Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nieuwe taal leren

+21
Caroow
Summerlovin
Sweety
Parisienne
Tullow
May
_DoI
Oasis
Geluk
Mizz_S
Sugarfall
Lady Starstruck
Polly
Phileine
psv-forever
luisa
Monte
Benthe
Susan
Zora
Roxi3
25 plaatsers

Pagina 4 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 22:36

Fries natuurlijk, Engels en Nederlands..

Nederlands spreek ik alleen zakelijk, want ik kan me er voor geen meter in uitdrukken qua gevoel, haha..

Ik kan me ook redden in het Duits en Frans heb ik alleen op de middelbare school gehad..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 0:01

_Donnaa schreef:Fries natuurlijk, Engels en Nederlands..

Nederlands spreek ik alleen zakelijk, want ik kan me er voor geen meter in uitdrukken qua gevoel, haha..

Ik kan me ook redden in het Duits en Frans heb ik alleen op de middelbare school gehad..

Wow, echt? Wat geinig! Dus behalve op je werk, spreek je alleen Fries? Met je ouders en familie?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 0:37

Maar je schrijft wel goed Nederlands, en kan je je prima hier uitdrukken! smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 1:11

Jen_ schreef:
_Donnaa schreef:Fries natuurlijk, Engels en Nederlands..

Nederlands spreek ik alleen zakelijk, want ik kan me er voor geen meter in uitdrukken qua gevoel, haha..

Ik kan me ook redden in het Duits en Frans heb ik alleen op de middelbare school gehad..

Wow, echt? Wat geinig! Dus behalve op je werk, spreek je alleen Fries? Met je ouders en familie?
Ja en natuurlijk spreek in Nederlands tegen mensen die geen Fries verstaan/spreken (zou anders ook lekker aso zijn, hihi) maar overall spreek ik thuis/bij vrienden alleen maar Fries. Ik sms ook Fries en hetzelfde met krabbels en e-mails..

@Marin - Op deze manier (forum etc.) kan ik me inderdaad ook wel gewoon goed uitdrukken, maar als ik boos ben of ruzie heb dan begin ik in het Fries of nog erger; gemixt met Engels haha.. Mijn ex en ik spraken altijd Nederlands tegen elkaar, behalve met ruzie, dan ging het over in Fries, ook van zijn kant, whaha!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 1:14

_Donnaa schreef:k sms ook Fries en hetzelfde met krabbels en e-mails..

Hele gekke vraag hoor, maar hoe deed je dat met T9 en Fries smsen? Want kan me niet voorstellen dat die taal er in stond als mogelijkheid. Of gebruikte je dat dan gewoon niet? Tegenwoordig met smartphones is het weer anders, maar daar heb ik 'm ook op meerdere talen ingesteld. Hoe doe jij dat dan als je in het Fries smst? Vind ik wel interesant! En zitten er nog speciale tekens in het Fries die niet in 't Nederlands voorkomen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 1:20

Geen T9 gebruiken of Nederlands smsen :P. Nu met smartphones sms ik veel meer Fries..

In het Fries heb je bijv. Hûs, dat betekend huis en spreek je uit als hoes met een hele lange oe. Ik weet zo even niet of we in het Nederlands dat dakje ook gebruiken? Nee toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 1:38

_Donnaa schreef:
Jen_ schreef:
_Donnaa schreef:Fries natuurlijk, Engels en Nederlands..

Nederlands spreek ik alleen zakelijk, want ik kan me er voor geen meter in uitdrukken qua gevoel, haha..

Ik kan me ook redden in het Duits en Frans heb ik alleen op de middelbare school gehad..

Wow, echt? Wat geinig! Dus behalve op je werk, spreek je alleen Fries? Met je ouders en familie?
Ja en natuurlijk spreek in Nederlands tegen mensen die geen Fries verstaan/spreken (zou anders ook lekker aso zijn, hihi) maar overall spreek ik thuis/bij vrienden alleen maar Fries. Ik sms ook Fries en hetzelfde met krabbels en e-mails..

@Marin - Op deze manier (forum etc.) kan ik me inderdaad ook wel gewoon goed uitdrukken, maar als ik boos ben of ruzie heb dan begin ik in het Fries of nog erger; gemixt met Engels haha.. Mijn ex en ik spraken altijd Nederlands tegen elkaar, behalve met ruzie, dan ging het over in Fries, ook van zijn kant, whaha!

Wat grappig zeg, dat wist ik helemaal niet Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Polly di 14 jun 2011 - 1:47

Ik kijk daar niet echt van op hoor Donna, je bent toch ook Fries?! :-) In mijn regio wordt ook vrijwel alleen Limburgs gesproken, wij zijn eerder de uitzondering dat we thuis Nederlands spreken. Limburgs is officieel natuurlijk geen taal, maar het is hetzelfde idee.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 1:47

_Donnaa schreef:Geen T9 gebruiken of Nederlands smsen :P. Nu met smartphones sms ik veel meer Fries..

In het Fries heb je bijv. Hûs, dat betekend huis en spreek je uit als hoes met een hele lange oe. Ik weet zo even niet of we in het Nederlands dat dakje ook gebruiken? Nee toch?

Nee dat dakje hebben we niet in 't Nederlands. Grappig, ik vind dat wel interessant!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Caroow di 14 jun 2011 - 1:51

_Donnaa schreef:Geen T9 gebruiken of Nederlands smsen :P. Nu met smartphones sms ik veel meer Fries..

In het Fries heb je bijv. Hûs, dat betekend huis en spreek je uit als hoes met een hele lange oe. Ik weet zo even niet of we in het Nederlands dat dakje ook gebruiken? Nee toch?

Ik heb van mijn oma een gastendoekje voor op het toilet gekregen en daar heeft ze "huskedoekje" opgeborduurd met van die pompebleden (haha ik heb geen idee hoe je dat schrijft). Dat spreek je dus uit als hoeoeoeskedoekje? Wat een tongbreker. Ik spreek het uit als huuuskedoekje smile
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 2:03

Caroow schreef:
_Donnaa schreef:Geen T9 gebruiken of Nederlands smsen :P. Nu met smartphones sms ik veel meer Fries..

In het Fries heb je bijv. Hûs, dat betekend huis en spreek je uit als hoes met een hele lange oe. Ik weet zo even niet of we in het Nederlands dat dakje ook gebruiken? Nee toch?

Ik heb van mijn oma een gastendoekje voor op het toilet gekregen en daar heeft ze "huskedoekje" opgeborduurd met van die pompebleden (haha ik heb geen idee hoe je dat schrijft). Dat spreek je dus uit als hoeoeoeskedoekje? Wat een tongbreker. Ik spreek het uit als huuuskedoekje smile
Nou, hoe het met het verkleinwoord zit weet ik niet zo goed, want 'Huske' als in toilet is volgens mij zonder dakje en dan is het gewoon huuske..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 2:04

Polly schreef:Ik kijk daar niet echt van op hoor Donna, je bent toch ook Fries?! :-) In mijn regio wordt ook vrijwel alleen Limburgs gesproken, wij zijn eerder de uitzondering dat we thuis Nederlands spreken. Limburgs is officieel natuurlijk geen taal, maar het is hetzelfde idee.
Ja, ik ben helemaal Fries en woon in Friesland dus ergens is het (lijkt mij) ook wel logisch dat ik heel veel Fries spreek.. Toch? :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 2:05

Marin schreef:
_Donnaa schreef:Geen T9 gebruiken of Nederlands smsen :P. Nu met smartphones sms ik veel meer Fries..

In het Fries heb je bijv. Hûs, dat betekend huis en spreek je uit als hoes met een hele lange oe. Ik weet zo even niet of we in het Nederlands dat dakje ook gebruiken? Nee toch?

Nee dat dakje hebben we niet in 't Nederlands. Grappig, ik vind dat wel interessant!
Jaa, het is ook wel leuk.. Ik zou ook nog wel eens zo`n cursus willen doen om het foutloos te schrijven.. Dat lijkt me echt leuk.. Want dat hebben heel veel Friezen dus niet geleerd.. We spreken een taal waarvan we geen idee hebben hoe je het schrijft, haha angel

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 7:45

Welke talen spreek jij? Nederlands, Engels en wat Spaans.
Heb je op latere leeftijd nog een extra taal geleerd? Zou je nog een extra taal willen leren? Wel wel/niet? Ik ben nu bezig met Italiaans, daarna wil ik nog Frans leren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  psv-forever di 14 jun 2011 - 20:21

_DoI schreef:Welke talen spreek jij? Naast Nederlands spreek ik vloeiend Zweeds en goed Engels.

Heb je op latere leeftijd nog een extra taal geleerd? Ja, Zweeds.

Zou je nog een extra taal willen leren? Ja, Fins en Spaans.

Dat lijkt mij echt moeilijk en die taal heeft volgens mij echt geen verband met andere talen
psv-forever
psv-forever
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 237
Punten : 244
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : bij parijs

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 21:01

Welke talen spreek jij?
Naast Nederlands spreek ik Engels (redelijk). Verder kan ik Duits en Frans, maar omdat ik het nooit spreek is het behoorlijk weggezakt, dus daar moet ik wel weer even inkomen.
Heb je op latere leeftijd nog een extra taal geleerd?
Ja, 2 maanden geleden heb ik een spaanstalig land Spaans geleerd. Het was in totaal 4 weken, dus niet heel lang, ik heb wel behoorlijk wat geleerd, maar echt spreken is nog lastig.
Zou je nog een extra taal willen leren? Wel wel/niet?
Ja, ik vind talen leren erg leuk, ik heb er alleen weinig tijd voor. Ik zou wel verder willen met Spaans en daarnaast lijkt Italiaans me ook heel leuk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 23:11

_Donnaa schreef:
Marin schreef:
_Donnaa schreef:Geen T9 gebruiken of Nederlands smsen :P. Nu met smartphones sms ik veel meer Fries..

In het Fries heb je bijv. Hûs, dat betekend huis en spreek je uit als hoes met een hele lange oe. Ik weet zo even niet of we in het Nederlands dat dakje ook gebruiken? Nee toch?

Nee dat dakje hebben we niet in 't Nederlands. Grappig, ik vind dat wel interessant!
Jaa, het is ook wel leuk.. Ik zou ook nog wel eens zo`n cursus willen doen om het foutloos te schrijven.. Dat lijkt me echt leuk.. Want dat hebben heel veel Friezen dus niet geleerd.. We spreken een taal waarvan we geen idee hebben hoe je het schrijft, haha angel

Daarom heb ik dus een tijd geleden een cursus Fries schrijven gevolgd. Gewoon omdat ik goed Fries wilde leren schrijven. Ik spreek het nota bene mijn hele leven, maar lezen en schrijven deed ik eigenlijk nooit.
Dus die cursus gevolgd en ben toen ook bewust zo nu en dan Friese boeken gaan lenen in de bieb. Je raakt er dan wel geoefender in. Ik merk wel dat als ik een tijdlang geen Fries heb gelezen, ik er wel even in moet komen. Gek eigenlijk, met Nederlands heb ik daar geen enkel probleem mee, maar met ús memmetaal wel!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 23:17

Ik ben bezig met portugees smile

Ik spreek alleen Engels en Nederlands, Frans heb ik 3,5 jaar gehad op de middelbare school maar echt spreken doe ik het niet.
Duits snap ik geen snars van. Het is me allemaal veel te onlogisch...
woorden als fahrad... ik hoor vaar-rad, dus ik denk; dat is een boot. Is het een fiets scratch hoe dan?!!
Of nachbar... ik denk - nacht - bar - nou, das zeker een cafe. Nee, het is buurman. HOE DAN?! Waar lijkt dit dan op Nederlands???? scratch scratch scratch

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  TNMN wo 15 jun 2011 - 0:30

Ik ben tweetalig in Nederlands en Engels (of dat mag ik hopen dan). Daarnaast spreek ik een woordje Duits (grammatica is verschrikkelijk) en basis niveau Spaans en Frans. Ik zou nog erg graag Italiaans willen leren.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Polly wo 15 jun 2011 - 2:14

Zero schreef:Ik ben bezig met portugees smile

Ik spreek alleen Engels en Nederlands, Frans heb ik 3,5 jaar gehad op de middelbare school maar echt spreken doe ik het niet.
Duits snap ik geen snars van. Het is me allemaal veel te onlogisch...
woorden als fahrad... ik hoor vaar-rad, dus ik denk; dat is een boot. Is het een fiets scratch hoe dan?!!
Of nachbar... ik denk - nacht - bar - nou, das zeker een cafe. Nee, het is buurman. HOE DAN?! Waar lijkt dit dan op Nederlands???? scratch scratch scratch

Haha, op die manier had ik er nog nooit over nagedacht! Very Happy
Tsja, het is inderdaad toch echt wel een andere taal, met de Nederlandse woorden met een Duits accent uitspreken kom je er meestal niet, ook al lijken veel mensen dat wel te denken. Nog zo'n stom verschil is zee = Meer en meer = See. Jaaaaa hoor Rolling Eyes

Wat leuk dat je ook Portugees aan het leren bent.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  SuperGrover wo 15 jun 2011 - 2:21

Break Of Day schreef:
_Donnaa schreef:
Marin schreef:
_Donnaa schreef:Geen T9 gebruiken of Nederlands smsen :P. Nu met smartphones sms ik veel meer Fries..

In het Fries heb je bijv. Hûs, dat betekend huis en spreek je uit als hoes met een hele lange oe. Ik weet zo even niet of we in het Nederlands dat dakje ook gebruiken? Nee toch?

Nee dat dakje hebben we niet in 't Nederlands. Grappig, ik vind dat wel interessant!
Jaa, het is ook wel leuk.. Ik zou ook nog wel eens zo`n cursus willen doen om het foutloos te schrijven.. Dat lijkt me echt leuk.. Want dat hebben heel veel Friezen dus niet geleerd.. We spreken een taal waarvan we geen idee hebben hoe je het schrijft, haha angel

Daarom heb ik dus een tijd geleden een cursus Fries schrijven gevolgd. Gewoon omdat ik goed Fries wilde leren schrijven. Ik spreek het nota bene mijn hele leven, maar lezen en schrijven deed ik eigenlijk nooit.
Dus die cursus gevolgd en ben toen ook bewust zo nu en dan Friese boeken gaan lenen in de bieb. Je raakt er dan wel geoefender in. Ik merk wel dat als ik een tijdlang geen Fries heb gelezen, ik er wel even in moet komen. Gek eigenlijk, met Nederlands heb ik daar geen enkel probleem mee, maar met ús memmetaal wel!
Friese boeken lezen, het lukt me gewoon echt niet. Ik moet alles dan hardop uitspreken
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Polly wo 15 jun 2011 - 2:22

Ik lees ook super langzaam in het Limburgs, ik moet alles 'uitspreken' in mijn hoofd om het te snappen. Maar goed, ik lees ook vrijwel nooit Limburgs.
Ik heb er ook een hekel aan.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast wo 15 jun 2011 - 9:50

Marin schreef:
_Donnaa schreef:Geen T9 gebruiken of Nederlands smsen :P. Nu met smartphones sms ik veel meer Fries..

In het Fries heb je bijv. Hûs, dat betekend huis en spreek je uit als hoes met een hele lange oe. Ik weet zo even niet of we in het Nederlands dat dakje ook gebruiken? Nee toch?

Nee dat dakje hebben we niet in 't Nederlands. Grappig, ik vind dat wel interessant!
Jawel dat dakje hebben we wel! In enquête bijvoorbeeld.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast wo 15 jun 2011 - 9:53

Oh en nog even ontopic:

Ik spreek Nederlands, Engels, Spaans, een beetje Duits en zeeeeeeeer minimaal Frans. Spaans leren ben ik op mijn 18e mee begonnen (aan de Vertaalacademie).

Ik ben heel gevoelig voor andermans taalmaniertjes en ik neem ze ook heel snel over. Wat niet handig is met een rasechte Limburger als vriend en met een huis in België. Ik moet daar echt heel erg op letten. Ook bij mijn werk (vertalen) merk ik steeds vaker dat ik Belgische constructies heel normaal vind klinken, terwijl ik dat echt niet in een Nederlandse vertaling mag gebruiken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  ProudMom do 16 jun 2011 - 9:12

Nederlands en Engels. En Frans en Duits nog maar een beetje.
Verder ben ik nu bezig met een cursus Italiaans. Prachtige taal! Very Happy
ProudMom
ProudMom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 425
Punten : 457
Registratiedatum : 14-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 4 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum