Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

+19
Lynn_
Susan
Phileine
Bolleke
Roxi3
Jeanette
Minx
Tania
rapa nui
Sweety
Mari
Pien
TGR
Mamsie
VeryCherry
Liadan
Polly
Pussycat
Lavendel
23 plaatsers

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 22:35


Oke, ik ben dan (nog) geen moeder maar het leek me een interessant onderwerp om te bespreken. Op de blog van Cherryfizz heeft de schrijfster van het blog een discussiepunt ter sprake gesteld:

De corrigerende tik, moet dat kunnen?

De schrijfster zelf heeft er moeite mee om ze te geven aan haar kinderen dus zij geeft haar zoontje weleens straf, in de zin van dat ze hem aan de armen mee neemt en op de trap zet of hem naar de kamer stuurt. Maar echte tikken, geeft ze niet.

Wanneer geven jullie de kinderen een corrigerende tik? Wanneer moet dat echt kunnen? Waar trekken jullie de grens?

of als er moeder zijn die het liever niet doen, of als er meiden het niet vinden kunnen:

Waarom vind je het niet nodig? Waarom geef je de kinderen liever straf dan de corrigerende tik?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 22:37

Ik heb mijn broertje deels opgevoed en hij kreeg echt zelden een tik. Wel kreeg (en krijgt overigens) ie regelmatig een kneepje in z'n nek. Da's voor hem voldoende om te begrijpen dat-ie fout zit!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 22:38

Ik vind het niet nodig maar ouders zijn ook maar mensen die soms uit onmacht een tik kunnen verkopen. Ik heb vroeger ook weleens een klap gehad maar dat staat niet zo in mijn geheugen gegrift als alle mooie herinneringen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Lavendel di 5 apr 2011 - 22:38

Corrigende tik weet ik niet maar ik vind zeker wel dat je je eigen kinderen goed mag aanpakken. Mijn moeder greep ons vroeger altijd goed bij de bovenarm nou die voelde je wel haha en ik heb er geen geestelijke problemen aan over gehouden Wink
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Pussycat di 5 apr 2011 - 22:41

Pff dit is ook altijd zo'n lastig dilemma inderdaad. Iedereen denkt daar zo verschillend over.
Persoonlijk denk ik dat een corrigerende tik op billen/handen wel moet kunnen. Nooit in gezicht op op hoofd!
Ze mogen het best even voelen, maar het moet natuurlijk geen blauwe plekken veroorzaken.

Vroeger kreeg ik zelf ook wel eens een tik op mijn billen als ik stout was geweest en dat trok ik mij veeeel meer aan dan een simpele straf.
Dus het werkte wel en ik heb mijn ouders dit nooit kwalijk genomen ofzo vond het juist goed.

Dus ik denk dat ik het zelf ook wel zou willen/kunnen, maar daar kan ik nu nog niet over meepraten.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Polly di 5 apr 2011 - 22:44

Ik vind niks mis met af en toe 'billenkoek'. Af en toe, zodat het tenminste indruk maakt als het wél gebeurt.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Liadan di 5 apr 2011 - 22:44

Ik geef mijn dochter geen corrigerende tik, ik vind dat zelf nooit kunnen en zou het dus ook niet doen.
Ik vind dat je met een tik niks op lost en met een tik zelf gedrag laat zien dat je bij je kind niet wilt zien.
Ik geef trouwens ook niet liever straf, straf krijgt ze ook niet als ze iets doet. Als ze iets doet wat ik niet leuk vind dan leg ik dat aan haar uit, ik zet haar ook niet in de hoek of apart.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 22:54

nah ik heb zelf nog geen kinderen maar ben wel leiding bij Jong Nederland en dan draai ik wel eens club bij de kleuters maar standaard bij de leeftijdscategorie groep 3-4. Wij waarschuwen de kinderen gewoon 2 keer als ze iets fout doen, maar dan wel met het commentaar dat als ze nog één keer iets fout doen dat dat dan concequenties heeft en ze aan de kant / op de trap moeten zitten. Dat is voor hun al een straf omdat ze uit de groep en weg moeten bij het plezier/leuke.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  VeryCherry di 5 apr 2011 - 22:56

Ik geef mijn zoontje geen tik, maar soms pak ik hem bij zijn bovenarm. Ik ben niet van de lijfstraffen om het zo maar te zeggen, maar er hangen wel consequenties aan zijn acties. Zoals gister ging hij niet slapen, maar nog boekjes lezen in bed en het was intussen al half negen. Gevolg voor hem was dat hij vandaag zijn waveboard niet mee mocht nemen naar school.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Mamsie di 5 apr 2011 - 23:00

Ja hier heben ze echt wel is een veeg tegen hun achterhoofd te pakken. Nooit op de momenten dat ik echt boos ben maar wanneer ze zo lopen te klieren etc dat ik zeg "En nou wegwezen!" gevolgd met een duuw/veeg tegen hun achterhoofd. Ik kan het niet echt een tik noemen want je hoord geen tik. hahahah.

Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  VeryCherry di 5 apr 2011 - 23:07

Ik heb wel een keer gehad toen mijn zoontje twee was, hij een wesp op zijn achterhoofd had zitten, we liepen in een winkelcentrum, en ik sloeg die wesp van zijn hoofd af, toen kreeg ik meteen commentaar dat ik mijn kind zou slaan. :S
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 23:08

Ik vind dat het ook moet kunnen. Met een tik vind ik dat je ook als ouder je een grens aangeeft. Ik heb weleens een draai om de oren gehad of een kneep in de arm. Als het op tv en in de media besproken wordt, dan wordt het vaak in verband gebracht met kindermishandeling. Maar daarin vind ik dat je voor jezelf als ouder een grens moet kennen: laat je je zoon of dochter voor straf in de regen staan of geef je ze een corrigerende tik?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 23:08

Liadan schreef:Ik geef mijn dochter geen corrigerende tik, ik vind dat zelf nooit kunnen en zou het dus ook niet doen.
Ik vind dat je met een tik niks op lost en met een tik zelf gedrag laat zien dat je bij je kind niet wilt zien.
Ik geef trouwens ook niet liever straf, straf krijgt ze ook niet als ze iets doet. Als ze iets doet wat ik niet leuk vind dan leg ik dat aan haar uit, ik zet haar ook niet in de hoek of apart.

Straf lijkt mij sowieso beter, want dan leert ze eerder wat af lijkt me. In de hoek zetten waar ze vervolgens meer uit kan lopen schiet ook niet veel op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  VeryCherry di 5 apr 2011 - 23:09

Ik zeg wel is tegen mijn zoontje als hij niet wil slapen dat hij dan maar op het balkon moet blijven, maar dat doe ik natuurlijk nooit.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 23:12

Oh wat achterlijk verycherry!
Ik heb dan geen kinderen, maar ik zou mijn kind nooit slaan. Misschien een keer aan de arm vastpakken, maar niet met het doel om ze pijn te doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Mamsie di 5 apr 2011 - 23:15

Dan ben ik een echte mishandelaar. haha ik heb V een keer met zn voeten 1 sec in de sneeuw gezet. Hij was een onmogelijke slaper en alles maar dan ook alles boeide hem niet en toen ik na weken lang elke avond 20 x naar boven kon was ik het beu. Ik heb hem onder mijn arm gepakt en gezegd zo als jij niet wil slapen mag je buiten staan en daar gaan slapen. Er lag sneeuw en toen heb ik hem terwijl hij onder mijn arm hing 2 voeten in de sneeuw gezet. Hij trok meteen zn voeten op en zei: "okeee ik ga slapen!"
Hij is voorlopig niet meer uit zn bed gekomen.
Twisted Evil
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Mamsie di 5 apr 2011 - 23:16

Powerbabe schreef:Oh wat achterlijk verycherry!
Ik heb dan geen kinderen, maar ik zou mijn kind nooit slaan. Misschien een keer aan de arm vastpakken, maar niet met het doel om ze pijn te doen.

dat moet het idd nooit zijn.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 23:18

Haha, mamsie, dat vind ik eigenlijk best wel grappig. Ik zie het al helemaal voor me.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 23:19

Mamsie schreef:Dan ben ik een echte mishandelaar. haha ik heb V een keer met zn voeten 1 sec in de sneeuw gezet. Hij was een onmogelijke slaper en alles maar dan ook alles boeide hem niet en toen ik na weken lang elke avond 20 x naar boven kon was ik het beu. Ik heb hem onder mijn arm gepakt en gezegd zo als jij niet wil slapen mag je buiten staan en daar gaan slapen. Er lag sneeuw en toen heb ik hem terwijl hij onder mijn arm hing 2 voeten in de sneeuw gezet. Hij trok meteen zn voeten op en zei: "okeee ik ga slapen!"
Hij is voorlopig niet meer uit zn bed gekomen.
Twisted Evil

Foei Mamsie!!

Maar jij geeft ze straf of een tik om ze jouw grenzen te kennen en het is een stukje opvoeding. Als je pijn wilt doen, omdat er zin in hebt, dan vraag ik me af waar je grenzen als ouder liggen. Neutral

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  TGR di 5 apr 2011 - 23:20

Ik vind het zo denigrerend. Ik snap dat sommige kinderen het zo bont kunnen maken dat je ze wel kunt slaan. Maar het is natuurlijk niet echt opvoedkundig.

Ik heb vroeger vaak tikken gehad en vaak wist ik zelf niet eens wat ik fout deed.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 23:21

Als mijn zoon na 2 waarschuwingen en een paar minuten in de hoek nog niet luistert denk ik wel dat ik een tik uitdeel op z'n handen bijvoorbeeld (nooit in het gezicht !) En volgens mij word ik ook zo'n orentrek moeder Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Mamsie di 5 apr 2011 - 23:23

Powerbabe schreef:Haha, mamsie, dat vind ik eigenlijk best wel grappig. Ik zie het al helemaal voor me.

Het was ook heel grappig. Hij met die pootjes omhoog! Ieeee koud!
Het was echt om de "straf sleur" te doorbreken.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Lavendel di 5 apr 2011 - 23:23

Het ligt dan meer aan de ouders denk ik. Als ik een 'tik' kreeg of bij mijn arm gegrepen werd dan had ik ook wel echt iets gedaan.
In de hoek staan of op de trap zitten dat soort straffen daar deden we dan weer niet aan, denk ook niet dat ik die later zal gaan gebruiken.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Mamsie di 5 apr 2011 - 23:24

In de hoek staan of trap zitten werkt ook niet voor ieder kind. V had daar echt het maling aan het boeide hem totaal niet.
Ik vroeg net aan hem of hij het nog wist van die sneeuw maar hij wist het niet meer. Jammerr!!!
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 23:27

TGR schreef:Ik vind het zo denigrerend. Ik snap dat sommige kinderen het zo bont kunnen maken dat je ze wel kunt slaan. Maar het is natuurlijk niet echt opvoedkundig.

Ik heb vroeger vaak tikken gehad en vaak wist ik zelf niet eens wat ik fout deed.

Dat laatste heb ik ook weleens gehad. Ik kreeg ik ineens een klap met de pollepel op mijn hand uit het niets van mn vader. Maar wat bleek: ik leunde met mijn ellebogen op tafel, met mijn hoofd in mijn handen. Dat mocht niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Een corrigerende tik, moet dat kunnen? Empty Re: Een corrigerende tik, moet dat kunnen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 4 1, 2, 3, 4  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum