vind het een goed idee. Mits het de veiligheid van het kindje niet in gevaar brengt.
Mijn bevalling was heftig. En ik moet er niet aan denken om nog een keer zoiets mee te maken. Omdat ik bang ben om dan in paniek te raken. Zoals ik er nu over denk zou ik het heel fijn vinden om de keuze voor een ks te kunnen hebben.

Daarbij denk ik dat er niet veel vrouwen zijn die zomaar een keizersnede kiezen. Want dat is een flinke operatie waar je langer van moet herstellen dan van een 'normale' rustige bevallling.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  TukTuk di 1 nov 2011 - 2:11

Eens met Maple. Zolang er geen medische noodzaak is, vindt ik niet dat vrouwen maar de keuze moeten krijgen. Het is voor een kindje toch beter uiteindelijk om via de vagina geboren te worden, ipv hup in 1x er uit gehaald te worden dmv een keizersnede.
Snap ook niet zo goed waarom je er als vrouw zijnde voor zou kiezen als er totaal geen medische noodzaak voor is. Krijg een beetje het idee dat vrouwen het er zich maar makkelijk van af proberen te maken dan..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Spring di 1 nov 2011 - 2:14

@Angelnyn, ik kan me dat niet voorstellen. Dat zijn dan vrouwen die niet helemaal weten wat een keizersnede inhouden denk ik.
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 2:16

Hmm aan de ene kant vind ik het wel een goed idee maar aan de andere kant mag je bijv. vaak ook niet kiezen bij een kleine operatie of je een gehele narcose wil of niet. Ik vind dat ze dat dan ook moeten doen. Bijv. bij een darmonderzoek zijn veel mensen erg bang en hebben daar slapenloze nachten van. Stel dat je dan ook mag kiezen voor een gehele narcose dat zal dan ook behoorlijk schelen. Maargoed even on-topic. Ik vind deze stelling erg moeilijk !

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  TukTuk di 1 nov 2011 - 2:18

Spring schreef:@Angelnyn, ik kan me dat niet voorstellen. Dat zijn dan vrouwen die niet helemaal weten wat een keizersnede inhouden denk ik.

Maar jij zou toch ook voortaan voor een KS kiezen i.v.m een heftige bevalling? Nou ken ik jou situatie natuurlijk niet, en iedereen ervaart heftig als anders natuurlijk, maar er zullen genoeg vrouwen zijn die dan maar zullen zeggen bij voorbaad "ik wil geen heftige bevalling, doe maar een KS", en dan denk ik "denk je dan alleen aan jezelf, ipv aan je kind?"
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Rush di 1 nov 2011 - 2:19

Spring schreef:@Angelnyn, ik kan me dat niet voorstellen. Dat zijn dan vrouwen die niet helemaal weten wat een keizersnede inhouden denk ik.
Er moet dan wel goed duidelijk gemaakt worden wat de gevaren en de impact van zo`n ingreep is. Ik denk zeker dat er genoeg vrouwen zijn die keel gemakkelijk over een KS denken hoor.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Huppekee di 1 nov 2011 - 2:20

Het lijkt mij in dat geval, als alles gewoon goed gaat, een zinloze operatie... Want dat is het natuurlijk wel...
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 2:21

Een keizersnede is anders ook geen pretje hoor. Je hebt veel meer tijd nodig om te herstellen (je buikspieren zijn inmiddels doorgesneden geweest) en je kan er nog wat dingen aan overhouden (bij een normale bevalling trouwen ook). Bij mij hebben ze bijv. een zenuw geraakt en die voel ik nu nog steeds vaak en dat zal nog lang duren ook

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  LMCurious di 1 nov 2011 - 3:08

Ik ben voor! Ik heb zelf de keuze gemaakt bij de 2e voor een ks, en daar was de gyn gelukkig heel meegaand in. Hij heeft me duidelijk de voor en nadelen laten overwegen en besproken. En ik ben heel blij dat hij mijn angsten serieus genomen heeft. De risico's zijn voor een kind niet groter. (wel voor volgende zwangerschappen, dus daar moet rekening mee gehouden worden) Dus waarom zou je niet zelf beslissen. Er zijn zoveel mensen die naar de plastisch chirurg gaan voor grote ingrepen, die ook niet medisch noodzakelijk zijn. Daar kiezen mensen zelf voor. Overigens vind ik wel dat er een eigen bijdrage voor zou moeten gelden. Ik vind het wel een luxe.

In mijn geval ben ik de eerste keer gewoon bevallen en is het een spoedkeizersnede geworden. Mijn bevalling viel vind ik wel mee als ik verhalen over gewone bevallingen hoor. Echter de ruggenprik voor de ks was en groot drama. Vooral doordat ik met het opvangen van de weeen helemaal in mezelf gekeerd was. Daardoor was het allemaal goed te handelen, maar was ik dus niet meer aanspreekbaar en kreeg ik niets mee van wat er verder gebeurde. Het deel voor de ks heeft zo'n 15 min. geduurd in mijn beleving, maar was in werkelijkheid ruim 3 uur. Mooi trucje van de natuur misschien, maar toen ik vervolgens die ruggenprik moest krijgen ging dat dus niet goed. na een keer of 8!!!! zat hij pas. En reken maar dat ik al die pogingen wel degelijk voelde.
Vooraf was ik helemaal voor een natuurlijke bevalling. Geen angst oor pijn ofzo. Wilde ook juist geen ruggenprik omdat ik dat doodeng vond. Maar uiteindelijk draaide het daar dus wel op uit, en ging het dus niet goed. Dit wilde ik geen 2e keer meer. Ik was bij de 2e zo bang om weer zo in mezelf gekeerd te raken, dat ik weer in die situatie terecht zou komen. Dat ik liever een geplande ks wilde. Ik heb met 12 weken zwangerschap al een gesprek aangevraagd met de gyn, en die gaf aan dat dat kon als ik er aan het eind van de zwangerschap nog zo over dacht.
uiteindelijk veel afwegingen gemaakt. Natuurlijk is een ks ook niet niks. maar mijn herstel was de 1e keer peanuts. Zeker in vergelijking hoe ik me voelde tijdens mijn zwangerschap zelf. Als ik soms hoor hoe lang moeders last hebben van een knip, dan was die keuze snel gemaakt! Ik was bang dat de plotselinge ks kwaad zou doen voor ons meisje, maar bedacht me dat het bij bevallingen soms ook niet vlekkeloos verloopt. Dat het in sommige gevallen ook beter was geweest eerder in te grijpen met een ks. Dus ik heb dat los gelaten. je zult nooit vooraf zeker weten hoe het gaat, en nooit zeker weten wat de beste keuze is. Dus bleef over, mijn eigen gevoel. En dat schreeuwde om een ks. En zo is het dus ook verlopen. Zonder complicaties, met een voorspoedig herstel, en Milou doet het prima!
Achteraf was ze wel erg onrustig, wat volgens de osteopaat met de bevalling te maken had. Maar dat waren deze specifieke klachten, waar ze met 1 behandeling vanaf was. De osteopaat gaf daarbij ook aan, dat als het wel een natuurlijke bevalling geweest was, ze deze klachten niet gehad had, maar dat er veel baby's andere klachten overhouden na een natuurlijke bevalling! Dus ook in dat opzicht heb ik geen spijt
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 3:15

Ik vind het echt een heel slecht idee om vrouwen die keuze te geven. De geboorte gaat niet voor niets zo, de hele zwangerschap, bevalling, geboorte en wat daarna komt is zó goed afgesteld door de natuurlijk. De hormonen die vrij komen zorgen ervoor dat de bv op gang komt, dat er reacties in het lichaam van moeder en kind op gang komen en dit gebeurt in veel mindere mate tijdens een keizersnee.

Ik ben op zich niet tegen een keizersnee, maar echt als een gewone bevalling niet lukt. Ik vind dat vrouwen veel meer vertrouwen in het lichaam moeten krijgen. Door alle medicalisering en angst rondom bevallen zijn er veel meer ingrepen, ingrepen die in veel gevallen helemaal niet nodig waren.

Daarbij geeft een keizersnee veel meer kans op complicaties, het is een grote operatie en het herstel duurt veel langer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 3:20

Ik vind niet dat het geheel een vrije keus moet worden, maar ik vind wel dat er uitzonderingen gemaakt zouden mogen worden, maar dan wel met bepaalde voorwaarden. In het geval van LMC vind ik het bijvoorbeeld helemaal terecht dat zij de tweede keer een KS heeft gekregen en na zo'n eerste bevalling vind ik ook dat vrouwen de keuze moeten krijgen. Bij een eerste kind vind ik het lastig, maar ook daarbij kan ik me situaties indenken waarin een KS een betere oplossing is. In mijn omgeving zie ik het nu: mijn tante en oom zijn al 20 jaar bij elkaar, hebben al die tijd een kinderwens gehad, maar het is er tot een paar jaar geleden niet van gekomen doordat zij hele extreme bevallingsangst heeft. Dan kun je wel zeggen: het hoort erbij en je overleeft het wel, maar als je dat ziet als een soort fobie, een psychisch probleem, dan is dat niet zo simpel. Na zo lang twijfelen daardoor zijn ze uiteindelijk toch voor een kindje gegaan en dat heeft wat langer geduurd en nu na 1 MK is ze net zo ver zwanger als ik, maar dus wel al 40, terwijl ze eigenlijk veel jonger had willen zijn. Dat is dan toch zonde? Een KS is dan ook vast niet dé oplossing, maar het zou misschien helpen bij dit soort gevallen om hun leven niet 'on hold' te zetten voor zo'n angst.

Maar in principe vind ik wel: niet zomaar.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Happydobby di 1 nov 2011 - 3:53

Ik vind dat vrouwen de keus moeten krijgen.

Of ze moeten hier wat minder afwachtend zijn, het eerste wat die kl*te gyn zei na de keizersnee.

Mevrouw, uw kind kon er echt niet vaginaal uit vanwege de ligging maar de volgende kan gewoon weer vaginaal Sad Hij had me niet eens gefeliciteerd met mijn eerste.

Ik ben blij te lezen dat LMC een ks kreeg, wij willen dolgraag nog een tweede maar ik durf niet meer natuurlijk te bevallen.

Terwijl ik voor de bevalling niet bang was zal ik dat voor de tweede wel zijn, bij het idee aan nog een bevalling raak ik toch echt lichtelijk van in paniek.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Mamsie di 1 nov 2011 - 3:55

Ik ben tegen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 3:59

Mamsie schreef:Ik ben tegen.

+1 ( uitzonderingen daar gelaten, maar dan heb je waarschijnlijk toch al de keus)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 4:00

Rejoy. schreef:Ik vind het echt een heel slecht idee om vrouwen die keuze te geven. De geboorte gaat niet voor niets zo, de hele zwangerschap, bevalling, geboorte en wat daarna komt is zó goed afgesteld door de natuurlijk. De hormonen die vrij komen zorgen ervoor dat de bv op gang komt, dat er reacties in het lichaam van moeder en kind op gang komen en dit gebeurt in veel mindere mate tijdens een keizersnee.

Ik ben op zich niet tegen een keizersnee, maar echt als een gewone bevalling niet lukt. Ik vind dat vrouwen veel meer vertrouwen in het lichaam moeten krijgen. Door alle medicalisering en angst rondom bevallen zijn er veel meer ingrepen, ingrepen die in veel gevallen helemaal niet nodig waren.

Daarbij geeft een keizersnee veel meer kans op complicaties, het is een grote operatie en het herstel duurt veel langer.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  SuperGrover di 1 nov 2011 - 4:44

Grappig, hier gaat het ook over in mijn studieboek. Op basis van wat ik daarin heb gelezen, ben ik tegen. Een keizersnee is een operatie, een vrije heftige zelfs, waar gevaren aan verbonden zijn. Bovendien is in de VS gebleken dat er enorm misbruik gemaakt wordt van dit systeem. Vrouwen mogen kiezen voor een keizersnee, maar omdat een keizersnee meer geld in het laatje brengt dan een natuurlijke bevalling, stimuleren artsen de keuze voor een keizersnee. En sinds we in Nederland meer marktwerking in de zorg krijgen, is dit hier ook een risico.

Hoewel ik er dus in principe tegen ben, kan ik me situaties indenken waarbij het wel goed zou zijn.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Susan di 1 nov 2011 - 4:46

Ik ben in principe tegen, maar ik vind dat vrouwen die een traumatische eerste bevalling hebben gehad wel de mogelijkheid zouden moeten krijgen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 4:48

Susan schreef:Ik ben in principe tegen, maar ik vind dat vrouwen die een traumatische eerste bevalling hebben gehad wel de mogelijkheid zouden moeten krijgen.

misschien moeten vrouwen in de eerste plaats beter begeleidt worden daarin, weer vertrouwen krijgen in het eigen lichaam en het eigen kunnen. (uitzonderingsgevallen daar gelaten).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Susan di 1 nov 2011 - 4:50

Rejoy. schreef:

misschien moeten vrouwen in de eerste plaats beter begeleidt worden daarin, weer vertrouwen krijgen in het eigen lichaam en het eigen kunnen. (uitzonderingsgevallen daar gelaten).

Het een sluit het ander niet uit, maar ik vind wel dat uiteindelijk die optie er moet zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gast di 1 nov 2011 - 4:55

Susan schreef:
Rejoy. schreef:

misschien moeten vrouwen in de eerste plaats beter begeleidt worden daarin, weer vertrouwen krijgen in het eigen lichaam en het eigen kunnen. (uitzonderingsgevallen daar gelaten).

Het een sluit het ander niet uit, maar ik vind wel dat uiteindelijk die optie er moet zijn.

een uiteindelijke optie wel, maar niet als standaard keuze.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Kayleigh di 1 nov 2011 - 4:56

ik ben ook tegen

Kayleigh
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 145
Punten : 201
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Susan di 1 nov 2011 - 4:58

Rejoy. schreef:
Susan schreef:
Rejoy. schreef:

misschien moeten vrouwen in de eerste plaats beter begeleidt worden daarin, weer vertrouwen krijgen in het eigen lichaam en het eigen kunnen. (uitzonderingsgevallen daar gelaten).

Het een sluit het ander niet uit, maar ik vind wel dat uiteindelijk die optie er moet zijn.

een uiteindelijke optie wel, maar niet als standaard keuze.

Misschien is het voor sommige vrouwen al een geruststelling op zich dat de optie er is en zijn ze daarom al minder angstig om het zelf te proberen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Happydobby di 1 nov 2011 - 4:59

Redenen voor een keizersnee:

Het bekken van de vrouw is te nauw voor het hoofdje.
Het kind ligt dwars in de baarmoeder.
De placenta ligt voor de baarmoedermond.
De navelstreng is al voor de geboorte zichtbaar.
Er komt maar geen ontsluiting.
De moeder is extreem angstig voor de bevalling.
De gezondheid van de baby is in gevaar.
De gezondheid van de moeder laat een normale bevalling niet toe.
Meerlingzwangerschappen met een ongunstige ligging van de baby's.
Een mislukte kunstverlossing.
meerdere keizersnedes, waardoor de baarmoeder door het al bestaande litteken verzwakt is, een enkele eerder keizersnede is in principe geen indicatie voor een nieuwe keizersnede
een totaal perineum ruptuur bij een eerdere geboorte, waarna een slechte wond genezing met incontinentie van ontlasting als gevolg.
Een infectie van het baringskanaal met een voor het kind gevaarlijk virus.
Een afwijkende hoofdligging van de baby (b.v. voorhoofdsligging)
Een slecht functionerende placenta.


Ik vind eigenlijk de verloskundige begeleiding tijdens de zwangerschap te matig.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL? Empty Re: Keizersnede op verzoek. Wel/niet in NL?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum