Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

+7
Tinkie
Burn
Qiara
rapa nui
Annoek
TNMN
mzcharlotte
11 plaatsers

Pagina 6 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 2:32

Gloria schreef:

In een traditionele gemeente klapt men niet, vanwege de simpele reden dat er geen optreden gegeven wordt. Een kerkdienst is geen show, performance, 'ophemeling' van mensen; tenminste, dat zou het niet moeten zijn. Een kerkdienst is wel een samenkomen van mensen die zich richten op God. Je doet het dus samen in één richting: die van God. Een applaus is daar niet nodig. Vaak heb je in een traditionele kerk geen koor, hebben de gezangen en psalmen niet de swing van (black) gospel muziek en is de dienst meer een stilte-, rust- en bezinmoment. Ik merk zelf dat ik geklap daar storend vind.


Dit dus. Om deze reden geef ik ook geen applaus. De kerk is voor mij een plek waarbij ik even tot mijzelf kan komen zonder dat ik gestoord kan worden door andere gedachten geklap kan voor mij dat niet bij. Hoe schattig dat kinderkoortje ook was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 3:19

Kijk, maar dan had de topictitels anders geformuleerd worden. 'Storend' had beter gepast dan 'schandalig'. Daar viel ik het meeste over, het woordje 'schandalig' want een schande is het niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 4:44

Jen_ schreef:Kijk, maar dan had de topictitels anders geformuleerd worden. 'Storend' had beter gepast dan 'schandalig'. Daar viel ik het meeste over, het woordje 'schandalig' want een schande is het niet.

Hmm... scratch misschien wel ja. 'Schandalig' is misschien iets te overdreven uitgedrukt, maar 'storend' was misschien een beter woord, idd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 6:15

Jen_ schreef:Kijk, maar dan had de topictitels anders geformuleerd worden. 'Storend' had beter gepast dan 'schandalig'. Daar viel ik het meeste over, het woordje 'schandalig' want een schande is het niet.
Eens!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 7:20

Storm schreef:
Jen_ schreef:Kijk, maar dan had de topictitels anders geformuleerd worden. 'Storend' had beter gepast dan 'schandalig'. Daar viel ik het meeste over, het woordje 'schandalig' want een schande is het niet.
Eens!
Absoluut. Het woord 'schandalig' was totaal niet op z'n plek.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Jeanette di 26 apr 2011 - 7:22

Ik dacht echt van; Why? Sorry, ik wil je niet beledigen, maar ik vind dat zo teen krommend. Net als dat je niet mag auto rijden op zondag, een rok moet dragen, geen make up mag enzovoort. Nu wil ik niet iedere gelovige over een kam scheren, maar ik woon zelf in zo'n dorp en daar hebben vele deze gedachte. En waarom? Ze weten het niet. Ja, omdat dit van generatie op generatie gaat. Je gelooft met je hart en niet met allerlei 'regeltjes' op te volgen. Iemand die niet naar de kerk gaat en wel gelooft is echt niet minder dan een ander die gelooft en wel naar de kerk gaat.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Olijfje di 26 apr 2011 - 8:02

Klappen in de kerk.. Ik kan me dat dus ook absoluut niet voorstellen. Ik herken het wel wat Gloria zegt over traditionele kerkdiensten, zo stel ik mij een kerkmis voor. Er word wel gezongen door een koor (kinderkoortje zingt bij kindermissen) dat is wel vrolijke muziek, maar rustig. Geen swingende nummers ofzo.
Olijfje
Olijfje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 289
Punten : 296
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 20:55

@Gloria Wat een goede toevoeging! Ik wist de achterliggende wel ongeveer, maar nu is het veel duidelijker smile
Weet jij misschien ook waarom je je benen niet zou mogen kruisen in de kerk? Dat werd eerder in het topic genoemd en was voor mij geheel nieuw.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:07

Chipp schreef:@Gloria Wat een goede toevoeging! Ik wist de achterliggende wel ongeveer, maar nu is het veel duidelijker smile Weet jij misschien ook waarom je je benen niet zou mogen kruisen in de kerk? Dat werd eerder in het topic genoemd en was voor mij geheel nieuw.
Graag gedaan smile. Nee, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Die 'regel' lijkt mij eerder iets van algemene etiquette, dan gedragsregels in de dienst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:11

Trouwens, de traditionele kerken waar ik ben geweest (hervormd, rooms-katholiek, presbyteriaans, anglicaans) hadden vaak wel een koor. Daar werd echter niet voor geapplaudisseerd, omdat zij de gemeente dienen. Zij staan niet apart in de spotlights, maar zijn net als de gemeente onderdeel van het gewijde moment en de aanbidding voor God.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 6 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 6 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum