Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Nieuwe taal leren

+21
Caroow
Summerlovin
Sweety
Parisienne
Tullow
May
_DoI
Oasis
Geluk
Mizz_S
Sugarfall
Lady Starstruck
Polly
Phileine
psv-forever
luisa
Monte
Benthe
Susan
Zora
Roxi3
25 plaatsers

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 4:45

Met een t he :P
Dat was dus precies een vertaling vanuit het Engels die ik maakte, indicates, en dan dus niet nagedacht over de Nederlandse vervoeging. Dan typ ik sneller dan dat m'n gedachten gaan :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:06

Marin schreef:
Odilia schreef:Marin heb je totaal geen voorkeur voor het spreken in Engels of Nederlands? ook niet bijv als het over je gevoelens gaat of als je ruzie hebt?

Het is meer situatie gebonden dan gevoels gebonden. Als ik in mezelf praat (ja dat doe ik) dan praat ik eigenlijk altijd Engels, wat dus ook indiceerd dat ik veel in het Engels denk. Boodschappenbriefjes zijn tweetalig, maar net welk woord eerder in me op komt (zo schrijf ik dan soms strawberries maar wel vleeswaar). Maar over 't algemeen wisselt het heel erg, maar spreek nu natuurlijk veel meer Nederlands dan Engels, maar lees bijvoorbeeld wel alleen in 't Engels. Het wisselt echt heel veel, binnen een zin soms dus ook. En ik merk met name dat ik vaak niet op een Nederlands woord of gezegde kan komen en ik het dan in het Engels in vul. Andersom heb ik dat eigenlijk nooit, dan praat ik er om heen. Maar ik vind het wel jammer, ik ben in beide vloeiend, maar het heeft me belemmerd om beide te perfectioneren. Ik ben hierdoor juist wat slechter geworden in beide talen.
Dit heb ik ook allemaal, maar ik vind mezelf niet tweetalig. Ik wissel constant NL en Engels af, maar mijn moedertaal is en blijft gewoon NL. Ook al kan ik me net zo goed uitdrukken in t Engels.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  luisa ma 13 jun 2011 - 5:11

Odilia schreef:Marin heb je totaal geen voorkeur voor het spreken in Engels of Nederlands? ook niet bijv als het over je gevoelens gaat of als je ruzie hebt?

Ik ben helemaal niet 2-talig en Nederlands is mijn moedertaal, maar juist tijdens ruzie en bij aangeven emoties spreek ik het liefst in het Italiaans omdat die taal gewoon een veel grotere woordenschat heeft en dus door gebruik van verschillende woorden beter aan te geven is wat je bedoeld.

Verder spreek ik Engels en begrijp ik Duits en wat Spaans.

Is een dergelijk topic overigens niet zo lang geleden ook niet langsgeweest?
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:14

Odilia schreef:
Marin schreef:
Odilia schreef:Marin heb je totaal geen voorkeur voor het spreken in Engels of Nederlands? ook niet bijv als het over je gevoelens gaat of als je ruzie hebt?

Het is meer situatie gebonden dan gevoels gebonden. Als ik in mezelf praat (ja dat doe ik) dan praat ik eigenlijk altijd Engels, wat dus ook indiceerd dat ik veel in het Engels denk. Boodschappenbriefjes zijn tweetalig, maar net welk woord eerder in me op komt (zo schrijf ik dan soms strawberries maar wel vleeswaar). Maar over 't algemeen wisselt het heel erg, maar spreek nu natuurlijk veel meer Nederlands dan Engels, maar lees bijvoorbeeld wel alleen in 't Engels. Het wisselt echt heel veel, binnen een zin soms dus ook. En ik merk met name dat ik vaak niet op een Nederlands woord of gezegde kan komen en ik het dan in het Engels in vul. Andersom heb ik dat eigenlijk nooit, dan praat ik er om heen. Maar ik vind het wel jammer, ik ben in beide vloeiend, maar het heeft me belemmerd om beide te perfectioneren. Ik ben hierdoor juist wat slechter geworden in beide talen.
Dit heb ik ook allemaal, maar ik vind mezelf niet tweetalig. Ik wissel constant NL en Engels af, maar mijn moedertaal is en blijft gewoon NL. Ook al kan ik me net zo goed uitdrukken in t Engels.

Tja, na 10 jaar zo leven en vele jaren in 't buitenland wonen noem ik mezelf toch maar tweetalig, ook al is Nederlands m'n moedertaal. Dat zal ook nooit veranderen. Maar ik ben wel blij dat m'n Nederlands nu weer beter wordt nu ik hier woon, en ik m'n uitdrukkingen weer terug begin te krijgen. Dat vind ik leuk om te zien. Niet dat het slecht was, maar ik merk dat ik steeds meer uitdrukkingen weer ga gebruiken, en dat is wel een goed teken!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:15

luisa schreef:

Is een dergelijk topic overigens niet zo lang geleden ook niet langsgeweest?

Haha ja vrij recent nog inderdaad. Maar blijft leuk onderwerp vind ik smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  psv-forever ma 13 jun 2011 - 5:21

Odilia schreef:Welke talen spreek jij?

nederlands-frans-engels en beetje duits
Heb je op latere leeftijd nog een extra taal geleerd? Zou je nog een extra taal willen leren? Wel wel/niet?

Zou graag italiaans-spaans / russisch en de scandinavische talen willen leren
Maar goed, helaas blijft er weinig in mijn hoofd vastzitten Sad

Woon op het moment wel in Frankrijk, maar spreek écht nog steeds geen vloeiend frans. Kan me goed verstaanbaar maken , dat wel
psv-forever
psv-forever
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 237
Punten : 244
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : bij parijs

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Phileine ma 13 jun 2011 - 5:28

Mijn Engels begint steeds beter te worden Very Happy Ik ken ook wel wat woordjes Frans en Duits, maar laten we het er maar op houden dat ik geen talenknobbel heb laughcry Nederlands beheers ik perfect en dat durf ik over geen enkele andere taal te zeggen.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:35

Ik zou wel Japans willen leren! En Spaans.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:40

pompidom schreef:Engels en Spaans op near-native niveau.
Daarnaast Pools en enigszins Frans en Duits.

Zou graag chinees willen leren, en Portugees en Italiaans.
Interesse in een oude cursus Chinees van het NTI? Heb er hier nog 1 liggen :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Polly ma 13 jun 2011 - 5:42

Inderdaad, dit topic was er laatst nog smile

Ik spreek tegenwoordig voornamelijk Engels. Daarnaast spreek ik vloeiend Duits en Spaans, en goed genoeg Frans. Vorig jaar werkte ik 24/7 met die talen.
Verder ben ik bezig met Portugees, dat begint nu ook ergens op te lijken. En ik begrijp voor een groot gedeelte Deens.
Talen leren is mijn hobby. :-)
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  psv-forever ma 13 jun 2011 - 5:45

Deens is op zich niet moeilijk. Beetje mengeling van nederlands-duits en engels.
psv-forever
psv-forever
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 237
Punten : 244
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : bij parijs

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Polly ma 13 jun 2011 - 5:47

psv-forever schreef:Deens is op zich niet moeilijk. Beetje mengeling van nederlands-duits en engels.

Behalve de uitspraak. Die is onmogelijk Very Happy
Maar ik merk wel dat ik er in het begin de ballen van verstond, terwijl ik nu vrijwel alles kan volgen. Je moet er toch even aan wennen, ook al lijkt het op bekende talen, het is toch gewoon een andere taal.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:51

Polly schreef:
psv-forever schreef:Deens is op zich niet moeilijk. Beetje mengeling van nederlands-duits en engels.

Behalve de uitspraak. Die is onmogelijk Very Happy
Maar ik merk wel dat ik er in het begin de ballen van verstond, terwijl ik nu vrijwel alles kan volgen. Je moet er toch even aan wennen, ook al lijkt het op bekende talen, het is toch gewoon een andere taal.

Ja precies. Ik kon op een gegeven moment wel heel wat woorden herkenne uit de stroom van woorden, maar het is toch wel een andere taal dan Duits of Nederlands (of Zweeds, het lijkt nog het meeste op Noors). Maar ik heb natuurlijk nooit enige vorm van grammatica geleerd, dus echt volledige zinnen kon ik echt niet zeggen. Alleen veel woorden (maar dat vond ik ook al leuk). Maar dan zit je inderdaad weer met die onmogelijke uitspraak.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:56

Welke talen spreek jij? Nederlands Engels en ook wel een beetje Duits (ik kan me prima redden)

Heb je op latere leeftijd nog een extra taal geleerd? Geprobeerd maar ik vond het te moeilijk, het was ook te ver weg voor mij.

Zou je nog een extra taal willen leren? Ja heel graag. Ik zou Zweeds willen leren maar dat is me al 1 keer niet gelukt dus.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 5:58

Wat trouwens makkelijk is aan Zweeds, de werkwoorden veranderen niet. Het is 'ik heb, jij heb, wij heb' zeg maar. Het moeilijke is dat de woorden wel veranderen. De uitgang van het woord huis veranderd dus steeds als het 'het' 'een' 'dat' huis is en zo ook in meervoud. En dan is er niet een vorm van uitgang, neeeee er zijn er veel meer! Echt vreselijk moeilijk!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Lady Starstruck ma 13 jun 2011 - 6:13

Ik spreek Nederlands en Engels en een paar woordjes Duits.
ik heb een poging gedaan om Indonesisch te leren. Maar dat vond ik zo moeilijk dat ik ermee ben gestopt.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 6:14

Zusje schreef:Wat trouwens makkelijk is aan Zweeds, de werkwoorden veranderen niet. Het is 'ik heb, jij heb, wij heb' zeg maar. Het moeilijke is dat de woorden wel veranderen. De uitgang van het woord huis veranderd dus steeds als het 'het' 'een' 'dat' huis is en zo ook in meervoud. En dan is er niet een vorm van uitgang, neeeee er zijn er veel meer! Echt vreselijk moeilijk!

Ik word daar ook gestoord van :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Sugarfall ma 13 jun 2011 - 6:16

Ik spreek Nederlands, Engels (redelijk, zullen weleens foutjes bij zitten), Farsi en Arabisch.

Ik wil graag nog verder met Spaans leren (vorig jaar al mee begonnen), en Italiaans zou ik ook graag willen leren.
Sugarfall
Sugarfall
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Mizz_S ma 13 jun 2011 - 6:18

Ik spreek Nederlands (duh), Engels zeer goed (near-native, heb het dan ook gestudeerd), Duits goed (ruim boven VWO niveau) Frans best goed (VWO niveau) en een beetje Russisch (basis niveau). Russisch heb ik op latere leeftijd geleerd, gewoon omdat het me leuk leek, en het was ook leuk. Het was wel best moeilijk, omdat je ook helemaal een nieuw alfabet moest leren en de grammatica is ook behoorlijk gecompliceerd. Ik ben er ook niet zo ver mee gekomen, omdat er geen aansluitende cursus meer was na mn laatste cursus. Ik merk wel, omdat ik er ook niet veel meer mee doe, het wel weer wat weg begint te zakken. Met Frans en Duits heb ik dat minder, omdat ik daar vrijwel dagelijks mee bezig ben in mn werk (wel meestal op een wat lager niveau, maar toch). Ik denk erover om misschien na de zomervakantie weer eens een taalcursus te gaan doen, misschien Spaans ofzo, omdat het me leuk lijkt.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 6:19

Ik spreek Nederlands, Duits, Engels en Spaans (beginnersniveau dat wel).

Het gekke is, is dat ik meerendeel in het Duits ben opgevoed door mijn moeder, aangezien zij lange tijd in Duitsland heeft gewoond. Toch is het een heel eind weggezakt, totdat ik het weer moet spreken. Vroeger vond ik het echt een lelijke rottaal, nu vind ik het eigenlijk best een mooie taal.

Ik zal binnenkort weer eens wat Duitse boeken gaan lezen, dat is goed voor mijn Duits denk ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Polly ma 13 jun 2011 - 6:23

Lady Starstruck schreef:Ik spreek Nederlands en Engels en een paar woordjes Duits.
ik heb een poging gedaan om Indonesisch te leren. Maar dat vond ik zo moeilijk dat ik ermee ben gestopt.

Wat jammer! Indonesisch is vrijwel hetzelfde als Maleis, en ik heb in mijn half jaar in Maleisië de basis wel opgepikt, kleine gesprekjes en zo kan ik wel. De woorden zijn allemaal compleet anders, maar de structuur vond ik juist makkelijk.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Polly ma 13 jun 2011 - 6:25

Sugarfall schreef:Ik spreek Nederlands, Engels (redelijk, zullen weleens foutjes bij zitten), Farsi en Arabisch.

Ik wil graag nog verder met Spaans leren (vorig jaar al mee begonnen), en Italiaans zou ik ook graag willen leren.

Wat cool, Farsi en Arabisch heb je dus van huis uit meegekregen (neem ik aan), dat is gewoon bonus! Ik heb het altijd jammer gevonden dat ik niets heb meegekregen in die zin.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Lady Starstruck ma 13 jun 2011 - 6:58

Polly schreef:
Lady Starstruck schreef:Ik spreek Nederlands en Engels en een paar woordjes Duits.
ik heb een poging gedaan om Indonesisch te leren. Maar dat vond ik zo moeilijk dat ik ermee ben gestopt.

Wat jammer! Indonesisch is vrijwel hetzelfde als Maleis, en ik heb in mijn half jaar in Maleisië de basis wel opgepikt, kleine gesprekjes en zo kan ik wel. De woorden zijn allemaal compleet anders, maar de structuur vond ik juist makkelijk.

Ja klopt is idd Maleis. Maar ik vond de grammatica zo lastig. En ze kennen geen meervoud zoals wij het kennen. Als ze bijv 2 kinderen hebben zeggen ze. ik heb kind-kind. ik vond het erg lastig.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Polly ma 13 jun 2011 - 7:25

Lady Starstruck schreef:

Ja klopt is idd Maleis. Maar ik vond de grammatica zo lastig. En ze kennen geen meervoud zoals wij het kennen. Als ze bijv 2 kinderen hebben zeggen ze. ik heb kind-kind. ik vond het erg lastig.

Haha, ja dat vond ik juist lekker makkelijk van ze. Meervoud? Gewoon twee keer zeggen. Verleden tijd? Gewoon "gisteren" voor de zin zetten, en alles is verleden tijd. Zelfde voor de toekomst. Wat ik echt niet snap zijn alle verschillende vormen van jij en u. Pffff.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Sugarfall ma 13 jun 2011 - 8:37

Polly schreef:
Sugarfall schreef:Ik spreek Nederlands, Engels (redelijk, zullen weleens foutjes bij zitten), Farsi en Arabisch.

Ik wil graag nog verder met Spaans leren (vorig jaar al mee begonnen), en Italiaans zou ik ook graag willen leren.

Wat cool, Farsi en Arabisch heb je dus van huis uit meegekregen (neem ik aan), dat is gewoon bonus! Ik heb het altijd jammer gevonden dat ik niets heb meegekregen in die zin.

Ja klopt, Farsi is mijn moedertaal en toen ik kon lezen en schrijven hebben mijn ouders me ook meteen Arabisch geleerd! Ik vind het gaaf dat jij iets van Deens begrijpt, dat vind ik zooo'n moeilijke taal om te lezen al, haha.
Sugarfall
Sugarfall
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2407
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Nieuwe taal leren - Pagina 2 Empty Re: Nieuwe taal leren

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum