Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Familie met geldproblemen

+4
Try
TukTuk
Melis_je
Pussycat
8 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:24

in die sector heb je ook van die eenjaarscursussen/opleidingen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  TukTuk wo 13 apr 2011 - 21:25

Pussycat schreef:
AngelNyn schreef:
Pussycat schreef:Angelnyn: Een andere baan vinden is zo makkelijk nog niet. Zeker zonder opleiding.
En ja ik snap die regel van maar 700 euro verdienen ook niet zo... maar goed.
Ze heeft recht op studiefinanciering omdat ze dat nog niet eerder heeft gehad. haar andere studies waren namelijk wel bbl.

Ik had ook geen opleiding Wink Zelfs bij een supermarkt kan je nog meer verdienen als je fulltime werkt.. Wel fijn dat ze iig nog stufi kan krijgen, maar wat voor opleiding wilt ze gaan doen?

Uhm ze werkt bij een supermarkt... Neutral
Ze wil een secretariele opleiding doen.

Tja nouja er zijn genoeg andere banen hoor... Dus ze zou daar sowieso al iets mee kunnen! Zeker als ze tot september nog ander werk kan vinden, zou dat al een hoop schelen!smile
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:30

Pussycat schreef:Ik weet niet wat voor een soort uitkering ze heeft therapy, maar dan zou het dus kunnen kloppen als ze wajong heeft?

Ja dat kan zeker. En wat Donna zegt ook; ze kan zichzelf laten herkeuren en dan wordt ze mss 'goedgekeurd' en mag ze gewoon verdienen wat ze wil verdienen. Maaaar dan heeft ze geen recht op uitkering meer in perioden dat het niet goed gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:34

Pussycat schreef:Ja dat klopt bitterkoek niveau 4

financieel gezien is de opleiding wel haalbaar mits ze natuurlijk wel.netjes haar papiertje haalt. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 21:37

Bitterkoek_ schreef:
Pussycat schreef:Ja dat klopt bitterkoek niveau 4

financieel gezien is de opleiding wel haalbaar mits ze natuurlijk wel.netjes haar papiertje haalt. smile

Klopt. Maar gaat ze het halen is de vraag. Ze heeft ontzettend veel meegemaakt ook het laatste jaar en om je dan ineens in een studie te gooien lijkt me sowieso niet slim. En ik heb mijn twijfels gezien de vorige studies....

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pien wo 13 apr 2011 - 21:47

Ik zou als ik jou was eens beginnen om samen met haar haar financiele situatie door te spreken, te kijken wat ze elke maand uitgeeft en waaraan. Of er lasten geschrapt kunnen worden, denk hierbij aan telefoonabbonement, sportschool, tijdschriften, etc.. Verder zou ik samen met haar een duidelijk overzicht maken van de inkomsten en van de vaste lasten. Van het geld dat ze overhoud zou ik budgetten gaan maken, dus een X bedrag voor de boodschappen en een X bedrag vrij te besteden. Als ze schulden heeft zou ik ook daar een duidelijk overzicht van gaan maken en gaan kijken wat ze per maand kan betalen daaraan, vervolgens instantie's bellen en zorgen dat er een betalingsregeling komt.
De meeste instantie's hebben liever weinig per maand als niks, als je haar situatie gewoon uitlegd kun je veel bereiken. Daarnaast zou ik zelf erg voorzichtig zijn met een herkeuring, je benoemt dat ze de laatste jaren veel heeft meegemaakt,dat ze in therapie zit en als ik het goed begrijp dus nog niet helemaal in orde is.

Ik zou in eerste instantie niet geld gaan toeschuiven, ik zou ipv geld een keer een tas boodschappen meenemen, een keer iets om haar te verwennen zoals een lekker luchtje o.i.d. Pas als je merkt dat de situatie echt uit de hand loopt financieel, zou je bijv een keer kunnen zeggen dat jij die maand de kosten betaald aan wat ze af moet betalen aan de schulden.

Jaren terug heb ik zelf gigantische schulden gehad, als ik de hulp van mijn ouders en zus niet had gehad, had ik nu nog schulden en was het nog verder uit de hand gelopen. Bovenstaand is wat ik toen nodig had, ik kon alleen echt niet met geld omgaan en door dat aan te pakken hebben wij het zo gedaan dat ik wekelijks geld op mijn rekening gestort kreeg, mocht ik bijv 50 euro vrij besteden per maand, dan kreeg ik elke maandag 12,50 gestort op mn rekening. Ook heb ik een periode lang alleen contant geld gehad en hadden mijn ouders mijn pinpas, omdat ik contant geld sneller uitgeef hebben we dat toen op deze manier gedaan. Ik had het geluk dat ik een heel goed inkomen had en mijn schulden dan ook in no-time afbetaald. Voordeel was dat ik nog thuis woonde en behalve een telefoonabbonement en zorgverzekering geen vaste lasten had.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:51

Bitterkoek_ schreef:
_Donnaa schreef:
Pussycat schreef:
@ Donnaa waarom niet?

Omdat het haar eigen zaken zijn.. Ik heb ook zo`n broer die niet met geld om kan gaan en het is soms heel verleidelijk om hem maar geld te geven of te helpen met zijn rekeningen, maar het is mijn verantwoordelijkheid niet..

Waarom mag zij trouwens niet meer verdienen?
confused

Vanuit jouw opzicht kan ik het ook wel begrijpen. Zo'n broer had ik hoogstens 50 euro cent gegeven om naar de wc te kunnen gaan op het station. Maar het is maar net met wat.voor intentie je broer.of zus wilt helpen en of.je haar/hem daarin vertrouwd. Maar in jouw geval Donna had ik inderdaad mijn grenzen gekent. Wink
Wat verschilt mijn broer van haar zus eigenlijk? Ik snap het eigenlijk niet? Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Melis_je wo 13 apr 2011 - 21:56

Is het ivm IB-groep enzo mogelijk om haar geld te geven nadat ze een jaar een stabiele geldsituatie heeft? Dan heeft ze misschien een stok achter de deur en nog wat tijd om te leren budgetteren. Als je er nu geen vertrouwen in hebt, moet je het niet doen, maar het is niet te laat om het te leren.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 22:05

@Donna: ik wilde niet het verschil benadrukken. Maar jouw broer en haar zusje verschillen misschien van uitgaven gedrag en hoe zij met hun geld om gaan. En daarbij denk ik dat zij die paar honderd euro misschien anders uitgeeft dan je broer. Kan toch? Daarnaast gaat het ook om vertrouwen hebben in je broer of.haar zus. Wellicht heeft TO meer vertrouwen in haar zusje als.het gaat om omgaan met geld. Dan jij hebt in je broer gezien zijn gedrag in.omgaan met geld. Daarnaast vind.ik belangrijk dat jeje broer of zus zijnde helpt op een.wat meer effectievere manier. Dus geen.geld.geven. Maar dat heb ik al uitgelegd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 22:06

Ohhh, bedoel je het zo haha, dan snap ik je..

Heb je trouwens problemen met je toetsenbord ofzo?
Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 23:50

Als mijn zus haar best zou doen om het hoofd boven water te houden en het zou niet lukken, dan zou ik haar geld toeschuiven. Als ze een gat in haar hand zou hebben, zou ik op een andere manier helpen, bijvoorbeeld samen haar financien doorspreken en daarover tips geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  rapa nui wo 13 apr 2011 - 23:51

Ik zou niet met geld geven beginnen als je twijfelt aan of ze er mee om kan gaan. Mijn broer heeft ook een gat in de hand en is te eigenwijs en te gemakkelijk om er verstandig mee om te gaan. Hij is wel op een leeftijd dat hij dat wel zou moeten. Hij verwacht dat mijn ouders hem wel helpen als hij het te gek maakt "want die hebben toch wel geld". Terwijl mijn ouders het ook echt niet breed hebben. Ik heb ook tegen mijn moeder gezegd dat ze hem beter niet kan ondersteunen omdat hij eerst maar eens gewoon met geld om moet leren gaan. Laat hij maar eens voelen wat het is om geen geld te hebben en dat als je weinig hebt je ook maar wenig kan uitgeven. Uiteindelijk moeten mijn ouders het natuurlijk zelf beslissen. Stel dat er echt een noodsituatie is dan zou ik wel inspringen maar niet als hij zelf niets wil inleveren/zijn levenswijze/uitgavenpatroon niet wijzigt.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast do 14 apr 2011 - 1:00

_Donnaa schreef:Ohhh, bedoel je het zo haha, dan snap ik je..

Heb je trouwens problemen met je toetsenbord ofzo?
Embarassed

Nee, ik type vanaf mn mobiel. Daarom kwam dat puntje er elke keer tussen. scratch

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast do 14 apr 2011 - 1:54

Ik zou haar wel bijstaan. Ze is nog zo jong, geen ouders. En een enorm laag inkomen, daar kun je mijn inziens moeilijk vond rondkomen als je op niemand terug kunt vallen. Op die leeftijd moet je ook leuke dingen kunnen doen.

Desnoods vries je het eten in wat je over hebt, om dat eens in de zoveel tijd bij haar langs te brengen zodat ze te eten heeft voor wat dagen, laatste week van de maand bijv. Ondanks dat ze nog geen studie heeft afgemaakt zou ik haar juist motiveren om een opleiding te doen en af te maken, ze is jonger dan 21, zoveel jongeren hebben op die leeftijd nog niet de juiste studiekeuze gemaakt.
Misschien kun je haar juist motiveren door te belonen als ze tentamens haalt (en dat kan bewijzen), dat ze dan bijv. een shirtje kan uitzoeken of iets.

Als ze studiefinanciering krijgt, krijgt ze neem ik aan de max. beurs als jullie geen ouders meer hebben. Als ze dan daarnaast nog wat werkt zou het moeten lukken lijkt mij? Wellicht af en toe een shopper boodschappen met budgetgerechten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  luisa do 14 apr 2011 - 2:05

Pussycat schreef:Zij mag niet meer verdienen omdat zij een aanvullende uitkering heeft, omdat zij te weinig verdient met haar eigen baan dan dat ze zou mogen verdienen met haar leeftijd.

Bedoel je hiermee dat ze niet meer mag verdienen omdat ze anders gekort wordt op haar uitkering? Tja, dan kan je dus nog wel meer gaan werken en dan zonder uitkering.
Er bestaat geen maximumloon, wel een minimum uiteraard en dat is rond de 700 voor een 18 jarige. Vind het dus een erg vaag verhaal dat ze niet meer mag verdienen.

Ik zou overigens helpen, maar dan door evt. haar studie deels te betalen en vervolgens haar financien samen controleren.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  luisa do 14 apr 2011 - 2:11

Gaat het overigens om een wezenuitkering? Begrijp dat jullie geen ouders meer hebben.
Indien ze deze uitkering niet krijgt kan ze misschien informeren of ze hier ook voor in aanmerking komt? Vanaf 16 jaar gelden er speciale voorwaarden..
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  May do 14 apr 2011 - 2:58

Ik zou zelf niet zo snel geld toeschuiven. Ik zou kijken waar het probleem zit en dat aanpakken. Huurt ze nu bijvoorbeeld een huisje/flatje/appartementje die dan opzeggen en op kamers gaan wonen. Vaak is dat al een stuk goedkoper en bespaard ze al weer een hoop geld. En zo zijn er nog wel veel meer dingen waar eventueel op te besparen valt.
Ik betaal ook alles zelf en studeer nog en ik kan met 750 euro per maand rondkomen. Dus het is zeker wel mogelijk.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat do 14 apr 2011 - 3:26

Bedankt allemaal meiden voor jullie antwoord.
Daar kan ik wel wat mee!
Vanavond ga ik maar eens goed praten met mijn man hoe we het gaan aanpakken etc...
Want dat er iets gedaan moet worden is wel duidelijk. Ik wil gewoon niet dat zij nog verder in de problemen komt. En ik heb het gevoel dat ik de enige ben die dat eventueel kan voorkomen.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast do 14 apr 2011 - 13:39

Ik zou tegen haar zeggen dat ze eens van dr luie reet moet afkomen en gewoon een baan moet zoeken en niet afhankelijk zijn vane en uitkering, lekker makkelijk, je handje ophouden bij de overheid als het niet nodig is..
Wat een onzin dat er geen banen zijn die meer betalen, is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Wat voor huis heeft ze? Misschien een idee om anders een kamer te huren ipv een huis?
Maar 24 uur werken.. vind je het gek dat je dan niet rondkomt..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast za 16 apr 2011 - 21:09

Pussycat schreef:Bedankt allemaal meiden voor jullie antwoord.
Daar kan ik wel wat mee!
Vanavond ga ik maar eens goed praten met mijn man hoe we het gaan aanpakken etc...
Want dat er iets gedaan moet worden is wel duidelijk. Ik wil gewoon niet dat zij nog verder in de problemen komt. En ik heb het gevoel dat ik de enige ben die dat eventueel kan voorkomen.

Hartstikke lief dat je haar zo wilt helpen, maar ik krijg een beetje de kriebels van de dikgedrukte zin. Want in the end is zij zelf natuurlijk degene die het kan voorkomen smile

Ik hoop dat jullie een constructie kunnen bedenken die voor alle partijen prima is en werkt! Succes!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 1:39

Pussycat schreef:Zij mag niet meer verdienen omdat zij een aanvullende uitkering heeft, omdat zij te weinig verdient met haar eigen baan dan dat ze zou mogen verdienen met haar leeftijd.

Maar kan ze dan niet meer gaan werken zodat ze niet meer afhankelijk is van die uitkering? Het lijkt me dat je uiteindelijk beter af bent als je werkt.....
En ik zou haar inderdaad niet zomaar wat storten, maar goed alles doornemen en dan bijv. boodschappen met haar gaan doen. Wel heel lief dat je wil helpen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 2:26

Yasmin schreef:Ik zou tegen haar zeggen dat ze eens van dr luie reet moet afkomen en gewoon een baan moet zoeken en niet afhankelijk zijn vane en uitkering, lekker makkelijk, je handje ophouden bij de overheid als het niet nodig is..
Wat een onzin dat er geen banen zijn die meer betalen, is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Wat voor huis heeft ze? Misschien een idee om anders een kamer te huren ipv een huis?
Maar 24 uur werken.. vind je het gek dat je dan niet rondkomt..

Wat een makkelijk antwoord :s.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 2:55

Coco schreef:Ik zou haar wel bijstaan. Ze is nog zo jong, geen ouders. En een enorm laag inkomen, daar kun je mijn inziens moeilijk vond rondkomen als je op niemand terug kunt vallen. Op die leeftijd moet je ook leuke dingen kunnen doen.

Desnoods vries je het eten in wat je over hebt, om dat eens in de zoveel tijd bij haar langs te brengen zodat ze te eten heeft voor wat dagen, laatste week van de maand bijv. Ondanks dat ze nog geen studie heeft afgemaakt zou ik haar juist motiveren om een opleiding te doen en af te maken, ze is jonger dan 21, zoveel jongeren hebben op die leeftijd nog niet de juiste studiekeuze gemaakt.
Misschien kun je haar juist motiveren door te belonen als ze tentamens haalt (en dat kan bewijzen), dat ze dan bijv. een shirtje kan uitzoeken of iets.

Als ze studiefinanciering krijgt, krijgt ze neem ik aan de max. beurs als jullie geen ouders meer hebben. Als ze dan daarnaast nog wat werkt zou het moeten lukken lijkt mij? Wellicht af en toe een shopper boodschappen met budgetgerechten.

Hier ben ik het mee eens.

Yasmin, ja..dat zal haar lekker motiveren Rolling Eyes

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast zo 17 apr 2011 - 3:05

Coco schreef:Ik zou haar wel bijstaan. Ze is nog zo jong, geen ouders. En een enorm laag inkomen, daar kun je mijn inziens moeilijk vond rondkomen als je op niemand terug kunt vallen. Op die leeftijd moet je ook leuke dingen kunnen doen.

Desnoods vries je het eten in wat je over hebt, om dat eens in de zoveel tijd bij haar langs te brengen zodat ze te eten heeft voor wat dagen, laatste week van de maand bijv. Ondanks dat ze nog geen studie heeft afgemaakt zou ik haar juist motiveren om een opleiding te doen en af te maken, ze is jonger dan 21, zoveel jongeren hebben op die leeftijd nog niet de juiste studiekeuze gemaakt.
Misschien kun je haar juist motiveren door te belonen als ze tentamens haalt (en dat kan bewijzen), dat ze dan bijv. een shirtje kan uitzoeken of iets.

Als ze studiefinanciering krijgt, krijgt ze neem ik aan de max. beurs als jullie geen ouders meer hebben. Als ze dan daarnaast nog wat werkt zou het moeten lukken lijkt mij? Wellicht af en toe een shopper boodschappen met budgetgerechten.
Hier ben ik het mee eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat zo 17 apr 2011 - 4:51

Therapy schreef:
Pussycat schreef:Bedankt allemaal meiden voor jullie antwoord.
Daar kan ik wel wat mee!
Vanavond ga ik maar eens goed praten met mijn man hoe we het gaan aanpakken etc...
Want dat er iets gedaan moet worden is wel duidelijk. Ik wil gewoon niet dat zij nog verder in de problemen komt. En ik heb het gevoel dat ik de enige ben die dat eventueel kan voorkomen.

Hartstikke lief dat je haar zo wilt helpen, maar ik krijg een beetje de kriebels van de dikgedrukte zin. Want in the end is zij zelf natuurlijk degene die het kan voorkomen smile

Ik hoop dat jullie een constructie kunnen bedenken die voor alle partijen prima is en werkt! Succes!

Ja natuurlijk dat is zeker waar. Maar ik wil haar zeg maar ''op het goede pad'' helpen, aangezien we geen ouders hebben waar ze op terug kan vallen of andere familie leden die dichtbij staan ben ik in dit geval dus de ''enige''.
Ja zij zal het zelf uiteindelijk moeten doen, maar het is mijn zusje en ik wens haar ook een normaal leven zonder problemen toe.
Dus zo bedoelde ik dat meer.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen - Pagina 2 Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum