Doodstraf, discussiepunt.
+18
Krullebol
Nala
Sweety
Kabouter
RYW
Toet
luisa
Polly
Susan
SuperGrover
Zwoesj
Happydobby
Annemie
Travelgurly
Merai
Antibes
Ellusss
girli
22 plaatsers
Pagina 3 van 13
Pagina 3 van 13 • 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13
Re: Doodstraf, discussiepunt.
James schreef:Travelgurly schreef:tegen de doodstraf....alhoewel ik daar soms wel eens over twijfel. (moord, incest, etc)
Maar goed iemand de gevangenis laten ingaan...is ook niet echt een straf. digitale tv, sport, gebak rond 16uur etc. Vind Nederland daar echt TE goed voor.
Je bent je vrijheid kwijt. Dat is erger dan al die gebakjes, sport , digitale tv etc bij elkaar. Moet je je eens indenken dat je alle luxe had, alleen dat je ALTIJD in deze ruimte moet blijven. Hoe zou jij je voelen? Dan geef je niet meer om de luxe hoor.
Dat is precies hoe ik er ook over denk. Eens met James dus, en met Fauve.
Gast- Gast
Francaise_ schreef:Ik ben voor maar dan niet met een spuitje. Lekker uit elkaar laten trekken door 4 paarden. Oja, stenigen vind ik ook prima. Het gaat dan om moord, misbruik van jonge kinderen en verkrachters waar het 100% zeker van is.
Helemaal mee eens.
Annemie- Ratel
- Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10
Ik denk sowieso dat het afnemen van vrijheid hier (door sommige mensen) echt zwaar onderschat wordt. Het feit dat je volledig afhankelijk bent van de grillen van een ander mens, dat is zwaar. En een urenlange opsluiting, ik zou zeggen, probeer het eens. Niet voor niets draaien mensen echt door van isoleercellen.
Ik ben absoluut tegen de doodstraf. Ik vind niet dat wij het recht hebben om over het leven en dood van een ander mens te besluiten. Daarnaast vind ik het risico op onschuldig doden onaanvaardbaar. Er is eigenlijk nooit 100% zeker dat iemand het gedaan heeft. DNA is indirect bewijs, bekentenissen zijn lang niet altijd waar. De doodstraf als iemand bekend, dat is toch een gruwelijk voorstel? Veel valse bekentenissen worden onder zware druk van politie en justitie afgelegd.
Ik ben absoluut tegen de doodstraf. Ik vind niet dat wij het recht hebben om over het leven en dood van een ander mens te besluiten. Daarnaast vind ik het risico op onschuldig doden onaanvaardbaar. Er is eigenlijk nooit 100% zeker dat iemand het gedaan heeft. DNA is indirect bewijs, bekentenissen zijn lang niet altijd waar. De doodstraf als iemand bekend, dat is toch een gruwelijk voorstel? Veel valse bekentenissen worden onder zware druk van politie en justitie afgelegd.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Dit vind ik een beetje dom. Dan zal toch nooit meer iemand een misdaad bekennen? Lijkt me zeer onwenselijk.FoolishSam schreef:Ik ben voor de doodstraf als iemand zijn "misdaad" toegeeft. En dan heb ik het niet over een winkeldiefstal of dergelijke.
Ik vind dat als jij iemand zijn/haar leven ontneemt daar een toepasselijke straf (zoals de doodstraf) voor moet staan.
En ja in Nederlandse gevangenissen is het allemaal veel te luxe, 2 uur per dag sporten, werken om spulletjes te kopen. Redelijk te eten en drinken, buitenlucht, tv/spelcomputers/dvd's.
Tuurlijk weegt daar je vrijheid niet aan af, maar ik vind niet dat als iemand een verkrachting/moord end. op zijn geweten heeft, kan gaan zitten "relaxen" in de gevangenis.
Gast- Gast
Wie beslist dat het 100% zeker is? Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt.Annemie schreef:Francaise_ schreef:Ik ben voor maar dan niet met een spuitje. Lekker uit elkaar laten trekken door 4 paarden. Oja, stenigen vind ik ook prima. Het gaat dan om moord, misbruik van jonge kinderen en verkrachters waar het 100% zeker van is.
Helemaal mee eens.
Gast- Gast
Sproet schreef:Gevoelsmatig vind ik dat mensen die bijvoorbeeld hele bevolkingsgroepen op gruwelijke wijze behandelen en uitroeien dood moeten na een paar uur martelen.
Maar toch ben ik wel tegen de doodstraf, puur omdat je jezelf verlaagd naar het niveau van de moordenaar. In mijn ogen ben je dan geen haar beter als de moordenaar zelf.
Je verlaagt je niet tot het niveau van de moordenaar die onschuldigen wat aandoet. Bij de doodstraf wordt juist de schuldige wat aangedaan en dat is een groot verschil.
Ik ben in principe ook voor de doodstraf, maar dan zal eerst het rechtssysteem verder verbeterd moeten worden (minder onschuldige mensen vast).
Gast- Gast
Twellie schreef:Sproet schreef:Gevoelsmatig vind ik dat mensen die bijvoorbeeld hele bevolkingsgroepen op gruwelijke wijze behandelen en uitroeien dood moeten na een paar uur martelen.
Maar toch ben ik wel tegen de doodstraf, puur omdat je jezelf verlaagd naar het niveau van de moordenaar. In mijn ogen ben je dan geen haar beter als de moordenaar zelf.
Je verlaagt je niet tot het niveau van de moordenaar die onschuldigen wat aandoet. Bij de doodstraf wordt juist de schuldige wat aangedaan en dat is een groot verschil.
Ik ben in principe ook voor de doodstraf, maar dan zal eerst het rechtssysteem verder verbeterd moeten worden (minder onschuldige mensen vast).
Maar de daad blijft hetzelfde. Je maakt van iemand (degene die de injectie geeft) weer een moordenaar. Verder eens met SuperGrover.
Gast- Gast
Odilia schreef:Wie beslist dat het 100% zeker is? Overal waar mensen werken worden fouten gemaakt.Annemie schreef:Francaise_ schreef:Ik ben voor maar dan niet met een spuitje. Lekker uit elkaar laten trekken door 4 paarden. Oja, stenigen vind ik ook prima. Het gaat dan om moord, misbruik van jonge kinderen en verkrachters waar het 100% zeker van is.
Helemaal mee eens.
Nou als de persoon in kwestie het zelf toegeeft lijkt het me geen kwestie van fouten maken
Gast- Gast
Nogmaals, onder druk worden aardig wat valse bekentenissen afgelegd.
Gast- Gast
Annemie schreef:Francaise_ schreef:Ik ben voor maar dan niet met een spuitje. Lekker uit elkaar laten trekken door 4 paarden. Oja, stenigen vind ik ook prima. Het gaat dan om moord, misbruik van jonge kinderen en verkrachters waar het 100% zeker van is.
Helemaal mee eens.
Ik vind dit echt ontzettend harde, kortzichtige reacties.
Neem als voorbeeld de "twee van Putten", twee mannen die jarenlang onschuldig in de gevangenis hebben gezeten, beschuldigd en veroordeeld voor moord. Aan alle kanten bleek dat ze het niet gedaan hadden, maar soit, "mooi laten zitten".
Die zouden in jullie geval allang gevierendeeld zijn?
Lekker is dat.
Denken jullie er nog zo over als het je eigen kind betreft?
In sommige gevallen is het inderdaad glashelder dat iemand schuldig is. Neem Marc Dutroux. Maar door het voorbeeld van de Puttense moordzaak, heb ik niet zo heel veel vertrouwen in de rechtsstaat. Laat staan de "rechtsspraak" in Amerika.
Gast- Gast
Fauve schreef:Nogmaals, onder druk worden aardig wat valse bekentenissen afgelegd.
Eens. En dat gebeurt ook in Nederland. Zoals dus in mijn voorbeeld over de Puttense moordzaak.
Gast- Gast
Fauve schreef:Nogmaals, onder druk worden aardig wat valse bekentenissen afgelegd.
Ja, daar had ik het net met mijn vriend over. Of het feit dat mensen de schuld op zich nemen voor iemand anders. Maar goed, daar kies je zelf voor Dus dan zal je ook de consequenties moeten dragen.
Gast- Gast
FoolishSam schreef:Fauve schreef:Nogmaals, onder druk worden aardig wat valse bekentenissen afgelegd.
Ja, daar had ik het net met mijn vriend over. Of het feit dat mensen de schuld op zich nemen voor iemand anders. Maar goed, daar kies je zelf voor Dus dan zal je ook de consequenties moeten dragen.
Mijn punt was juist dat ze daar dus niet voor kiezen. Het is geen kwestie van "oh, laat ik maar eens zeggen dat ik het gedaan heb", dat begrijp je toch wel? Mensen worden gedwóngen tot een bekentenis, ze willen het niet maar doen het maar omdat ze bijvoorbeeld uitgeput zijn. Dat is een gedwongen keuze, geen vrijwillige en dat is dus niet hun eigen "schuld".
Gast- Gast
Daar kies je zelf voor?
Als jij urenlang achter elkaar wordt verhoord, als je bedreigd wordt dat je je kinderen nooit meer zult zien, als er gevraagd wordt "Noem eens iets wat in een huiskamer staat" en je antwoordt "Ehm... een bank?" En vervolgens wordt gezegd: "Ja, een bank, in de woonkamer waar het vermoorde meisje lag, stond een bank, dus daar ben jij geweest." (zoals in de Puttense moordzaak), dan noem jij dat: er zelf voor kiezen?
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in staat is iets te bekennen wat 'ie niet heeft gedaan. Er worden psychologische spelletjes met je gespeeld als je verhoord wordt (neem de Zaanse verhoormethode, die niet meer mag, maar wel gebruikt is).
Als jij urenlang achter elkaar wordt verhoord, als je bedreigd wordt dat je je kinderen nooit meer zult zien, als er gevraagd wordt "Noem eens iets wat in een huiskamer staat" en je antwoordt "Ehm... een bank?" En vervolgens wordt gezegd: "Ja, een bank, in de woonkamer waar het vermoorde meisje lag, stond een bank, dus daar ben jij geweest." (zoals in de Puttense moordzaak), dan noem jij dat: er zelf voor kiezen?
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in staat is iets te bekennen wat 'ie niet heeft gedaan. Er worden psychologische spelletjes met je gespeeld als je verhoord wordt (neem de Zaanse verhoormethode, die niet meer mag, maar wel gebruikt is).
Gast- Gast
Fauve schreef:FoolishSam schreef:Fauve schreef:Nogmaals, onder druk worden aardig wat valse bekentenissen afgelegd.
Mijn punt was juist dat ze daar dus niet voor kiezen. Het is geen kwestie van "oh, laat ik maar eens zeggen dat ik het gedaan heb", dat begrijp je toch wel? Mensen worden gedwóngen tot een bekentenis, ze willen het niet maar doen het maar omdat ze bijvoorbeeld uitgeput zijn. Dat is een gedwongen keuze, geen vrijwillige en dat is dus niet hun eigen "schuld".
Nee dat begrijp ik niet eerlijk gezegd Waarom zou je in hemelsnaam een bekentenis voor een moord afleggen terwijl je niks gedaan hebt, nee dat gaat er bij mij niet in
Is niet helemaal on topic meer maar goed.
Gast- Gast
Als men letterlijk of figuurlijk de duimschroeven bij je aandraait, wil jij wel praten, hoor.
Gast- Gast
Vischje schreef:Als men letterlijk of figuurlijk de duimschroeven bij je aandraait, wil jij wel praten, hoor.
Haha, wat voor horrorfilms heb jij gezien zeg?
Gast- Gast
Ehh omdat je soms uren en uren en uren wordt verhoord? Omdat je waarschijnlijk al niet zo lekker in je vel zit als je op het politiebureau moet komen voor een moord die je niet gepleegd hebt? Omdat je doodmoe bent en het enige wat je wil, slapen is. Omdat mensen dan "knakken", dat gebeurt hoor
Gast- Gast
Fauve schreef:Ehh omdat je soms uren en uren en uren wordt verhoord? Omdat je waarschijnlijk al niet zo lekker in je vel zit als je op het politiebureau moet komen voor een moord die je niet gepleegd hebt? Omdat je doodmoe bent en het enige wat je wil, slapen is. Omdat mensen dan "knakken", dat gebeurt hoor
Omdat je urenlang word verhoord, moe bent en wilt slapen....ga jij een moord bekennen die je niet hebt gepleegd?
Gast- Gast
Okee, ik wil jou wel eens horen piepen als je in zo'n situatie zit. Ik vind dat je heel makkelijk over zulke dingen denkt, valse bekentenissen gebeuren nou eenmaal en vaker als je denkt. Die mensen zijn heus niet allemaal dom en achterlijk en zwak. En ik vind het eigenlijk helemaal niet grappig.
Gast- Gast
FoolishSam schreef:Fauve schreef:Ehh omdat je soms uren en uren en uren wordt verhoord? Omdat je waarschijnlijk al niet zo lekker in je vel zit als je op het politiebureau moet komen voor een moord die je niet gepleegd hebt? Omdat je doodmoe bent en het enige wat je wil, slapen is. Omdat mensen dan "knakken", dat gebeurt hoor
Omdat je urenlang word verhoord, moe bent en wilt slapen....ga jij een moord bekennen die je niet hebt gepleegd?
Als jij urenlang niet hebt geslapen, raken je hersenen in de war. Daar komt bij dat tijdens verhoren uiterst suggestieve vragen worden gesteld, dat je rustig dreigementen naar je kop geslingerd krijgt en dat je op een gegeven moment niet meer wéét wat waar is of wat niet waar is. Je wordt gek gemaakt en je gaat op een gegeven moment bijna zelf geloven dat je het gedaan hebt. Als er dagenlang op je wordt ingehamerd, geloof me, dan teken je álles wat ze onder je neus schuiven.
Gast- Gast
Het zal vast wel gebeuren maar dat is dan die gene/zijn haar probleem, ik kan er niet met mijn hoofd bij dat je een ernstige misdaad bekend als je niets hebt gedaan.
Gast- Gast
FoolishSam schreef:Vischje schreef:Als men letterlijk of figuurlijk de duimschroeven bij je aandraait, wil jij wel praten, hoor.
Haha, wat voor horrorfilms heb jij gezien zeg?
Da's geen horror. In andere landen op deze wereld laten ze je wel praten hoor, door zweepslagen of je vol te gieten met water totdat je stikt.
Vroeger in Nederland ook, trouwens. Wat dacht je van radbraken? Of langzaam al je vingers breken? Nee, lekkere bekentenissen. Niet dat dat vandaag de dag nog gebeurt in Nederland, dat bedoel ik niet, ik bedoel het om aan te geven dat iedereen makkelijk iets kan bekennen wat 'ie niet gedaan heeft.
Laatst aangepast door Vischje op za 9 jul 2011 - 6:46; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Vischje schreef:FoolishSam schreef:Fauve schreef:Ehh omdat je soms uren en uren en uren wordt verhoord? Omdat je waarschijnlijk al niet zo lekker in je vel zit als je op het politiebureau moet komen voor een moord die je niet gepleegd hebt? Omdat je doodmoe bent en het enige wat je wil, slapen is. Omdat mensen dan "knakken", dat gebeurt hoor
Als jij urenlang niet hebt geslapen, raken je hersenen in de war. Daar komt bij dat tijdens verhoren uiterst suggestieve vragen worden gesteld, dat je rustig dreigementen naar je kop geslingerd krijgt en dat je op een gegeven moment niet meer wéét wat waar is of wat niet waar is. Je wordt gek gemaakt en je gaat op een gegeven moment bijna zelf geloven dat je het gedaan hebt. Als er dagenlang op je wordt ingehamerd, geloof me, dan teken je álles wat ze onder je neus schuiven.
Zoals ik al zei, ik weet niet wat voor films jij hebt gekeken hoor? Nogmaals, het zal vast "weleens" gebeuren, maar nog kan ik het me niet voorstellen.
Gast- Gast
Jeetje FoolishSam, wat reageer jij hier kortzichtig zeg.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Pagina 3 van 13 • 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13
Pagina 3 van 13
Permissies van dit forum: