Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Omgang met andere kinderen

+4
Filoria
Rouge
Tania
Aimee
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Omgang met andere kinderen

Bericht  Aimee vr 11 jan 2013 - 3:40

Ik heb geloof ik de afgelopen maanden meerdere topics geopend over mijn nichtje, maar ik weet het gewoon even niet meer.

Mijn nichtje is 2 jaar, en heeft al een hele hoop meegemaakt in haar leventje. Door wat ze heeft meegemaakt zie je dat ze meer naar volwassen trekt dan naar andere kinderen. Dit komt vooral door haar tante (haha ze is pas 5, maar is het zusje van mijn exschoonzus). Die tante is behoorlijk gedragsmoeilijk; schopt, slaat, bijt, knijpt en scheld. Mijn nichtje heeft tijdelijk bij haar in huis gewoond, waar zij vaak slachtoffer was van dit gedrag.
Nu woont mijn nichtje tijdelijk bij mijn schoonouders, dit is voor haar gelukkig een veel gezondere situatie. Maar wat ik heel erg moeilijk vind, is dat zij nu precies hetzelfde gedrag gaat laten zien, en dit dan botviert op míjn kind. Ik weet dat zij er niets aan kan doen, en dat zij moet leren wat 'normaal' gedrag is. Maar ik vind het moeilijk dat mijn kind nu slachtoffer is, van het feit dat zij nog ander gedrag moet aanleren. Op het moment gaan we al bijna nooit meer naar mijn schoonouders als mijn nichtje daar is, maar een paar dagen geleden wilden ze graag met haar hierheen komen omdat ze zeggen dat mijn nichtje zoveel naar Luuk vraagt. Als ze hier dan is, is ze alleen maar bezig met al het speelgoed van hem afpakken, hem bewust omver rijden met zijn loopauto, heel hard tegen hem aanduwen zodat hij omvalt, etc. Mijn schoonmoeder zegt op zo'n moment wel tegen haar dat dat niet hoort en haalt haar weg, en tegen mij laat ze zich dan negatief uit over exschoonzus e.d. omdat ze dit gedrag daar heeft aangeleerd. Ik beaam dat ze het moet leren, maar van binnen kook ik dat mijn kind alleen maar aan het huilen is omdat het omver geduwd en geschopt wordt en niet gewoon lekker kan spelen in zijn eigen huis!

Help mij! Hoe ga ik hiermee om? Ik vind zeker dat mijn nichtje moet leren hoe het anders moet, en ik neem haar of mijn schoonouders niets kwalijk. Maar het gaat om míjn kind die wordt pijn gedaan, en dat vind ik dan wel weer heel lastig Sad
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Tania vr 11 jan 2013 - 3:46

Ja dat is wel lastig. Helemaal omdat ze ook nog een stuk ouder is dan is jou zoontje natuurlijk nog kwetsbaarder omdat hij (denk ik) nog niet zo goed kan lopen en minder snapt.
Kan ze niet naar een peuterspeelzaal om daar te leren met andere kindjes te spelen. En dan niet een dag per week maar 4 ochtenden ofzo.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Rouge vr 11 jan 2013 - 3:52

Lastig, als ze nooit in contact komt met andere kinderen leert ze het helemaal niet. Dus misschien is het een idee om haar iig de keren dat jullie er zijn of zij bij jou, haar eerst heel goed voor te bereiden. Van te voren uitleggen wat niet mag en wat wel mag, en misschien maar korte momenten...
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Filoria vr 11 jan 2013 - 3:53

Stuur je even een PM!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Mamsie vr 11 jan 2013 - 4:04

De Psz lijkt me ook een goed idee voor je nichtje.

Verder zou ik de keren dat ze samen zijn met ze meespelen. Niet altijd even leuk natuurlijk maar denk wel dat dat z'n vruchten af werpt op den duur.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Coco vr 11 jan 2013 - 4:19

Tania schreef:Ja dat is wel lastig. Helemaal omdat ze ook nog een stuk ouder is dan is jou zoontje natuurlijk nog kwetsbaarder omdat hij (denk ik) nog niet zo goed kan lopen en minder snapt.
Kan ze niet naar een peuterspeelzaal om daar te leren met andere kindjes te spelen. En dan niet een dag per week maar 4 ochtenden ofzo.

Peuterspeelzaal zou inderdaad weleens goed kunnen zijn. Volgens mij hadden ze het erbij de psz over datvve indicatie is voor gedrags-, taal- en achterstandsproblemen. Is dit het nichtje wat jullie bij de andere opa en oma weg wilden hebben?
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Susan vr 11 jan 2013 - 4:45

Als ze echt flinke gedragsproblemen heeft dan weet ik niet of de peuterspeelzaal een optie is, daar hebben ze vaak niet de ruimte om een kind zoveel individuele aandacht te geven, daarbij moeten ze ook rekening houden met andere kinderen.

Ik kan me wel voorstellen dat je hierdoor minder vaak naar je schoonouders gaat. Je nichtje moet het dan misschien wel leren, maar ik vind het wel begrijpelijk dat je dat niet ten koste van je eigen kind wil laten gaan. Ik denk dat er weinig anders op zit dan er continu bovenop zitten als je daar bent.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Aimee vr 11 jan 2013 - 4:54

Het is inderdaad datzelfde nichtje smile

Sinds ze bij mijn schoonouders woont gaat ze ook naar een gastouder, waar ze hopelijk ook leert samenspelen. Een peuterspeelzaal vinden ze teveel voor erbij.

Ik vind het moeilijk om haar gedrag bespreekbaar te maken met mijn schoonouders, omdat het voor hun al heel pijnlijk is dat ze dit gedrag laat zien. Ik heb wel voorzichtig aangegeven dat ze misschien via maatschappelijk werk wel ook een bepaald soort hulp (speltherapie o.i.d?) zouden kunnen aanvragen, omdat er gewoon heel veel heeft plaats gevonden in korte tijd (verwaarlozing, uit elkaar gaan van ouders, 4 keer verhuizen binnen een half jaar, slachtoffer van gedrag van tante). Maar schoonouders denken dat ze nog te klein is hiervoor, wat misschien ook wel zo is hoor, maar ze staan er bij voorbaad zeg maar al niet voor open.
Daarom weet ik ook niet wat ik van ze kan vragen wbt voorbereiden e.d. Ik zou ze graag vertellen dat ik het heel vervelend vind hoe zij omgaat met Luuk en dat ik samen graag wil bedenken hoe we dit beter kunnen begeleiden, maar ik ben bang dat ze zich aangevallen voelen.

Ik probeer al altijd mee te spelen, maar door het leeftijdsverschil hebben ze verschillende interesses en spelen ook niet samen. Zoon speelt met iets, nichtje speelt met iets, totdat ze ziet wat hij heeft en dan pakt ze het af en geeft Luuk een duw. Ik zit er naast, zeg haar dat Luuk daarmee speelde, en zeg dat ze wel mee kan doen en probeer haar te betrekken. maar ze blijft dan gericht op het afpakken. Ze blijft duwen en trekken en zeggen 'is van mij!'.
Het is voor haar ook echt superzielig Sad

Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Mamsie vr 11 jan 2013 - 4:55

Susan schreef:Als ze echt flinke gedragsproblemen heeft dan weet ik niet of de peuterspeelzaal een optie is, daar hebben ze vaak niet de ruimte om een kind zoveel individuele aandacht te geven, daarbij moeten ze ook rekening houden met andere kinderen.

Ik kan me wel voorstellen dat je hierdoor minder vaak naar je schoonouders gaat. Je nichtje moet het dan misschien wel leren, maar ik vind het wel begrijpelijk dat je dat niet ten koste van je eigen kind wil laten gaan. Ik denk dat er weinig anders op zit dan er continu bovenop zitten als je daar bent.

Ja maar je gaat toch eerst een gewone psz proberen en wie weet komt het helemaal goed. Als ze echt flinke gedragsproblemen heeft geven ze dat daar ook wel aan. Ik zou niet meteen van het ergste uitgaan.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Susan vr 11 jan 2013 - 5:01

Dat ligt aan de situatie, ik vind het niet vanzelfsprekend om altijd eerst de reguliere optie te proberen. Als een kind echt zware gedragsproblemen heeft en heel agressief is naar andere kinderen toe zou ik niet beginnen met de gewone peuterspeelzaal. Er zijn ook peuterspeelzalen waar ze Samenspel bieden, dan blijft een van de ouders erbij, of in dit geval dan een van de grootouders, dat zou ik dan eerst proberen. Of een peuterspeelzaal waar ze af en toe inloopochtend hebben, dat is weer wat vrijblijvender. Als de kans reëel is dat ze zich daar agressief gaat gedragen zou ik haar denk ik niet vanuit het niets naar de peuterspeelzaal laten gaan. Waarschijnlijk is er sowieso nog een wachtlijst als ze haar nu zouden aanmelden, dus dan kan ze in de tussentijd iets anders proberen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Coco vr 11 jan 2013 - 5:26

Ik denk dat dat ook ligt aan hoe kundig de leidster van de psz zijn. Bij de psz van mijn kinderen zit een leidster met veel ervaring met moeilijkere kinderen. Daarbij reageren veel kinderen ook anders op een juffrouw dan een familielid. Er zijn dan natuurlijk ook nog oudere kindjes die ook niet zomaar op hun kop laten zitten. Dat is wat anders dan een bijna 1-jarige.

Jammer dat ze niet openstaan voor een psz Aimee, ook niet ipv een gastouder? Bij een vve indicatie (als ze die zou krijgen) betaal je ook niet veel en ik denk echt dat het goed voor dr kan zijn. Ik had tijdens mijn vrijwillersbaantje ook zo'n kindje in mijn groep, alleen wat ouder, maar die is heel erg veranderd na een tijdje samenwerken met andere kinderen.
Is ze daar nu helemaal uit huis weg en gaat het verder wat beter met haar?
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Mamsie vr 11 jan 2013 - 5:57

Susan schreef:Dat ligt aan de situatie, ik vind het niet vanzelfsprekend om altijd eerst de reguliere optie te proberen. Als een kind echt zware gedragsproblemen heeft en heel agressief is naar andere kinderen toe zou ik niet beginnen met de gewone peuterspeelzaal. Er zijn ook peuterspeelzalen waar ze Samenspel bieden, dan blijft een van de ouders erbij, of in dit geval dan een van de grootouders, dat zou ik dan eerst proberen. Of een peuterspeelzaal waar ze af en toe inloopochtend hebben, dat is weer wat vrijblijvender. Als de kans reëel is dat ze zich daar agressief gaat gedragen zou ik haar denk ik niet vanuit het niets naar de peuterspeelzaal laten gaan. Waarschijnlijk is er sowieso nog een wachtlijst als ze haar nu zouden aanmelden, dus dan kan ze in de tussentijd iets anders proberen.

Heel agressief, zware gedragsproblemen? Wie stelt zoiets vast. Het kindje heeft veel meegemaakt en daarnaast zit het ook nog eens in een lastige leeftijd. Wat Coco ook zegt daar lopen ook grotere kinderen rond en als het goed is leren ze er gewoon delen etc etc.
Niet elk kind heeft meteen een speciale aanpak nodig als het zich niet gedraagt zoals het hoort.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Susan vr 11 jan 2013 - 6:21

Dat zeg ik toch ook niet, Mamsie? Ik weet ook niet of het kind zulke zware problemen heeft, ik zeg alleen dat niet elk kind op zijn plek zit op de peuterspeelzaal. Of dat voor dit kind geldt weet ik niet, net zo min als jij, maar je draait nu wel mijn woorden om.

Ezra is zelf anderhalf jaar lang naar de reguliere peuterspeelzaal geweest, voor het geval je soms weer denkt dat mijn reactie is gebaseerd op mijn eigen situatie.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Mamsie vr 11 jan 2013 - 7:36

Ik snap gewoon niet waarom je meteen begint over "als het kind zware gedragsproblemen heeft" begint. Het kan heel goed zijn dat een kindje na een maand of 2 gewoon gedrag vertoond en dat het verder prima gaat. Wanneer dat niet het geval is zal een Psz dat ook aangeven en aansturen op een andere vorm van Psz.

Dat laatste slaat helemaal nergens op.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Gast vr 11 jan 2013 - 7:38

Bepaalde dingen in jouw verhaal zijn we herkenbaar (of geweest) en dan bedoel ik: het gericht afpakken, omver duwen en het slaan bijv mijn zoontje doet dit ook wel eens en heeft dit best een tijdje flink gedaan, dit kwam vooral voort uit jaloersie en zich niet prettig voelen door lichamelijke ongemakken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Exogenesis vr 11 jan 2013 - 7:44

Wat Susan zegt.

Ik denk dat je er heel voorzichtig mee moet zijn.
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Gast vr 11 jan 2013 - 8:10

Ik ben het wel eens met Mamsie, waarom niet eerst gewoon proberen op de reguliere psz? Speciale aanpak kan altijd nog.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Mamsie vr 11 jan 2013 - 8:21

Ja waar hebben we het over. Het kind is 2, heeft veel meegemaakt en een verkeerd voorbeeld gehad. Het kindje van de TO is klein dus daar kan zij mooi de baas over spelen zoals haar tante dat hij haar deed. Dat gedrag heeft ze overgenomen maar Dat is prima te corrigeren, maar dat moet wel nu gebeuren en op een Psz met een opa en oma die daar ook mee bezig zijn komt dat vast goed. Hoe lang woont dat kindje nu bij der opa en oma, niet lang. Geeft dat kind een kans denk ik dan.

Nogmaals wanneer het echt buitensporig is dan wordt dat echt wel duidelijk.
Daarbij mijn jongse trok bijv ook aan de haren van de kindjes op de
Psz als ze iets van hem wouden afpakken of als hij boos was. Dat was hij zo afgeleerd.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Gast vr 11 jan 2013 - 8:24

Het is idd wat veel 2 en 3 jarige doen bij elkaar of bij jongere kinderen om iets voor elkaar te krijgen of om aandacht te krijgen, ze kunnen zich nu eenmaal op die leeftijd nog niet voldoende mondeling uiten. Het ene kind zal dit erger doen dan het andere, hierbij zal karakter en evt voorgeschiedenis ook meespelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Susan vr 11 jan 2013 - 8:25

Je hoort mij ook nergens zeggen dat ze ergens anders geplaatst moet worden, het enige wat ik zeg is dat er wel een risico is dat het op de peuterspeelzaal niet werkt en dat ze daar meestal niet de capaciteit hebben om echt probleemgedrag recht te breien. Ik zeg niet dat dat bij dit kind het geval is, ik zeg alleen dat als ze eenmaal daar zit, er een kans is dat het niet gaat - en vervolgens op jouw reactie over dat je altijd eerst de reguliere peuterspeelzaal probeert, dat dat niet altijd vanzelfsprekend is omdat er ook kinderen zijn bij wie dan al duidelijk is dat dat niet gaat. Ik zeg niet dat dat bij dit kind het geval is. Ik vind dat je het erg uit z'n verband rukt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Mamsie vr 11 jan 2013 - 8:28

Susan schreef:Je hoort mij ook nergens zeggen dat ze ergens anders geplaatst moet worden, het enige wat ik zeg is dat er wel een risico is dat het op de peuterspeelzaal niet werkt en dat ze daar meestal niet de capaciteit hebben om echt probleemgedrag recht te breien. Ik zeg niet dat dat bij dit kind het geval is, ik zeg alleen dat als ze eenmaal daar zit, er een kans is dat het niet gaat - en vervolgens op jouw reactie over dat je altijd eerst de reguliere peuterspeelzaal probeert, dat dat niet altijd vanzelfsprekend is omdat er ook kinderen zijn bij wie dan al duidelijk is dat dat niet gaat. Ik zeg niet dat dat bij dit kind het geval is. Ik vind dat je het erg uit z'n verband rukt.

Het topic gaat toch over dit kind?
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Susan vr 11 jan 2013 - 8:31

Ja, maar dat wil niet zeggen dat je niet iets mag zeggen wat niet specifiek op dat kind slaat.

Ik kan uit dit topic sowieso niet opmaken hoe zorgwekkend het gedrag is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Mamsie vr 11 jan 2013 - 8:41

Prima, mijn tip was gewoon om het kindje naar de Psz te laten gaan. Ik zal het voortaan niet meer opvatten als of het een reactie op die van mij was.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Gast vr 11 jan 2013 - 8:47

In ieder geval fijn dat ze nu uit die situatie is, maar ik kan me voorstellen dat ze een totaal verkeerd voorbeeld heeft gekregen de laatste tijd. Daarom vind ik de tip van de PSZ van Mamsie ook een goede tip. Wie weet krijgt ze daar weer door hoe het werkt en wordt haar sociale ontwikkeling weer recht getrokken. Als dit niet het geval is, zal dit waarschijnlijk snel genoeg blijken en als dit besproken is bij de intake, lijkt me dat hier extra aandacht aan wordt gegeven en op tijd wordt gesignaleerd als dit niet het geval is.

Is je nichtje wel te corrigeren en aan te sturen op ander gedrag?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Aimee vr 11 jan 2013 - 8:50

Ik denk zeker niet dat mijn nichtje ernstige gedragsproblemen heeft. Wel ben ik er bang voor tot wat het zich kan ontwikkelen, als dit net goed begeleid wordt. Maar misschien komt dit door mijn 'hulpverleningsachtergrond', de andere signalen die ik zorgelijk vind, en kijk ik er niet objectief naar.

Verder is mijn topic misschien verkeerd opgevat. Ik bedoel namelijk niet dat ik wil weten hoe ik het gedrag van mijn nichtje moet begeleiden. Ik ga me hier namelijk niet in mengen, aangezien mijn schoonouders hier niet voor open lijken staan. Zelf ben ik groot voorstander ook van de PSZ, maar ik weet dat ze het echt niet willen, omdat mijn nichtje sommige weken al 5 dagen naar de GO gaat, en dit op het moment echt niet anders kan.
Ik vraag me meer af wat jullie zouden doen, met betrekking tot Luuk. Zouden jullie je kindjes nog samen laten spelen? Met het risico dat het geslagen e.d. wordt? Zouden jullie het bespreekbaar maken met schoonouders als jullie er voor zouden kiezen om ze momenteel niet meer samen te laten spelen?
Aimee
Aimee
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3218
Punten : 3630
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Omgang met andere kinderen Empty Re: Omgang met andere kinderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum