Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

+7
Tinkie
Burn
Qiara
rapa nui
Annoek
TNMN
mzcharlotte
11 plaatsers

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 9:57

Wat is het verschil dan Bitterkoek? Ik weet het zelf nog steeds niet wat ik ben. Ik hou van naar de kerk gaan, en geloof in God. Maar geloof ook in evolutie.


Laatst aangepast door Marin op zo 24 apr 2011 - 9:58; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 9:57

Marin schreef:
Francaise_ schreef:
Je kunt toch geen geld gaan verdienen in de kerk? Het gaat om geloof. In de meeste geloven mag je niet eens kopen op zondag en mag je mensen er ook niet toe verleiden... Ben ik zo ouderwets opgevoed?

In de kerk gaat het helaas veel wel om geld. Er worden vaak genoeg buideltjes rondgegeven waar men geld in kan doen. Nou zijn dat donaties, voor het belang van het bestaan van de kerk, dus dat is vrij logisch en kan ik goed begrijpen, maar ik voel me wel bezwaard als ik geen geld doneer. Maar of daarmee echt verdiend wordt is een tweede.

In mijn opvoeding ( Ik heb het meegekregen maar ben niet zo opgevoed) mocht je gewoon niets kopen op zondag. Kwamen er op zondag mensen dingen bij mijn ouders halen en ze betaalden maandag omdat het op zondag niet mag.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:00

Jen_ schreef:Oh joh, dat wist ik helemaal niet!
Hang het ook niet zo aan de grote klok hoor Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:01

Marin schreef:Wat is het verschil dan Bitterkoek? Ik weet het zelf nog steeds niet wat ik ben. Ik hou van naar de kerk gaan, en geloof in God. Maar geloof ook in evolutie.

Voor mij betekent religie veelal regels opvolgen. Geloof betekent voor mij, je hart. Leg ik het zo goed uit? Hoewel ik geen Christen ben die zegt 'ik ben gelovig, maar in mijn hart' daarmee bedoel ik: ik ben heus bereid de regels van God zoveel mogelijk op te volgen, Hij vraagt nou eenmaal dingen van ons.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  rapa nui zo 24 apr 2011 - 10:01

[quote="Bitterkoek
Mnou.... mn date/mr Potentieeltje vroeg het me ook al eens een keer of ik gelovig ben of religieus. Maar op een gegeven moment wist ik het verschil niet meer. Ik heb het aan mn paps gevraagd. Maar het komt erop neer dat ik gelovig ben. Very Happy[/quote]

Ik ken ook mensen die dan vragen of je gelovig bent of kerkelijk. En dat houdt dan voor hun in dat ze vinden dat er best nog veel mensen zijn die wel regelmatig naar de kerk gaan (dus kerkelijk zijn) maar niet in het ware geloof geloven (en dan pas kunnen/mogen zeggen dat gelovig zijn)
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:01

Marin schreef:Wat is het verschil dan Bitterkoek? Ik weet het zelf nog steeds niet wat ik ben. Ik hou van naar de kerk gaan, en geloof in God. Maar geloof ook in evolutie.

Nou ja, wat ik dus begrepen heb. Is religie een vrij algemeen term. Dan werk je inderdaad met die regeltjes. Je hebt het geloof en dan tja geloof je in God en de heilige geest en zo... En met religie geef je je eigen draai aan. Of zeg ik nu iets verkeerds?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:02

Storm schreef:
Jen_ schreef:Oh joh, dat wist ik helemaal niet!
Hang het ook niet zo aan de grote klok hoor Wink

Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:03

Bitterkoek_ schreef:
Marin schreef:Wat is het verschil dan Bitterkoek? Ik weet het zelf nog steeds niet wat ik ben. Ik hou van naar de kerk gaan, en geloof in God. Maar geloof ook in evolutie.

Nou ja, wat ik dus begrepen heb. Is religie een vrij algemeen term. Dan werk je inderdaad met die regeltjes. Je hebt het geloof en dan tja geloof je in God en de heilige geest en zo... En met religie geef je je eigen draai aan. Of zeg ik nu iets verkeerds?

Je zegt het heel goed, behalve je laatste zin: met religie maak je niet je eigen draai, maar ga je veelal op in regeltjes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:03

Hmm ik denk dat ik het begrijp. Ik ben bang dat ik van regeltjes heel snel recalcitrant zou worden. Bovendien heb ik nooit enige leer in de bijbel gehad, gezien ik op een openbare basisschool heb gezeten en van huis uit ook (te) weinig heb meegekregen. Ik ben gedoopt, maar mijn eigen interesse kwam pas in mijn twintigerjaren. Ik denk dat ik dus eerder gelovig zou zijn dan religieus, als ik het zo lees. Ik hou wel van 'je eigen interpretatie' en 'je eigen gevoel voor God', dat spreekt mij wel aan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:13

Ik heb inhoudelijk helemaal nada toe te voegen, maar ik wil alleen zeggen dat ik het altijd zo leuk vind als Jen over het/haar geloof praat :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:17

Reva schreef:Ik heb inhoudelijk helemaal nada toe te voegen, maar ik wil alleen zeggen dat ik het altijd zo leuk vind als Jen over het/haar geloof praat :P

Echt waar?! Oh wat lief zeg! Dat vind ik een mooi compliment, meng me vaak niet in discussies, omdat ik mijn emotie's soms niet zo goed kan scheiden/uitleggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  rapa nui zo 24 apr 2011 - 10:22

Kan me ook wel in de mening van Reva vinden. Je komt er altijd heel open voor uit en praat eerlijk over je gevoel en dat bewonder ik wel in mensen en vind het ook knap dat ze er zo voor uit durven komen. Je voelt dat het heel belangrijk voor je is.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:24

rapa nui schreef:Kan me ook wel in de mening van Reva vinden. Je komt er altijd heel open voor uit en praat eerlijk over je gevoel en dat bewonder ik wel in mensen en vind het ook knap dat ze er zo voor uit durven komen. Je voelt dat het heel belangrijk voor je is.

Oh, nou dank je, dat vind ik hartstikke lief smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 10:30

Ik zou juist blij zijn als er iemand klapt, want van God zelf hoef je ook geen staande ovatie te verwachten scratch

Ik ga niet vaak meer naar de kerk (lees: alleen wanneer ik er echt niet onderuit kan, wat zo'n 1 tot 3 keer per jaar in houd) maar wat ik me van vroeger herinner - ik zat ook in zo'n kinderkoortje - is dat we altijd aplaus kregen. Ondanks dat we 'voor God' zongen, zongen we eigenlijk voor ons publiek en zou ik me heel onzeker hebben gevoeld als die zwijgend de dienst voor zou zetten. Alsof je genegeerd wordt of zo :shock:

Als ik met kerst in de kerk zit (een van die gedwongen keren) dan krijgt het koor wel pas aan het einde van de mis applaus. Dat vind ik wel logischer dan midden in de mis, moet ik toegeven.

Maar ik vind dat het heel erg afhankelijk is van hoe zwaar gelovig je bent. Ik denk dat je zo'n gospel kerkkoor zwaar beledigd als je voor je uit blijft staren zonder applaus.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Burn zo 24 apr 2011 - 10:55

Bij ons in de kerk krijgt een bandje/kinderkoor altijd een applaus, naar het door hun laatst gezongen lied. Ik vind dit eigenlijk normaal, maar waarschijnlijk ook omdat ik niet beter weet,

Het klappen bij bijv. een opwekkingslied is denk ik voor iedereen persoonlijk. Ik zelf vind het mooi om mijn geloof in God op deze manier te uiten. Terwijl mijn ex hier helemaal niets mee heeft.

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Tinkie zo 24 apr 2011 - 11:02

Bij ons in de kerk wordt er ook geklapt voor een koor of band nadat ze hun laatste nummer hebben gedaan.
Voor mij is dat ook heel normaal, en een blijk van waardering voor het koor/band.
Ik zou het juist raar vinden als er niet geklapt wordt.

Ik kan me heel goed vinden in hoe Jen_ haar geloof omschrijft.
Geloven is voor mij iets wat je viert, wat je voelt in heel je wezen en dat je moet uitdragen.
En niet hoe je erbij zit in de kerk, want volgens mij maakt het God niet uit of je bij wijze van een rode of een gele trui draagt, maar met wat je met je geloof doet.
Tinkie
Tinkie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 111
Punten : 113
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  JD zo 24 apr 2011 - 13:22

Trisha schreef:Een gewone kerkdienst? Als in... Zondagochtend? Ik ben niet thuis in de kerk en diensten e.d. maar vind 't op zich niet een punt... Hangt beetje af van de preek? Heet 't een preek? Als die heel erg zielig is of 't gaat over een overleden iemand.. Dan zou ik 't niet doen, maar op zich... Moet kunnen!

toen mijn neefje overleed deed 1 van zijn beste vrienden een woordje tijdens de kerkdienst. Aan het eind van zijn verhaal ging het over hoe knap ie had gestreden tegen zijn ziekte. Toen vroeg ie ons allemaal te gaan staan en een oorverdovend applause te geven voor hem.....dat was echt zo'n mooi kippevel moment.
Dus in die zin vind ik het bij een dienst voor een overledene wel kunnen. Maar verder inderdaad absoluut niet bij een uitvaartmis.

Verder bij een algemene mis vind ik dat het moet kunnen ja....
JD
JD
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4681
Punten : 5501
Registratiedatum : 02-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 19:25

Ik denk juist dat er heel veel geld aan de kerk wordt verdiend. Niet zozeer alleen in NL, maar overal over de wereld. Moet je voor de lol eens kijken naar Hour of Power op zondag. Die mensen verdienen daar echt wel bakken met geld aan. Ik denk dat geloof sowieso iets is waar veel geld aan wordt verdiend, aangezien er makkelijk in te spelen is op het gevoel van mensen. Ik denk dat waar mensen zijn er altijd wel over geld inslaan gedacht wordt. En op zich is dat niet raar toch? Mensen in de kerk moeten ook gewoon betaald worden. Mijn schoonmoeder is pastoraal medewerker en staat op zondag vaak ook te preken in de kerk, maar die moet ook geld verdienen. Waar denk je dat ze anders haar vaste lasten van betaald? En ik durf te wedden dat die dominees bij Hour of Power een dikke auto onder de kont hebben. That's life.

Ik vind het trouwens wel jammer dat er in sommige kerken dingen als klappen als ongepast wordt gezien. Het vormt voor mijn gevoel voor mij wel een drempel om
dan naar de kerk te gaan omdat je niet weet of je aan de regeltjes voldoet of niet.
En daar heb ik dus een hekel aan. Men predikt vaak dat iedereen welkom is in de kerk, maar als puntje bij paaltje komt is dat toch vaak niet zo. Het lijkt mij best leuk om
eens een kerkdienst mee te maken bij een kerk waar Jen het over heeft. Hier in de omgeving zijn de kerken vrij vroom en vol regeltjes en daar zou ik
mij dus nooit thuis kunnen voelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 19:59

Wat grappig, bij ons in de kerk was gister ook een koor. Gewoon mensen uit de kerk, maar wel met eendirigent van buitenaf. Ze hadden vaak geoefend en zongen als " een echt koor". Een deel zingt vaker voorin, maar dan meer als ondersteuning. Mijn man zei tegen mij, waarom mag je niet klappen nu? Hij is zelf ook kerkelijk opgevoed, was meer een vraag om aan te geven dat hij het stom/raar vindt.
Maar ik weet niet waarom het niet gepast is, ik kerk in een redelijk 'vrije' gemeente, "omdat het hoort" is nooit een reden. Toen ik erover ging denken, vond ik het zelf ook wel vreemd. Ik vind dat het wel zou moeten kunnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 20:42

Marin schreef:
rapa nui schreef:@Marin: schiet me nu even te binnen: ben jij eigenlijk al eens naar de City Life Church in Den Haag geweest. Op het oude forum was er ooit een topic over waarin je noemde dat zo'n kerk je wel zou aanspreken. Maar dat lijkt me ook met veel beweging en applaus.

Nee nog nooit, want ik durf niet in m'n eentje! Maar zoiets lijkt me wel gaaf. Ik wil ook nog steeds naar de American Church en British Church omdat ik het in het Engels mooier vind (en beter ken intussen), maar ik durf niet alleen :P

Ik wil wel mee!!

In de kerkdiensten waar ik ben geweest werd ook niet geklapt, vond ik wel jammer eigenlijk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast zo 24 apr 2011 - 22:21

Fauve schreef:
Marin schreef:
rapa nui schreef:@Marin: schiet me nu even te binnen: ben jij eigenlijk al eens naar de City Life Church in Den Haag geweest. Op het oude forum was er ooit een topic over waarin je noemde dat zo'n kerk je wel zou aanspreken. Maar dat lijkt me ook met veel beweging en applaus.

Nee nog nooit, want ik durf niet in m'n eentje! Maar zoiets lijkt me wel gaaf. Ik wil ook nog steeds naar de American Church en British Church omdat ik het in het Engels mooier vind (en beter ken intussen), maar ik durf niet alleen :P

Ik wil wel mee!!

In de kerkdiensten waar ik ben geweest werd ook niet geklapt, vond ik wel jammer eigenlijk.

Haha leuk!

Ik wilde heel graag naar de kerst-dienst van beide kerken, maar waren allebei op 12-12. En toen kon ik natuurlijk niet ivm m'n verjaardag :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast ma 25 apr 2011 - 0:02

Bij ons in de kerk is het heel normaal om te klappen bij gewone diensten. Het ligt denk ik een beetje aan de soort dienst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  luisa ma 25 apr 2011 - 0:08

[quote="Francaise_"][quote="Marin"]
Francaise_ schreef:
Je kunt toch geen geld gaan verdienen in de kerk? Het gaat om geloof. In de meeste geloven mag je niet eens kopen op zondag en mag je mensen er ook niet toe verleiden... Ben ik zo ouderwets opgevoed?

Ook in de kerk draait het om geld, vroeger al. Wat denk je van je zonden afkopen en al die beelden/kunst in de kerk? Dit hoort helemaal bij de katholieke kerk. Enig idee hoe rijk het Vaticaan is? Het gaat om geloof ja, maar er komt toch veel geld bij kijken.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  TNMN ma 25 apr 2011 - 0:52

luisa schreef:
Francaise_ schreef:
Je kunt toch geen geld gaan verdienen in de kerk? Het gaat om geloof. In de meeste geloven mag je niet eens kopen op zondag en mag je mensen er ook niet toe verleiden... Ben ik zo ouderwets opgevoed?

Ook in de kerk draait het om geld, vroeger al. Wat denk je van je zonden afkopen en al die beelden/kunst in de kerk? Dit hoort helemaal bij de katholieke kerk. Enig idee hoe rijk het Vaticaan is? Het gaat om geloof ja, maar er komt toch veel geld bij kijken.

Daarbij wordt de dominee/priester natuurlijk ook betaald, bedenk ik me net. Ik denk dat geloof altijd wel om geld gaat, hoe je het ook wend of keert.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gast ma 25 apr 2011 - 5:04

Misschien kan ik nog iets toevoegen aan het gesprek...

Ik kom uit een traditionele protestantse (hervormde) gemeente en wij klappen niet tijdens de dienst.

Er zijn natuurlijk verschillende vormen van klappen, die hier ook naar voren komen. Je kunt applaudisseren voor een koor, klappen als ritme bij een lied, klappen in aanbidding voor God en klappen als 'amen' (je bent het ermee eens en dan nog wat dieper).

In een traditionele gemeente klapt men niet, vanwege de simpele reden dat er geen optreden gegeven wordt. Een kerkdienst is geen show, performance, 'ophemeling' van mensen; tenminste, dat zou het niet moeten zijn. Een kerkdienst is wel een samenkomen van mensen die zich richten op God. Je doet het dus samen in één richting: die van God. Een applaus is daar niet nodig. Vaak heb je in een traditionele kerk geen koor, hebben de gezangen en psalmen niet de swing van (black) gospel muziek en is de dienst meer een stilte-, rust- en bezinmoment. Ik merk zelf dat ik geklap daar storend vind.

Maar, wij hebben met kerst wel een 'optreeddienst'. Daar wordt wel geapplaudisseerd. We hebben ook zingavonden, waar we ander soort muziek zingen en daar wordt soms wel geklapt op de maat van de muziek. Ik merk dat veel (oudere) mensen dat nog ongemakkelijk vinden, omdat ze dat niet gewend zijn. Zij zeggen vaak: "Dat zit niet zo in onze cultuur, in ons bloed en ik voel me daar niet comfortabel bij." Nou, best. We gaan dat ook niet bij elkaar forceren en de verschillende manieren bestaan naast elkaar.

Iedereen heeft nu eenmaal z'n eigen voorkeuren en ik denk dat zéker christenen elkaar daarin moeten begrijpen, de ander uitnemender achten (sorry, bijbeltekst Wink) en proberen van elkaar te leren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig? - Pagina 5 Empty Re: Klappen en applaus in de kerk: moet kunnen of schandalig?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum