Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Familie met geldproblemen

+4
Try
TukTuk
Melis_je
Pussycat
8 plaatsers

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 20:07

Stel:

Je hebt nog een broer(tje) of zus(je) en hij/zij woont op zichzelf net als jij.
Ouders heb je niet meer.
Jullie zijn nog alleen. Maar hij/zij is vrijgezel en jij woont al samen met je man (en in mijn geval ook met kind).
Je broer/zus werkt 24 uur per week krijgt daarnaast uitkering, maar totaal bij elkaar maar 500 euro te besteden.
Hierdoor komt hij/zij in de problemen want huur en boodschappen is samen al bijna meer waard.

Jij verdient gewoon normaal en kan een normaal leven leiden en zelfs af en toe een beetje sparen.
Help jij je broer of zus door geld te geven?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik snap er namelijk helemaal niets meer van. Mijn zus is onder de 21 dus dan mag je niet zoveel verdienen schijnt...
Namelijk 700 euro, maar doordat ze achterloopt met enkele betalingen krijgt ze nog maar 500.
Nu wil ze ook nog gaan studeren binnenkort, maar als ze dat niet red moet ze natuurlijk gaan betalen. (Ze heeft al 2 studies gedaan en nog geen diploma).
Dus daar ben ik heel erg bang voor en ze heeft dus al schulden dus kan alleen maar meer worden.
Maar ze is het werk dat ze nu doet heel erg zat, dus daarom wilt ze die studie doen.

Nu zit ik dus heel erg te twijfelen of ik haar niet moet helpen. Ik voel me toch verantwoordelijk voor haar en wil niet dat zij in de hoge schulden komt. (zoals onze ouders vroeger)
Maar mijn man vindt dat eigenlijk onzin om haar gewoon een bedrag te geven.

Wij wonen erg ver van elkaar vandaan, dus voor mijn gevoel kan ik ook niet zoveel doen. Zoals regelmatig haar laten komen eten of met haar winkelen o.i.d.

Dus wat zouden jullie doen? Of hebben jullie tips?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Melis_je wo 13 apr 2011 - 20:13

Ik zou het geld geven als ik dacht dat ze er goed mee omging. Als die studie de zoveelste bevlieging is die haar verder in de schulden helpt, zou ik daar met haar over praten.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 20:22

Met geld omgaan is niet haar sterkste punt...
En die opleiding daar twijfel ik dus over. Met haar praten heb ik gedaan, maar ze is er 100% zeker van dat ze het kan en wil.
Nu ben ik wel zeker voor een opleiding, want dat heb je gewoon nodig. Maar waar ik bang voor ben is dat haar schulden hoger wordt, aangezien ze nu al geen geld heeft en met een opleiding net zo weinig, maar dan moet ze ook nog een opleiding erbij betalen.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 20:25

Tja, ik vind het moeilijk. Ik neig naar geld geven, omdat ik de situatie met één van mijn broers een beetje herken.
Maar geld geven is wel de makkelijkste oplossing en daardoor leert jouw zus niet met geld omgaan.
Ik zou geloof ik proberen met haar in gesprek te gaan over haar financiele situatie en uitgavenpatroon, mits zij er open voor staat.
Er moet constructief iets veranderen bij haar, wil zij uit de problemen blijven.
Zou zij nu eerst niet meer kunnen werken zodat ze meer verdient en ook kan sparen?
Als haar financiele situatie stabiel is, zou ze aan een opleiding kunnen beginnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 20:28

Mijn situatie is niet helema.... Mijn situatie is héél anders, maar heeft dezelfde essentie;

Broerlief is 25, wordt in juli 26, verdient om en rondom 2000 euro in de maand, heeft een vaste lasten (incl auto, verzekering, álles wat je maar kan bedenken voor een jongen alleen behalve boodschappen) van een kleine 1000 euro. E900 ongeveer. En tóch komt die jongen niet uit. Gewoon een chronische gat in z'n hand, geen inzicht hebben, onverschillig tegenover de toekomst staan, niet met geld kunnen omgaan, vrienden moeten 'kopen', etc etc.

Ik ben 22, woon nog bij m'n moeder en samen hebben wij 't zelfde inkomen, iets minder zelfs. Wij redden 't wel, ondanks kleine schulden hier en daar. Broerlief loopt zó te kutten met z'n geld dat-ie om de haverklap achterstanden heeft... En dan bij ons geld komt lenen (lees; bedelen)

Uiteindelijk heb ik ingegrepen en staat-ie onder curatele bij mij; ik betaal z'n rekeningen en hij krijgt wekelijks huishoudgeld. Als dat op is? Pech. Een enkele keer krijgt-ie een extra'tje (mooi weer, ze gaan met z'n allen naar 't strand, naja prima, beetje zakgeld zegmaar) maar verder hou ik 'm vrij kort, in de hoop dat-ie 't ooit oppikt en zelf aan kan.

Hiervooor leende ik 'm zo nu en dan geld, maar daar ben ik na een tijdje mee gestopt en ben ik overgestapt op ; Boodschappen! Hij kreeg gewoon wekelijks een shopper boodschappen.... Dat voelde voor mij beter op de één of andere manier..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 20:31

Kan ze geen BBL-opleiding gaan doen? Dan krijg je meteen salaris.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 20:32

Ik zou haar niet helpen..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 20:33

Als broer/zus zijnde vind ik dat je elkaar moet helpen. Als je vind dat je jezelf "verplicht" voelt om haar te hlpen dan zou ik het vooral doen. Het is je zusje, niet een wild vreemde die je helpt. Maar sowieso vind ik dat je als zus klaar moet staan voor je zusje. Je zou haar kunnen helpen met het betalen.van de kleinere/grotere schulden (betaal jij de helft voor.haar). Je zou haar boodschappen kunnen betalen. Stel.dat ze een dure telefoon rekening heeft. Daarvan zou je de helft van kunnen meebetalen. Ik vind niet dat je alles voor haar moet betalen, maar het betalen van de schulden is ook een.optie. Daaraan zou je voorwaarden kunnen stellen zodat ze toch.nog een beetje verantwoordelijkheid blijft houden. Als jij haar mee helpt met betalen, kan zij gaan.sparen voor dr studie.

Persoonlijk vind ik het effectiever om haar te helpen om wat schulden af te betalen dan haar geld te geven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 20:41

Bitterkoek, op zich ben ik 't met je eens, maar zou iemand in de positie als van TO zusje, een dure telefoonrekening moeten mogen (?) hebben?.. Er komt wel meer bij kijken dan alleen wat geld toeschuiven, als je iemand met zulke problemen wilt helpen, denk ik..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 20:42

@ break of day: Ze wil perse die opleiding doen, omdat ze deze baan zat is.
Wat jij zegt dat vindt ik ook, maar goed… zij denkt dat het kan omdat ze nog recht heeft op ib-groep.

@ Trisha: Wat een goede oplossing. Ik heb er ook over nagedacht, maar heb het haar nog niet voorgesteld. Ook omdat ik weet dat zij niet betutteld wilt worden, maar ik hou hem wel in mijn achterhoofd.

@ Reeza nee, want die variant is er niet bij de opleiding die zij wilt doen.

@ Donnaa waarom niet?

@ bitterkoek met jou ben ik het wel eens op veel vlakken. Maar ik ben bang dat ze dan erg makkelijk daarin wordt en denkt oooh mijn zus betaald dat wel.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 20:44

Pussycat schreef:
@ Donnaa waarom niet?

Omdat het haar eigen zaken zijn.. Ik heb ook zo`n broer die niet met geld om kan gaan en het is soms heel verleidelijk om hem maar geld te geven of te helpen met zijn rekeningen, maar het is mijn verantwoordelijkheid niet..

Waarom mag zij trouwens niet meer verdienen?
confused

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 20:46

Zij mag niet meer verdienen omdat zij een aanvullende uitkering heeft, omdat zij te weinig verdient met haar eigen baan dan dat ze zou mogen verdienen met haar leeftijd.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  TukTuk wo 13 apr 2011 - 20:48

Ik zou zeker niet helpen doormiddel van geld te geven, daar leert ze immers niks van.
En die onzin dat ze niet meer dan 700 euro ofzo mag verdienen? Ik weet niet hoe oud ze is, maar ik verdiende meer dan het dubbele toen ik 19 was..

Ik zou haar wel helpen doormiddel van idd misschien de controle gaan nemen over haar uitgaves, zakgeld geven en dus dat ze het er maar mee moet doen. Dure abbonementen afzeggen als ze die heeft, een goedkoop mobiel abbonement, sim only bijvoorbeeld, dus dure telefoon verkopen (uiteraard als dit allemaal aan de orde was he!)
Ook zou ik haar aanraden om eerst nog ene jaar te werken, beter werk te vinden, zodat ze kan sparen voor ene nieuwe studie, want ze zal ook geen recht meer hebben op studiefinanciering, als ze al 2x een opleiding heeft gedaan, of hooguit 2 jaar ofzo..
Dus daar kan ze ook niet op teren, dus zou ze moeten lenen.. Nouja dan ben je nog verder van huis natuurlijk.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  TukTuk wo 13 apr 2011 - 20:48

Pussycat schreef:Zij mag niet meer verdienen omdat zij een aanvullende uitkering heeft, omdat zij te weinig verdient met haar eigen baan dan dat ze zou mogen verdienen met haar leeftijd.

Dan moet ze gewoon ander werk zoeken! Er zijn echt wel banen waar je meer mee verdient hoor! Heb je die uitkering ook niet nodig.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 20:56

Angelnyn: Een andere baan vinden is zo makkelijk nog niet. Zeker zonder opleiding.
En ja ik snap die regel van maar 700 euro verdienen ook niet zo... maar goed.
Ze heeft recht op studiefinanciering omdat ze dat nog niet eerder heeft gehad. haar andere studies waren namelijk wel bbl.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:02

Trisha schreef:Bitterkoek, op zich ben ik 't met je eens, maar zou iemand in de positie als van TO zusje, een dure telefoonrekening moeten mogen (?) hebben?.. Er komt wel meer bij kijken dan alleen wat geld toeschuiven, als je iemand met zulke problemen wilt helpen, denk ik..

Ik denk.dat haar zusje dat ook dondersgoed weet. Het lijkt mij niet dat ze zich ineens dure.telefoon rekeningen gaat aanmeten.omdat ze.weet dat haar zus haar helpt met betalen. Maar daarover valt ook over te communiceren. Het punt is dat ze haar niet geld moet toeschuiven, maar juist haar.actief moet helpen. Dus niet van: *met een zielige medelijdende blik* "zusje, ik weet dat je schulden hebt en dat je wilt.studeren, dus hier heb je €500 Euro." Dan kan je twee reacties verwachten: "goh, dank je ik zet het op mijn spaarrekening!" Of zoiets als: "Goh, dank je! Echt lief, had je niet hoeven tr doen! En ze gaat gelijk dure uggs ervan kopen omdat ze die heeeeel erg graag wilde. Als je het op deze manier brengt heb je een beetje de rol van.een.uitkeringinstantie.
Maar je kunt het ook zo brengen: "...ff zien de telefoonrekening is 70 euro. Voor wanneer moet je het betalen? Volgende week dinsdag? Dan betaal ik de helft voor je en krijg je uiterlijk maandag €35 euro gestort."
Op deze manier maak je veel betere afspraken hou je het nog in de hand. Het is te makkelijk om geld te krijgen van je lieve ouders, broers of zussen en om het daarna gelijk uit te geven. En daarmee gaat het niet om geld. Maar om het gebaar en wat je er zelf mee wilt bereiken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  TukTuk wo 13 apr 2011 - 21:06

Pussycat schreef:Angelnyn: Een andere baan vinden is zo makkelijk nog niet. Zeker zonder opleiding.
En ja ik snap die regel van maar 700 euro verdienen ook niet zo... maar goed.
Ze heeft recht op studiefinanciering omdat ze dat nog niet eerder heeft gehad. haar andere studies waren namelijk wel bbl.

Ik had ook geen opleiding Wink Zelfs bij een supermarkt kan je nog meer verdienen als je fulltime werkt.. Wel fijn dat ze iig nog stufi kan krijgen, maar wat voor opleiding wilt ze gaan doen?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:07

_Donnaa schreef:
Pussycat schreef:
@ Donnaa waarom niet?

Omdat het haar eigen zaken zijn.. Ik heb ook zo`n broer die niet met geld om kan gaan en het is soms heel verleidelijk om hem maar geld te geven of te helpen met zijn rekeningen, maar het is mijn verantwoordelijkheid niet..

Waarom mag zij trouwens niet meer verdienen?
confused

Vanuit jouw opzicht kan ik het ook wel begrijpen. Zo'n broer had ik hoogstens 50 euro cent gegeven om naar de wc te kunnen gaan op het station. Maar het is maar net met wat.voor intentie je broer.of zus wilt helpen en of.je haar/hem daarin vertrouwd. Maar in jouw geval Donna had ik inderdaad mijn grenzen gekent. Wink


Laatst aangepast door Bitterkoek_ op wo 13 apr 2011 - 21:18; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:16

Heeft jouw zusje toevallig een Wajong-uitkering? Want dan mag je idd niet meer dan een x-bedrag bijverdienen naast je uitkering en wordt dat wat je meer verdient, gekort op je uitkering.

Het lijkt mij dat je samen met haar kunt gaan kijken hoe haar uitgavenpatroon eruit ziet. Wat komt er binnen en wat gaat er maandelijks uit? Zet het overzichtelijk in een spreadsheet en dikke kans dat ze zelf ook ineens het licht ziet smile Laat haar vooral de keuzes maken (okay, waar wil/kun je op bezuinigen?). Probeer samen goede betalingsregelingen te maken met de schuldeisers. Je kan ook nog vragen aan de uitkerende instantie of ze derdenbetalingen willen doen (dus bijv huur en zorgverzekeringpremie gelijk van de uitkering betalen, dan kan je daar nooit een achterstand opbouwen).

Succes!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 21:18

AngelNyn schreef:
Pussycat schreef:Angelnyn: Een andere baan vinden is zo makkelijk nog niet. Zeker zonder opleiding.
En ja ik snap die regel van maar 700 euro verdienen ook niet zo... maar goed.
Ze heeft recht op studiefinanciering omdat ze dat nog niet eerder heeft gehad. haar andere studies waren namelijk wel bbl.

Ik had ook geen opleiding Wink Zelfs bij een supermarkt kan je nog meer verdienen als je fulltime werkt.. Wel fijn dat ze iig nog stufi kan krijgen, maar wat voor opleiding wilt ze gaan doen?

Uhm ze werkt bij een supermarkt... Neutral
Ze wil een secretariele opleiding doen.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Try wo 13 apr 2011 - 21:19

Ik weet niet wat ik zal doen, ik denk dat ik haar niet zal helpen, onder strenge voorwaarden (samen eerst een budget opstellen en rekeningen bekijken zodat ik zeker weet dat het geld naar rekeningen enzo gaat en niet naar iets anders).

Ik ben trouwens nu 21, en ik verdiende met mijn vorige baan (ook zonder opleiding) 2100 bruto per maand voor 36u per week (4x9 had zelfs 1 dag vrij), dus ik snap dat verhaal van niet meer mogen verdienen niet..
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:20

Ow... Een secretariele opleiding? Ff denken. Is dat niet MBO?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 21:22

Ja dat klopt bitterkoek niveau 4

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Pussycat wo 13 apr 2011 - 21:22

Ik weet niet wat voor een soort uitkering ze heeft therapy, maar dan zou het dus kunnen kloppen als ze wajong heeft?

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gast wo 13 apr 2011 - 21:24

Pussycat, heeft ze een wajong uitkering dan? Sowieso op die leeftijd is een uitkering een beetje vreemd, dus wajong zou dan het enige logische zijn en daar mag je inderdaad niet meer bij verdienen.. Heeft een vriend van me ook..

Die heeft zich overigens opnieuw laten keuren en mag nu wel meer/normaal verdienen smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Familie met geldproblemen Empty Re: Familie met geldproblemen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 3 1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum