Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Maag lever darm arts

+4
marjoleinnn
_Lacey_
ellibre
SuzieQ
8 plaatsers

Ga naar beneden

Maag lever darm arts Empty Maag lever darm arts

Bericht  SuzieQ wo 30 mei 2012 - 6:39

Wie is daar wel eens geweest? ik heb al jaren last van buikpijn en verstopping. Het belemmert me in mijn dagelijkse dingen, zo zeg ik sporten vaak af vanwege buikpijn of durf ik niet te gaan omdat ik zo winderig ben dat ik dat steeds moet inhouden en dat niet altijd lukt. Ik ga elk jaar wel een keer of 2 naar de huisarts, maar krijg altijd alleen maar laxeermiddel mee, waar ik ook weer buikpijn van krijg. Ik heb nu dus een doorverwijzing gevraagd en ik kan een afspraak maken met de maag lever darm arts. Wat zou zo iemand nog meer kunnen doen dan de huisarts? Geven ze ook voedingsadvies? Ik merkte met het warme weer (hier was het bijna 30 graden afgelopen dagen) dat ik weinig heb gegeten en meteen minder last van mijn buik had. Nu heb ik weer gegeten en heb meteen weer buikpijn en ben winderig (en die wil je niet ruiken...)
Niet meer eten is niet echt een optie, dus ben benieuwd of zo;n arts me verder kan helpen.

SuzieQ
Prater
Prater

Aantal berichten : 779
Punten : 1197
Registratiedatum : 11-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Maag lever darm arts Empty Re: Maag lever darm arts

Bericht  ellibre wo 30 mei 2012 - 6:54

Wat hij meer doet dan de huisarts? Onderzoek naar de oorzaak van je klachten, en indien behandelbaar, de behandeling starten..
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Bericht  _Lacey_ wo 30 mei 2012 - 6:57

Ik ben er 1,5 jaar geleden geweest en heb toen ook een maag- en darmonderzoek gehad.
Voedingsadvies gaf hij me niet, daarvoor ben ik weer doorverwezen naar een diëtiste.

Sterkte!

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  marjoleinnn wo 30 mei 2012 - 7:04

De maag lever darm arts stelde bij mij eerst een aantal vragen, keek naar mijn gewicht en lengte, en deed andere controles zoals het controleren van de bloeddruk etc.
Nadat dit bij mij gedaan was moest ik bloed laten prikken.
Daarna volgden er verschillende onderzoeken en uiteindelijk heb ik te horen gekregen wat ik heb.
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  chemgirl wo 30 mei 2012 - 7:59

Ik had veel darmproblemen, soms heel duidelijk, soms wat vager. Hiervoor ben ik toen doorverwezen naar een internist.

Na wat onderzoeken heb ik de diagnose gekregen. Ik heb coeliakie (gluten-intolerantie) en moet hiervoor nu levenslang een glutenvrij dieet volgens. Hierdoor heb ik ook aardig wat stoffen tekort in mn bloed. Voor de voedingsadviezen ga ik naar een dietiste.

Ik zou zeker een verwijzing vragen bij je huisarts. Laat je niet afschepen, want daardoor blijf je alleen maar langer met je klachten doorlopen!!

chemgirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 17
Punten : 19
Registratiedatum : 14-01-11

Bericht  SuzieQ wo 30 mei 2012 - 8:49

Ik denk zelf ook aan gluten. Ik heb meestal erg veel last als ik brood heb gegeten (vooral donker brood). Maar ik weet niet zo goed wat ik nog meer kan eten als lunch en ontbijt. Zelf dokteren lijkt me ook niet handig, ik heb al zoveel geprobeerd. Dus een glutentest wil ik ook graag. Een maagonderzoek heb ik al gehad, daar kwam behalve een B12 tekort niks uit. Ik krijg daar nu spuiten voor. Ook heb ik een echo gehad, daar kwam ook niks uit.

SuzieQ
Prater
Prater

Bericht  chemgirl wo 30 mei 2012 - 8:53

Eerste indicatie testen ze gewoon via bloedonderzoek.. In het bloed kijken ze dan naar bepaalde antistoffen tegen gluten in het bloed. Bloedonderzoek zou je eventueel al via je huisarts kunnen regelen?

Coeliakie is geen pretje, maar het is bij mij al zeker beter geworden.

Maar ik zou me verder nog niet druk maken hoor, misschien is het wel heel wat anders!

chemgirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Thunder wo 30 mei 2012 - 8:54

Ik ben daar met mijn zoon onder behandeling. Hij moest o.a. bloedprikken en kreeg een ontlastingonderzoek.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096

Bericht  SuzieQ wo 30 mei 2012 - 9:07

Dat wordt nog een probleem zo''n ontlastingsonderzoek. Ik kan namelijk met een beetje pech maar 1x per 2 weken. Moet je dan ook een afspraak maken? Dan moet ik het wel lang bewaren, of ik heb niks. Of kan je dan ook gewoon laxeren?
Ik heb zoveel last, dat ik bijne hoop dat het gluten intolerantie is, dat kan ik wel hebben. Ik vind het zo vervelend dat ik er al jaren mee loop te dokteren, maar steeds niks heb.

SuzieQ
Prater
Prater

Bericht  chemgirl wo 30 mei 2012 - 9:10

Ik heb geen ontlastingsonderzoek gehad..

Als je nog vragen hebt, laat maar weten (via PB kan ook), maar ik zou echt snel naar de huisarts gaan want dit is niet goed..

chemgirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  SuzieQ wo 30 mei 2012 - 9:17

De grap is dat ik al jaren naar de dokter aan het lopen ben. Elke keer als ik helemaal verstopt zit, zo'n 2x per jaar (dan ben ik dus 3 weken niet geweest, dan krijg ik echt pijn overal). Ik denk zelf ook steeds, dit kan niet goed zijn en hier is iets mis, maar de dokter schijnt daar anders over te denken. De internist kon ook al niet echt iets vinden. Dus ik hoop heel erg dat ze nu wel iets kunnen vinden. natuurlijk is het echt niet leuk als ik iets blijk te hebben, maar als ik dan iets aan die buikpijn kan doen ben ik wel helemaal blij. Dan maar een dieet of medicijnen, dan is het niet anders. Hoe lang duurde het voor jij iets merkte, en is het moeilijk om je levenstijl te veranderen? En moet ik dan voor mijn vriend elke keer iets anders koken?

SuzieQ
Prater
Prater

Bericht  May wo 30 mei 2012 - 9:21

Ik heb ook verschillende onderzoeken gehad. Ik blijk lactose intollerant te zijn en last te hebben van PDS. Hierna verminderden de klachten wel maar bleven nog wel aanzienlijk aanwezig. Maar verder was er niks gevonden, dus ben ik zelf verder gaan kijken, deels met een dieetist. Ik reageer op bepaalde voedingsmiddelen heel sterk, deze mijdt ik dan nu ook. Daarbij gebruik ik nu probiotica wat mijn darmen erg goed helpt.

Mijn ontlasting moest altijd binnen 2 uur in het ziekenhuis zijn als het niet in de koelkast bewaard werd, en anders binnen 12 uur. En als ik de ontlasting in een buisje met een speciaal goedje moest, dan was het twee dagen achter elkaar opvangen en dan brengen. Maar goed ik was altijd aan de diarree, dus ik ging met gemak 6 tot 8 keer per dag, dus voor mij was dat geen probleem.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  chemgirl za 9 jun 2012 - 5:27

SuzieQ schreef:De grap is dat ik al jaren naar de dokter aan het lopen ben. Elke keer als ik helemaal verstopt zit, zo'n 2x per jaar (dan ben ik dus 3 weken niet geweest, dan krijg ik echt pijn overal). Ik denk zelf ook steeds, dit kan niet goed zijn en hier is iets mis, maar de dokter schijnt daar anders over te denken. De internist kon ook al niet echt iets vinden. Dus ik hoop heel erg dat ze nu wel iets kunnen vinden. natuurlijk is het echt niet leuk als ik iets blijk te hebben, maar als ik dan iets aan die buikpijn kan doen ben ik wel helemaal blij. Dan maar een dieet of medicijnen, dan is het niet anders. Hoe lang duurde het voor jij iets merkte, en is het moeilijk om je levenstijl te veranderen? En moet ik dan voor mijn vriend elke keer iets anders koken?

Ja, je levensstijl veranderen, dat hakt er wel ff in.. Ben nu vanaf eind februari bezig en heb op dit moment een beetje een haat-liefde verhouding met het dieet.. Het gaat op zich heel goed hoor, maar af en toe is het ook zo moeilijk. Daarbij komt nog dat ik nog wel klachten heb en ze dus ook nog gaan kijken of ik de ziekte van Crohn heb..

Maar je bent al bij een internist geweest? Antistoffen kunnen heel makkelijk aangetoond worden in je bloed.. Er is ook een zelftest te koop bij de Tuinen geloof ik.. Al ben ik niet zo'n fan van dat soort dingen..

chemgirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  meisjesmama za 9 jun 2012 - 9:06

Ik loop met onze dochter bij een mld arts ze heeft gisteren een biopt had om coeliakie vast te stellen of uit te sluiten.
Als ik het bij jou zo lees zal je vast een hoop aan zo'n arts hebben.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861

Bericht  chemgirl za 9 jun 2012 - 9:22

meisjesmama schreef:Ik loop met onze dochter bij een mld arts ze heeft gisteren een biopt had om coeliakie vast te stellen of uit te sluiten.

Klopt ja, is wel belangrijk hoor. Maar de dietiste waar je naar doorverwezen word, daar heb je ook ontzettend veel aan!

Spannend voor jou en je dochter! Is het biopt goed gegaan? Ze zal wel een roesje hebben gekregen of niet? Moet je lang wachten op de uitslag?

Ik ben zelf meteen glutenvrij gaan eten na het biopt..

chemgirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  meisjesmama za 9 jun 2012 - 9:40

chemgirl schreef:
meisjesmama schreef:Ik loop met onze dochter bij een mld arts ze heeft gisteren een biopt had om coeliakie vast te stellen of uit te sluiten.

Klopt ja, is wel belangrijk hoor. Maar de dietiste waar je naar doorverwezen word, daar heb je ook ontzettend veel aan!

Spannend voor jou en je dochter! Is het biopt goed gegaan? Ze zal wel een roesje hebben gekregen of niet? Moet je lang wachten op de uitslag?

Ik ben zelf meteen glutenvrij gaan eten na het biopt..

Ik wil ook zeker naar een dietiste als er echt coeliakie uit komt.

Het is zeker heel spannend maar we lopen al vanaf november te kwakkelen dus het is wel fijn als we dingen kunnen gaan uitsluiten. De biopt is goed gegaan haar dunne darm was niet beschadigd en er zijn meerdere hapjes uit haar darmen gehaal. Ze is onder narcose geweest voor het biopt.
En volgende week donderdag voor 12 uur horen we de uitslag.
Ik mocht mijn dochter nog niet glutenvrij laten eten omdat haar antistoffen dubieus zijn.
Maar gezien de klachten die ze heeft lijkt ze zo erg op gluten te reageren dat de dokter toch een biopt wilde nemen.

Ik denk wel dat het voor jonge kinderen (onze dochter word deze maand 5) "makkelijker is om om te schakelen dan op jou leeftijd.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Bericht  chemgirl za 16 jun 2012 - 7:20

Ja, dat klopt inderdaad wel, jonge kinderen passen zich denk ik makkelijk aan op het dieet en weten na verloop van tijd niet beter.

Ik weet inmiddels precies wat ik mis aan lekkere dingen. Dieet gaat op zich goed hoor, maar heb er op dit moment wel een haat-liefde verhouding mee.

Heb je de uitslag al gekregen van het biopt? En tijdens het biopt kunnen ze helaas niets zeggen over of de darmen beschadigd zijn, dat zullen ze echt onder de microscoop moeten bekijken..

chemgirl
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  meisjesmama za 16 jun 2012 - 8:12

ik kan me heel goed voorstellen dat je een haat-liefde verhouding hebt met het dieet. Het is niet niks wat je overkomt.
Uitslag half binnen...1ste uitslagen zijn dat ze heeft niet heeft maar haar klachten lijken erop, er zitten antistoffen in haar bloed en een gen zit er ook in. Daarbij had hij het ook nog over darmvlokken die er anders uitzagen.
Dus werd er nog 1 onderzoek gedaan op haar biopten en donderdag word ik daarover gebeld.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Bericht  meisjesmama do 21 jun 2012 - 5:17

Uitslag binnen hij kon het me nog niet met zekerheid zeggen.
Maar door bloedbeeld(antistoffen), klachten en darmvlokken.
Gaat ze gluten vrij eten reageert ze daar goed op en heeft ze geen pijn dan is het volgens de dokter duidelijk.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud