(verkeerd) voorbeeld van andere kinderen.
3 plaatsers
Pagina 1 van 3
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
(verkeerd) voorbeeld van andere kinderen.
Ik vind het wat moeilijk om een juiste titel te vinden, maar zal het even uitleggen.
Mijn 2 kinderen hebben meerdere nichtjes, sommige ouder, sommige wat jonger.
Nu zijn er 2, zusjes, die altijd met elkaar overhoop liggen.
En vaak wel meer dan overhoop!
Schoppen,slaan, bijten, knijpen echt niets slaan ze over!
Nu durf ik van mijn oudste eerlijk te zeggen dat ze de liefheid zelve is.
Maar goed, ze is nog net geen 2, en de oudste, dus ze weet misschien ook niet beter!
Ik vind het voor haar alleen zo ontzettend zielig om tussen de andere 2 in te zitten!
Ik betrap me er zelf op dat ik vaak excuses zoek als ze naar hier willen komen! Visite, oppas, of wat dan ook!
Maar we kunnen er niet altijd onderuit!
Naar mijn idee hebben de ouders deze kinderen absoluut niet onder controle, en zijn mijn kinderen (als dat zo uit komt) hier dan de dupe van!
Wat zouden jullie doen? Ik vind het ook nog wel een gevoelig onderwerp om over te praten! Maar het zit me wel ontzettend dwars dat het zo gaat!
Ik ben inmiddels wel zo ver dat ze van mijn dochter af moeten blijven, en ik wil het ook niet zien dat ze zo met haar omgaan,
snel even omduwen, en een drukkertje, het is zo vaak gebeurt! vaak werd dat door de ouders nog wel goed gepraat, maar het houd ergens op!
Waar ligt de grens? Wanneer zeg ik er iets van? Ik vind het maar moeilijk!
Mijn 2 kinderen hebben meerdere nichtjes, sommige ouder, sommige wat jonger.
Nu zijn er 2, zusjes, die altijd met elkaar overhoop liggen.
En vaak wel meer dan overhoop!
Schoppen,slaan, bijten, knijpen echt niets slaan ze over!
Nu durf ik van mijn oudste eerlijk te zeggen dat ze de liefheid zelve is.
Maar goed, ze is nog net geen 2, en de oudste, dus ze weet misschien ook niet beter!
Ik vind het voor haar alleen zo ontzettend zielig om tussen de andere 2 in te zitten!
Ik betrap me er zelf op dat ik vaak excuses zoek als ze naar hier willen komen! Visite, oppas, of wat dan ook!
Maar we kunnen er niet altijd onderuit!
Naar mijn idee hebben de ouders deze kinderen absoluut niet onder controle, en zijn mijn kinderen (als dat zo uit komt) hier dan de dupe van!
Wat zouden jullie doen? Ik vind het ook nog wel een gevoelig onderwerp om over te praten! Maar het zit me wel ontzettend dwars dat het zo gaat!
Ik ben inmiddels wel zo ver dat ze van mijn dochter af moeten blijven, en ik wil het ook niet zien dat ze zo met haar omgaan,
snel even omduwen, en een drukkertje, het is zo vaak gebeurt! vaak werd dat door de ouders nog wel goed gepraat, maar het houd ergens op!
Waar ligt de grens? Wanneer zeg ik er iets van? Ik vind het maar moeilijk!
bella- Fluisteraar
- Aantal berichten : 190
Punten : 196
Registratiedatum : 18-11-10
Re: (verkeerd) voorbeeld van andere kinderen.
Waarom zou jij er iets van moeten zeggen als het niet gaat om jouw kind/jouw huis/jouw spullen? Het zijn niet jouw kinderen. Je ongevraag bemoeien met andermans opvoeding is gegarandeerd ruzie, zeker als het gewoon ouderwets kritiek leveren is. Dus je kunt ervoor zorgen dat je kind niet geslagen wordt, dat je spullen en je huis heel blijven, dan mag je gewoon ingrijpen, maar verder: niet jouw kinderen, niet jouw probleem en je kind krijgt er ook heus niets van als ze andere kinderen ziet vechten of ruziemaken.
Daarbij, je hebt makkelijk praten als je kind nog geen 2 is, dan is vrijwel elk kind nog de liefheid zelve, zeker als er geen broertjes of zusjes zijn om mee te vechten.
Ik heb ook hele lieve kinderen, mijn jongste is echt een knuffelkont en was echt een watje. Totdat hij 3 werd. Nu krijg ik regelmatig te horen van het KDV dat hij andere kindjes slaat en spullen afpakt. En ik heb hem prima onder controle hoor, hij is alleen even heel erg drie en moet leren om met zijn frustraties om te gaan met woorden ipv met acties. Wordt aan gewerkt. Mijn oudste daarentegen heeft nooit zulke dingen gedaan, maar samen kunnen ze uitstekend ruzie maken hoor (en ja, dan wordt er ook weleens een mep uitgedeeld, hoort erbij, mag niet, ik leer het af maar het is niet altijd te voorkomen).
Een beetje meer relativeren kan geen kwaad: je kind houdt er niets van over. Als je eigen regels overtreden worden kun je ingrijpen en het is je goed recht om niet met mensen af te willen spreken als je je alleen maar gaat ergeren. Maar een beetje relativeren mag dus ook best.
Daarbij, je hebt makkelijk praten als je kind nog geen 2 is, dan is vrijwel elk kind nog de liefheid zelve, zeker als er geen broertjes of zusjes zijn om mee te vechten.
Ik heb ook hele lieve kinderen, mijn jongste is echt een knuffelkont en was echt een watje. Totdat hij 3 werd. Nu krijg ik regelmatig te horen van het KDV dat hij andere kindjes slaat en spullen afpakt. En ik heb hem prima onder controle hoor, hij is alleen even heel erg drie en moet leren om met zijn frustraties om te gaan met woorden ipv met acties. Wordt aan gewerkt. Mijn oudste daarentegen heeft nooit zulke dingen gedaan, maar samen kunnen ze uitstekend ruzie maken hoor (en ja, dan wordt er ook weleens een mep uitgedeeld, hoort erbij, mag niet, ik leer het af maar het is niet altijd te voorkomen).
Een beetje meer relativeren kan geen kwaad: je kind houdt er niets van over. Als je eigen regels overtreden worden kun je ingrijpen en het is je goed recht om niet met mensen af te willen spreken als je je alleen maar gaat ergeren. Maar een beetje relativeren mag dus ook best.
Gast- Gast
En als het wel in mijn huis is?
Mijn regels zijn die overtreden worden?
Mijn kind is die door 1 van de 2 geslagen of geduwd word?
Hou ik me dan ook stil? Moet ik dan wachten tot 1 van de ouders er iets van zegt?
Kijk en dat ze nog geen 2 is, en de liefheid zelve, dat begrijp ik heus dat dat de leeftijd is!
Maar dan deze twee ernaast? Neemt ze dat niet over?
Een broertje heeft ze wel, gaat ze dan niet eens denken, heej dat kan ik ook?
En ik weet dat het er waarschijnlijk niet beter op word als ik er iets van zeg, maar om dan mijn eigen kind te laten slaan?
Dat gaat toch te ver?
Andersom zou ik er iets van zeggen, en begrijp denk ik niet goed dat andere ouders dat niet doen!
Ik zou me dood schamen als mijn kinderen zo met elkaar om gingen als we ergens anders op visite zijn!
Mijn regels zijn die overtreden worden?
Mijn kind is die door 1 van de 2 geslagen of geduwd word?
Hou ik me dan ook stil? Moet ik dan wachten tot 1 van de ouders er iets van zegt?
Kijk en dat ze nog geen 2 is, en de liefheid zelve, dat begrijp ik heus dat dat de leeftijd is!
Maar dan deze twee ernaast? Neemt ze dat niet over?
Een broertje heeft ze wel, gaat ze dan niet eens denken, heej dat kan ik ook?
En ik weet dat het er waarschijnlijk niet beter op word als ik er iets van zeg, maar om dan mijn eigen kind te laten slaan?
Dat gaat toch te ver?
Andersom zou ik er iets van zeggen, en begrijp denk ik niet goed dat andere ouders dat niet doen!
Ik zou me dood schamen als mijn kinderen zo met elkaar om gingen als we ergens anders op visite zijn!
bella- Fluisteraar
En ja, een mep hoort erbij, maar dit is gewoon krabben, wondjes er aan over houden!
Kleine velletjes knijpen, gewoon heel gemeen!
Bijten tot je de afdrukjes ziet!
brrr... Mag toch hopen dat die van mij dan wat beter met elkaar op kunnen schieten!
Want uitzondering dat het bij deze meiden gebeurt is het niet!
Kleine velletjes knijpen, gewoon heel gemeen!
Bijten tot je de afdrukjes ziet!
brrr... Mag toch hopen dat die van mij dan wat beter met elkaar op kunnen schieten!
Want uitzondering dat het bij deze meiden gebeurt is het niet!
bella- Fluisteraar
Ik kwoot mezelf maar even, dan kun je het gewoon nog een keer lezen en hoef je al die vragen niet te stellen.Lilith schreef:Waarom zou jij er iets van moeten zeggen als het niet gaat om jouw kind/jouw huis/jouw spullen? Het zijn niet jouw kinderen. Je ongevraag bemoeien met andermans opvoeding is gegarandeerd ruzie, zeker als het gewoon ouderwets kritiek leveren is. Dus je kunt ervoor zorgen dat je kind niet geslagen wordt, dat je spullen en je huis heel blijven, dan mag je gewoon ingrijpen, maar verder: niet jouw kinderen, niet jouw probleem en je kind krijgt er ook heus niets van als ze andere kinderen ziet vechten of ruziemaken.
Gast- Gast
En de andere vraag: je kinderen gáán elkaar nog slaan, ze gáán nog ruzie maken.
Mijn kinderen zijn meer dan gek op elkaar, spelen samen, slapen op 1 kamer, doen alles samen, missen elkaar als de ander er niet is, de oudste wordt regelmatig zomaar geknuffeld door de jongste met 'ik vin je lief' en de oudste zegt tegen de jongste 'ik heb je gemist' als hij van het KDV komt, ze 'lezen' elkaar voor, spelen samen winkeltje, zijn verdrietig als de ander verdrietig is en blij als de ander blij is.
Maar ook hier is weleens gebeten (1x tot bloedens toe), wordt er weleens aan haren getrokken en geslagen, geduwd en geschopt. Dat mag natuurlijk niet en ze krijgen straf, maar het komt wel voor. Ze zijn ook nog klein, maar jouw kinderen zijn nog écht klein en dan doen ze dat nog niet. Maar zodra ze elkaar echt 'dwars' gaan zitten (met hetzelfde speelgoed willen, iets stukmaken van de ander) gaat dat gewoon gebeuren. Dat hoort er ook bij. En ik denk niet dat dat erger wordt omdat ze andere kinderen zien ruzie maken.
Hoe oud zijn die kinderen waar je het over hebt? Het maakt nogal uit of ze 3 en 5 zijn of 10 en 11. En of die ouders ingrijpen of nie dat maakt ook nogal uit. Doen ze dat niet, dan zou ik dat ook vervelend vinden. Maar mijn ervaring is ook dat je over veel dingen denkt 'dat doet die van mij nóóit' of 'dat zou ik heel anders aanpakken' totdat je zelf in de situatie komt. Niet altijd, maar wel vaak.
Mijn kinderen zijn meer dan gek op elkaar, spelen samen, slapen op 1 kamer, doen alles samen, missen elkaar als de ander er niet is, de oudste wordt regelmatig zomaar geknuffeld door de jongste met 'ik vin je lief' en de oudste zegt tegen de jongste 'ik heb je gemist' als hij van het KDV komt, ze 'lezen' elkaar voor, spelen samen winkeltje, zijn verdrietig als de ander verdrietig is en blij als de ander blij is.
Maar ook hier is weleens gebeten (1x tot bloedens toe), wordt er weleens aan haren getrokken en geslagen, geduwd en geschopt. Dat mag natuurlijk niet en ze krijgen straf, maar het komt wel voor. Ze zijn ook nog klein, maar jouw kinderen zijn nog écht klein en dan doen ze dat nog niet. Maar zodra ze elkaar echt 'dwars' gaan zitten (met hetzelfde speelgoed willen, iets stukmaken van de ander) gaat dat gewoon gebeuren. Dat hoort er ook bij. En ik denk niet dat dat erger wordt omdat ze andere kinderen zien ruzie maken.
Hoe oud zijn die kinderen waar je het over hebt? Het maakt nogal uit of ze 3 en 5 zijn of 10 en 11. En of die ouders ingrijpen of nie dat maakt ook nogal uit. Doen ze dat niet, dan zou ik dat ook vervelend vinden. Maar mijn ervaring is ook dat je over veel dingen denkt 'dat doet die van mij nóóit' of 'dat zou ik heel anders aanpakken' totdat je zelf in de situatie komt. Niet altijd, maar wel vaak.
Gast- Gast
Ja had het wat half gelezen geloof ik!
* het word later op de avond *
Ik zou het zo zonde vinden dat je dingen gaat laten om deze dingen! En toch gebeurt het zo wel!
Ik zou het zelf inderdaad ook niet fijn vinden als mensen iets op onze opvoeding op te merken zouden hebben,
maar soms kan het wel een oog opener zijn! Als zij niet weten dat wij liever niet meer afspreken (en wij zijn niet de enigsten)
dan gaat er vanzelf een lichtje branden, maar kan dat ook weer verkeerd overkomen!
Ik heb zelf trouwens geen flauw idee hoe dat werkt bij zusjes, die heb ik namelijk niet.
Ik heb zelf een meisje en een jongen, zou dat nog anders met elkaar omgaan?
Ik kan er nog niet over oordelen, mijn jongste is 4 maanden, die maakt (nog) geen ruzie
Edit; deze dames zijn 4 en 6, en straf word mee gedreigd, niet uitgevoerd, en al helemaal niet naar geluisterd! Soms krijg ik het idee dat het al wat normaal begint te worden dat ze zo doen! Een keer ruzie moet ook, dat heeft iedereen wel eens, maar de keren dat het bij deze dames niet zo is, zijn moeilijk te vinden zeg maar!
Het maakt je wel bewust van het feit hoe je het dan zelf wil doen (voor zover mogelijk) als mijn kinderen in die leeftijd komen!
* het word later op de avond *
Ik zou het zo zonde vinden dat je dingen gaat laten om deze dingen! En toch gebeurt het zo wel!
Ik zou het zelf inderdaad ook niet fijn vinden als mensen iets op onze opvoeding op te merken zouden hebben,
maar soms kan het wel een oog opener zijn! Als zij niet weten dat wij liever niet meer afspreken (en wij zijn niet de enigsten)
dan gaat er vanzelf een lichtje branden, maar kan dat ook weer verkeerd overkomen!
Ik heb zelf trouwens geen flauw idee hoe dat werkt bij zusjes, die heb ik namelijk niet.
Ik heb zelf een meisje en een jongen, zou dat nog anders met elkaar omgaan?
Ik kan er nog niet over oordelen, mijn jongste is 4 maanden, die maakt (nog) geen ruzie
Edit; deze dames zijn 4 en 6, en straf word mee gedreigd, niet uitgevoerd, en al helemaal niet naar geluisterd! Soms krijg ik het idee dat het al wat normaal begint te worden dat ze zo doen! Een keer ruzie moet ook, dat heeft iedereen wel eens, maar de keren dat het bij deze dames niet zo is, zijn moeilijk te vinden zeg maar!
Het maakt je wel bewust van het feit hoe je het dan zelf wil doen (voor zover mogelijk) als mijn kinderen in die leeftijd komen!
Laatst aangepast door bella op ma 13 dec 2010 - 10:06; in totaal 1 keer bewerkt
bella- Fluisteraar
Nu ik je verhaal zo lees denk ik: je mag er best wat van zeggen, maar in de praktijk zal dat ongetwijfeld lastiger zijn, met name als (een van) de ouders erbij zijn.
Het komt m.i. al heel anders over als je zegt: pas op, straks valt *naam van je kind* of pas op, straks doe je *naam* pijn, dan: je mag niet slaan. Zolang die twee meiden met elkaar overhoop liggen zou ik er niks van zeggen, hun probleem, maar zodra je eigen kinderen/huis er de dupe van wordt gaat het jou ook aan. Ik zou alleen wel goed over mijn woordkeuze nadenken en niet frontaal in de aanval gaan, om een ruzie te voorkomen.
En dan kan het best zijn dat je kinderen nog wel in de fase komen dat ze gemeen gaan worden en fysiek geweld gaan gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar goed moet gaan keuren. Lilith, jij haalt er een punt uit waar het helemaal niet echt om gaat. Het gaat er niet om of haar kindjes lief en leuk zijn, het gaat erom dat haar kindjes de dupe zijn van het baldadige en agressieve gedrag van andere kindjes en dat die kindjes daar niet op aangesproken worden. Hoe jong het kind ook is, bijten/slaan/schoppen mag niet, daar doe je andere kinderen pijn mee en het is aan de ouders om die kinderen dan terecht te wijzen. Dat gebeurt niet in dit geval en dan vind ik dat je als ouder daar best wat van mag zeggen, vooral als je kinderen daar de dupe van zijn.
Het komt m.i. al heel anders over als je zegt: pas op, straks valt *naam van je kind* of pas op, straks doe je *naam* pijn, dan: je mag niet slaan. Zolang die twee meiden met elkaar overhoop liggen zou ik er niks van zeggen, hun probleem, maar zodra je eigen kinderen/huis er de dupe van wordt gaat het jou ook aan. Ik zou alleen wel goed over mijn woordkeuze nadenken en niet frontaal in de aanval gaan, om een ruzie te voorkomen.
En dan kan het best zijn dat je kinderen nog wel in de fase komen dat ze gemeen gaan worden en fysiek geweld gaan gebruiken, maar dat wil niet zeggen dat je het dan maar goed moet gaan keuren. Lilith, jij haalt er een punt uit waar het helemaal niet echt om gaat. Het gaat er niet om of haar kindjes lief en leuk zijn, het gaat erom dat haar kindjes de dupe zijn van het baldadige en agressieve gedrag van andere kindjes en dat die kindjes daar niet op aangesproken worden. Hoe jong het kind ook is, bijten/slaan/schoppen mag niet, daar doe je andere kinderen pijn mee en het is aan de ouders om die kinderen dan terecht te wijzen. Dat gebeurt niet in dit geval en dan vind ik dat je als ouder daar best wat van mag zeggen, vooral als je kinderen daar de dupe van zijn.
Gast- Gast
Schrijf ik Chinees ofzo? Dromertje, ik zég toch ook: als je éigen kind geslagen wordt dan moet je er gewoon wat van zeggen! En nee, je moet het zéker niet goedkeuren.
Gast- Gast
@ Dromertje, ik merk dan ook dat ik mijn oudste nu al dingen leer, waar de andere dames nog geen weet van hebben!
Hier komen wel vaak eens kindjes van haar leeftijd over de vloer, en 'samen spelen' blijft het motto! Of je nu 1 bent of 6, zulke dingen mag ik graag duidelijk hebben! Mijn dochter roept dan ook naar de anderen, samen spelen! Is het dan ook maar net hoe je opvoed?
Bij mijn vriend thuis was het uit den boze om fysiek ruzie te maken, met woorden los je het op! Misschien zit dat er zo in, dat we dat hier ook van vroeg af aan willen leren!
Ik hou er niet van speelgoed o.i.d op te moeten ruimen als ik weet wie er komt spelen! Kijk dat er eens iets stuk gaat, dat is heel normaal! Maar als je 4 bent, en je uiterste best gaat doen dingen stuk te krijgen, daar zou ik als moeder zijnde toch wel iets aan doen!
@ Lilith; hebben je kinderen niet ieder wat eigen speelgoed? haha of denk ik nu te makkelijk! Mijn jongen gaat geen ruzie maken om de pop, en mijn dochter niet om de garage met auto's!
Hier komen wel vaak eens kindjes van haar leeftijd over de vloer, en 'samen spelen' blijft het motto! Of je nu 1 bent of 6, zulke dingen mag ik graag duidelijk hebben! Mijn dochter roept dan ook naar de anderen, samen spelen! Is het dan ook maar net hoe je opvoed?
Bij mijn vriend thuis was het uit den boze om fysiek ruzie te maken, met woorden los je het op! Misschien zit dat er zo in, dat we dat hier ook van vroeg af aan willen leren!
Ik hou er niet van speelgoed o.i.d op te moeten ruimen als ik weet wie er komt spelen! Kijk dat er eens iets stuk gaat, dat is heel normaal! Maar als je 4 bent, en je uiterste best gaat doen dingen stuk te krijgen, daar zou ik als moeder zijnde toch wel iets aan doen!
@ Lilith; hebben je kinderen niet ieder wat eigen speelgoed? haha of denk ik nu te makkelijk! Mijn jongen gaat geen ruzie maken om de pop, en mijn dochter niet om de garage met auto's!
bella- Fluisteraar
Denk je dat fysiek ruziemaken hier niet uit den boze is? Dat wij dat niet van jongs af aan proberen te leren? En dat we ze niet proberen te leren samen te spelen? Je hebt het opvoeden niet uitgevonden hoorbella schreef:@ Dromertje, ik merk dan ook dat ik mijn oudste nu al dingen leer, waar de andere dames nog geen weet van hebben!
En natuurlijk hebben mijn kinderen eigen speelgoed, maar denken dat jongens alleen met auto's spelen en meisjes met poppen is wat naief, vind je niet? Mijn dochter speelt ook met auto's, mijn zoon ook met poppen, ze spelen samen met knutselspullen, puzzels, boeken, enzovoorts. Maar zeker omdat ze relatief dicht op elkaar zitten qua leeftijd (18 maanden verschil) willen ze gewoon vaak dezelfde dingen, en als de oudste al iets kan wat de jongste nog niet kan (bepaalde puzzels ofzo) dan word hij boos, want dat wil hij ook kunnen, hij wil sámen spelen. Dat gaat dan natuurlijk niet, en als ik niet ingrijp is die puzzel zo stuk hoor. Niet omdat hij gemeen is, maar omdat hij gefrustreert is. Dat leer je natuurlijk af, maar peuters zijn van nature níet sociaal en willen gewoon wat ze willen en wel nú.
Dat moet je natuurlijk in goede banen leiden, afleiden, zorgen dat hij iets anders te doen heeft, zeggen dat het niet mag, ingrijpen, leren met woorden dingen te regelen. Maar als je een kind iets wilt leren gaat het wél eerst een paar keer fout. Anders is het geen leren meer.
Je komt er nog wel achter
Laatst aangepast door Lilith op ma 13 dec 2010 - 10:21; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
bella schreef:@ Dromertje, ik merk dan ook dat ik mijn oudste nu al dingen leer, waar de andere dames nog geen weet van hebben!
Geloof me, dit werkt echt niet zo. Hier hebben beide kinderen hun eigen speelgoed ( net 5 en 8,5 maand ) maar als de jongste met iets aan het spelen is wil de oudste het 'ineens' ook hebben etc. Volgens mij werkt dat gewoon zo met kinderen ik zie het ook als de oudste afspreekt met een vriendje of vriendin, dan willen ze vaak allebei tegelijk met 1 soort speelgoed spelen. Ik laat ze het altijd zelf maar een beetje uitzoeken en na een tijdje hebben ze zelf al een oplossing gevonden.
Gast- Gast
Lilith schreef:Denk je dat fysiek ruziemaken hier niet uit den boze is? Dat wij dat niet van jongs af aan proberen te leren? En dat we ze niet proberen te leren samen te spelen? Je hebt het opvoeden niet uitgevonden hoorbella schreef:@ Dromertje, ik merk dan ook dat ik mijn oudste nu al dingen leer, waar de andere dames nog geen weet van hebben!
En natuurlijk hebben mijn kinderen eigen speelgoed, maar denken dat jongens alleen met auto's spelen en meisjes met poppen is wat naief, vind je niet? Mijn dochter speelt ook met auto's, mijn zoon ook met poppen, ze spelen samen met knutselspullen, puzzels, boeken, enzovoorts.
Je komt er nog wel achter
Die laatste was met een denkbeeldige knipoog, ik had vroegen geeneens poppen! Lego en auto's!! En boomklimmen, dat was het meest favoriet!
bella- Fluisteraar
Ik had mijn bericht nog even wat aangepast Bella.
Gast- Gast
Ik weet wel zeker dat het heel erg uit maakt hoe je je kinderen op voedt. Ruzie zul je nooit helemaal voorkomen, maar ik denk wel dat je een groot aandeel hebt in hoe de ruzie verloopt. Ik heb een nichtje en neefje en die sloegen elkaar ook wel eens de hersenen in, de een heeft de ander wel eens een gebroken kaak geslagen, de ander heeft wel eens een pols gebroken doordat ie zo hard geduwd werd en zo zijn er nog oneindig veel andere voorbeelden te noemen. Mijn zusje en ik hadden eerder ook vaker ruzie dan dat we samen speelden, maar het ging nooit zo ver dat we elkaar een gebroken kaak sloegen en ik weet zeker dat dit met name door de opvoeding komt. Alleen al de manier van stoeien door de ouders met hun kinderen wekte al agressie op, er werd niks van gezegd als ze geweld gebruikten en het ging van kwaad tot erger. Mijn moeder heeft later verteld dat zij op een geven moment daar ook niet meer kwamen als het niet nodig was, omdat wij vervolgens ook baldadig werden als ze thuis kwamen.
Ik denk dat eigen speelgoed ook niet werkt, speelgoed is pas interessant als je het zelf niet hebt natuurlijk.
Ik denk dat eigen speelgoed ook niet werkt, speelgoed is pas interessant als je het zelf niet hebt natuurlijk.
Gast- Gast
Dromertje, natuurlijk maakt opvoeding uit, maar dan nóg ga je niet voorkomen dat een 3 jarige een keer een mep uitdeelt. Een gebroken kaak sla je iemand niet als je 4 bent lijkt me, dan ben je heel wat jaren verder en is er héél lang niet ingegrepen. Maar om nou te stellen dat je dús niet goed opvoed als een kind van 2 en 3 een keer ruzie hebben en er gebeten wordt... dat lijkt me niet.
Gast- Gast
Natuurlijk heeft het wel invloed hoe je je kinderen opvoedt, maar ik denk niet dat je al conclusies over het resultaat van je eigen opvoeding kan trekken als je kinderen nog maar twee jaar en vier maanden zijn.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
@Bella, je schets van de situatie is wel erg zwart/wit. Jouw kinderen zijn áltijd fantastisch lief, de twee zusjes zijn áltijd fysiek agressief en stout... Het lijkt ook alsof je je eigen opvoed beleid hiermee aan het ophemelen bent.
In de realiteit hebben de dingen meest van de tijd veel grijs schakeringen. Daar zou je eerst naar op zoek kunnen gaan.
In de realiteit hebben de dingen meest van de tijd veel grijs schakeringen. Daar zou je eerst naar op zoek kunnen gaan.
Gast- Gast
Ik zie het, 18 maanden verschil dus!
Die van mijn schelen 18 maanden en 1 dag!
En had gedacht,dat gaat lekker met elkaar mee!
Maar het verschil van niveau had ik nog niet aan gedacht!
Nou ja, zal blijken hoe dat op den duur gaat!
Terug naar dat ruzie maken;
dat het erbij hoort is logisch, maar dat het normaal word,kan toch eigenlijk niet!
Het gillen en schreeuwen neemt mijn dochter zo over, vandaar ook ergens het gevoel dat ze dit met het bijten bijvoorbeeld ook gaat doen! Inderdaad, een tijdje waarschuwen, straffen (wat klinkt dat zwaar) en dan is dat weer over.
Mijn schoonzus paste anders ook geregeld op, ook dit doe ik niet zo snel meer, en andersom ook niet!
Dan liever speel momenten met kindjes van haar eigen leeftijd, en dan samen ontdekken wat wel of niet mag, dan een middag bij twee van die grote meiden die niks anders doen dan ruzie maken, met alles wat erbij komt kijken!
@noa, mijn kinderen, nee kind, de jongste is echt nog altijd lief, zijn heus niet altijd fantastisch en geweldig! Maar wel sociaal, en dan heb je al een goeie voorsprong naar mijn idee. En daarbij, meerdere keren gezegd, het kind is nog geen 2, en dan speelt de leeftijd ook mee!
@ Susan; bij welke leeftijd kun je dan wel een conclusie trekken? vanaf dat onze dame 1 is, vind ik wel dat het echt opvoeden is waar je mee bezig bent, en dat zie je naar mijn idee wel terug! Klein als ze zijn!
Die van mijn schelen 18 maanden en 1 dag!
En had gedacht,dat gaat lekker met elkaar mee!
Maar het verschil van niveau had ik nog niet aan gedacht!
Nou ja, zal blijken hoe dat op den duur gaat!
Terug naar dat ruzie maken;
dat het erbij hoort is logisch, maar dat het normaal word,kan toch eigenlijk niet!
Het gillen en schreeuwen neemt mijn dochter zo over, vandaar ook ergens het gevoel dat ze dit met het bijten bijvoorbeeld ook gaat doen! Inderdaad, een tijdje waarschuwen, straffen (wat klinkt dat zwaar) en dan is dat weer over.
Mijn schoonzus paste anders ook geregeld op, ook dit doe ik niet zo snel meer, en andersom ook niet!
Dan liever speel momenten met kindjes van haar eigen leeftijd, en dan samen ontdekken wat wel of niet mag, dan een middag bij twee van die grote meiden die niks anders doen dan ruzie maken, met alles wat erbij komt kijken!
@noa, mijn kinderen, nee kind, de jongste is echt nog altijd lief, zijn heus niet altijd fantastisch en geweldig! Maar wel sociaal, en dan heb je al een goeie voorsprong naar mijn idee. En daarbij, meerdere keren gezegd, het kind is nog geen 2, en dan speelt de leeftijd ook mee!
@ Susan; bij welke leeftijd kun je dan wel een conclusie trekken? vanaf dat onze dame 1 is, vind ik wel dat het echt opvoeden is waar je mee bezig bent, en dat zie je naar mijn idee wel terug! Klein als ze zijn!
bella- Fluisteraar
Ik weet niet wanneer je echt een conclusie kan trekken. Misschien wel nooit. Maar nu zeker nog niet.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Lilith schreef:Dromertje, natuurlijk maakt opvoeding uit, maar dan nóg ga je niet voorkomen dat een 3 jarige een keer een mep uitdeelt. Een gebroken kaak sla je iemand niet als je 4 bent lijkt me, dan ben je heel wat jaren verder en is er héél lang niet ingegrepen. Maar om nou te stellen dat je dús niet goed opvoed als een kind van 2 en 3 een keer ruzie hebben en er gebeten wordt... dat lijkt me niet.
ik heb in het stukje boven je letterlijk gezegd: 'Ruzie zul je nooit helemaal voorkomen, maar ik denk wel dat je een groot aandeel hebt in hoe de ruzie verloopt.' En volgens mij suggereer ik nergens dat je niet goed kunt opvoeden als je kinden van 2 en 3 een keer fysiek ruzie maken?
En toen de gebroken kaak geslagen werd, waren ze inderdaad al wat ouder en was er al veel te lang niet ingegrepen, maar dat begon ook met niet ingrijpen als er geslagen werd toen ze peuter/kleuter waren.
Gast- Gast
Susan schreef:Ik weet niet wanneer je echt een conclusie kan trekken. Misschien wel nooit. Maar nu zeker nog niet.
Een conclusie trekken is misschien een te groot woord!
Maar ik vind wel dat je wel dingen al terug kunt zien, in hoe je ze opvoed!
Misschien niet perse in combinatie met ruzie! Want daar is ze inderdaad nog klein voor!
Maar nu al een basis leggen voor deze dingen is wel essentieel lijkt me!
bella- Fluisteraar
bella schreef:Susan schreef:Ik weet niet wanneer je echt een conclusie kan trekken. Misschien wel nooit. Maar nu zeker nog niet.
Een conclusie trekken is misschien een te groot woord!
Maar ik vind wel dat je wel dingen al terug kunt zien, in hoe je ze opvoed!
Misschien niet perse in combinatie met ruzie! Want daar is ze inderdaad nog klein voor!
Maar nu al een basis leggen voor deze dingen is wel essentieel lijkt me!
Het is niet nodig achter elke zin een uitroepteken te zetten!
Gast- Gast
Ik denk niet dat de irritatie ligt bij de kinderen, in hoe die met elkaar omgaan. Maar in de lakse houding van de ouders. Ik heb 2 vriendinnen, beide met een zoontje die een paar maanden ouder is als N. En met beide is er wel eens bonje, willen ze met hetzelfde speelgoed, ineens slaan, duwen etc. Maar de ene moeder grijpt in, wijst haar zoontje terecht en legt uit waarom dat niet mag en de andere moeder roept af en toe vanaf de bank "niet doen!" maar haalt verder haar schouders ervoor op.
Nu vind ik het altijd erg gezellig als die eerste moeder hier komt, maar bij de 2e moeder wordt de zin minder om af te spreken, haar zoontje wordt niet gecorrigeerd waardoor hij over N heen walst, ik zit dan gewoon niet lekker...
Nu vind ik het altijd erg gezellig als die eerste moeder hier komt, maar bij de 2e moeder wordt de zin minder om af te spreken, haar zoontje wordt niet gecorrigeerd waardoor hij over N heen walst, ik zit dan gewoon niet lekker...
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Pagina 1 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» Omgang met andere kinderen
» Andere mensen en jouw kinderen...
» Jouw kind met andere kinderen
» Andere kinderen vermelden op geboortekaartje?
» Andere kinderen met 'jouw' kindernaam, leuk?
» Andere mensen en jouw kinderen...
» Jouw kind met andere kinderen
» Andere kinderen vermelden op geboortekaartje?
» Andere kinderen met 'jouw' kindernaam, leuk?
Pagina 1 van 3
Permissies van dit forum: