Leef jij van salaris tot salaris?
+42
Supertalentje
Bet Weter
SarahKey
SuperGrover
MissD
Saxy
Jeanette
Ugly Betty
TGR
Shy
studiebol
Raindrop
girli
VanillaRose
Flower_L
kwak
Mamsie
Highway
Caramba
Aziraphale
Rouxxxe
Zwoesj
Kabouter
Fearie
Didi
SoGood
Jezzie
Paper Crown
TNMN
Mida4you
M_as
PrimaBella
Angela_1986
silly-one
minoessepoes
Sterre
Lejow
Bolleke
Atelier Madame
Tullow
Suus
Rush
46 plaatsers
Pagina 11 van 12
Pagina 11 van 12 • 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12
Re: Leef jij van salaris tot salaris?
Er worden allerlei argumenten aangedragen zoals lastenverlaging en verantwoordelijkheid tav geld. Voor de lastenverlaging, of de extra boodschappen, of omdat ik duurder uit zou zijn hoef ik het allemaal niet te doen. Ik vind dat je verantwoordelijkheid op allerlei manieren kunt bijbrengen en kostgeld hoort daar voor mij niet bij. Daarnaast gaat je kind vaak denk ik het huis uit nadat hij een baan heeft (als dat al niet tijdens studie is) en dan zou ik hem dan nog die verantwoordelijkheid moeten bijbrengen? Daar begin je toch veel eerder mee en valt of staat toch niet met wel of geen kostgeld? Bovendien is het geen 'gouden regel', als je maar kostgeld vraagt dan krijg je een volwassene die verantwoordelijk met geld om kan gaan.Storm schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Juist omdat je gekozen hebt voor een kind, zou je je kind moeten leren dat verantwoordelijk met geld omgaan is en dat het leven, zoals James al zegt, niet gratis is. En nee kostgeld is niet de enige manier om verantwoordelijkheid mee te geven, maar zo leren ze wel met geld omgaan.Supertalentje schreef:
Dat is misschien het verschil, ik hoef geen lastenverlaging. Ik heb gekozen voor mijn kind en ik zorg dus ook voor hem en hij niet voor mij, zelfs niet als hij al groot is. Ik vind niet dat kostgeld de enige manier is waarop je kinderen verantwoordelijkheid leert. Niet alles is gratis en dat zal voor hem ook niet zo zijn, er zijn genoeg dingen die ze zelf betalen als ze een baan hebben.
Ik zie hier dat het ook een stuk opvoeding is, wat heb je zelf meegekregen en heeft dat gewerkt en hebben vriendinnen het thuis ook moeten doen. Dat snap ik en aan het eind van het liedje probeert iedere ouder zijn kind zo verantwoordelijk mogelijk op te voeden, maar kostgeld vind ik niet per definitie normaal of vanzelfsprekend.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Maar nu heb je het weer over alleen boodschappen, terwijl ik juist zei dat de boodschappen er ook nog bij kwamen, náást de andere dingen. En ik heb ook al eerder gezegd dat het verschil tussen 5 en 6 anders is dan tussen 1 en 2. En nu hou ik op met in herhaling vallen.Rush schreef:En ook dan zal het verschil aan boodschappen tussen gezinslid 5 en gezinslid 6 vast bij lange na geen €200 zijn. En natuurlijk zitten er ook andere dingen bij in, maar als je de internetaansluiting gaat delen door 3 mensen of door 6 wordt het ook alleen maar goedkoper, ondanks dat je een groot gezin hebt
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Ik heb het toch niet tegen jou James begon over een groot gezin van 6 personen. Ik heb niet eens gelezen dat jij het daar over gehad hebt.SuperGrover schreef:Maar nu heb je het weer over alleen boodschappen, terwijl ik juist zei dat de boodschappen er ook nog bij kwamen, náást de andere dingen. En ik heb ook al eerder gezegd dat het verschil tussen 5 en 6 anders is dan tussen 1 en 2. En nu hou ik op met in herhaling vallen.Rush schreef:En ook dan zal het verschil aan boodschappen tussen gezinslid 5 en gezinslid 6 vast bij lange na geen €200 zijn. En natuurlijk zitten er ook andere dingen bij in, maar als je de internetaansluiting gaat delen door 3 mensen of door 6 wordt het ook alleen maar goedkoper, ondanks dat je een groot gezin hebt
En ik zeg toch ook dat er andere dingen bij in zitten. Ik weet nu wel dat je boodschappen extra erop bedoelde en niet alleen extra boodschappen.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Ik hou er natuurlijk nog geen rekening mee dat ie het huis uitgaat (ik ben nu 15 weken zwanger van de eerste, haha) maar op den duur natuurlijk wel. Maar ik zou niet gaan rekenen "als ie nu het jaar haalt, dan kan ie daarna gaan werken, dan binnen een jaar het huis uit en dan kan ik nog voor mijn 50ste die wereldreis maken" ofzo. Ik hoop niet dat ie 29 is als ie uit huis gaat, ik weet niet waarom, maar dat zou ik niet 'gezond' vinden...SuperGrover schreef:Maar als je kiest voor kinderen, dan neem ik aan dat je daarbij ook rekening houdt dat ze op een gegeven moment weer het huis uit gaan. Iemand van 19 die thuis woont, vind ik anders dan iemand van 29 die thuis woont. Maar dat het een persoonlijke keus is, ja uiteraard.Supertalentje schreef:Je bent met een kind sowieso duurder uit dan wanneer je geen kinderen gehad zou hebben. Aangezien je de afgelopen jaren betaald hebt verandert er voor mij als ouder niks als hij gaat werken.SuperGrover schreef:Je bent niet duurder uit dan de jaren ervoor, maar op je 20e het huis uit gaan vind ik heel redelijk. Eerder ook wel zelfs. Dus je bent wel duurder uit als je kind thuis blijft wonen terwijl hij/zij al volwassen is, en als kind kun je daar weinig aan bijdragen, maar als volwassene met een fulltime baan, vind ik dat alleen maar redelijk.Supertalentje schreef:Welke extra boodschappen? Je betaalt 20 jaar alle boodschappen/water/telefoon/electriciteit/belastingen etc en dan van de een op andere dag als je kind een baan heeft ben je duurder uit? Uitzonderingen daar gelaten zoals huurtoeslag en mijn zorgverzekering betaalde ik ook zelf.Rush schreef:Zoveel extra boodschappen zijn er niet voor 1 persoon. Mijn moeder zegt ook regelmatig dat ze met een gezin amper duurder uit waren dan als ze voor alleen zichzelf en m`n vader kookt.SuperGrover schreef:200 euro vind ik eigenlijk best redelijk. Ook gezien de extra boodschappen enzo.
Ik ben het trouwens ook eens met Susan, hoe ouder ik werd des te minder ik ook daadwerkelijk thuis was, mijn telefoonrekening/ziektekosten/cadeautjes/cosmetica etc kocht ik allemaal zelf. Zelfs de shampoo omdat ik andere wilde dan mijn moeder ;-)
Supertalentje- Kletskop
Nee precies. Ik vind kostgeld voor een 18-jarige dan ook anders dan voor iemand ver in de 20, omdat ik het inderdaad uberhaupt al niet zo normaal vind als iemand na zijn 25e nog thuis woont. (met het risico nu een enorme rel te ontketenen. Sorry voor alle thuiswonende 25-plussers).
SuperGrover- Ratel
Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Mijn zus woont nog thuis (oke, ze heeft nu een woning, maar toch) en nee ik ga niet zeggen hoe oud ze is. Maar ik vind dat ook echt heel raar.SuperGrover schreef:Nee precies. Ik vind kostgeld voor een 18-jarige dan ook anders dan voor iemand ver in de 20, omdat ik het inderdaad uberhaupt al niet zo normaal vind als iemand na zijn 25e nog thuis woont. (met het risico nu een enorme rel te ontketenen. Sorry voor alle thuiswonende 25-plussers).
Gast- Gast
Haha! Ik heb weleens mensen ontmoet die nog lang thuis woonden en tactisch gevraagd of ze geen behoefte hadden aan een eigen woning en dan kwamen er eigenlijk best plausibele verklaringen (weer thuis gaan wonen na verbroken relatie, jaren een relatie gehad veel gespaard samen voor een koophuis maakt ie het ineens uit, lang gestudeerd, ouder die alleenstaand en ziek is etc). Dus ik denk altijd maar dat er een hele redelijke verklaring achter zit, waar ik absoluut niks mee te maken heb, maar ik vind het minder gek.SuperGrover schreef:Nee precies. Ik vind kostgeld voor een 18-jarige dan ook anders dan voor iemand ver in de 20, omdat ik het inderdaad uberhaupt al niet zo normaal vind als iemand na zijn 25e nog thuis woont. (met het risico nu een enorme rel te ontketenen. Sorry voor alle thuiswonende 25-plussers).
Ik moest er zelf trouwens niet aan denken al ben ik wel weer belachelijk vroeg de deur uitgegaan, maar als mijn kind het 'wel makkelijk vindt' dat mama de was doet en zijn eten kookt tot hij 30 is ga ik toch even met hem praten...
Supertalentje- Kletskop
Mijn beste vriendin (30+) heeft haar ouderlijk huis gekocht. Haar moeder woont bij haar, haar man en zoontje in. Rare situatie zou je zeggen, maar als je haar kent is het heel natuurlijk en normaal eigenlijk..
Gast- Gast
Als er bijzondere omstandigheden zijn, ja tuurlijk, dan snap ik het ook. Zoals de dingen die jij noemt, Supertalentje. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand het echt ziet zitten om op zo'n leeftijd nog thuis te wonen. Dan mis je toch een stukje zelfstandigheid. Natuurlijk hoeft thuis wonen niet écht een beperking te zijn, maar het is wel anders dan wanneer je op jezelf woont. Als ik een kind zou hebben die het gewoon wel makkelijk vind om thuis te blijven wonen na zijn 25e, nou dan mag hij/zij wel kostgeld betalen, om in ieder geval een beetje een schijn van vaste lasten te hebben.
SuperGrover- Ratel
Nou met een paar maanden word ik 23 ennn ik heb totaal niet de ambitie om snel op mezelf te gaan
Gast- Gast
dubbel
Laatst aangepast door Atelier Madame op wo 27 jul 2011 - 1:40; in totaal 1 keer bewerkt
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
dat kan ik me nou echt niet voorstellen he, ik woon sinds mn 19e op mezelf en vind het heerlijk!Bazinga schreef:Nou met een paar maanden word ik 23 ennn ik heb totaal niet de ambitie om snel op mezelf te gaan
Overigens vind ik dat een fulltime werkende jongeren of die nou 19 of 23 is, best een percentage van zijn salaris aan zijn ouders kan afdragen. Op een gegeven moment is hotel mamma toch wel goed geweest. Ik ken behoorlijk wat mensen die goed verdienen, in het weekend alleen maar leuke dingen doen en het huis van hun ouders gewoon gebruiken als hotel (slapen en eten en de was wordt gedaan). Dan kan je IMO best wat bijdragen qua geld (en ook in het huishouden wat mij betreft).
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
@Supergrover: DEAL! we spreken af dat we geen kostgeld vragen behalve wanneer onze kinderen op hun 25ste uit luiheid nog thuis wonen En dan alleen voor de schijn van vaste lasten, haha!
Supertalentje- Kletskop
Tja ik woon alleen met m'n moeder, heb alle vrijheid van de wereld en allerbelangrijkste; ik heb een goede band met m'n moeder. Ik vind zelf dat ik geen reden heb om op mezelf te gaan
Gast- Gast
Haha dat vind ik een hele goede, Supertalentje! Je bent 15 weken zwanger zei je? Das een goede langetermijnplanning
SuperGrover- Ratel
Ik kan me dat ook echt niet voorstellen. Ik ben pas 18, maar ik ben echt superblij dat ik een kamer heb en dus op mezelf ga wonen. Ook al heb ik een hele goede band met mijn moeder, en wonen we hier met z'n tweeën. Ik vind het een nieuwe fase in mijn leven, waarin ik zelfstandig kan worden, en waarin ik pas echt volwassen kan worden.Bazinga schreef:Tja ik woon alleen met m'n moeder, heb alle vrijheid van de wereld en allerbelangrijkste; ik heb een goede band met m'n moeder. Ik vind zelf dat ik geen reden heb om op mezelf te gaan
SuperGrover- Ratel
Tja, zelf gooi ik 't ook op 't feit dat ik tot m'n 12e flink heen en weer ben verhuisd, bij familie heb moeten in wonen etc. Op mijn 12e mocht ik zelf kiezen waar ik wilde wonen, daarvoor ben ik minstens 10x verhuisd en heb ik op 7 verschillende scholen gezeten, lekker heen en weer gegooid tussen paps en mams.. ik denk dat heel mijn psychisch gestel er ook wel wat mee te maken zal hebben.
Gast- Gast
Ik heb ook kostgeld betaald toen ik nog thuis woonde, ik moest wel, anders was er soms amper geld voor de boodschappen.
En ja, dat was ook iets tussen de €150 en €200, en daarnaast nog mijn verzekering en telefoonrekening.
Ik stond er niet om te springen, maar het was nou eenmaal niet anders.
Vond het eigenlijk ook niet meer dan normaal dan dat ik mijn pa ondersteunde.
En ja, dat was ook iets tussen de €150 en €200, en daarnaast nog mijn verzekering en telefoonrekening.
Ik stond er niet om te springen, maar het was nou eenmaal niet anders.
Vond het eigenlijk ook niet meer dan normaal dan dat ik mijn pa ondersteunde.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Haha! Je kunt er maar beter over nagedacht hebben
Ik denk dat je op den duur vanzelf de gezonde behoefte krijgt volledig onafhankelijk zijn, de een eerder of sterker dan de ander. Ik wilde vroeger al 'sellef doen' en dat is niet veranderd
Ik denk dat je op den duur vanzelf de gezonde behoefte krijgt volledig onafhankelijk zijn, de een eerder of sterker dan de ander. Ik wilde vroeger al 'sellef doen' en dat is niet veranderd
Supertalentje- Kletskop
Even weer on topic
wij leven momenteel aardig van maand tot maand moet ik zeggen. Wij hebben ook net een huis gekocht en alle centjes die nu nog over zijn besteden we aan dingen die nog afgerond moeten worden, zoals de tuin, lampjes in huis. Daarnaast zijn we ook weer begonnen om ons spaarrekening weer wat op te krikken, dus we doen het ons zelf ook wel een beetje aan haha... Maar voor het goede doel, want ik vind het wel fijn om wat achter de hand te hebben.
We merken wel dat we niet meer zo op een rode cent zitten aan het eind van de maand, het is meer dat we even rustig aan moeten doen om niet van de spaarrekening te plukken.
wij leven momenteel aardig van maand tot maand moet ik zeggen. Wij hebben ook net een huis gekocht en alle centjes die nu nog over zijn besteden we aan dingen die nog afgerond moeten worden, zoals de tuin, lampjes in huis. Daarnaast zijn we ook weer begonnen om ons spaarrekening weer wat op te krikken, dus we doen het ons zelf ook wel een beetje aan haha... Maar voor het goede doel, want ik vind het wel fijn om wat achter de hand te hebben.
We merken wel dat we niet meer zo op een rode cent zitten aan het eind van de maand, het is meer dat we even rustig aan moeten doen om niet van de spaarrekening te plukken.
SleepingBeauty- Kletskop
- Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10
Haha ik kan er niks aan doen, maar ik vind de twee vetgemarkeerde dingen een beetje tegenstrijdig. Ik vind het heel apart als iemand in zijn normale taalgebruik over centjes praat in plaats van gewoon over geld.SleepingBeauty schreef:Even weer on topic
Gast- Gast
Na het kopen van een huis krijg je toch gewoon nog salaris? Of snap ik de tegenstelling niet?
Edit: ik vind centjes trouwens niet zo storend.
Supertalentje- Kletskop
Op dit moment wel, aangezien ik het altijd net wel/net niet red van mijn studiefinanciering met lening. Op dit moment werk ik ivm vakantie en is het dus een ander verhaal
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Ik bedoel dat een huis kopen volwassen is en het woord centjes niet zo volwassen overkomt. Je zegt toch ook niet dat je even centjes gaat pinnen?Supertalentje schreef:Na het kopen van een huis krijg je toch gewoon nog salaris? Of snap ik de tegenstelling niet?
Gast- Gast
Vergeet-me-nietje schreef:Ik bedoel dat een huis kopen volwassen is en het woord centjes niet zo volwassen overkomt. Je zegt toch ook niet dat je even centjes gaat pinnen?Supertalentje schreef:Na het kopen van een huis krijg je toch gewoon nog salaris? Of snap ik de tegenstelling niet?
Ik vind afvallen en een smiley in je handtekening hebben ook tegenstrijdig. Afvallen is heel serieuze business
TGR- Kletskop
- Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10
Pagina 11 van 12 • 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12
Soortgelijke onderwerpen
» Hoe gezond leef jij?
» Verschillend qua 'leef'tijden..
» Hoe veel dagen leef jij?
» Leef jij met - voor - door jouw kind?
» salaris
» Verschillend qua 'leef'tijden..