Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dilemma...

+8
Merai
Fearie
Kaat
Paper Crown
Rovine
Sweety
Sjaantje
Jezzie
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Dilemma... Empty Dilemma...

Bericht  Gast di 24 mei 2011 - 22:27

Op 31 mei heb ik een assassment voor een baan. Als ik die dag word aangenomen moet ik gelijk de dag erop (1 juni) beginnen met een 3 weekse fulltime training. Die training kan niet verzet worden. De baan lijkt me best leuk al is het niet wat ik het liefst zou doen. Ik heb een 0-urencontract dus een opzegtermijn heb ik niet. Maar nu het volgende...ik werk nu 2,5 jaar bij dit bedrijf en ik heb een goede band met mijn collega's. Ik zou het voor mijn gevoel dus niet kunnen maken om op 31 mei te zeggen dat ik gelijk ontslag neem en niet meer kom werken.
Ik weet dat ik dit in theorie wel zou kunnen maken, maar als ik er alleen al aan denk voel ik me onwijs schuldig omdat ik weet dat ze krap bij personeel zitten en ik in de maand juni vrij veel ingepland sta. En daarbij, ik heb er 2,5 jaar gewerkt, ik wil fatsoenlijk afscheid kunnen nemen, het is toch 'mijn' plekje geweest.

Wat zouden jullie doen? Ik kan mijn leidinggevende inlichten over het feit dat ik 31 mei een assassment heb en dat de kans bestaat dat ik die dag meteen ontslag neem. Dan weet ze dat alvast en kan ze er rekening mee houden. Dat lijkt me wel zo eerlijk, om dat te zeggen. Maar aan de andere kant weet ik niet of het verstandig is.

Hebben jullie advies wat ik nu het beste kan doen?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma... Empty Re: Dilemma...

Bericht  Gast di 24 mei 2011 - 22:33

Moet je sowieso weg bij je huidige baan of is het je eigen keus?
Ik zou het denk ik wel aangeven wat je 31 mei gaat doen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 24 mei 2011 - 22:35

Het is mijn eigen keus om weg te gaan, daarom valt het bij mij zo moeilijk.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 24 mei 2011 - 22:35

Ik zou aangeven dat je op zoek bent naar een andere baan, omdat je met 0 uren contract niks vast hebt.
En dan er bij vertellen dat je voor 31 mei een gesprek hebt en als je daar door ben gelijk de volgende dag op training moet...

Gast
Gast

Bericht  Jezzie di 24 mei 2011 - 22:36

Ik zou het wel aangeven dat je daar mee bezig bent.
Ze zullen toch ook wel begrijpen dat je liever iets vast werk hebt dan een 0-uren contract?
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Gast di 24 mei 2011 - 22:37

Patriesje schreef:Ik zou aangeven dat je op zoek bent naar een andere baan, omdat je met 0 uren contract niks vast hebt.
En dan er bij vertellen dat je voor 31 mei een gesprek hebt en als je daar door ben gelijk de volgende dag op training moet...

+ 1

Gast
Gast

Bericht  Sjaantje di 24 mei 2011 - 22:41

Ai, wat een moeilijk dilemma... en aangezien ik vanwege mijn handicap niet in een arbeidsproces zit, weet ik ook niet goed wat er allemaal wel en niet kan/mag dus misschien zeg ik wel iets raars.
In principe heb je dus geen opzegtermijn? Dus je mag gewoon 31 mei zeggen dat je niet meer komt. Wat is voor jou de reden om te solliciteren naar een andere baan, waarom wil je weg bij je 'oude' baan? Is dat vanwege het aantal uren? Omdat je al aangeeft dat de nieuwe baan niet iets is dat je het liefste zou doen?
Het lijkt me dat een 0-urencontract inhoudt dat ook jouw werkgever zonder opzegtermijn je contract kan opzeggen? Dus in dat gevoel hoef je je naar je werkgever al niet schuldig te voelen. Maar je hebt het meer over loyaliteit naar je directe collega's toe en die staan natuurlijk buiten het soort contract dat je hebt. Als je goed contact hebt met hen, zou je zeker kunnen laten weten dat je naar iets anders aan het uitkijken bent (met meer zekerheid?) en dat het allemaal nog niet zeker is maar dat het zou kunnen dat je per 1 juni al weg bent.

Laat ook duidelijk weten dat het allemaal nog niet zeker is hoe het gaat lopen en geef ook aan wat de reden is dat je weg wilt (bijv. vanwege het contract, en dus niet omdat je het niet naar je zin hebt ofzo) zodat als je wél bij je huidige baan blijft, de sfeer in ieder geval optimaal blijft.
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 24 mei 2011 - 22:42

Ik denk eigenlijk ook wel dat zij het zullen begrijpen, ik heb al diverse malen aangegeven dat ik een ander contract wil en ze hebben daar tot op heden nog niks mee gedaan.
Dus 1 en 1 is 2, ik denk wel dat ze hadden verwacht dat ik op zoek zou zijn naar een andere baan..

Gast
Gast

Bericht  Sweety di 24 mei 2011 - 22:44

Ik zou het wel zeggen tegen haar. Dan weet ze in ieder geval wat er speelt. En heb je haar er ook op voor kunnen bereiden.
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Rovine di 24 mei 2011 - 22:44

Ik zou niks zeggen omdat je kwetsbaar bent met 0 uren. Daarbij; als ze jou kwijtwillen kunnen ze je ook morgen op straat zetten. Je moet geen rekening met ze houden als zij het ook niet met jou zouden doen.

Ik heb wel eens per direct ontslag genomen. Had paar uur vrijgenomen voor een gesprek en was meteen aangenomen. Moest die dag nog gaan werken, dus heb ik me omgekleed, maar in de auto erheen bedacht ik dat ik net zo goed gewoon ontslag kon nemen. Dus ik ben naar binnen gegaan om te vertellen dat ik niet meer kwam.
Had er wel maar 3 maanden gewerkt, hoewel ik het wel prima naar mijn zin had.

Reageerde eigenlijk niemand raar op, collega's waren blij voor me. Alleen de baas gaf een trap na door te zeggen dat hij me TOEVALLIG vandaag wilde ontslaan. Maar dat zegt meer over hem dan over mij.

Overigens raadde iedereen me aan per direct op te stappen, zelfs het uitzendbureau waar ik voor werkte toen.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Sjaantje di 24 mei 2011 - 22:46

Precies, en stel dat ze denkt: 'Verdikkie, ik wil Storm niet kwijt maar ze is écht serieus op zoek naar iets anders' dan zou ze er alsnog voor kunnen kiezen om jou een meer-urencontract aan te bieden.
Want laten weten dat je eigenlijk wel een ander contract wilt, en daadwerkelijk een andere sollicitatie hebben lopen, zijn natuurlijk wel 2 verschillende dingen.
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 24 mei 2011 - 22:55

Ik heb diverse malen aangegeven een ander contract te willen en meer uren. Zelfs in mijn beoordelingsgesprek van april heb ik dat nog aangekaart. Dus ze kunnen eigenlijk al min of meer verwachten dat ik niet tevreden ben over mijn contract en dat ik meer vastigheid nodig heb.

Nobucta, als je daar 3 maanden hebt gewerkt kan ik me nog voorstellen dat je per direct ontslag neemt. Maar ik werk hier nu 2,5 jaar en heb inmiddels een goede band met veel van mijn collega's. Ik wil dus gewoon waardig afscheid nemen en niet out of the blue zeggen dat ik niet meer kom werken, daar voel ik me op dit moment niet goed bij.

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown di 24 mei 2011 - 23:01

Jij moet kiezen voor jezelf. Je collega's zullen 't zeker snappen.. en anders kom je gewoon terug met een aardigheidje (lekker stuk cake) en neem je dan afscheid!
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Sjaantje di 24 mei 2011 - 23:01

2CKC2 schreef:Jij moet kiezen voor jezelf. Je collega's zullen 't zeker snappen.. en anders kom je gewoon terug met een aardigheidje (lekker stuk cake) en neem je dan afscheid!

Niks meer aan toe te voegen!
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 24 mei 2011 - 23:46

Ik zou wel idd even je leidinggevende inlichten. Geef aan waar je mee bezig bent en wat je dilemma is.

Voor hetzelfde geld willen ze jou helemaal niet kwijt en komen hun met een tegen voorstel dat zou mooi zijn !!!

Mocht dat niet zo zijn zou ik toch echt voor die nieuwe baan gaan. Het geeft jou mee vastigheid en garantie !

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 25 mei 2011 - 0:14

Ik heb net mijn leidinggevende gesproken en die gaf meteen al aan dat op 1 juni al beginnen echt een no go is omdat ik 1 maand opzegtermijn heb (blijkbaar).

Dus ik kan die baan waarschijnlijk toch niet aannemen Mad

Gast
Gast

Bericht  Sjaantje wo 25 mei 2011 - 0:23

Staat dat ook in je contract? Ik heb er echt geen verstand van hoor, maar als het wel in je contract staat dan heb je idd een probleem met die nieuwe baan. Dan zou er hooguit met wederzijds goedvinden afgeweken kunnen worden van de opzegtermijn maar dat gaat zo te lezen al niet lukken.
Ik zou zeggen; sla je contract er eens op na!
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 25 mei 2011 - 0:25

Ik wist niet eens dat ik een opzegtermijn had, wat stom zeg. Ik dacht dat je met een 0-urencontract gewoon weg kon gaan...

Ze gaf aan best mee te willen denken aan een kortere opzegtermijn, maar binnen nu en een week gaat dat niet lukken. Puur omdat ze dan geen mensen hebben voor mijn dienst. Shit zeg, weer een baan door m'n neus geboord..

Gast
Gast

Bericht  Kaat wo 25 mei 2011 - 0:32

Je kan best een opzegtermijn hebben, maar je hebt een 0 uren contract. Als zij je oproepen om te werken en je geeft aan dat je niet kan, is er voor zover ik weet geen man overboord. Jij bent niet verplicht een bepaald aantal uren te werken voor hen, omdat dat niet vast ligt.

Zij willen jou geen zekerheid geven, dus dan moeten ze daar zelf ook maar de consequenties van merken.

Edit: het is alleen wel de vraag in hoeverre je er een probleem van wil maken. Als je nieuwe werk niet doorgaat, dan ben je nog wel afhankelijk van ze.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312

Bericht  Paper Crown wo 25 mei 2011 - 0:46

Storm schreef:Ik heb net mijn leidinggevende gesproken en die gaf meteen al aan dat op 1 juni al beginnen echt een no go is omdat ik 1 maand opzegtermijn heb (blijkbaar).

Dit zou ik niet laten gebeuren.. Denk goed na Storm, ze hebben je NU wel nodig.. maar over een paar weken zit je weer meer thuis zonder geld..
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 25 mei 2011 - 0:50

@karin wat jij zegt daar zit wel wat in idd maar dat gaat helaas niet.
Bij een oproepkracht is het namelijk zo geregeld dat wanneer je een rooster hebt van te voren, dat je die uren moet komen werken. Anders valt het onder werk weigeren.
Als ze haar nu bellen diezelfde dag dan mag ze idd nee zeggen tegen een dienst. Maar niet wanneer je al van te voren je rooster hebt wat ik deze situatie wel het geval is !

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 25 mei 2011 - 1:00

2CKC2 schreef:
Storm schreef:Ik heb net mijn leidinggevende gesproken en die gaf meteen al aan dat op 1 juni al beginnen echt een no go is omdat ik 1 maand opzegtermijn heb (blijkbaar).

Dit zou ik niet laten gebeuren.. Denk goed na Storm, ze hebben je NU wel nodig.. maar over een paar weken zit je weer meer thuis zonder geld..

Ik kan niet anders. Wat moet ik anders doen?

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown wo 25 mei 2011 - 1:18

Storm schreef:
2CKC2 schreef:

Gewoon naar de training gaan, als je wordt aangenomen, gewoon wegblijven. Klinkt misschien raar, maar ze geven echt geen flikker om jouw welzijn (dan zouden ze je als waardering teministe een 12u contract aanbieden). Anders zit je daar, wetende dat je een baan had kunnen hebben! Ik weet dat je daar goed weg wil, maar ze gaan niet coulant om met je situatie.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 25 mei 2011 - 1:30

En als ik niet word aangenomen? Dan heb ik wel een huge probleem, dan heb ik én geen werk en dus geen geld én een probleem met mijn bedrijf wegens werkweigering. No thanks, ik behoud liever een goede verstandhouding met mijn werk.

Gast
Gast

Bericht  Fearie wo 25 mei 2011 - 1:35

Storm schreef:
2CKC2 schreef:

Voor zover mij bekend heb je bij een 0 uren contract geen maand opzegtermijn, omdat zij jou geen werkgarantie kunnen bieden. Jij mag dus gewoon weigeren als ze je bellen om te werken. Ik heb ook bij een werkgever met 0 uren contract wel eens aangegeven dat ik die week voor het laatst kwam, ze konden me niets maken want had geen opzegtermijn.

Bel het juridisch loket anders eens? Die weten het wel smile

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=70276

http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=28851

Kijk deze links eens na, misschien dat je daar wat wijzer uit wordt.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende